Magneettikuvaus

• Viestiketjun aloittaja Pp
  • Ensimmäinen viesti
Pp
Joudun pään magneettikuvaukseen ja asia jännittä ja pelottaa aika paljon. Saako sinne ottaa jonkun mukaan? Ja kuinka lähelle tämä henkilö voi sitten tulla? Se jo rauhoittais jos mies vois istuskella jossain siinä läheisyydessä.. Vaiko kuvattavaan henkilöön koskea? esim pitää kii jalasta tms?

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";22246512]Mun mielestä siihen tilaan ei jää muut kuin kuvauksessa oleva, ei edes ne koneenhoitajat. Voihan olla, että muistan väärin...[/QUOTE]
Yleensä noin. Mä sain kyllä olla esikoisen mukana siinä kuvaushuoneessa.

"asdf"
Magneettikuvaus voi olla jopa ihanan rentouttavaa jos kotona odottaa koliikkivauva... :D Itse melkein nukahdin sinne koneeseen melusta huolimatta.

Mutta niin, miksei sinne huoneeseen voisi joku muukin tulla? Koneessa olet tietysti yksin, mutta vaikka jalkoja hieromassa... mua on kuvattu raskausaikanakin, ei sen pitäisi olla mitenkään vahingollista.

*
Meillä lapsella oli juuri pään magneettikuvaus ja saatiin saattaa hänet tutkimushuoneeseen missä nukahti sitten. Sen jälkeen odoteltiin sairaalan käytävillä pari tuntia ennen kuin nähtiin seuraavan kerran. Eli meillä ei päässyt edes lapsen mukana tutkimukseen.

magneettikuvattu 2 kertaa
Onko sulla herkkä kuulo? Minulla on, ja se meteli oli aivan kauhea, pahinta koko hommassa. Luulin tulevani kuuroksi/hulluksi siinä jyskeessä. En ymmärrä miten joku voi sinne nukahtaa?!

En halua pelotella, mutta itse olisin halunnut etukäteen tietää, jotta olisin osannut jotenkin psyykata itseäni. Nyt se tuli yllätyksenä kuinka kova melu siinä on.

Mulla oli kuulosuojaimet, mutta olisin tarvinut korvatulpat vielä alle.

Mielellään ei ylimääräisiä henkilöitä kuvaushuoneeseen. Jopa röntgenhoitajien ohjeistus sanoo, että magneettikentässä ei hengailla ylimääräisiä aikoja.

Mutta kyllä sinne voi poikkeustapauksissa (esim. pelokas, klaustrofobinen potilas) ottaa saattajan, joka istuu nimenomaan jalkopäässä, pitää jalasta kiinni, ja juttelee mukavia.

Mä tiiän, kun just sain suoritettua magneettikuvausosiot koulussa :)

"vieras"
Meillä kuvattiin aikoinaan pojan päätä. Minä sain olla/istua siinä putken päässä koko ajan eli pystyin taputtamaan poikaa jalasta, että täällä ollaan. Kuvaus kesti muistaakseni ½h. Pojalla oli korvakuulokkeet, joilla kuunteli musiikkia ja minulla korvasuojat. Ne äänet on sitten yllättävän kovia, pisin äänijakso kesti muistaakseni yli 5min. Kun nuo äänet taukoaa, kone ottaa kuvia tauolla ja sitten alkaa uusi äänisarja.
Meidän poika oli 9v ja oli hienosti koko tuon ajan. Tsemppiä, hyvin se menee. Pidä vaikka silmät kiinni koko ajan.

Mulla on muutaman viikon päästä selän magneettikuvaus ja vähän jännittää.

Mä en kestä ahtaita paikkoja mutta mä olen ratkaissut homman niin että paan silmät kiinni ennen kun mut tuupataan sinne laitteeseen. Näin ollen en tiedä miten pienessä tilassa olen :D Niin tein viimeksikin ja ihan hyvin kestin tilanteen :)

Mä en kestä ahtaita paikkoja mutta mä olen ratkaissut homman niin että paan silmät kiinni ennen kun mut tuupataan sinne laitteeseen. Näin ollen en tiedä miten pienessä tilassa olen :D Niin tein viimeksikin ja ihan hyvin kestin tilanteen :)
Silmien kiinni pitäminen on yksi hyvä keino, ja kyllä selkä voidaan kuvata sitenkin että potilas laitetaan putkeen jalat edellä :)

Silmien kiinni pitäminen on yksi hyvä keino, ja kyllä selkä voidaan kuvata sitenkin että potilas laitetaan putkeen jalat edellä :)
No nyt sä sen vasta kerroit kun mä olen kertaalleen joutunut jo kakat housuissa jännäämään :D

Kauanko se muuten kestää...siis noin? Mulla ei niin mitään muistikuvaa kun viimekerrasta jo aikaa. Melko ikuisuudelta kuitenkin tuntui :)

Minä sain olla lasten mukana. Lattiaan oli merkitty alueet, joissa sai olla. Minulle laitettiin penkki jalkopäähän ja peilin avulla näin lapsen kasvot. Meteli on tosiaan melkoinen. Minäkin sain kuulokkeet, joilla kuunnella musiikkia. Meidän kaksosia ei nukutettu, mutta tyytyväisenä maitoaterian jälkeen nukkuivat laitteessa tarvittavan ajan :)

magneettikuvattu 2 kertaa

Mun selkä kuvattiin avomallisessa, eli en ollut putkessa. Olen myös ollut putkimallisessa jalat edellä.

Kesti noin puoli tuntia selän kuvaus. Avomallinen on huomattavasti mukavampi kun putki.

"qwert"
Mielellään ei ylimääräisiä henkilöitä kuvaushuoneeseen. Jopa röntgenhoitajien ohjeistus sanoo, että magneettikentässä ei hengailla ylimääräisiä aikoja.

Mutta kyllä sinne voi poikkeustapauksissa (esim. pelokas, klaustrofobinen potilas) ottaa saattajan, joka istuu nimenomaan jalkopäässä, pitää jalasta kiinni, ja juttelee mukavia.

Mä tiiän, kun just sain suoritettua magneettikuvausosiot koulussa :)
Montako vuotta olet opiskellut? Aloitin tänä syksynä :)

No nyt sä sen vasta kerroit kun mä olen kertaalleen joutunut jo kakat housuissa jännäämään :D

Kauanko se muuten kestää...siis noin? Mulla ei niin mitään muistikuvaa kun viimekerrasta jo aikaa. Melko ikuisuudelta kuitenkin tuntui :)
Kesto riippuu ihan siitä, montako ns. sarjaa kuvataan ja mitä kuvataan.
Perinteinen "noin puoli tuntia" on aika hyvä vakiovastaus.

Ja mitennii mä sanoin sen vasta nyt? Et sä oo aikaisemmin kysynyt :D. 7 opintopisteen arvosta mä magneettia just tahkoin, mutta magneettiharjoittelu mulla on vasta alkuvuodesta 2012.

[QUOTE="qwert";22246656]Montako vuotta olet opiskellut? Aloitin tänä syksynä :)[/QUOTE]

4. lukukausi menossa. Vielä angiografiat jäljellä teoriapuolelta, sitten alkaa tilastotiede yms ja opinnäytetyöjutut.

Kesto riippuu ihan siitä, montako ns. sarjaa kuvataan ja mitä kuvataan.
Perinteinen "noin puoli tuntia" on aika hyvä vakiovastaus.

Ja mitennii mä sanoin sen vasta nyt? Et sä oo aikaisemmin kysynyt :D. 7 opintopisteen arvosta mä magneettia just tahkoin, mutta magneettiharjoittelu mulla on vasta alkuvuodesta 2012.
No ois sun pitänyt silloin 12 vuotta sitten jo kertoa mulle että sinne voi mennä jalat eelläkin. NIH!

Multa kuvataan nyt sitten sitä välilevyongelmaa...4-5 välissä on ollut pullistuma tuolloin 12 vuotta sitten ja se on oireillut tässä vuosien saatossa enemmän ja vähemmän kunnes syyskuun alussa paukahti pahasti ja jouduin ampparilla lääkäriin. Silloin oli vasemmassa jalassa voimattomuutta, eikä selkä ole kuntoutunut joten nyt kuvataan ja katsotaan mitä sieltä nyt löytyy.

Yläselässä on skolioosia ja alaselässä liikaa notkoa mutta en tiedä kuvataanko yläselkää vaan vain sitä alaselkää.

"veiras"
Multa on kuvattu 3 kertaa selkä ja 1 kerran pää siinä putkessa. Pään kuvausta jännitin eniten, kun pää tuetaan siihen ja tulee kehikko. Mua neuvottiinkin pitämään silmät kiinni koko ajan. Ihan hyvin meni ja nuo kuvauskestot on mulla vaihdellut 20min-45minuuttiin. Hyvin sen on kestänyt ja kun puheyhteys hoitajaan on koko ajan ja se hätänappi kädessä. Isot tsempit kaikille kuvaukseen menijöille :)

goortti

Miksi selkäsi magneettikuvataan? Epäilläänkö jotain? Mitä magneettikuvasta näkee mitä röntgen-kuvasta ei näe?

Tänään kävin 2012

Olen pyytänyt lääkäriltä rauhoittavia esim. hammaslääkärikäyntiä varten ja otin pari niitä ennen kuvaukseen menoa. Hoitajan mielestä silmät kannattaa pitää kiinni jo putkeen mennessä ja niin tein. Olin ihan ok koko ajan ja kuvaus meni mallikkaasti. Minua ei haitannut äänet ja kuuntelin classista. Että sellaista. Autolla ei sitten saa mennä kuvaukseen jos ottaa rauhoittavia. Kotona sitten nukuin muutaman tunnin lääkkeen pois. Älä pelkää turhaan. Aavassa on nykyaikainen kone.

Yhteistyössä