Mahdollinen käynnistys koon vuoksi

  • Viestiketjun aloittaja Liah
  • Ensimmäinen viesti
Liah
Eli mulla käynnistetään mahdollisesti synnytys laskettuna päivänä 30.5. koska edellinen syntyi "yliaikaisena" (41+3) ja painoi 4770g..

Tämän tokan painoarvio oli kaksiviikkoa sitten n.3,8kg. Olenkin nyt jo innolla menossa käynnistykseen mutta katselin kokemuksianne käynnistys vs. luonnollinen synnytys ja alkoi kyllä vähä hirvittään...

Missä kunnossa teillä on ollut kohdunsuu kun on lähdetty käynnistään? Kertokaa toki muutakin oleellista ja tarpeellista aiheesta!!
 
Mullekin terkka "lupas" käynnistystä, ei kuulema päästetä yli lasketun ajan. Lääkärissä vasta kerran käyty alkuraskaudessa joten sillon ei vielä siitä lääkärin kans olla puhuttu.
Aluksi ajattelin että voi kun kiva, ei tarvitse kärvistellä yli lasketun ajan, mutta enpäs enää tiedäkään... :/ niin usein tuntuu käynnistykset kestävän päiväkausia ja päätyvän sektioon... Edellinen lapsi syntyi rv 41+5 ja painoa oli 4850g.
 
Jabbathehutpika
Mulla käynnistettiin (tai yritettiin) laskettuna päivänä koon takia. Tai siis esikoisen koon, jotta nyt ei tulis niin isoa. Käynnsitystä yritettiin tableteilla 2 päivää (lähtötilanteessa kohdunsuu pehmeä ja kiinni). Tulosta ei syntynyt. Kun paikat pari senttiä auki, aloitettiin oksitosiinitippa. Sitä jatkettiin 1,5 päivää kunnes vasta käynnistyi. Synnytys oli sen jälkeen noeahko (n5h) ja helppo, joskin vauva oli kuitekin 4695g 52cm ja jäi hartioista kiinni. Repeämiä ei silti tullut ja kuntouduin kotiinlähtökuntoon 1,5 päivässä. Eli keskiviikkona 16.5 aloitettiin käynnistys, la iltana 19.5 syntyi ja kotiin maanantaina aamupäivästä.
 
Onkos kellään käynnistetty esikoisesta koon takia? Mulle on kokoajan sanottu neuvolassa ja lääkärillä, että iso vauva tuntuis olevan mutta silti synnytystapa-arvioon pääsyä kuulemma mietitään vasta perjantain neuvolassa, LA olis ens viikon keskiviikkona... Mietin, että pitäiskö alkaa painostamaan neuvolaa puhelimitse jo tällä viikolla niin pääsisin sinne arvioon hiukka aikaisemmin. Ei nää asiat kuitenkaan yleensä millään huimaavalla nopeudella toimi käsittääkseni, siis aikojen saamiset sunmuut. Alkaa pikkuhiljaa huolestuttaa toi lähestyvä synnytys...
 
Minulla käynnistettin laskettuna aikana juuri koon ja sokeririskin takia. Vauvan ajateltiin olevan n. 4 kiloinen, mutta 4,5 sitä painoa sitten lopulta oli, vaikka vauvalla ei sitten ollut sokereissa mitään ongelmaa. Menin sairaalaan käynnistys aamuna ja n 10.00 laitettin tabletti kohdun suulle - no päivän kävelin sitten sairaalan rappuja ja käytäviä edestakaisin ja mitään ei tapahtunut. Iltapäivällä laitettiin sitten uusi satsi joskin vahvempana ja tunti siitä alkoivat supistukset. Synnytys tosin meni mönkään eli avautuminen oli todella hidasta ja keskeytyi 8 senttiin (2 päivän yrityksen jälkeen), niinpä jouduin sektioon jolloin syykin pyshtymiselle selvisi eli vauva ei laskeutunut ollenkaan koska oli avotarjonnassa.
 
Ulkomaan mamma
Kaynnistys raskaudenajan diabeteksen takia 5 paivaa ennen la, tabletit kohdun suulle n. klo 18 torstai-iltana, yolla alkoivat supistukset, lapsi syntyi pe-aamuna klo 10. Mitaan muuta ei tarvittu.

Laakarin mukaan "everything went beautifully, like a textbook delivery", eli kaynnistyksesta taalla erittain hyvat kokemukset!
 
Minulla käynnistettiin esikoisen synnytys kokoarvion vuoksi. Muita ongelmia ei ollut. rv 38+6 oli painoarvio reilu 4kg ja samalla kertaa sain puhuttua lääkärin kanssa itselleni käynnistyksen, koska pelkäsin jo hieman lähteä ensikertalaisena punnertamaan yli 4kg. Painotin samalla reissulla, että haluaisin synnyttää alakautta. Lääkäri ymmärsi hyvin pelkoni ja laittoi osastolle käynnistysajan rv 39+3. Päänsäryn vuoksi (meni osastolla ohi) minut otettiin yöksi osastolle 39+0 ja samalla reissulla sitten käynnisteltiin jo seuraavana aamuna.
Synnytys lähti käyntiin samana iltana (39+1) ja seuraavana aamuna syntyi poika vähän vaille yhdeksän. Pituus 52cm, paino 4240g ja pään ympärys 38cm. Oli vielä ahtanut kädenkin poskelle, mikä vaati tietysti oman tilansa. 2. asteen repeämät tuli, mutta tunsin selvinneeni vähällä. Olen todella tyytyväinen, että synnytys käynnistettiin.
 
Mulla neljä lasta, kaksi nuorinta käynnistetty koon takia. Molemmat yli nelikilosia. Toisesta meni vedet ja kaksi supistusta ja lapsi tuli. Uskomatonta, mutta totta. Viimeinen puolikas tabletti yheltätoista ja lapsi puoli kaheksalta illalla maailmassa. Mulla käynnistetyt helpompia kuin luonnolliset.
 
Mä sain ajan käynnistykseen rv38+5 vauvan koon takia, ku esikoinenki oli 4650g.
Sairaalaan päästyäni siellä oli sit eri lääkäri, kuin silloin ku sain käynnistykseen ajan. Joten tämän toisen mielestä koossa ei ollut mitään ihmeellistä ja sais vaikka rauhassa kasvaa viikolle 42. Palauttivat siis kotiin.
Eli täällä päin tuo ajan saaminen on ihan lääkäristä kii.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Inza:
Mä sain ajan käynnistykseen rv38+5 vauvan koon takia, ku esikoinenki oli 4650g.
Sairaalaan päästyäni siellä oli sit eri lääkäri, kuin silloin ku sain käynnistykseen ajan. Joten tämän toisen mielestä koossa ei ollut mitään ihmeellistä ja sais vaikka rauhassa kasvaa viikolle 42. Palauttivat siis kotiin.
Eli täällä päin tuo ajan saaminen on ihan lääkäristä kii.
Kamalaa! Luulisi että kun asia oli jo sovittu ja äiti varmasti siihen asennoitunut niin käynnistys olisi tehty. Tuossa vaiheessa oli kuitenkin jo ihan täysiaikainen.

Pitänee soittaa neuvolaan ja kysellä.
 
Mulla käynnistettiin rv 41+6, kun painoarvio vauvasta oli 4670g.
Klo 11 mut otettiin sisälle synnytyssaliin, klo 12 laitettiin tippa ja puhkaistiin kalvot, 15.59 aloin ponnistaa ja tasan klo 16.00 oli poika (4230g) ulkona =)
Musta tuo käynnistetty synnytys oli paljon helpompi, kuin esikoisen luonnollinen, vaikka supistukset tulivatkin voimakkaampina. Kaikki oli kuitenkin osaltani hetkessä ohi.
 

Yhteistyössä