Mahdollisuuteni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minä vain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minä vain"

Vieras
Okei, haluaisin kuulla järkeviä ehdotuksia, mitä voisin tehdä tällä hetkelä liittyen elämiseen ja velkoihin..

Elikkä, jouduin työttömäksi ja masentuneena sinkkuja en edes avannut laskujani vaan menetin luottotiedot ja jouduin ulosottoon. Sain töitä tietenkin mistä rokotettiin 1/3 palkasta. Otin toisen työn ja maksoin velkojani enemmän pois. Korot ja oikeuskäyntikulut on tehnyt niistä 10 000e suuruisia! No olisin tietenkin saanut ne maksettua, mutta tulin raskaaksi ja tällä hetkellä olen vanhempainvapaalla.

Mieheni on kokopäivätöissä, mutta nämä velat ovat minun menneisyyttäni ei hänen, joten en halua hänen niitä hoitavan tai maksavan. (hävettää jo muutenkin).

Asumme kalliissa vuokra-asunnossa ja tulisi paljon halvemmaksi elää jos ostaisimme oman asunnon, mutta miten laina? Miehen tuloilla tietenkin, mutta voinko minä osallistua ostoon mitenkään tai saada lainaa samalla tuohon ulosoton maksuun, jotta se saataisiin pois sieltä ja voitaisiin lyhentää sitä pankkiin pienemmillä koroilla?

Mä häpeän tuota velkaa niin paljon, etten tiedä miten päin olisin.. Inhottaa mennä pankkiin ja ... en tiedä. Hävettää vain niin paljon. Haluaisin vain vihdoinkin tuon pois mun elämästä ja saada se oma asunto, jotta tämä älytön vuokran maksaminen ei menisi hukkaan..

Mitä sanotte?

Lainaa ei saa jos luottotiedot ovat menneet. Pankissa virkailijat saattavat jopa katsoa sinua kuin ruttoa nähdessään kiemuroituneet maksuvaikeudet.

Mitä jos keskittyisit ensin maksamaan sen velan pois? Ja vaikka maksaisitkin velkasi pois niin merkintä maksuhäiriömerkinnästä ei vielä ole moneen vuoteen lähtemässäkään. Mitä jos muuttaisitte halvempaan vuokra-asuntoon? Paljonko teillä on nykyinen vuokra?

Uskon, että sinua hävettää maksuhäiriömerkintä. Eikö ole kuitenkin tärkeämpää se, että haluat hoitaa asiasi kuntoon? Tsemppiä sinulle! =)

Mulla oli aikoinaan myös kymppitonnin verran rästiin jääneitä maksuja. Menimme kymmenen vuotta sitten yhteen nykyise, ihanan mieheni kanssa ja vuokralla asumisen jälkeen päätimme ostaa oman talon. Lainaa hakiessamme kerroimme pankinjohtajalle tilanteen tarkalleen ja saimme remonttilainana kympin ylimääräistä jolla maksoimme ulosottoni pois. Sen ansiosta sain lopulta maksuhäiriömerkintäni pois ja elämä hymyilee kaikin tavoin.

Rohkeasti vaan eteenpäin ja koittakaa saada sen verran enemmän lainaa, että saat rästit maksettua pois. Häpeää ei kannata tuntea- elämässä sattuu ja tapahtuu. Tärkeintä on, että ottaa niistä opikseen ja seuraavalla kerralla toimii toisin :)

Menkää omaan pankkiin, sieltä lainan saatte jos saatte. Kannattaa ottaa pankkilaina jolla maksat ulosottovelat pois, on edullisempi. Korkoja ette todennäköisesti voi paljoa tinkata, ei ole luottohäiriöisellä paljoa neuvotteluvaraa kun todennäköisesti toisesta pankista ette lainaa tule saamaan. Niin se vain on, että lainan saanti voi olla sinun ulosottomaksuistasi kiinni. Yksin miehesi ei välttämättä lainaa saa sillä lainaa neuvotellessa pankki tekee maksuvalmiuslaskelmat ja näihin vaikuttaa molempien tulot, velat, menot, perhekoko jne

No sitä mä oon tässä miettinyt että jos saisi vähän extraa siihen asuntolainaan. Meillä on vuokra 986e kuussa ja oikeastaan hirveän halvemmalla ei saa täältä päin ja lainaa pitäisi maksaa rutkasta vähemmän. Se olisi oikeasta järkevämpää. Saataisiin koko ajan omaan pussiin rahaa ja näin talouteen vakautta. En vain kehtaisi mennä sinne pankkiin istumaan ja pyytämään lainaa lainaan. Se vain pitäisi tehdä jos haluaisin saada ne järjestykseen.. :(

Velkaneuvojilla on hyviä konsteja tähän! Suosittelen käyntiä/soittoa sinne. Velkaneuvonnan kautta voi olla myös helpompi päästä hoitamaan sitä laina-asiaa, kun näkeevät siellä pankissa, että olet todella tekemässä asialle jotain. Tsemppiä kovasti!

[QUOTE="sommarcat";27334368]Velkaneuvojilla on hyviä konsteja tähän! Suosittelen käyntiä/soittoa sinne. Velkaneuvonnan kautta voi olla myös helpompi päästä hoitamaan sitä laina-asiaa, kun näkeevät siellä pankissa, että olet todella tekemässä asialle jotain. Tsemppiä kovasti![/QUOTE]

Täällä on velkaneuvojalle 6kk-vuoden jono! Ja kun ne maksut on kaikki jo ulosotossa, niin mitä se voi enää kauheasti neuvoa? :<

[QUOTE="Minä vain";27334372]Niin ja siis, jos nyt maksaisin velan pois, tulisi ne luottotiedot takaisin vasta vuoden-parin päästä. Ja olisimme taas menettäneet 22 000e vuokraan :S[/QUOTE]

Tai siis enemmänkin 24 000..

Te olette perhe, aiotte maksaa yhteistä asuntoa, mutta miehesi ei kuitenkaan saisi ulosottojasi auttaa maksamaan? Maksakaa ne sun velkasi ensin ja sitten pankkiin asuntolainaa hakemaan.

[QUOTE="Minä vain";27334380]Täällä on velkaneuvojalle 6kk-vuoden jono! Ja kun ne maksut on kaikki jo ulosotossa, niin mitä se voi enää kauheasti neuvoa? :<[/QUOTE]

Velkaneuvojathan on juuri niitä varten, joilla sitä velkaa on ja jotka haluavat asiansa hoitaa. Ei siellä päätä silitellä, vaan ruvataan tositoimiin.

Ja nyt heti soitat sinne, niin olet jo siellä jonossa ainakin odottamassa vuoroasi. Sekin voi merkitä pankille jo paljon =)

[QUOTE="vieras";27334398]Te olette perhe, aiotte maksaa yhteistä asuntoa, mutta miehesi ei kuitenkaan saisi ulosottojasi auttaa maksamaan? Maksakaa ne sun velkasi ensin ja sitten pankkiin asuntolainaa hakemaan.[/QUOTE]

Miehen pitäisi hakea siihen jonkinnäköinen luotto ja mielummin maksaisin pois sitä samalla, kun maksaisin asuntolainaa pois. 10 000e, jos ottaa luottoa, sitä maksaa pois sen n. 300e kuussa plus erikseen sitten vuokra on jo melkein 1300e. Se on aika paljon.

[QUOTE="sommarcat";27334421]Velkaneuvojathan on juuri niitä varten, joilla sitä velkaa on ja jotka haluavat asiansa hoitaa. Ei siellä päätä silitellä, vaan ruvataan tositoimiin.

Ja nyt heti soitat sinne, niin olet jo siellä jonossa ainakin odottamassa vuoroasi. Sekin voi merkitä pankille jo paljon =)[/QUOTE]

Niin.. Pitäisi varmaankin sitten soittaa!

Kun tapasin mieheni, mulla oli 11,000€ ulosotossa. Itse velkaa ei nuin paljon, mutta korkoineen ja oikeudenkäynti kuluineen. Mies halusi oman asunnon, jota emme saaneet koska mulla luottotieto häiriö. Ainut mahdollisuus oli saada kaksi takaajaa joilla omaisuutta lainamme verran ja he panttaisivat omaisuutensa takuuksi lainallemme.. No, enpä tunne sellaisia takaajia..

Mies otti pankista lainan (jolle piti olla kolme työsuhteessa olevaa takaajaa) ja maksoi velkani pois. Laina lähtee hänen tililtään suoraveloituksena 400€ joka kuukausi. Sitten piti odottaa melkein neljä vuotta että häiriömerkintä poistui rekisteristäni.. Sitten saimme asuntolainan.. Nyt maksamme asuntoa 500€/kk, vastiketta 300€/kk ja sitä pankkilainaa 400€/kk+sähkö,vesi,vakuutukset ja remontit jne... Todellakin halvempaa ois ollut maksaa velat ensin ja ostaa asunto vasta sitten.. Mutta enpä jaksanut odottaa. Näillä mennään ja kituutellaan vielä seuraavat 4 vuotta kunnes velkani on maksettu pois..

Soitin velkaneuvojalle ja sanoivat ettei asialle voi tehdä oikein mitään, kun ovat siellä ulosotossa. Jee. Soitin myös meidän pankkiin ja kysyin vähän mahdollisuuksia, mutta eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata, vaan varasivat meille ajan tapaamiseen. HRR. Miten sinne kehtaa mennä? :D

Rohkeasti vaan - et todellakaan ole ainoa jolla on rästiin jääneitä lainoja! Mutta sinä haluat hoitaa ne pois ja se on aina plussaa. Unohda häpeily :)

Kiitti :> En ikinä puhunut niistä kenellekään. Mieskin sai tietää vasta pari kk sitten (tiesi että on velkaa, mutta ei kuinka paljon). En vaan suostunut myöntämään edes itselleni että olen ulosotossa.. Nyt on aika ottaa niistä kunnon vastuu! Harmittaa vain että jos en olisi tullut raskaaksi silloin, niin olisin tällä hetkellä velaton..

On pankista kiinni saatko yhdessä miehesi kanssa ausntolainan ja sen verran lisää, että saatte kuitattua rästisi pois. Meillä onnistui joten se ei ole mahdotonta. Ja jos ei onnistu yhdestä niin koittakaa toisesta - älkää lannistuko jos tulee kielteisiä vastauksia :)

Hei kiitos kaikille todella paljon hyvistä vastauksista! Sain nyt itselleni enemmän motivaatiota yrittää ja ryhdyinkin heti ottamaan kaikkialle yhteyttä. Pelkäsin että tulee hirveästi kuittailuja ja saan kuulla olevani huono ihminen, mutta nyt on sellainen olo, että jopa kehtaan mennä sinne pankkiin keskustelemaan :>

Yhteistyössä