Mahalaukun tähystyksessä olleet?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tuleeko siinä tukehtumisen tunne, kun se letku työnnetään kurkkuun? Jotain vinkkejä miten sen kestää kunnialla läpi.

Mulla tän kuun lopussa aika, jännittää kamalasti.
 
"vieras"
Kannattaa pyytää jotain rauhoittavaa ennen tähystystä, on todella kamalaa ja yökkäyttää kovasti sekä tuntee itsensä todella avuttomaksi tilanteessa jossa melkein kokee tukehtuvansa ja mulle on tehty tähystys kaks kertaa
 
saman kokenut
Peesaan muita,kamala yökkiminen ja vedet valui silmistä,kurkku kipeä monta päivää operaation jälkeen,kyllä sen kestää,on äkkiä ohn(n.5-10min)i,vaikka aivan kamalaa onkin:)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26825516]Kannattaa pyytää jotain rauhoittavaa ennen tähystystä, on todella kamalaa ja yökkäyttää kovasti sekä tuntee itsensä todella avuttomaksi tilanteessa jossa melkein kokee tukehtuvansa ja mulle on tehty tähystys kaks kertaa[/QUOTE]

Mutta jos ottaa rauhottavia, niin päästääkö ne sitten kotiin heti tähystyksen jälkeen? Ja tekeekö sillä nielupuudutuksella mitään, lapuissa luki että sellaisen saa halutessaan?

Hitto nyt vasta alkoi pelottamaan, ajattelin et edes yks hyvä kokemus, mut kamala mikä kamala.

ap
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26825556]Synnytys ilman kipulääkettä pahempi jos nyt niitä voi vertailla, tähystys paljon nopeampi:)[/QUOTE]

huh, mä on synnyttäny 2 lasta ilman kipulääkitystä...jos mä selvisin siitä, niin kai mä selviän tähystyksestäkin.

ap
 
Nielupuudutus oli ainakin mulla vaan sellainen pahanmakuinen suihke joka teki vaan sellaisen olon kuin kurkussa olis ollut joku pala jumissa. Itse toimenpide ei sinällään sattunut, mutta tuntui todella epämiellyttävältä, itseltäni valui suupielestä mahanestettä kun tuli "oksennuksena" röyhtäilyn mukana sitä. Kyynelet valuivat silmistä ja räkä nenästä (mulla oli kyllä flunssa), ei kannata meikata.

Tärkeintä on muistaa hengittää. Se on pian ohi.
 
Mulle ei annettu rauhoittavaa ja kyllä, tunsin tukehtuvani, oksensin ja silmät vuosi vettä virtanaan.. Tuntui ikuisuudelta. Ei varmaan ap rauhoita sinua, mutta se oli aivan jotain kamalaa. Jälkikäteen kurkku oli pitkään kipeä ja ääni poissa.
 
"kokenut"
kun vaan nielaisee sen letkun, niin ei se sitten tunnu enää pahalta. kolmesti tehty, enkä ole mitään lääkkeitä saanut. sitten kun se letku pois vedetään, voi oksettaa ja jälkikäteen röyhtäyttää.. muistaa vaan nenän kautta rauhallisesti hengittää..
 
"eee"
ei kannata pelätä! sen letkun kun saat nielastua niin kaikki sujuu hyvin. On kun nielasisit "ison palan" kurkista alas. itekkin pelkäsin hulluna..toiset pelotteli! Loppupeleissä oli helpompi mitä kuvittelin. Eikä ollu toimenpiteen jälkeen mitään kurkkukipua tms. letkua pois vedettäessä kakoilutti ja röyhtäilytti.. mut nipeesti oli ohi :) tsemppiä!
 
Mulla tehty monen monta kertaa ja yhtä luottavaisin mielin menen aina sinne vaikka inhottava tutkimus onkin, mutta ei juurikaan satu ja on nopee, yökkyyttää kyllä ja tosi epämiellyttävä tutkimus, mut ei mul oo siitä juurikaan koskaan kurkku jäänyt kipeäksi tai muutakaan, ilmaa tosi tulee pihalle tutkimuksen jälkeen ihan kiitettävästi kun joutuvat sitä pumppaamaan sinne..

Kannattaa pyytää rauhottava ja ottaa kuski mukaan, päästävät kyllä saattajan kanssa heti tutkimuksen jälkeen pois. Tsemppiä!
 
"vesimeloni"
Mulle tehty kahdesti. Ei mukava toimenpide, mutta kestää sen kyllä. Yököttää ja röyhtäilyttää ja kuola valuu, mutta kuuluu asiaan. Helpoimmin menee, kun rauhallisesti keskittyy hengittämään, suun kauttakin saa hengitettyä, kun eihän se putki hengitysteihin mene. Mulle ei tullut kummallakaan kerralla tukehtumisen tunnetta. Vinkiksi sain eka kerralla, että yrittää olla yskimättä siinä kohtaa, kun letku menee nielusta. Jos yskii, niin kurkunkansi sulkeutuu ja silloin on vaikeampi saada letkua siitä läpi. En yskinyt.
Rauhoittavaa sain, kun pyysin, mutta sen jälkeen ei saa itse ajaa. Nielupuudutteesta ei kuulemma ole juuri mitään hyötyä, näin sanoi tähystänyt lääkäri. Kummallakaan kerralla en sitä ottanut.
Toimenpide kesti mulla n. 5 minuuttia kaikkineen. Sen jälkeen ei ollut kipuja tai mitään. Mutta oon kyllä kuullut, että toisilla nielu on kipeä.
Mieluummin menen mahatähystykseen, kuin paksusuolentähystykseen, sekin on koettu...
Ja ei tota tähystystä voi mitenkään verrata synntykseen, huomattavasti helpompi juttu tähystys oli. :)
Kyllä sä selviät!
 
tähystyksessä käynyt
Juu ei oo ihan kivoimmasta päästä kokemuksia, ei:D Mua yökkäytti ja RÖYHTÄYTTI koko tutkimuksen ajan ihan hirveesti. Röyhtäilin kovaa ja yhtäjaksosesti samalla kun kuolasin ja silmät vuosi. Lääkärillä kävi sääliksi:D:D Mutta hyvin siitä selviää, ja tuli rauhallinen olo ittelle ku sai tietää ettei vaiva ollu mitään syöpää tms mitä kovasti pelkäsin:)
 
Ei lähelläkään synnytystä.
Kieltämättä epämukavaa, mutta lopulta nopsaan ohi ja jälkioireita ei ole jäänyt, vaikka ekojen kertojen jälkeen olikin "psyykkistä" äänen käheyttä ja nielemisongelmia.
Ne ohittuivat helposti itselleen nauramalla.

*näin tuumii 9 lasta synnyttänyt ja 11 kertaa gastroskopiassa käynyt*
:)
 
Mun kohdallani se ei ollut niin kamalaa. Pelkäsin sitä ihan älyttömästi, eikä esilääke auttanut, mutta nielupuudute pelasti. Se maistui pahalta ja oli inhottavaa, mutta vähensi oksennusrefleksiä aika paljon. Tähystyksestä on jo jonkin aikaa ja inhottavuudessa päällimmäiseksi on jäänyt mieleen koepalojen otto. Pieniä nipistyksiä vatsassa, eli ei sekään mitään tuskaa oo. Kurkku tuli vähän kipeäksi sen jälkeen.

Tsemppiä! Kyllä nää kestät sen. :)
 
"Heh"
[QUOTE="vieras";26830481]Miksiköhän sen rauhottavan takia pitää olla saattaja, kun jotkuthan käyttää rauhottavia ihan päivittäin.[/QUOTE]
Heh heh, äärimmäisen osuvasti sanottu ;)
 
Kerran käynyt
Olen käynyt kerran. Epämiellyttävää, mutta mikäs hoitotoimenpide nyt miellyttävä olisi. Itse asennoiduin siihen, että mennään kunnialla läpi ja ollaan rauhallisia. Ja nopeasti se on ohi. Mun lääkäri ainakin kertoi koko ajan mitä tekee.

Yksityisellä voi pyytää ns. Humautuksen, joka vissiin jonkin sorttinen mininukutus.

Tsemppiä! Itsensä psyykkaamalla voi selviytyä kepeästi vaikka mistä. Ei kannata lukea paljon muiden kokemuksia, koska kaikki ottavat asian niin eri tavalla.
 

Yhteistyössä