Mahan koosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mä vaan

Vieras
Hei,

Olen raskausviikolla 15+3 ja vatsani on jo pullahtanut melkoisen isoksi. Olenkin nyt tyylilleni uskollisena huolissani siitä, että mahan ei vielä pitäisi edes näkyä. Lueskelin helmikuun ketjua ja siellä monet kirjoittelivat, että mahaa ei vielä näy. Olen aina ollut normaalipainoinen ja sopusuhtainen ja nyt tosiaan ei ole kenellekään epäselvää, että en olisi raskaana. Yksi ystäväni sanoi, että hänellä alkoi olla samanlainen maha kuin mulla nyt raskausviikolla 20. Onkohan tämä tällainen viikolla 16 pullottava maha ihan ok? Voiko joku olla pielessä? Ultran mukaan en odota kaksosia:) Kokeneemmat kertokaa onko tää normaalia????!!! Ja onko kellään muulla samoilla viikoilla selvä raskaana olevan masu? Olen joutunut siirtymään äitiysvaatteisiin, omat farkut jää 20 senttiä vyötäröstä auki. Kiitti jo etukäteen!

...Niin ei kai mikään sitten voi olla vikana. Kuulin vaan, että neuvolassa mittaillaan vatsan ympärystä??? No, joo ehkä olen vaan turhaan huolisssani ja onhan se ihan kivaa, että masu jo näkyy. Se hieman vaan ahdistaa, kun ihmiset kysyy, että miten pitkällä olen ja kun kuulevat niin vastaus on usein, että oho! Voikohan lapsivettä olla jotenkin liikaa? En tosiaan tiedä näistä jutuista, parasta varmaan kysyä neuvolasta, kun sinne seuraavan kerran menen...

Neuvolassa mittaillaan kohdun kasvua, ei vatsanympärystä. Mäkin olen hoikka tyttö ja raskaus näkyi viikolla 15 jo kilometrin päähän. Itse asiassa jo viikolla 10. Kuitenkin painoni vain laski viikolle 17 asti. Lääkäri sanoi, että turvotus on aika yleistä - sitähän se alkuvaiheessa on. Vatsaan kertyy nesteitä.

Mulla ainakin on kohtu eteenpäin kallellaan ja mulla maha näkyi jo viikolla 12, niin että kellekään ei ollut epäselvää tämä raskaus :-)

Kohtu saattaa aluksi kasvaa vähän kovemmalla vauhdilla, mutta kyllä se siitä rauhoittuu. Ainakin täällä, viikkoja nyt täynnä 30 ja alkuaikojen suuret mitat ovat tulleet käyrille.

Ei mitään hätää! :-)

Kiitti,

Ultrassa ei mainittu mitään eteenpäin kallellaan olevasta kohdusta tms, mutta eiköhän tälle joku hyvä selitys löydy ja kiva kuulla, että muillakin on ollut vastaavaa.

Mulla on valtava vatsa ja miehen siskokin tuossa totesi, että vatsani on suurempi jo nyt raskauden puolivälissä (rv20), kun hänellä oli viimeisillään. Että silleen. Itse olen hoikka ja kiloja tullut lisää vain noin 3 kg. Vatsa alkoi kyllä näkymään jo viikon 10 jälkeen!!!

Minulla eteenpäin kallistunut kohtu, mutta se ei aina kuulemma vaikuta. Toiset vaan ns ""kasvavat"" vatsasta ulospäin ja toiset puolestaan laajenevat sisällepäin. Näin minulle kerrottiin. Ainut paha tässä on se, että epäilen saavani hyvät raskausarvet ja lisäksi tukiliivit vatsalle on pakko ostaa, koska suuri ulospäin kasvanut vatsa painaa ja ""retkahtaa"" helposti alaspäin ja aiheuttaa siten ylimääräisiä supistuksia. Että kasvattelehan masuasi ihan rauhassa ja tyytyväisenä. Niin minäkin!!!

Ei kannnata itseään verrata muihin odottajiin, siitä voi tulla vain paha mieli. Jokainen meistä onneksi reakoi erilailla raskauteen. Liikaa aina vertaillaan omaan odotukseen ja liian usein se sanotaan odottavalle äidille ääneen. Sammakoita ne vain on. Mukavampi on odottajana kuulla mahan näyttävän ihanalta kuin suurelta. Ainakin minun mielestä.

Ei kannata verrata edes itseensä edellisiin raskauksiin nähden eli jokainen raskaus on oma kertomuksensa. Mulla esikoista odottaessa toiset huomasivat vasta yli 20 rv:n raskauden, nyt jo rv13 alkaen. Nyt on masu ollut koko ajan paljon isompi, mutta yllätyksekseni painoa edellistä kertaa vähemmän.

Yhteistyössä