maidonnousu rintoihin ja siitä kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Irski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Irski

Aktiivinen jäsen
23.01.2012
1 618
1
36
olen nyt rv 33+3 ja on alkanut tulla vähän veden ja maidon sekaista nestettä rinnoista. varsinkin kun puristaa, niin tulee ihan noroina. kysymys kuuluu, kannattaako niitä "tuhlata" jos se on tosiaan sitä ensimaitoa, mikä olisi kaikkein tärkeintä tms vauvalle, vai nimenomaan pitääkö treenata rintoja, että ne tottuu venymiseen, ettei sitten imetys sattuisi niin paljoa..? luulis, että elimistö "tajuaa" että sitä vauvaa ei vielä ole imemässä, että se ei ala tuottaa tavallista maitoa, ennen syntymää, vaikka kuinka siis itseään lypsäilisi :D

Mulla tuli kans maitoa ekassa raskaudessa jostain viikolta 25 eteenpäin. Aamuisin oli paidassa vaan kuivuneet läntit nännien kohdalla. Eikä haitannut imetystä, päin vastoin. Maitoa tuli hyvin heti vaikka vauva syntyi leikkauksella.

Ei kannata lypsää sitä. Annat valua sen mitä normaalisti valuu. Mä en oikein usko tohon, että rinnanpäitä pystyy jotenkin karaisemaan ettei se sit sattuis kun vauva alkaa imeä. Luulen että se sattuminen on hyvin yksilöllistä ja kiinni monesta asiasta, eikä vähiten vauvan imuotteesta. Varmaan yleisimmin se kuitenkin sattuu ne ekat päivät tai viikot. Sen jälkeen sen ei kyllä pitäis sattua.
Mä luulen että jos alat oikein lypsää sitä maitoa nyt, maidoneritys lisääntyy koko ajan ja sitten sitä saat lypsääkin ihan todenteolla...

tuohon karaisuun sanoisin, että itse imetin edellistä lastani lähes seuraavan syntymään saakka (pari vko väliä) ja kyllä se silti alkuun vähän sattui. On se kuitenki erilaista kun pieni vauva on siinä rinnalla aluksi käytännössä koko ajan ja imee ja imee ja imee... Mutta muuten sujui kyllä helpommin, maidonnousukin tapahtui alle vuorokausi lapsen syntymästä.

olen nyt rv 33+3 ja on alkanut tulla vähän veden ja maidon sekaista nestettä rinnoista. varsinkin kun puristaa, niin tulee ihan noroina. kysymys kuuluu, kannattaako niitä "tuhlata" jos se on tosiaan sitä ensimaitoa, mikä olisi kaikkein tärkeintä tms vauvalle, vai nimenomaan pitääkö treenata rintoja, että ne tottuu venymiseen, ettei sitten imetys sattuisi niin paljoa..? luulis, että elimistö "tajuaa" että sitä vauvaa ei vielä ole imemässä, että se ei ala tuottaa tavallista maitoa, ennen syntymää, vaikka kuinka siis itseään lypsäilisi :D

Ensimaito on sellaista todella rasvaista, paksua ja keltaista. Minulla alkoi ainakin sitä tulemaan vasta synnytyksen jälkeen, se on vauvalle kaikista parasta maitoa.

Niin ja silloin sitä ei tarvitse edes puristella, tulee ihan noroina itsekseen ja liivinsuojukset on kova sana. En usko kuitenkaan että tuossa vaiheessa siitä mitään haittaa on jos puristelet sitä pois, mutten tajua miksi näin täytyisi tehdä :)

Niin siis tosiaan onhan tuokin nyt erittyvä neste maitoa ja rinnat valmistautuu imetykseen jne, mutta se varsinainen maidonnousu tapahtuu yleensä vasta synnytyksen jälkeen ja rinnat voivat olla _todella_ kipeätkin vielä kaiken lisäksi.

Kuten muut sanoivatkin kyseessä ei ole ensimaito, joka on keltaista ja paksua ja sitä ei kauheasti tule, mutta se riittää. Muutaman päivän sisällä maito nousee kunnolla ja mulla oli ainakin ekana iltan kunnon "silarit".

Mulla kanssa tuli raskauden loppupuolella jotain vesi/maito litkua, mutta en usko että siinä ravinteita on, joten ei kannata lypsää ja laittaa pakasteeseen. Et sä voi lypsämällä itseäsi totuttaa imetykseen. Se lähtee sujumaan hyvin kunhan saat vauvan rinnalle. Kysy rohkeasti neuvoa sairaalassa ja käy imetyshoitajalla tai hae maitolaiturista ym. apua jos tulee ongelmia.

Yhteistyössä