Mahalaukun tähystys IV-sedaatiossa. Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulle yritettiin tehdä mahalaukun tähystys ensin tavanomaiseen tapaan (nielun puudutus ja letkun nieleminen), mutta siitä ei tullut mitään kun aloin panikoida jo siitä puudutuksen tunteesta. Tekivät sitten lähetteen IV-sedaatiossa (ns. humautus) tehtävään tähystykseen ja pelottaa ihan älyttömästi tuokin.

Onko kellään kokemusta tuollaisesta toimenpiteestä? Tuntuuko sedaatioon vaipuminen pelottavalta? Millainen olo heräämisen jälkeen? Ahdistaa ajatus tuostakin, ettei tilanne ole täysin omassa hallinnassa tokkurassa ollessa...

Minulle yritettiin tehdä mahalaukun tähystys ensin tavanomaiseen tapaan (nielun puudutus ja letkun nieleminen), mutta siitä ei tullut mitään kun aloin panikoida jo siitä puudutuksen tunteesta. Tekivät sitten lähetteen IV-sedaatiossa (ns. humautus) tehtävään tähystykseen ja pelottaa ihan älyttömästi tuokin.

Onko kellään kokemusta tuollaisesta toimenpiteestä? Tuntuuko sedaatioon vaipuminen pelottavalta? Millainen olo heräämisen jälkeen? Ahdistaa ajatus tuostakin, ettei tilanne ole täysin omassa hallinnassa tokkurassa ollessa...
Luota vain henkilökuntaan.
Ei siitäkään mitään tule, jos
alat antamaan ohjeita proceduuriin.

Googlaa sedaatio niin siitä löytyy pätevää tietoa. Kahdesti humautettu ensin kaikkien viisaudenhampaiden poistossa ja toisen kerran kolonoskopiassa. Ei paha päinvastoin.

Se humautus on sellainen, että nukahtaa samantien, ei siinä mitään ehdi pelätä. Ero nukutukseen käsittääkseni on se, ettei siinä vaivuteta niin syvään uneen kuin varsinaisessa nukutuksessa. Siitä jälkeisestä olosta en osaa niin kertoa, koska tuo tehtiin varmaan puolenyön kieppeillä. On sellainen mielikuva, että olin ihan kartalla ja muistan mitä sen heräämisen jälkeen kerrottiin ennenkuin kävin nukkumaan. Kunnon nukutuksen jälkeen olen ollut tosi tokkurainen ja muistan jutelleeni esimerkiksi lääkärin kanssa ihan järkevästi, mutta en ole myöhemmin muistanut mitä. On esimerkiksi jonkinlainen mielikuva, että olisin jotain papereita allekirjoittanut, millä piti saada tietoja ja kuvia tuon humautuksen jälkeisenä päivänä tehdyistä tutkimuksista (tapahtui vuotta aiemmin). Niitä kuvia ei koskaan tullut, lääkäri olisi ollut kiinnostunut, sillä hänestä leikkauksen syy olisi pitänyt näkyä jo niissä kuvissa.

Silloin ei ollut vielä nykyisenlaisia sähköisiä järjestelmiä kuvia varten.

Yhteistyössä