Mahataudista, tarttuvuudesta ja emetofobiasra

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Oksennuspelkoisen pahin painajainen toteutui. Olen saanut taudin luultavasti tiistaina hoitamaltani lapselta, jolla oli ollut viime viikolla tauti. Asiasta sain tietää tietenkin vasta paikan päällä. -.- Pesin paljon käsiä ja aloin syödä maitohappobakteereita vähän ylikin normaalin annostuksen. Silti se tuli. Olen oksentanut 5 kertaa parin tunnin sisään. En voi uskoa että vuosien tukeni ja turvani maitohappobakteerit pettivät minut. :( Olen luullut että ne vähintään lieventäisivät tautia sen verran että ei tarvitsisi oksentaa. Millä mä nyt jatkossa estän nämä?

Ensimmäinen oksennus osui vessan lattialle. Huuhtelin sen nopeasti vähän yleispuhdistusainetta seassa. Perusteellisempaan siivoukseen ei todellakaan ole juuri nyt voimia. Asun yksin ja mietityttää nyt että kuinka tarkasti pitää siivota. Voiko tauti tarttua itseeni uudestaan ja uudestaan joka paikasta mihin olen koskenut? Ahdistaa ajatuskin.

Makaan vain sängyssä raatona ja toivon sydämeni pohjasta etten oksenna enää. :(

Mitä jos pahin vihollisesi tässä asiassa ei ole oksentaminen vaan pelkosi? Mitä jos yrittäisit fobiastasi eroon?

Mulla muksu pelkäsi oksentamista mutta pistettiin läskiksi koko homma. Mahataudissa vaan nauretaan että kenen vuoro on laatoittaa ja oksentamisen jälkeen menen onnittelemaan lapsia "komeesti lensi oksu, äiti on ylpeä."

Tiedän että tää voi tuntua ylemmyydentuntoiselta ja "helppohan mun on sanoa", mutta siedätyshoito on tehokkainta fobioihin. Pelkäsin ennen kaikki kesät hysteerisesti käärmeitä mutta kun jouduin tappamaan muutaman, niin nykyisin asenteeni niitä kohtaan on lähinnä pieni ärsytys.

No näinhän se varmaan onkin, järjellisesti ajateltunahan oksentaminen on hyväksi jos ruuansulatuselimistössä on taudinaiheuttajia. Mutta siitä tuskin pääsee mihinkään koskaan että se on kaikkien mielestä inhottavaa.

Minulla on ollut tämä pelko oikeastaan aina. Ala-asteella löysin sille nimen ja sain tietää että en olekaan ainoa. Haluaisin siedättyä, mutta en tiedä miten se on mahdollista. Harkinnassa on jopa opiskella sairaanhoitajaksi. Haluaisin kovasti, mutta siinä mietityttää se, että tarttuuko mahataudit usein potilaalta hoitajalle? Muiden oksennusta ja ripulia sietäisin kyllä ainakin ajan kuluessa, kunhan niistä ei tarttuisi mulle mitään. Kaikki muut eritteet sietäisin.

Just nyt meni vaan luottamus kaikkiin suojautumiskeinoihin että en tiedä pitäisikö sittenkin hakea vaikka bioanalyytikoksi tai suuhygienistiksi. :/

Siltikään en pääsisi oksennusta pakoon jos ja kun haluan vielä lapsia joskus...

No näinhän se varmaan onkin, järjellisesti ajateltunahan oksentaminen on hyväksi jos ruuansulatuselimistössä on taudinaiheuttajia. Mutta siitä tuskin pääsee mihinkään koskaan että se on kaikkien mielestä inhottavaa.

Minulla on ollut tämä pelko oikeastaan aina. Ala-asteella löysin sille nimen ja sain tietää että en olekaan ainoa. Haluaisin siedättyä, mutta en tiedä miten se on mahdollista. Harkinnassa on jopa opiskella sairaanhoitajaksi. Haluaisin kovasti, mutta siinä mietityttää se, että tarttuuko mahataudit usein potilaalta hoitajalle? Muiden oksennusta ja ripulia sietäisin kyllä ainakin ajan kuluessa, kunhan niistä ei tarttuisi mulle mitään. Kaikki muut eritteet sietäisin.

Just nyt meni vaan luottamus kaikkiin suojautumiskeinoihin että en tiedä pitäisikö sittenkin hakea vaikka bioanalyytikoksi tai suuhygienistiksi. :/

Siltikään en pääsisi oksennusta pakoon jos ja kun haluan vielä lapsia joskus...
Hmm, mulla on tuttuja töissä sairaalassa ja apteekissa mutta en ole kuullut että sairastaisivat sen enempää kuin muut, sairaalassakin on käsidesin käyttöpakko monessa paikassa.
Tai siis sairastavat, mutta ei sen useammin kuin muut.

Ja sitä en tiedä uusiutuuko sun tautisi. Tämä keväänä on ollut herkästi uusiutuvaa lajia ja sit jotkut selviävät yhdellä kerralla. Mutta sinuna tekisin tavallisen siivouksen vaan, ja sun elimistössäkin se pöpö on vielä monta päivää.

Mä aina ajattelen että mahataudissa se oksentaminen tuo helpotuksen, kun ekaksi on mahaan sattunut ja etonut. :) Se lämpö/kuume on pahempi kun tekee löysän ja voimattoman olon. Tosin joissakin mahataudeissa saa oksentaa toistuvammin.

Valkopippuri on tehokas keino välttää/lieventää mahataudin oireita.
Meidän perheessä on oksennuskammoinen ihminen ja mahataudit on meillä tosi rankkoja.

Koska siivoaminen kannattaa aloittaa, etten vain levitä pöpöjä ympäriinsä? Ja kuinka tarkasti. Tuntuu että joka paikka on saastunut ja mihinkään ei uskalla koskea. On tämä ahdistavaa. :(

No en ole kyllä ikinä kuullut että kenellekään olis sama tauti tarttunut omasta kotoa uudestaan. Kerran kun siitä selviää niin ei tartu ennen kuin tulee taas jossain muualla uudestaan kohdalle.

Normaalisiivous kyllä riittää. En pyytäisi ketään käymään vähintään viikkoon.

Sulla on vastustuskyky tuota virusta vastaan, tuskin sitä uudestaan saat.

Ootko miettinyt, että suuhygienistinä saat päällesi kaikkien niiden hengityksen joilla taudit vasta itää mutta silti jo tartuttaa. Esim mahataudit tarttuu jo pari päivää ennen oireita..

T. Sh, joka ei koskaan oo saanut potilailta tauteja

Tuo uusiutuminen tuli mieleen siitä kun olen niitäkin kauhutarinoita kuullut että sama tauti tekee uuden kierroksen perheessä. Leijuuko ne virukset ilmassa tai liikkuuko ne? Riittääkö siivouksessa tavallinen pesuaine vai pitääkö olla kloriittia? Missä vaiheessa kannattaa alkaa siivoamaan, kun jos eritän edelleen sitä pöpöä niin onko siivous yhtä tyhjän kanssa jos heti aloitan? Vielä olisi kovin voimat vähissä.

Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta olen todella herkillä. :(

Jos asut yksin, jättäisin perusteellisen siivouksen vasta toivuttua taudista. Nyt vain pintojen pyyhintä roiskeista ja oven rivat yms. muut ehkä desinfiointiaineella. Sitten oireiden loputtua voisit oman mielenrauhan vuoksi pyyhkäistä wc ja suihkutilan ohjeen mukaan laimennetulla kloriitilla.

Maitohappobakteereja purkkia kannattaa välillä vaihdella. Ilmeisesti eri valmistajilla löytyy eri kantoja ja joissakin on neljää laatua, toisissa seitsemänkin.

Itse myös pelkään oksentamista ja lasten mahataudit ovat painajaisten kärkipäätä. Todella harvoin meillä sitä sairastetaan ja ehkä maitohappobakteereja on kiittäminen samoin kuin hyvää käsihygieniaa.

Yhteistyössä