mä jo luulin et se oli kuollut.. (lemmikkieläin..)

aloin eilen illalla tuijottelemaan akvaarioon kun yhtä rapua ei ollu näkyny ja kun tiesin sen piilopaikan olevan tuo luola, niin koitin sinne sit kurkkia..

pikkasen näky mahaa ja jalkoja, ja oli niin oudossa asennossa et oli pakko tarkistaa taskulampun kanssa et miten se siellä oiken makaa, ni ei sillä ollutkaan mitään hätää, se olikin vaan heittänyt pieneks jääneen kuorensa syrjään ja tyytyväisenä itse piilotteli siinä vieressä :D

niin ne pikkuiset kasvaa :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Rapu? :eek: en ole koskaan nähnyt lemmikkinä!
Onko se joku 'roturapu' vai mikä ? :D
Miun siskolla on akvaariossa kaksi pientä läpinäkyvää n.2cm pituista katkarapua ja kaverilla on yksi kookas sininen rapu. Se on hieno. Ollaan iotsekkin akvaariosta haaveiltu ja katkarapuja sinne ois kiva saaha...

juu on tuolla muutama kala (8 kpl mustatetroja ) ja hyvin viihtyvät yhdessä, tuo kuorensa vaihtanut tuhos kasveja, ja äsken näytti yhden muovikasvin latvassa hilluvan :D

hauskoja veijareita, yks uhittelee muille kokoajan,luulee olevansa kingi ja yks on ylivilkkaudesta kärsivä :D

Meillä on tämmösiä:
http://www.wallpaperfishtalk.com/wallpapers/freshwater/000014.jpg
Kieltämäti hauskaa porukkaa. Ennen oli tommonen iso, tosin marmorirapu eikä sini, mutta se repi kasvit irti ja alkoi sitten yksinään lisääntymään sitä tahtia, että ne piti hävittää... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Meillä on tämmösiä:
http://www.wallpaperfishtalk.com/wallpapers/freshwater/000014.jpg
Kieltämäti hauskaa porukkaa. Ennen oli tommonen iso, tosin marmorirapu eikä sini, mutta se repi kasvit irti ja alkoi sitten yksinään lisääntymään sitä tahtia, että ne piti hävittää... :ashamed:
vau, mitä noi on?

tahtoo tollassiakin :whistle:

Noi on tulisukarapuja. Noita sukarapuja on vaikka mitä saatavilla akvaarioihin, on kirsikkasukaa, leväsukaa, ymsyms.
Herkkejä nitriitille, mutta niinhän kaikki akvaariossa elävä :D
kiitti, pitääkin ettiä jos niitä jostain löytäis, vai voikohan niitä olla samassa akvaariossa?
no, pitää selvittää..ainakin pitäis sit isompi allas hommata..

Yleensähän noille isoille ravuille pitäisi olla oma allas, jo sen takia kun ne saattaapi syödä nukkuvia kaloja. Ja kun ne repii kasvitkin yms.
Nää pikkuravut tykkää kasveista eikä hätyyttele kaloja. Eli periaatteessa pikkuravut kyllä sopii sun altaaseen, mutta ne isot ehkä ei. Jos sulla on niitä monta, niin kohta niitä poikasia on niin paljon, että niitä joutuu listimään :/ Niitä on vähän vaikea saada eteenpäin, edes ilmaiseksi. Eli joudut ehkä jossain vaiheessa valitsemaan rapujen ja muun akvaarion sisällön välillä.
Parhaiten noita pikkuisia saa harrastajien kautta (Aqua-web). Kaupoissa maksaa 5-15ekpl (!!!!), harrastajilta saa ihan siedettävään hintaan.

noista osa sano et ei kaloja samaan, osa et saa olla, osassa liikkeistä oli samassa akvaariossa ravut ja kalat, yks myyjä sano et missään tapauksessa ei eläviä kasveja ja toinen sano et ilman muuta ainakin kaks elävää kasvia :D (nää myyjät samassa liikkeessä )

mut tosiaan ainakin vielä on kalat saaneet olla ihan rauhassa, ja toi yks elävä kasvi, sellaiset ohuemmat kasvit se yks rapu kävi pilkkomassa..

Meillä kävi viidelle marmoriravulle köpelösti.. Ostin jotain uutta pellettiruokaa ja annoin sitä altaaseen. Seuraavana aamuna kattelin, että "jaahas, täällähän on oikein kuorenvaihtotalkoot menossa.." kunnes tajusin, että ne oli kaikki kuollu!! Ilmeisesti se pellettiruoka oli paisunu vasta mahassa ja siitä siis tämä joukkokuolema.

Mun on parempi olla enää perustamatta rapuallasta. Kasvialtaat sopii enempi meille. :D
Nyt on enää 500+800-litraiset. Pikkualtaat ja vauva ei ole kiva yhdistelmä.

Niinno, ihan ekan ohjeen voin antaa, että ÄLÄ USKO MYYJIÄ/KAUPPIAITA! Ne on harvassa jotka tietää yhtään mitä puhuu, suurin osa vaan selittelee vakuuttavasti mitä lie paskaa.
Toisekseen, kyllähän sinne altaaseen voi laittaa melkein mitä vaan... eihän sitä mikään estä. Mutta, jos olet ite huomannut, että rapu repii kasvit, siitä voi vetää johtopäätöksen, ettei kasvit ja rapu oikein yhteen sovi ;)
Ja on ihan normaalia, että iso rapu niillä saksillaan koittaa saada kiinni ruokaa. Yleensä se tapahtuu öiseen aikaan kun tetrat laskeutuu pohjan tuntumaan "nukkumaan". Ei se rapu välttämättä saa niitä kaikkia koskaan kiinni, mutta se on jokaisen itse vedettävä rajansa kuinka tarkka akvaristi tahtoo olla....
Sitten kun niitä poikasia alkaa tulla, täytyy ottaa huomioon nitraatin nousu. Suosittelen viim. siinä vaiheessa nitraattitestin hankkimista, ettei tapahdu joukkokuolemia.

Kun nää isot ravut on semmosia "intohimo" lemmikkejä :D eli niitä ei oikein voi vaan heittää allasta koristamaan... Tai no, ne kyllä auttaa mielellään sen sisustamisessa :kieh:
Mutta kokeilemalla oppii ja tietoa kannattaa hankkia, niin on kivointa sekä akvaristilla että altaan asukeilla :)

Se ei kyllä paljon auta arvailussa :D
Se on kyllä melkoista miettimistä netissä, miten "julkinen" persoona tahtoopi olla, mutta mä olen ajatellut, että puhun täällä vaan semmoset asiani mitkä kestää päivänvaloa :saint: Joten samapa tuo jos joku tunnistaa kuka oon irl.
Aw on kyllä hyvä mesta, kunhan jaksaa suodattaa tarpeettoman kiihkon itse asiasta pois. Nimim. kaiken oppini sieltä saanut :heart:

Se ei kyllä paljon auta arvailussa :D
Se on kyllä melkoista miettimistä netissä, miten "julkinen" persoona tahtoopi olla, mutta mä olen ajatellut, että puhun täällä vaan semmoset asiani mitkä kestää päivänvaloa :saint: Joten samapa tuo jos joku tunnistaa kuka oon irl.
Aw on kyllä hyvä mesta, kunhan jaksaa suodattaa tarpeettoman kiihkon itse asiasta pois. Nimim. kaiken oppini sieltä saanut :heart:
Keski-pohjanmaa ketjussa aika paljonvaikutan itse.

Kun aw:laisia tapaa muuten huomaa ettei siitä kiihkomielestä ole tietoakaan. Jostain syystä sillä palstalla on vaan kauhean tarkat normit. Kaiken akva tietoni mäkibn olen aw:sta hakenut.

Enskuussa tulee 450 litraa, voi kun tietäis mitä kaloja sinne laittais. Kiekkoja tekis mieli, mutta vähän tyyriitä ovat hoitovaapaalaiselle.

Yhteistyössä