Maidon lypsäminen ja pullosta syöttäminen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
onko mitään haittaa imetykselle jos välillä lypsää ja antaa tutti pullosta? Kenellä kokemuksia tosta. Mieheni kun myös haluaisi syöttää vauvaa ja varsinkin öisin siitä olisi apua. Vauva on kova yö tankkailija. Esikoinen myös herää öisin pissalle ja itkee kun haluaisi äidin kanssa käydä pissalla ja että äiti veisi takaisin sänkyyn. Mietin vaan etten tekisi hallaa tälle hyvin käyntiin lähteneelle imetykselle.

Esikoinen ei omien ongelmiensa vuoksi osannut alkuun imeä rintaa lain ja siksi sai maitonsa pullosta ensimmäisnä viikkoina, pikkuhiljaa imetys kuitenkin lähti käyntiin ja sain heittää pullot pois.

Kuopus taas oppi heti rinnalle ja hänen ollessaan vähän isompi (ehkä 2kk) opetimme ihan tarkoituksella hänet juomaan myös pullosta koska oli joitain tilanteita joissa hän joutui jäämään isin hoiviin muutamaksi tunniksi.

Tulevan kolmannen kanssa en oikein edes tiedä mitä tehdä. Se lypsäminen ja pullosta antaminen on paljon hankalampaa kuin itse imetys (ollut siis minulle näin). Tulevankin lapsen kanssa voi hyvin tulla noita tilanteita joissa lapsen olisi hyvä pärjätä isänsä kanssa vielä täysimetyksen aikana, mutta, mutta...

Meillä molemmat kaksi lasta ovat saaneet silloin tällöin pumpattua maitoa pullosta, noin kuukauden iästä lähtien. Ei ole kummallakaan lapsella vaikuttanut imetykseen. Itse olen kyllä aina ollut poissa kotoa silloin kun vauvat ovat pullosta saaneet.
Mutta olen kyllä kuullut, että jotkut vauvat ovat alkaneet hylkiä rintaa, jos ovat saaneet pullosta maitoa.

Meillä ainakin sujui osittaisimetys ihan hienosti. Eli synnäriltä lähtien pari kertaa päivässä sai pullosta ja muina kertoina imetin eikä ollut mitään ongelmia, molemmilla tavoilla kelpasi maito. Ja samoin mentiin itseasiassa molempien lasten kanssa. Tuskin satunnaisesta pulloilusta mitään haittaa on. Ja näkeehän sen jos alkaa haitata imetystä niin sitten lopettaa.

itse ajattelin hankkia jo valmiiks tuttipullon koska aina se imettäminen ei välttämättä onnistu. moni suositellut tommy tippee tuttipulloa kun siinä se tuttiosa on iso ja muutenkin muistuttaa rintaa ja virtaus on hidas ja kuulemma haittaa näin vähiten imetystä. ei ainakaan lähipiirissä satunnaisella pullottamisella ole haittaa ollut.

Jos imetyksen kanssa ei ole mitään ongelmia (maitoa tulee riittävästi, lapsi ei hylji rintaa, imuasento on kunnossa), niin siitä vaan. Muussa tapauksessa odottaisin.

Tosin ei se maidon lypsy- ja säilytysrumba ole yhtään sen kevyempää... :-/ Ja ainakin itse heräsin vauvavaiheessa joka itkuun, eli vaikka mies olisikin syöttänyt lapsen, olisin silti ollut itsekin hereillä.

Itse käytin Aventin rintapumppua ja pulloja. Olivat varsin hyviä. Tosin meillä lapset ovat saaneet maitonsa pullosta ensi kertaa vasta yli puolen vuoden ikäisinä.

Soi, että huutelen täältä välistä, mutta olisko teillä pullosta joskus vauvaanne juottaneilla hyviä vinkkejä, kuinka vauvan saa juomaan pullosta, kun ei millään meinaa huolia? Tyttöni on lähes 3kk, täysimetyksellä ja erittäin tempperamenttinen tapaus, eli helposti saa raivarit, kun yritän tarjota pulloa, ja sitten ei suostu enää rinnastakaan ottamaan maitoa ja koko päivä pilalla. Olis niin kiva joskus päästä vaikka kauppaan yksin...

Soi, että huutelen täältä välistä, mutta olisko teillä pullosta joskus vauvaanne juottaneilla hyviä vinkkejä, kuinka vauvan saa juomaan pullosta, kun ei millään meinaa huolia? Tyttöni on lähes 3kk, täysimetyksellä ja erittäin tempperamenttinen tapaus, eli helposti saa raivarit, kun yritän tarjota pulloa, ja sitten ei suostu enää rinnastakaan ottamaan maitoa ja koko päivä pilalla. Olis niin kiva joskus päästä vaikka kauppaan yksin...

siis "sori" eli pahoittelen... :)

Kannattaa varmaan koittaa niin että joku muu syöttää pullosta,sinut hän yhdistää kuitenkin rintaan.Meillä on samanikäinen ja on saanut muutaman kerran pullosta,kuulemma aika nihkeästi huolii,mutta juo kuitenkin.

Kannattaa varmaan koittaa niin että joku muu syöttää pullosta,sinut hän yhdistää kuitenkin rintaan.Meillä on samanikäinen ja on saanut muutaman kerran pullosta,kuulemma aika nihkeästi huolii,mutta juo kuitenkin.

Ollaan koitettu niinkin, että isänsä tarjoilee pulloa ja minä evakossa toisessa huoneessa, mutta kauhee hysteerinen huutohan siitä vaan seurasi, ja taas kieltäytyi sitten tissistäkin. :(

Me annettiin vauvalle alusta asti joka päivä vähän pumpattua maitoa tuttipullosta, sai iskäkin osallistua ruokintaan. Hyvin meni kunnes pidettiin 5kk iässä viikon pullotauko (mies paljon töissä silloin) ja sen jälkee ei pullo kelvannut ollenkaan. Eli kannattaa ylläpitää ja syöttää vähän pullosta joka päivä! Oli tosi kätevää ja pystyin opiskellakin kun mies hoiti vauvaa :)

[QUOTE="Hanna";22338934]Jos imetyksen kanssa ei ole mitään ongelmia (maitoa tulee riittävästi, lapsi ei hylji rintaa, imuasento on kunnossa), niin siitä vaan. Muussa tapauksessa odottaisin.

Tosin ei se maidon lypsy- ja säilytysrumba ole yhtään sen kevyempää... :-/ Ja ainakin itse heräsin vauvavaiheessa joka itkuun, eli vaikka mies olisikin syöttänyt lapsen, olisin silti ollut itsekin hereillä.

Itse käytin Aventin rintapumppua ja pulloja. Olivat varsin hyviä. Tosin meillä lapset ovat saaneet maitonsa pullosta ensi kertaa vasta yli puolen vuoden ikäisinä.[/QUOTE]

Olen tästä samaa mieltä. Ja ihan yleisesti tykkäsin tuosta imettämisesti enemmän siksi että maidontuotanto pysyi tasaisempana. Ne välit kun mies syötti vauvaa pullosta ja olisin saanut nukuttua eivät menneet niin sujuvasti kun kuitenkin heräsin vauvan itkuun herkemmin kuin mies. Ja kun maitoa kuitenkin alkoi nousta, varsinkin kun kuulin/näin vauvan siinä syömässä niin pian oli taas tissit niin kipeät että piti lypsää, mikä yöllä on hankalampaa kuin imetys.

Noin siis pienen vauvan kohdalla.

Ollaan koitettu niinkin, että isänsä tarjoilee pulloa ja minä evakossa toisessa huoneessa, mutta kauhee hysteerinen huutohan siitä vaan seurasi, ja taas kieltäytyi sitten tissistäkin. :(

No voi,kaipa hän on sitten päättänyt että sinä olet ainoa oikea ravinnon lähde.=) Muutaman kuukauden päästä se helpottaa jo huomattavasti kun voi antaa muutakin ja sillä ehkä pidentää vähän sitä syöttöväliä.

No voi,kaipa hän on sitten päättänyt että sinä olet ainoa oikea ravinnon lähde.=) Muutaman kuukauden päästä se helpottaa jo huomattavasti kun voi antaa muutakin ja sillä ehkä pidentää vähän sitä syöttöväliä.

Kiitti lohdutuksesta, vaikka kylläpä mä silti toivoisin, että joku päivä pullo kelpais tytölle. Uskon, että tekis myös isä-tytärsuhteelle hyvää jäädä joskus hetkeksi keskenään. No, pitänee taas joskus oikein otollisella hetkellä yrittää ja toivoa parasta.

Kiitti lohdutuksesta, vaikka kylläpä mä silti toivoisin, että joku päivä pullo kelpais tytölle. Uskon, että tekis myös isä-tytärsuhteelle hyvää jäädä joskus hetkeksi keskenään. No, pitänee taas joskus oikein otollisella hetkellä yrittää ja toivoa parasta.

Meillä vauvat kyllä huomasivat molemmat aikanaan että äiti oli kotona avikka toisessa huoneessa olinkin. Siksi mielummin harjoiteltiin noita tuttipulloiluja niin että lähdi itse vaikka koiran kanssa pidemmälle lenkille tai lähellä asuvalle kaverille kylään. Kun äitiä ei yksinkertaisesti ollut saatavilla niin pullo alkoi kelvata paremmin.

:wave: Tervetuloa kerhoon, täällä toinen... Poika nyt 7,5 kk ja vain tissi kelpaa. Pullosta söi alussa ihan hyvin, mutta ei tosiaan tarvittu kuin tuo parin viikon tauko, niin siihen loppui pullosta syöminen. 5 kk iässä aloin antaa nokkamukista vettä ja sitä juo hyvin, mutta maito tai velli ei mene millään alas, ei mukista eikä pullosta. On kokeiltu erilaisia tutteja, hörppyyttämällä, velliä lusikalla... Mutta kun ei, niin ei.

Kiinteät on meillä ollu kehissä kohta 4 kk ja sikäli on vähän helpottanut, että tissiä syö enää noin 5-6 kertaa /vrk. Mutta jostain kumman syystä se kaipuu tulee just silloin, kun äiti on poissa (vaikka just ennen lähtöä olisin syöttäny). Onnea ja menestystä vaan isälle tänäänkin, kun äiti lähtee hierojalle...

Meillä oli samaa ongelmaa. Tyttö ei huolinut pulloa vaikka olis miten päin ollut. Helpotti itsestään kun kiinteät tuli kuvioihin, nyt 6kk ja suostuu myös pulloon tissien ohella.

Olethan kokeillut eri mallisia pulloja? Tai siis lähinnä erilaisia tuttiosia. Meillä kyllä kelpasi kaikki kun pienestä pitäen tottuivat mutta jotkut vauvat ovat hyvinkin merkkiuskollisia. Juurikin sellaiset isot tuttiosat kuten avent tai tommee tippee kelpaavat kuulemma monille jotka eivät esim. nukin pulloja huoli.

Yhteistyössä