aapee
''Opintomenestys
Myös asumislisäkuukausi on tukikuukausi opintomenestysvalvonnassa.
Opintotuen myöntäminen ja maksaminen edellyttävät menestymistä opinnoissa. Opintojen edistymistä pidetään riittävänä, jos opiskelijan päätoiminen opiskeluaika ei tule olennaisesti ylittämään asianomaisia opintoja varten määriteltyä tukiaikaa.
Vaikka opinnot eivät ole edistyneet riittävästi, opintotuen maksamista voidaan jatkaa, jos opiskelija esittää erityisiä syitä, joiden vuoksi opinnot ovat tilapäisesti hidastuneet. Hyväksyttäviä syitä ovat esimerkiksi opiskelijan tai hänen lähiomaisensa sairaus tai opiskelijan vaikea elämäntilanne. Opintotuen maksamista voidaan jatkaa myös silloin, kun opiskelija suorittaa määräajassa Kelan tai korkeakoulun opintotukilautakunnan edellyttämät opinnot.
Jos opintosuorituksia ei ole riittävästi, opiskelijalle lähetetään selvityspyyntö. Opintotuen maksaminen lakkautetaan,
* jos opiskelija ei vastaa selvityspyyntöön,
* jos opiskelija ei esitä hyväksyttäviä syitä opintojen hitaaseen edistymiseen tai
* jos opiskelija ei ole asetetussa määräajassa suorittanut häneltä edellytettyjä opintoja.
Opintotuki voidaan periä takaisin, jos opintosuorituksia ei ole lukukauden aikana lainkaan tai jos opintoja ei ole ollut tarkoituskaan harjoittaa päätoimisesti.''
Teksti lainattu Kelan sivuilta.
Lukiolainen lasketaan täysipäiväiseksi opiskelijaksi, jos tämä suorittaa lukukauden aikana 10 kurssia tai osallistuu kahteen ylioppilaskokeeseen. Minun kohdalla menee todella hilkulle, yo-kokeet joihin olen ilmoittautunut alkavat helmikuun alussa ja päättyvät maaliskuun 18 päivä. Olen raskaana ja laskettu aika on maaliskuun alussa. Kursseja saan suoritetuksi tämän kevätlukukauden aikana kahdeksan. Jos en kykene raskauden/synnytyksen vuoksi osallistumaan kahteen yo-kokeeseen, niin riittääköhän se perusteluksi opintojen hidastumiselle, jotten joudu tämän ja ensi kuun opintotukea maksamaan takaisin? Muuten menee kyllä talous kuralle, sillä en saa mistään takautuvasti rahaa tammi-helmikuun menoihin, jos maaliskuussa estyn osallistumasta yo-kokeisiin.