maidon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pumppaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pumppaus

Vieras
Hei!

Tässäpä kysymyksiä teille joilla on kokemusta pumppaamisesta...

Mikä olisi maidon pumppaamiselle paras aika tai rytmi? Tarkoitan, että pian imetyksen jälkeen sen varmistamiseksi että rinnat ovat tyhjentyneet, vai noin imetysten puolivälissä? Entä yöaikaan, jos toinen rinta jää vauvalta syömättä niin kannattaako toinen pumpata?

Entä millaisen ohjeen olette saaneet siitä, että pitääkö rintapumppu kylmähuuhtelun ja pesun jälkeen aina keittää? Jos pesu ja kuivattelu riittää, niin haitanneeko jos pumppuun jää vesipisaroita (joka siis keittämätöntä vettä)?

Vähän riippuu siitä, että miksi aiot pumppailla: luovuttaaksesi maitoa vai muuten vain lisätäksesi ehkä liian pientä maidontuotantoa, kerätäksesi varastoa pakkaseen?

Minä jouduin heräämään rinnan tyhjennykselle keskellä yötä vaikka vauva ei syönyt kun kävi rinnat niin kipeeks maidon määrästä. Ylituotantoo oli ja reippaasti. Tyhjentelin siis sillon kun rinnat oli täynnä eikä vauva ollu nälkänen.

Mä silloin alussa pumppasin yleensä toisen rinnan ja toisen tyhjensi lapsi. Jossain vaiheessa pumppasin yölläkin, mut aika nopeasti lopetin sen, kun en vaan jaksanut.
Nykyään (lapsi 6 kk) jos meinaan pumpata, on otollisin aika aamulla, niin et on yösyötöt syöttäny samasta rinnasta, et toinen on sit täynnä maitoa, kun ei enää niin hyvin heru pumpulle kun olin jo pari kuukautta pumppaamatta.
Mä käytön jälkeen kylmällä huuhtelin ja yleensä samantien pesin pesuainevedellä ja kerran päivässä keitin pumpun osat.
yleensä sit, kun sain pumpatun maidon pakkaseen, et sain sen pullon samantien kiehumaan.

HEI,

unohdin siis mainita pumppaamisen syyn...

Eli maitoa tuntuu heruvan melko reilusti, ei niin että rinnat vuotaisivat mutta pinkeiksi ne menevät. Minulle tuli reilu viikko synnytyksestä alkava rintatulehdus, kuume nousi todella korkeaksi ja sain lääkekuurin. Lääkärireissun jälkeen pumppasin maitoa rinnoista yhteensä 120ml vaikka poika oli noin 1,5 h sitten syönyt.

Ongelmana on siis sekä runsas maidon tulo, että herkkyys rintatulehdukseen.

Kaksipiippuinen juttu. HMM.. Mitä enemmän pumppaat maitoa pois, sitä enemmän rintasi sitä tuottavat. eli sen suhteen mahdollisimman vähäinen pumppailu olisi parasta. Tämä tarkoittaisi sitä, että pumppaat imetyksien välissä jos on aivan pakko. Missään nimessä älä ala tehdä sitä, että lypsät vajentuneet rinnat tyhjiksi syötön jälkeen!

Pinkeistä rinnoista tulee paljon etumaitoa (vaaleampaa, ei niin ravitsevaa), joten runsasmaitoisille äideille neuvo kuuluu yleensä, että syötä vain yksi rinta/syöttökerta, jotta lapsi saa myös takamaitoa ja jotta maidontulo alkaa tasoittua. Tee näin, jos vain pystyt ja lypsä täydeksi jäänyttä rintaa syöttöjen välissä pikkuisen (mahdollisimman vähän) jos on aivan pakko. Vajutat vain pahimman kireyden pois.

Rintatulehdusherkkyyteen taas vaikuttaa tietenkin se että rinnat ovat täpötäynnä ja saavat hiukankaan vetoa tai altistuvat kylmälle. Eli täysin rinnoin ei saa heilua tissit paljaana pakkasessa :D

Yhteistyössä