Mahdottomat lapset, vai huono kasvattaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fghjjkl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fghjjkl

Vieras
Miten ratkaisisitte tilanteen?.
On kolme lasta. 3v, 6v, 11v.
Keskimmäinen lapsi on ruvennut käyttäytymään aivan mahdottomasti, tämän vanhimman vierailun aikana. Kiroilee, tahallaan tönii, kiukuttelee ja kiusaa.
Tietenkin olen komentanut, ottanut leluja takavarikkoon yms.

Rupesin kuitenkin seuraamaan tilannetta tarkemmin ja totesin että nuorin ja vanhin kiusaa keskimmäistä lasta. Jättämällä leikeistä, lällättelemällä, valehtelemalla hänen tekojaan. Ovat jatkuvasti juoruamassa mitä tämä keskimmäinen tekee, yllätin jopa vanhimman huutamasta että:"ei, ei saa ****", vaikka lapsi oli eri huoneessa, menevät myös tahalleen härnäämään, ja keskimmäisen leikkien keskelle, jotta saavat kertoa kuinka hän on esimerkiksi lyönyt, kun on vahingossa leikkiessään jollakin tavaralla hipaissut toista lasta.
Olen siis komentanut turhaan keskimmäistä, ja ymmärrän hänen kiukuttelunsa syyn.
Mutta kun vanhin lapsista on tyyppiä ettei hän tee koskaan mitään väärin. Heittäytyy marttyyriksi keskustellessa:"no mutta miksi **** sai lyödä minua silloin viikko sitten". Takertuu vanhoihin asioihin. Kaikki tekonsa kääntää muiden syyksi, koska joku on tehnyt hänelle joskus näin, niin saahan hän kostaa. Mikään keskustelu ei mene läpi, kun hän kääntää itsensä tilanteen uhriksi ja käyttäytyy niin, vaikka sanon ihan ensimämiseksi ,etten syytä nyt mistään vaan keskustellaan asiasta. Mutta häntä kohtaan on aina tehty vääryyttä, omista tekemisistään ei sen sijaan osaa kertoa, vaan itsepäisesti se menee siihen :"miksi se sitten sai tehdä?!". Ja tähän sitten tietenkin sanotaan ettei tietenkään saa tehdä, mutta tätä hän ei ota kuuleviin korviinsa.

Pienimmäinen on taas pahassa uhmaiässä, ja seuraa isompiaan sekä hyvässä, että pahassa.

Mikään perustelu, selitys, rangaistus, keskustelu ei mene kuuleville korville.
Tilanne jatkuvasti vain pahenee, enkä enää itse tiedä mikä on totta ja mikä valetta/liioittelua. Keskimmäisessäkin on vikaa, oikeasti käyttäytyy huonosti.
Miten saan jokaiselle terotettua, että olisi mukava leikkiä yhdessä, eikä niin että joutuisin jokaista liikettä vartioimaan, mikä ei ole mahdollista. Joka kerran kun käännän selkäni, alkaa se huuto että joku tekee jotakin väärin.

Keskustelin jo keskimmäisen kanssa, ja pyysin anteeksi myös sitä, että olen häntä turhaan komentanut, ja pyysin häntä tulemaan kertomaan jos toiset kiusaa. Hän ei ole "juoruaja" tyyppiä, eikä yleensä kerro muiden tekemisistä.

Tunnen itseni aivan avuttomaksi tässä tilanteessa. Olen yrittänyt takavarikoida leluja, keskustella rauhallisesti tilanteesta, selittänyt miksi ei saa tehdä, miksei valehdella yms. Mutta mikään ei tehoa. Kiusaaminen jatkuu, keskimmäinen käyttäytyy huonommin, vanhin syyllistää kaikkia muita, ja pienin polkee jalkaansa muuten vaan kiukkukohtauksien lomassa.

Kokoon tiukka perhekokous, jossa kerrot havaintosi ja vaikean tilanteen. Sitten kysyt lapsilta itseltään ratkaisuja ja kokeilette niitä. ja niin kauan, kun elämä ei suju normaalisti, niin ei mitään kivaa kellekään lapselle.
ugh.

Keskimmäisenä on vaikea olla kokemusta on. Hyvä että tiedostat että komennat jotain liikaa. On lapsia jotka osaa myös piilokiusaamisen. Ovat hyviä sysäämään toisen niskoille syyn.

11-vuotiaan pitäisi jo oppia ottamaan vastuuta omista teoistaan, eli tähän yrittäisin kiinnittää huomiota jo itsessään.
Ehkä ei kannata edes lähteä tuohon "ei "paavokaan" tietenkään saa", vaan selkeästi rajataan :"nyt puhumme vain siitä mitä Sinä olet tehnyt, 'paavon' tekemisistä keskustelen sitten 'paavon' kanssa/myöhemmin"

Keskimmäisen osa todella on rankka, olen kärsinyt siitä koko ikäni ja kärsin edelleenkin. Myös mieheni huomasi jo pian alkaessamme seurustella miten eriarvoisessa asemassa olen. Näin myös muissa perheissä joissa 3 tai enemmän lapsia. Ei pitäisi hankkia enempää kuin 2 lasta, sitä mieltä olen ihan oikeasti!

11-vuotiaan pitäisi jo oppia ottamaan vastuuta omista teoistaan, eli tähän yrittäisin kiinnittää huomiota jo itsessään.
Ehkä ei kannata edes lähteä tuohon "ei "paavokaan" tietenkään saa", vaan selkeästi rajataan :"nyt puhumme vain siitä mitä Sinä olet tehnyt, 'paavon' tekemisistä keskustelen sitten 'paavon' kanssa/myöhemmin"
Mä toimin juuri noin, viimeeksi tänään 6-vuotiaan kanssa. Totesin, että me keskustellaan nyt sinusta ja sun käytöksestä, eikä siitä mitä siskosi teki tai jätti tekemättä ennen sitä - ne asiat puhun seuraavaksi systerisi kanssa läpi.

Silleen suhtkoht perussetiltä kuulostaa kuitenkin sisarusten välillä...11 v on esimurkku, 6-vuotiaalla ns. eskariuhma, ja 3 v matkii isompia. Aikamoisen hermoja koetteleva trio epäilemättä.

Ei siinä varmaan muu auta kuin lehmän hermot eli kärsivällisyys, selittäminen, miljardi kertaa toistaminen, ja jos homma ei suju niin lapset eri huoneisiin leikkimään ja uusi kokeilu jonkin ajan kuluttua. Mun lapsille (8 v ja 6 v) on ainakin tosi tärkeää saada myös omaa rauhaa ja ns. lomaa toisistaan.

Meillä myös vanhempi lapsi, 12v, on tuollainen että "sekin teki silloin puoli vuotta sitten niin ja hänelle ei sanottu mitään eikä tarvinnut pyytää anteeksi". Luulen että se on tuossa iässä tuollaista, koska ei meilläkään esikoinen ole aina tuollaisia selitellyt.

Toisaalta minusta kaikille on samat säännöt iästä riippumatta. Kukaan ei haluaisi syntyä vanhimmaksii jos nuoremmat saavat kiusata kun ovat nuorempia tai saavat jotain aina ensin tai ei tarviste tehdä kotitöitä silloin kun vanhin. Koska hän tulee aina olemaan vanhin ja jos toiset saavat helpotuksia niin helposti käy niin että sitten muutaman vuoden päästä kun he ovat saman ikäisiä kuin vanhin nyt, heidän ei silloinkaan tarvitse tehdä mitään tai noudattaa sääntöjä eikä kuri ole nin tiukka, koska ovat edelleen "pieniä" ja nuorempia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keskimmäinen;25333956:
Keskimmäisen osa todella on rankka, olen kärsinyt siitä koko ikäni ja kärsin edelleenkin. Myös mieheni huomasi jo pian alkaessamme seurustella miten eriarvoisessa asemassa olen. Näin myös muissa perheissä joissa 3 tai enemmän lapsia. Ei pitäisi hankkia enempää kuin 2 lasta, sitä mieltä olen ihan oikeasti!
Mä odotan kolmatta, ja tiedostan tuon tosiseikan (mun mielestä se on tosiseikka) täysillä.

Suurin pelkoni on se, että tämänhetkinen kuopus jäisi väliinputoajaksi...ja aion tehdä kaikkeni ettei niin käy. Se nyt ei vaan voi olla vaihtoehtona. Että lapset olisi eriarvoisia tässä perheessä.

Mutta aika ovela tuo nuorin jos tuossa iässä osaa kiusata jo toisia noin taitavasti ja liittoutua vanhimman kanssa. Hänet myös ruotuun laittaisin.

Ja ehkä tuo vanhin ei ole omasi. Joten mahdollisesti hänen selityksissään voi olla perääkin ja et pidä kuria nuoremmille?

En tiedä.

++++ siitä että olet tutkaillut mistä kenkä puristaa.

Lapset ovat aika hjaasteelliessa iässä 3 v. uhmaiässä, 6 v. ikäisellä on myös jonkinlainen pikku-murkkuikä, 11 v. taitaa olla jo esiteini-iässä.

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/sisarukset_nahistelevat/

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/

Yhteistyössä