maidon pumppaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rintapumpulla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rintapumpulla

Vieras
Tyttö on 4 vko ikäinen ja täysimetyksellä. Hankin juuri rintapumpun, jotta saisi vähän maitoa pakkaseen varalle niin että jossain vaiheessa äitikin pääsisi edes hetkeksi tuulettumaan. Maitoa riittää hyvin vauvalle, mutta eivät rintani missään vaiheessa älyttömän täydet ole. Milloin/kuinka usein maitoa kannattaa pumpata, heti syötön jälkeen? Aamusyötön jälkeen? Pelkään, että pumppaan rinnat tyhjiksi ja neiti herääkin heti nälkäisenä eikä saa tarpeeksi maitoa. Onko pumppaaminen lisännyt teillä maidontuloa? Nyt määrä tuntuu vauvalle just sopivalta, joten toivottavasti pumppaus ei aiheuta sitä, että kohta on pakko pumpata joka päivä.

Jouduin aluksi pumppaamaan muutaman kerran päivässä, koska maitoa tuli liikaa ja rinnat tulivat kipeiksi ja niihin tuli patteja. Nyt (vauva 6vko) maitoa tulee vain sen verran kuin tarvitaan. Pumppaan kuitenkin aina välillä koska olen ollut poissa kotoa yli kolme tuntia ja pikkuiselle tulee siis siinä vaiheessa jo kova nälkä. Pumppaan yleensä syöttöjen välissä, en juuri ennen syöttämistä enkä toisaalta myöskään heti sen jälkeen. Olen kyllä huomannut että nykyään saan pumpattua kerralla noin 100ml kun ennen tuli jopa puoletkin enemmän. Pumppailen sitten tarpeeksi monta kertaa syöttöjen välissä että saan tarvittavan määrän maitoa. Olen kyllä huomannut, että pumppaaminen on hieman lisännyt maidon tuloa, mutta se tasoittuu nopeasti, jos ei nyt ihan joka päivä pumppaile.

Mulla oli alussa käytössä maidonkerääjä, johon kertyi sellaset 30-40 ml kerralla, eniten yön ja aamupäivän syötöillä. Se oli helppo tapa kerätä jemmaan maitoa. Lopetin sen käytön 3 kk jälkeen, niin liika heruminen ehtyi kymmeneen milliin, mutta harmi vaan, liivinsuojia joutuu kuitenkin käyttämään.

Pumpannut oon joskus aamupäivisin jollei vauva oo jaksanu syödä molempia tissejä tai jostain muusta syystä on maito yllättäen noussut. Multa ei pelkälle pumpulle heru mitään, eikä pumppaaminen oo lisännyt maidontuloa. Mutta taitaa olla aika yksilöllistä tämäkin..

Yhteistyössä