Mahan palautuminen sektion jälkeen - vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli mulla takana ensimmäinen sektio ja nyt kaipaisin ohjeita, miten vatsa palautuisi mahdollisimman nopeasti ja oikean "muotoiseksi". En ole nostellut mitään vauvaa painavampaa ja muutenkin totellut kaikkia sairaalasta saatuja ohjeita, joita oli kyllä vain pari: eli ei nostelua eikä rankkaa liikuntaa. Sektio oli suunniteltu ja haava poikittain alavatsalla.

2 kuukautta (tai jälkitarkastukseen asti) kannattaa vältellä tosiaan kaikkea raskasta tekemistä. Itsellä sektiosta aikaa puoli vuotta, ja ahkeran ja monipuolisen salitreenin, sekä pilatesin ansiosta vatsa on litteänpi kuin koskaan ennen raskauttakaan. Vyötärön ympärys on nyt n. 65 senttiä, ja pilatesin ansiosta, uskoisin.

Ajattelin tosiaan aloittaa kuntosalilla ja ryhmäliikuntatunneilla käymisen heti kun lupa heltiää. Arveluttaa vain tunneilla tehtävät liikkeet, että mitä siellä uskaltaa tehdä (esim. kun suoria vatsalihaksia ei suositella tehtäväksi, ja mitkä liikkeet ovat liian raskaita jne)... pilates- ja joogatunneille olen ainakin menossa.

Kyllä sä sen itse huomaat, jos jotkut liikkeet tuntuu pahalta, tee keveämmin. Jos hankit saliohjelman, kannattaa mainita ohjaajalle että sektio takana. Mut tosiaan aktiivinen ja monipuolinen liikunta on avainasemassa! Ja lannistua ei saa, vaikkei tuloksia ekaan 3 kuukauteen tulisikaan , kyllä se vyötärö sieltä esiin tulee ennemmin tai myöhemmin:)
Ruokavalio olis myös hyvä fiksata kuntoon, itse aloitin Jutan gofatgolla, ja se teki ihmeitä vtsan toiminnalle ja hyvinvoinnille.
Tsemppiä :)

Olipa helpottavaa kuulla, kiitos :) sektiosta on tosi vähän aikaa ja tiedän että olen hieman kärsimätön tämän mahani kanssa... odotin vain lähteväni hieman pienemmän vartalon kanssa sairaalasta :D
Nyt siis odotellaan että aika kuluu ja sitten treenaamaan!

Sektion jälkeen vatsa kuntoutuu siinä missä raskauden jälkeen muutenkin, ei siis hätää:) Alkuun on toki löysää nahkaa mutta itselläni ainakin se siitä vähitellen vetäytyi ja vuoden jälkeen ei ollut mitään merkkejä raskaudesta jäljellä, sektioarpea lukuun ottamatta. Liikunta ilman muuta hyväksi, itse muistelen uskaltautuneeni spinningtunnille 6 viikon jälkeen eikä huomannut kyllä mitään eroa raskautta edeltävään tilaan tuossa kohtaa.

Jos ei tullut kauhesti arpia niin palautuu varmaankin samoin kuin tavallisesta raskaudestakin. Itsellä tuli arpiakin ihan hitosti ja nyt on semmoinen hassu makkara sektioarven päällä vaikka vyötärönympärys 66cm ja käyn salilla ja kolme kertaa viikossa keskivartalon ryhmäliikuntatunnilla.

Yhteistyössä