maidon tulon väheneminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiiatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiiatar

Vieras
Voiko maidon tulo vähentyä ja imetys jopa loppua itsestään ja yhtäkkiä?

Vauva on nyt reilu 4 kk ja tähän saakka täysimetyksellä. On kasvanut hyvin, menee painon suhteen reilummalla puolella. Nyt viimeisimmässä (4 kk) neuvolassa paino oli edelleen noussut mutta ei enää niin reilusti kuin aiemmin. Aloitimme eilen maistelemaan perunaa.

Jotenkin on alkanut tuntumaan, ettei maitoa tule niin kuin ennen. Koskaan maitoa ei ole ns. suihkunnut, mutta on se riittänyt. En ole saanut juurikaan pumpattua, liivinsuojukset eivät enää kastu ollenkaan vaikka ennen kastuivat, rinnat tuntuvat "tyhjiltä", kunnolla puristamalla tulee pieni tippa. Vauva on joskus kärsimätön rinnalla. aloittaa syömällä ja imemällä, aikansa sitä tekee, mutta sitten alkaa seuraava: imaisee muutaman kerran, kääntää pään ja usein myös itkaisee, tarjoan uudelleen rintaa, imaisee muutaman kerran, kääntää pään ja itkee jne. Olen tuon jälkeen antanut toisen rinnan ja sama toistuu: ensin syö ja sitten alkaa taas tuo päänkääntö ja itkeskely.

Voiko siis maidon tulo loppua itsestään vaikka koko ajan imetänkin? Syön ja juon mielestäni terveellisesti ja riittävästi, normaalia suurempia huolia ei ole, nukun ja lepään tarpeeksi.

Jos maitoa on 4 kk tullut, tulee sitä edelleen. Tuossa vaiheessa rinnat ei varmaan tunnu enää niin pinkeiltä, kun maitontuotanto on tasoittunut kysyntää vastaavaksi. Siinä menee hetki ennen kuin maitoa alkaa erittyä ja vauva voi olla malttamaton. Johonkin aikaan myös kuvioihin tulevat tissiraivarit. Jatka vaan samaan malliin :)

Minulla oli ihan samanlailla tuossa vaiheessa.Olin varma että maito ei riitä ja on loppunut.Rinnat tuntui ihan tyhjiltä ja aattelin että ei multa maitoa enää tule.
Mutta edelleen imetän ja vauva tulee kohta vuoden.
Välillä oli taas jaksoja että rinnat oli ihan täynnä ja maito tuli läpi.
Mutta se tasaantuu ja enää ei rinnat ole silleen täynnä.
Jos minä saan sanoa niin älä luovuta,kokeile vielä imettää.

muistat vain juoda tarpeeksi itse. maito riittää, eikä vauva syö perunaa vielä niin paljoa että se vaikuttaisi maitomääriin:) ja kyllä noihin aikoihin vauva kokeilee myös maitolakkoja ym. eli imetät vain sinnikkäästi.

Yhteistyössä