Maidon vähentyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön äippä

Vieras
vauvani on nyt reilu kahden kuukauden ikänen ja olen jo n. kuukauden antanut hänelle korviketta koska ajattelin että oma maitoni ei riitä ja siinä ei ole tarpeeksi hänelle energiaa.olisin kuitenkin halukas jatkamaan imetystä siihen kun vauva on ainakin puoli vuotias.onko maidon tuotantoni mahd. vähentynyt jo itsestään vai voinko harkita korvikkeiden lopettamista?nostaako vauva itse maidontuotantoani kun rintani tuntuvat "tyhjiltä" suurimman osan ajasta vai onko normaalia ettei ne ole ns. kovat ?ja miten saisin omalla syömisellä varmistettua että maidossani on tarpeeksi kaloreita?onko mitään mikä nostaa maitoa rintaan?olen kuullut oluesta mutta en voi sitä juoda koska se maistuu mielestäni pahalta?jos joku pystyy auttamaan olisin kovin kiitollinen :)

Syö normaalia terveellistä ruokaa ja juo riittävästi niin maitoa varmasti tulee vauvalle tarpeeksi. Minä olen syönyt mitä mieleen on juolahtanut normaalin lisäksi esim. suklaata ym. hyvällä omalla tunnolla. Huomasin maidon muuttuvan litkuksi, kun aloin yhtäkkiä laihtua kovasti. Olin ilmeisesti syönyt hieman huonosti.
Ei olutta pidäkään juoda, se päinvastoin vähentää maidon tuotantoa. Juo vettä, paljon. Kyllä se vauva tilaa sitä maitoa niin, että riittää. Imetä myös yöllä, silloin kehittyy parhaiten sitä maitohormoonia. Rinnat voi tuntua tyhjiltä, mutta ei se sitä tarkoita ettei ole tarpeeksi maitoa. Toivottavasti oli apuja, tsemppiä!

Itselläni sellainen kokemus, että maito vain vähenee ja vähennee eikä riitä vauvalle. Silloin kun rinnat tuntuivat tosi tyhjille, ne myös olivat sitä. Ei tullut imettämällä eikä lypsämällä. Vauva jäi nälkään ja oli annettava korviketta. Kiva lukea lehdistä että maitoa tulee vaikka rinnat tuntuu tyhjille. Kun ei tullut! Tai että maito ei voi yhtäkkiä loppua. Kyllä voi! Ilman lypsykonetta olisi varmasti loppunut jo ajat sitten. Suosittelen kuitenkin että kokeilet lypsykonetta, saatko maitoa tulemaan lisää kun imetyksen lisäksi yrität lisätä maidon eritystä lypsäen. Sain monesti tehdä töitä sen eteen, ettei maidon tulo lopu kokonaan. Ensimmäiset ongelmat alkoi kun vauva n. 1,5kk. Taistelin maitojen kanssa 8 kk ikään asti. Sitten suosiolla lopetin, kun korvikkeet jo muutenkin osittain käytössa.

Entisaikaan naiset kyllä lisäsivät maidon tuotantoaan juomalla olutta. Itsellenikin on nyt imetysaikana tullut kova himo olueen ja juon päivittäin alkoholitonta olutta. Maitoa tulee runsaasti. On virhe luulla, että vaikka rinnat ovat pehmeät, niin niissä ei olisi maitoa. Kyllä niissä silti voi olla maitoa, ainakin itselläni ovat hyvin pehmeät nykyisin. Lypsämällä ei välttämättä saa selville maidontuotantonsa määrää eikä lisättyä sitä. Itselläni ei lypsäminen ja pumppaaminen onnistu kunnolla, maitoa ei vain tule mutta lapsi 3 kk on täysimetyksellä ollut alusta lähtien. Maidon energiapitoisuutta ei tietääkseni voi mitata kotikonstein enkä usko siihen sairaalassakaan ryhdyttävän. Paras mittari on lapsesi kasvu. Jos lapsi kasvaa imettämällä, maito on tarpeeksi energiapitoista. Mitä enemmän imetätä lastasi, sitä enemmän maitoa tulee. Maidon lisäämiseksi ja imetyksen onnistumiseksi on monenlaisia keinoja, mm. pesiminen. Ota vauvasi ja mene hänen kanssaan peiton alle, molemmat yläruumis paljaana ja nauttikaa toisistanne. Anna vauvasi imeä aina kun hän haluaa. Seuraa, onko hän tyytyväinen syönnin jälkeen, se kertoo myös maidon riittävyydestä. Paras paikka saada lisätietoa imetyksestä on liittyä imetyksen tukilistalle. Googlettamalla löydät osoitteen. Suosittelen kysymään asioista imetykseen perehtyneiltä ihmisiltä tuolta listalta.

Minulla kyllä maitoa tulee, vaikka rinnat on ihan lerput. Lypsämällä en kyllä saa mitään irti, mutta vauvan suupielet on maidossa ja kasvaa hyvin.

Ymmärtääkseni jossain vaiheessa (3kk paikkeilla??) löytyy sellainen tasapaino, että maitoa tulee sopivasti -> maito ei pakkaannu. Eli kovat rinnat on "epänormaalit" ja lerput taas normaalit imetysaikana.

Oluesta ja ihokontaktista (nakuna peiton alle vauvan kanssa) minäkin olen kuullut....

Ks tuolta lisää. Luota itseesi maidontuottajana!! ;)
http://www.imetystukilista.net/

Minullakin on 3 kk jälkeen rinnat muuttuneet "lerpuiksi", etenkin toinen. Aikaisemmin rinnat olivat jo parin tunnin jälkeen todella kovat ja pakkautuneet maidosta. Olin aluksi huolissani maidon riittävyydestä, mutta hyvin tuntuu tulevan vauvan tarpeisiin. Vauva on itsekin harventanut syömistään ja lopettanut iltojen maratontankkaukset. Ilmeisesti kovin kasvu on ohi tai syöminen tehostunut niin, että pärjää pitemmilläkin syöttöväleillä. Minusta on vain hyvä, että myös rinnat ovat sopeutuneet vauvan rytmiin.

Yhteistyössä