Mätäpaise alapäässä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
noita patteja tulee ja menee joillakin. JOS tulehtuu kovin, siihen saa antibiootin ja jos ei itsestään puhkee, se puhkaistaan. muutoin sille riittää hoidoksi suihkuttelu. puhkeamisen jälkeen yleensä paranee todella nopeaa vauhtia.

t: se eilinen jolla hidradenitis suppurativa ja paiseet ongelmana (myös se mönjä kainaloissa ja mustapäät)

Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Ei oo mulla toi bartholinin rauhanen. Gyne sano, että bartholin rauhanen on siellä syvällä. Mulla patti ulommassa häpyhuulessa. Täytyypä kokeilla sitä helosania tai ihan mitä vaan mikä rauhottas tilannetta ees vähän..

missä syvällä?Tässä kuva

http://fi.wikipedia.org/wiki/Bartholinin_rauhaset

missä syvällä?Tässä kuva

http://fi.wikipedia.org/wiki/Bartholinin_rauhaset[/quote]

No nimenomaan siellä emättimen aukon kohdalla/vierellä. Mulla isossa häpyhuulessa siinä päällä se paise.

Siis mihinkä tulehtuneesta rauhasesta mätä purkautuu, ihon läpikö vaiko emättimeen ja sitä kautta ulos? Mietin vaan, kuinka rauhasta tulisi puristaa, tuntuu minulla olevan sen verran syvällä.

mulla on muutaman kerran tullu alapäähän (klitorikseen ja häpyhuuliin) rasvapatteja. ne kyllä on puhkaistu tkssa ihan veitsellä, ei niitä saa alkaa puristelemaan jos ei suosiolla mätä tuu ulos. mukaan oon saanu antibioottikuurin ja haavan hoito-ohjeet. ihme toimintaa joissakin terveyskeskuksissa näköjään jos väkisellä yritetään puristaa...

Hei! Onko kenellelkkään tuttua mätäpaise? Itselle ilmestyi bikinirajan kohdalle iso patti,joka oli 3 päivää kiinni ja nyt eilen illalla auksesi,josta vuoti mätää/nestettä joka haisi pahalle.. Älyttömän kipeä oli patti.

Minulla olikin mätäpaise bikini rajan kohdalla,joka oli älyttömän kipeä.. Kävin terveyskeskuksessa näyttämässä sairaanhoitajalle,joka katsoi mätäpaisetta. Siihen laitettiin pieni vihreä lappu,joka kerää bakteerit pois..onneksi ei ollut tulehtunut.. Varuilta sain viikon antibiootti kuurin,jotta ei tulehdu. Ei ole enää hyvin kipeä,paitsi haavan kohdalta..joka on vielä vähän auki.

Itselläni paise (kuulemma karvatupin tulehdus) alkoi kehittyä lauantaina. Tiistaina (eli eilen) kävin lääkärissä ja ei ollut kuulemma kypsä puhkaistavaksi. Kefexin 500mg & tule takaisin jos ei auta. Nyt 4 tablettia & n. vuorokausi myöhemmin tuntuu että on vain pahentunut ja kasvanut. Tietääkö kukaan kauan kestää että antobiotit alkavat vaikuttamaan? Kävely ja istuminen on muuttunut hyvin kivuliaaksi, kohta ei enää voi mennä töihin. Mietin että koska se toimepideaika pitäisi varata?

[QUOTE="sara";28655945]Itselläni paise (kuulemma karvatupin tulehdus) alkoi kehittyä lauantaina. Tiistaina (eli eilen) kävin lääkärissä ja ei ollut kuulemma kypsä puhkaistavaksi. Kefexin 500mg & tule takaisin jos ei auta. Nyt 4 tablettia & n. vuorokausi myöhemmin tuntuu että on vain pahentunut ja kasvanut. Tietääkö kukaan kauan kestää että antobiotit alkavat vaikuttamaan? Kävely ja istuminen on muuttunut hyvin kivuliaaksi, kohta ei enää voi mennä töihin. Mietin että koska se toimepideaika pitäisi varata?[/QUOTE]

Kyllä ne olisi jo alkaneet vaikuttaa. Ei muutakun lääkäriin. Paikallispuudutuksessa avaavat sen, antibioottikuuri päälle, ja ilmakylpyjä siihen. Voi olla että laittavat erästä kumimaista nauhaa siihen, jotta haava pysyy auki ja kaikki mätä pääsee pois. Ja kipu häviää samantien, kyllähän sitä pakottaa sen jälkeen. Siihen vain Buranaa ja Panadolia sekaisin..

Kyllä ne olisi jo alkaneet vaikuttaa. Ei muutakun lääkäriin. Paikallispuudutuksessa avaavat sen, antibioottikuuri päälle, ja ilmakylpyjä siihen. Voi olla että laittavat erästä kumimaista nauhaa siihen, jotta haava pysyy auki ja kaikki mätä pääsee pois. Ja kipu häviää samantien, kyllähän sitä pakottaa sen jälkeen. Siihen vain Buranaa ja Panadolia sekaisin..

Kiitos nopeasta vastauksesta! Tuntuu vaan niin tyhmältä mennä sinne uudestaan itkemään, kun eilen viimeksi kävin ja kuitenkin antibiotteja sain. Vaikka avaaminen tuntuu ällöttävältä niin mikä tahansa on parempi kuin tämän hetkinen tila! Tänään on alkanut tulla jopa jotain eritettä paiseesta, vaikka mitään puristuskohtaa ei näy. Ja tekee niin hemmetin kipeetä!

[QUOTE="sara";28655990]Kiitos nopeasta vastauksesta! Tuntuu vaan niin tyhmältä mennä sinne uudestaan itkemään, kun eilen viimeksi kävin ja kuitenkin antibiotteja sain. Vaikka avaaminen tuntuu ällöttävältä niin mikä tahansa on parempi kuin tämän hetkinen tila! Tänään on alkanut tulla jopa jotain eritettä paiseesta, vaikka mitään puristuskohtaa ei näy. Ja tekee niin hemmetin kipeetä![/QUOTE]

Toisaalta. Antibiootit tekevät kyllä juuri tuota, että se iho ohenee siitä ja kipeytyy. Ja juuri tuo erite kuullostaa mielestäni kyllä siltä, että se voisi puhjeta milloin hyvänsä.. Mutta avaukseen menisin itse ehdottomasti, jos ei voisi kunnolla edes istua.

[QUOTE="sara";28655990]Kiitos nopeasta vastauksesta! Tuntuu vaan niin tyhmältä mennä sinne uudestaan itkemään, kun eilen viimeksi kävin ja kuitenkin antibiotteja sain. Vaikka avaaminen tuntuu ällöttävältä niin mikä tahansa on parempi kuin tämän hetkinen tila! Tänään on alkanut tulla jopa jotain eritettä paiseesta, vaikka mitään puristuskohtaa ei näy. Ja tekee niin hemmetin kipeetä![/QUOTE]

Mulla ollut joskus samanlainen. Antibiootti oli mennyt 2vrk, niin haudoin kunnolla lämpimällä ja puristin tyhjäksi (kyllä itketti). Puhdistin kunnolla ennen ja jälkeen. Seuraavana päivänä oli kokonaan poissa.

Soitin vielä yliopiston apteekkiin tuosta kefexinin vaikutuksesta. Ennen kun selitin tilanteen, niin hyvin symppis nainen sanoi että voi mennä 3vrk ennen kun alkavat vaikuttamaan. Kun selitin nyky tilanteen niin tultiin siihen tilanteeseen, että menen perjantaina uudestaan lääkäriin jos muutosta ei tapahdu. Toki aikaisemmin jos pahentuu. Suositteli myös buranaa, joka on kyllä ehkä vähän tähän mennessä auttanut (800mg).

Tällä hetkellä eniten sattuu kävely ja istuma asentoon meneminen, kun istun paikallani niin on ihan jees. Mutta esim. aivastus/yskiminen istuessa on helvettiä. Jo se kun istun wc-pytylle (mikään ei kosketa paisetta) sattuu jumalattomasti. Kipukynnys on niin matala, etten kyllä itse pysty kokeilla puristamista. Mutta katselen varmaan uudestaan aamulla pystynkö kävelemään töihin, viimeistään perjantaina sitten uusi aika jos ei ole helpottunut.

[QUOTE="sara";28656183]Soitin vielä yliopiston apteekkiin tuosta kefexinin vaikutuksesta. Ennen kun selitin tilanteen, niin hyvin symppis nainen sanoi että voi mennä 3vrk ennen kun alkavat vaikuttamaan. Kun selitin nyky tilanteen niin tultiin siihen tilanteeseen, että menen perjantaina uudestaan lääkäriin jos muutosta ei tapahdu. Toki aikaisemmin jos pahentuu. Suositteli myös buranaa, joka on kyllä ehkä vähän tähän mennessä auttanut (800mg).

Tällä hetkellä eniten sattuu kävely ja istuma asentoon meneminen, kun istun paikallani niin on ihan jees. Mutta esim. aivastus/yskiminen istuessa on helvettiä. Jo se kun istun wc-pytylle (mikään ei kosketa paisetta) sattuu jumalattomasti. Kipukynnys on niin matala, etten kyllä itse pysty kokeilla puristamista. Mutta katselen varmaan uudestaan aamulla pystynkö kävelemään töihin, viimeistään perjantaina sitten uusi aika jos ei ole helpottunut.[/QUOTE]

Vaikka et pysty koskemaan, niin suosittelen lämpimällä hautomista, suihkua ja kauratyynyä. Voi puhjeta helpommin itsekseen. Tsemppiä, voi jessus, että se oli kipeä!

Alkuperäinen kirjoittaja määä;28656193:
Vaikka et pysty koskemaan, niin suosittelen lämpimällä hautomista, suihkua ja kauratyynyä. Voi puhjeta helpommin itsekseen. Tsemppiä, voi jessus, että se oli kipeä!

Kiitos neuvoista ja tsempistä! Kohta suihkuun, taidan kääntää sen erittäin lämpimälle. :) Tämä on kyllä hyvin kiusallinen tilanne!

Niitä kaikenlaisia patteja voi saada ihan ilaman että persettään posliiniksi kynii=D Tauti on tauti teki miten vain. Itsellä (hidraan) auttaa jokapäiväinen saippuapesu, sillä ei ole vaikutusta antaako karvojen rehottaa vai ei, polttaako tupakkaa vai ei, onko lihava vai laiha jos on taipumusta niin on taipumusta.

Kolmeen kertaan persiestä, samasta kohdasta, paise lekurissa puhkottu ja tyhjennetty, voin kertoa että mikään ei koskaan ole sattunut niin paljon kuin se! Ja juu niitä vitun faking mustapäitä on mullakin kainaloissa, puoli kroppaa täynnä kivoja kraatereita noista paiseista ja nyt alkanut tulemaan jo selkäänkin, että FINE. Yhtään en ole katkera =)

Mulla on ollut nyt vähän ajan sisään kummassakin sisäreidessä patit joista toinen oli isompi ja ympärys oli ihan lila. Hävis itestään. Nyt on vasemmalla häpykummun tuntumassa patti ja aiiivan peräaukon läheisyyteen tuli finnin tapainen aivan sairaan kipee patti jonka väkisin itkusilmässä puhkasin. Laskeutu heti eikä oo niin kipeä. Oon aina kotona ilman alushousuja ja yöt nukun ilman että tuulettuu mutta tuntuu että näitä finnin tapaisia tulee vähät väliä :(

Mulla on/oli iso patti tossa nivusen/bikinirajan kohdalla. Kipee ku mikäki.
Äsken ihmettelin, että miks mulla on pikkarit märkänä.

No se patti puhkes, mätää tuli ihan tolkkuttomasti. Patti pieneni melkein olemattomiin. Eli oli siis mätäpaise.

Mut tartteeko soittaa terv.asemalle tai varata aika lääkärille kun se kerta puhkes?

Mä oon nyt sit desinfioinu sitä ja laitoin siteenkin ettei pääse pöpöjä.
miten kävi :D

Yhteistyössä