Mahallaan makaaminen, vahinkoa?

Hei,
Kävin hierojalla jolle kerroin olevani raskaana. Tällä hetkellä viikkoja on 19. Hän hieroi minut kuitenkin mahallaan maaten. Ajattelin että hierojan kuuluisi tietää mihin asti se on turvallista ja en kysynyt asiaa sen kummemmin. Nyt jälkeenpäin aloin miettimään että olikohan siitä sikiölle haittaa? Mihin asti mahallaan makaaminen on ylipäätänsä sallittua? Mistään ei oikein löydä tietoa ja nyt pelottaa kovasti teinkö jotain väärin. Miten teille muille on neuvottu?
 
Minulle neuvottiin sekä lääkärissä, että neuvolassa, että niin kauan, kun se vaan on mukavaa, saa vatsallaan maata. Itse nukuin mahan päällä vielä viikoilla 20+ ihan miewliuusti, sen jälkeen alkoi kyllä olemaan se pötsä vähnä tiellä japainamaan sisuskaluja, joten kyljellään mennään...
 
Utelin samaa, muistaakseni jotakuinkin samoilla viikoilla erään kylpylän hierojalta, lähinnä sillä kun asento oli siinä vaiheessa jo varsin epämukava, sanoi että on hieronut ihan viimeisilläänkin raskaana olevia naisia, eikä ole kuulemma mitään haittaa, jos vain tuntuu siltä että niin pystyy olemaan :)

Ai että muuten odotankin sitä kun saan nukkua jotenkin muuten kuin vasemmalla kyljellä... Paitsi että taitaa miun yöunet olla pelkkää haaveilua seuraavat pari vuotta eteenpäin :)
 
Paineen kohdistuminen vatsaan VOI olla vaarallista, koska kohtu voi pahimmassa tapauksessa revetä. Mulle tieto kerrottiin vasta synnytysvalmennuksessa, jolloin olin ehtinyt maata vatsallani vielä pitkälle yli rv 34. Olisin ollut kiitollinen tiedosta jo aiemmin, mutta onneksi mitään ei sattunut... Siihen asti saamani tieto oli tosiaan se, että niin kauan voi maata vatsallaan, kun tuntuu ok:lta. :/
 
Itse olen myöskin käymässä hierojalla nyt muutamia kertoja, raskausviikkoja mulla nyt 24. Noihin aikoihin mun fysioterapeutti itse jo laittoi mulle sen hieronta systeemiin, niin että hierotaan kyljellään. En edes voisi olla mahallaan, muutenkaan en kyseisestä asennosta pidä.
 
FPI
Mä heräsin just viime yönä, et nukuin mahallani, nyt siis rv20+1 eli ainakin unissani näköjään vielä käännyn mahalleni, eikä tuota varmaan voi oikein estää, kun unissaan toimii eli luulisi olevan ok niin kauan kun itsestä hyvältä tuntuu?
 
Luulisi, että kohdun seinämässä tulisi olla joku rakenteellinen heikkous, että omasta painosta repeäisi. Tuskinhieroja hoirnoo niin, että jyystäisi juurikin alavatsan kohdalta selän puolelta... Oisi kiva kuulla kyllä ihan fakta-tietoa ko.asiasta :)
 
FPI
Moi taas!

Kyselin asiaa neuvolantädiltä ja hän vastasi, että vatsallaan voi nukkua niin kauan kun se tuntuu hyvältä ja vatsa antaa periksi siihen asentoon. Ei ole haittaa vauvalle, kyllä hänelle löytyy tilaa kuitenkin.
 
Mäkin olen käynyt hierojalla molempien raskauksien aikana, eikä ole mitään haittaa ollu. Viimeksi kävin kun raskausviikkoja oli n 28-30. Hyvin pystyin vielä makaamaan mahallani sen puol tuntia. Tosin hieroja laittoi pari tyynyä mun lantion kohdalle, niin että mahaan ei kohdistunu niin paljon painoa. Nyt olen kans menossa yli huomenna ja viikkoja on kasassa 36+4. Itsestä tuntuu siltä etten kykene makamaan mahallaan, joten ajattelin ottaa vaan niska+hartia hierontaa "istuma-asennossa".
 
Sit kun se on susta epämiellyttävää eikä tunnu hyvälle sit se ei ole maha-asukkaallekaan hyväksi. Vähän niinkuin selällään makaaminenkin, kun se alkaa tuntuu inhottavalle ja tulee huono-olo esim:neuvolassa -se näkyy myös pikkusen sykkeessä.
 

Yhteistyössä