Maidon pakastaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MM

Vieras
Laskettu aikanai on parin viikon päästä (esikoinen) ja kysyisin täältä kokeneemmilta vinkkinä: jos käy niin onnellisesti että maitoa riittää pakastimeen asti, millaisissa pakkauksissa/erissä olette sitä pakastaneet?

Onko muita hyviä vinkkejä maitologistiikkaan jos vaikka pumppaa saman päivän aikana sitä varten että mies välillä saa syöttää?

Kauankos se maito säilyikään pakastimessa / jääkaaapissa / huoneenlämmössä? Kiitos paljon!

mä laitoin 50ml kerralla minigrip pussiin ja pakastin heti..kun vauva oli vähän isompi ni sit 100ml jne..

en kyllä menis sitä maitoa säilömään huoneenlämmössä.jääkaapissa päivän sitä säilytin.jos ei vauva sitä kerinnyt syömään niin heitin pois...

pakstimessa 3kk säilyy...

onnea tulevaan koitokseen:)

minun oppaassa lukee, että rintamaito säilyy:
-jääkaapissa 2vrk
-pakkasessa 6kk

Minigrip-pussit ovat tosi käteviä maidon pakastuksessa.
50-100ml on hyviä satseja, niin kuin tuossa edella mainittiin.

Phks:sta saatujen ohjeiden mukaan jääkaapissa säilyy 2 vrk, pakastimessa 6 kk ja huoneenlämmössä 6 tuntia.

50-120 ml on ollut pakastusmäärät meillä ja myöskin käytössä minigripit. Niihin saa laitettua näppärästi ylös päivämäärän ja millit.

Mulla Aventin pumppu ja laitoin sisään kertakäyttöpullopussin jolloin pumpatessa maito menee suoraan pussiin jossa voi pakastaa,ei tarvii eestaas kaadella.Pakastusmäärät 0.5-2 dl.Jääkaapissa säilyy 2 vrk,pakkasessa 6 kk.Huoneenlämmössä en juurikaan säilyttelis.

Tavallisessa pakkasessa maito säilyy n. 3kk, mutta arkkupakastimessa jopa 6kk.

Itse pakastin minigrippeihin 40-150ml, mutta nyt kun olen alkanut antaa kiinteitä, niin olisi kätevämpää jos maito olisi pienemmissä erissä (esim. jääpalakuutioina) kiinteisiin lisättäväksi.

Ja muista laittaa pussin päälle pakastuspäivämäärä.
Lypsetty maito viilennetään lypsyn jälkeen jääkaapin takaosassa, jossa on kylmintä. Päivän aikana useampaan otteeseen lypsetyt maidot voi sekoittaa, mut ne erät pitää viilentää kuitenkin erikseen. Eli jo kylmenneen maidon sekaan ei saa laittaa vastalypsettyä maitoa.
Kannattaa pakastaa erikokoisia satseja esim. 20 ml - 100 ml.
Ite olen käyttänyt niitä pienimpiä minigrip-pusseja.
Mulle just sanoi terkka säilyvyydestä, et 3 kk:den jälkeen alkaa ne ravintoaineet vähetä siitä pakastetusta maidosta, mut esim. kiinteiden sekaan voi käyttää sitä pidempään ollutta maitoa.

Asiaan liittyen kysyisin, että millä pullolla syötätte. Meillä nimitttäin vauva vasta vajaa kaksiviikoa ja syö mun mielestä pullosta isoja määriä. 160 ml menee heittämällä. Meillä MaM-pullo jonka pitäisi olla vastasyntyneestä eteenpäin. Tuntuu, että vauveli saa maitoa siitä liian helposti, koska tuskin pystyy rinnasta tuollaista määrää imemään. 80 millin jälkeen edelleen nälkäinen, kun imutus mennyt niin nopeasti.

meillä oli toi sama homma joi pullosta 200ml 1kk iässä ja jotenkin epäilin että tuskinpa rintamaitoa noin paljon sai kerralla tissistä (tai sitten sai:) eikä kauemmin ollut syömättä eli syöttövälit oli silti se 2-3h..

vauvat vaan niin hassuja:)

ja ainun pulloja käytetään ja ainun pullotutteja.

Yhteistyössä