Mahtaako nää nykyajan muksut saada kokea kunnon talvea kertaakaan?

Pyhä jysäys

Aktiivinen jäsen
13.06.2008
4 298
0
36
Että olis koko talvi lunta ja pakkasta, päivittäin pulkkamäkeen/luistelemaan, lumiukkoja tekemään...?

Ite synnyin -80 ja kyllä ainakin koko ala-aste ajan muistan kokeneeni kunnon talvet.
Yläasteella ei sitten pulkkamäki enää niin kiinnostanut, tais mennä illat notkuessa sisätiloissa.

Mua vaan niin harmittaa, kun poikakin kyselee että otetaanko potkukelkka pihalle... No eipä oteta kun piha on täynnä kuramömmöä, ei taida oikein liukua siinä...
Pikkunen lumikola on yhden kerran saanut tehdä töitä, seuraavana päivänä sekin vähäinen lumi suli pois.
Pulkkamäkeen päästiin sentään varmaan kuukaus sitten pari kertaa. Nyt siinä mäessä on vaan ruohoo ja mutaa.

Viime talvi oli ihan samanlainen, jos hiukan lunta tulikin, oli pakko juosta heti siitä nauttimaan, oli kello mitä vaan, koska parin tunnin päästä se todennäköisesti oli muisto vaan, viimeistään seuraavana päivänä ainakin.
Mä kuljin kamera taskus viime talven, joka ikinen luminen leikki oli ikuistettava, voi poika sit tulevaisuudessa lapsilleen näyttää että kyllä sitä lunta vielä sillon oli, joskin vähän.

Mä kaipaan kunnon talvea. :(

Samaa mietin minäkin. Yhden kerran ollaan ehditty pulkkailemaan tänä talvena. Nyt kun ollaan terveitä, ja voitais mennäkki, on lumet sulaneet niin ettei paljoo pulkalla viitsi mennä. Muistan itse lapsuuttani ja voi että oli ihanaa kun lunta oli metreittäin.

Niinpä, mun lapsuudessa 60-luvulla oli todella "hanget korkeat nietokset", silloin pystyi helposti kaivamaan lumiluolia, rakentamaan lumilinnoja...joki oli umpijäässä ja siinä luisteltiin.
Nyt joki virtaa avoimena ja lumesta ei ole paljon tietoa.

Niin...
Menee vähän aiheen vierestä mutta kuitenkin... Olin viime talvena päiväkodissa työharjoittelussa kuukauden (tammikuu), emme juurikaan päässeet ulos koska oli niin MÄRKÄÄ, alapihalla oli sellaisia valtavia vesilätäköitä että niissä olisi väkisin kastunut. Sain myös lukea päiväkodin muistikirjaa, josta löysin merkintöjä edelliseltä talvelta ja kovin näytti samalta kuin viime talvi.

Meillä on täällä Keski-Suomessa ollut sentään vähän lunta. Rattikelkka ja pulkka otetaan käyttöön heti kun sää vähäkään sen sallii. Potkurista haaveilen, tosin taitaa olla turha kapistus kun sää saattaa päivän aikana muuttua niin paljon...

Tyttö odottaa kovasti että pääsee luistelemaan (joulupukki tuo luistemet) tosin tällä hetkellä ne tuntuvat varsin tarpeettomilta.... Luistinrata kiiltää märkyyttään...
En mä niitä tulipalopakkasia kaipaa mutta sellainen mukava 10 - 15 asteen pakkanen ja runsa lumi olis tervetullutta...

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Niinpä, mun lapsuudessa 60-luvulla oli todella "hanget korkeat nietokset", silloin pystyi helposti kaivamaan lumiluolia, rakentamaan lumilinnoja...joki oli umpijäässä ja siinä luisteltiin.
Nyt joki virtaa avoimena ja lumesta ei ole paljon tietoa.

mäkin sain kokea tuon..81 olen syntynyt.. ja voi kun sais saman talven omille lapsille ja niittenkin lapsille :snotty:

Me ostettiin vuosi sitten pojalle luistimet kirppikseltä, ei kertaakaan päästy käyttämään.
No nyt ne on terotettuna oottamassa ihmettä. Tosin ite mokasin viime vuonna, olishan tossa tuo tekojäärata, joten sinne nyt ainakin mennää tänä "talvena".
Enneku jää luistimet pieneks...

Mua kanssa harmittaa tää kovasti. Tosin ilmasto on kaiket ajat ollut sellanen, että se vaihtelee. Nyt mennään lämpimämpään, mutta kyllä vielä joskus tulee kylmäkin. Mutta ehkäpä tämä nyt syntynyt sukupolvi ei näe sitä lapsuudessaan. :/

aika ankeita nää talvet.... poika kavereineen meni vuorenvalloitusta ja tuli kotiin vaatteet ja kengät hiekassa... itsellä jäänyt mieleen lapsuuden lumiset hiihtoladut metsässä, luistelu talvisin, potkukelkkailu, mäenlasku... pieni hetki lunta ja taas ne sulaa ja tulee räntää...

Onneksi täällä pohjosessa ei vielä tarvi lumettomasta talvesta murehtia mut kyllähän se varmaan on täälläkin edessä jossain vaiheessa mutta nyt ainakin saa nauttia vielä lumesta ja pakkasista :)

viimeisin talvi, millon oli kunnon talvi oli mielestäni 2005. muistan siitä, että lapset syntyivät ja oli paukkupakkanen.
sen jälkeen ei ole näkynyt. :| ja kyllä ottaa päähän, kun lapset niin odottaa sitä mäenlaskua ja poika haluaisi opetella jo luistelemaankin.

ja maassa on vaan kuraa, kuraa ja kuraa. |O |O

Ainahan voi matkustaa Lappiin tai vaikkapa Alpeille :xmas:

Ja kesät viettää Välimerellä, sillä eihän täällä nykyään mitään kesääkään enää oo |O

Just totesin, että tyttö hiihti viimeeksi kaksivuotiaana, ja täytti eilen 5 v...
Luistelemassa käytiin viime talvena kerran, tekojääradalla :|
Mutta pulkkamäkeen ehdittiin tänä talvena jo kymmenkunta kertaa, kun oli viikon verran lunta :). Tehtiin lumiukkoja ja lyhtyjä, oltiin lumisotaa, jne. Pakko ottaa ilo irti heti, kun lunta tulee, koska pian se kuitenkin taas sulaa.

Jos jotain positiivista pitää keksiä, niin pulkat ja Stigat säilyy tätä menoa uudenveroisina lapsenlapsille asti :D

Me lähdetään myös ulos heti kun on lunta sen verran että pulkalla pääsee menemään. Yleensä lumi sulaa hetkessä tai sitten aura-auto tulee ja vie lumet mennessään :snotty: Silloin kun oli lumimyrsky, niin me tarvottiin iso lenkki ulkona :laugh:

Aika lohduttomalta ulkona näyttää, tällä hetkellä Helsingissä sataa vettä. Toivottavasti saataisiin kunnon talvet takaisin.

Mua kanssa harmittaa tää kovasti. Tosin ilmasto on kaiket ajat ollut sellanen, että se vaihtelee. Nyt mennään lämpimämpään, mutta kyllä vielä joskus tulee kylmäkin. Mutta ehkäpä tämä nyt syntynyt sukupolvi ei näe sitä lapsuudessaan. :/

Yhteistyössä