mä haluun tanskandogin!

Kivoja koiria ovat!

Tulis vaan kalliiksi kun pitäis isompaan kämppään muuttaa ja ostaa uusi auto että saisi hurtan kulkemaan helposti mukana =) Eikös dogeilla oo paljon sydänsairauksia? Ei vissiin sydänlihas kestä kaikkea sitä rasitusta mikä tulee niin ison ruhon verimäärän kierrättämisestä.

Vieras
rodun nimeen vannojat kiistävät terveydelliset ongelmat, mutta onhan se totta, että isoksi jalostamisella on ollut kääntöpuoli jolla ei ole eläinrakkauden kanssa paljon tekemistä. Lyhytikäisiä koiria, joilla voi olla monenmoisia ongelmia. Tuttava joutui kantamaan pentua portaissa, jottei koiran liian nopeasti kasvava luusto vahingoitu. Koira söi myös erikoisruokaa rotunsa vuoksi.

ssssss
tanskandogeilla yleisimmin esiintyviä vakavia sairauksia ovat mahalaukunkiertymä, sydänsairaudet sekä erilaiset syövät ja kasvaimet. Näiden yhteenlaskettu osuus kuolinsyistä on huomattava. Jättirotuna tanskandogeilla esiintyy myös kasvuhäiriöitä. rodun keski ikä 5-6v eli todella lyhytikäisiä.....

LEP
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
rodun nimeen vannojat kiistävät terveydelliset ongelmat, mutta onhan se totta, että isoksi jalostamisella on ollut kääntöpuoli jolla ei ole eläinrakkauden kanssa paljon tekemistä.
Tätä se tahtoo olla monen rodun kohdalla. Osa kasvattajista ei meinaa myöntää millään tosiasioita ja koittaa tehdä myös kaikkensa estääkseen sellaisia, sekä saamaan kantaa paremmaksi. Sairauksista vaan vaietaan ja kuvitellaan sillä niiden menevän pois. :/

Mutta tosiaan iso koira on ihan oma lukunsa. :D Moni asia hankaloituu sen mukana, sekä tilat käy ahtaammaksi. Ja kasvua saa seurata tarkkaan. Mutta on niistä iloakin paljon ja rakastavat sinua koko koollansa tunkemalla syliin. :D

sk

jos todella doggi on mielestäsi se rotu josta pidät ja joka käy sinun elämääsi niin onnittelen,itselläni on 4 vuotias ja pentue tällä hetkellä. Isojen koirien kasvattamisessa on oltava tarkkana ja noudatettava kasvattajan ohjeita ruokavalion suhteen,koska doggi kasvaa hurjaa vauhtia on tärkeää että luusto pysyy kunnossa, kun 1 ikävuoteen pääsee noudattamalla ruokaohjeita niin ei mitään hätää,ruoka on kalliimpaa kun marketin hyllyiltä ostetut mutta vastuullisena kasvattajana noudattaa ohjeita,sitten voi jo antaa muutakin. 1 ikävuoteen asti itse ostelin kalliimpia ruokia ja nyt siis jo antanut muutakin ja koira on hyvässä kunnossa eikä mitään sairauksia ole. Doggi on iso mutta rauhallinen,lempeä,harkitsevainen ja rakastaa sinua aivan varmasti.

Alkuperäinen kirjoittaja sss:
miks otit toisen koiran????? oisit säästäny ja ostanu sitten sen tanskandogin. turha nyt enää parkuu kun kerran jo oot varakoiran ottanu
mun koira ei oo mikään helvetin varakoira.
ja mä mitään paru..eihän mun tarvis kun ostaa sellanen.
kuume ei ollut voimakas ennenkun naapuri ja kaveri sellaiset osti tässä kuukaudes sisällä molemmat.
ja juu,mä tiedän doggien sairaudet,se onkin syy miksi sellaista ei meille luultavasti tule. toinen koira tulee joskus,mutta päätetään sitten meille sopiva rotu ihan rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja varvasvälivahvero:
Koirat on kivoja mutta miksi tanskandoggi? :xmas:
se on aina miellyttänyt mua ulkoisesti.
luonnekkin on kuulemma sopiva lapsiperheeseen.
jonkinverran oon ollut tekemisissä niidenkanssa kun muutamalla vanhalla kaverilla on sellainen ollut. toisella epilepsia ja toisella kasvainpäässä. se jouduttiinkin lopettaan tosi nuorena,harmi.
kyllä mä kuolaan muitakin rotuja.. eilen halusin tiibetinspanielin :D sisko kun omi meidän yhteisen.

tinttu
meillä on doggi ja toinen tulossa kahden vuoden sisään.
ikinä en muuhun rotuun vaihtaisi.
olen pienestä pitäen halunnut dogin ja nyt voin käsi sydämellä sanoa, että se on elämäni koira ja rotua en enää vaihda. kasvattaja jolta pennun otin on aivan ihana ihminen ja suuri osa hänen koiristaan on elänyt 10-12 vuotiaiksi.
joku tuossa sanoi, että doggipentu vastaa kolmea uhmaikäistä, mutta mä olen eri mieltä.
meillä on taloudessa uhmaikäinen ihmislapsi ja alle vuoden ikäinen tanskandoggi ja hyvin on mennyt!! :)
meidän koira on aivan ihana luonne ja ei todellakaan tyhmä........
dogit eivät vaadi mitään isoa asuntoa, meilläkin todella ahdas kaksio ja kunhan koira saa riittävästi liikuntaa ja mahtuu makaamaan asunnossa, niin se riittää.
laadukasta ruokaa toki täytyy olla luuston pikaisen kasvun vuoksi ja muutenkin, dogin kokoiseen koiraan uppoaisi sama raha markettiruuassa kun laadukkaassa ruuassa, sillä markettiruoka on niin höttöä, että se syö sitä enemmän. laadukkaasta ruuasta imeytyy koiralle paljon enemmän ja paskaa tulee yli puolet vähemmän kun markettiruualla ja näinollen ruokintakertojakaan ei ole niin usein.
tottahan on varauduttava, että isossa koirassa on isot kulut, esim.eläinlääkäri, vakuutukset yms. ja koulutuksen täytyy olla ehdottoman kunnossa, jos iso koira alkaa hyppiä silmille, niin pulassa ollaan. jos meidän neiti päättäis viedä mua, niin sehän veis mua kun litran mittaa. mutta se koulutus tapahtuu pään sisässä ja se tietää et ei kannata yrittää :saint: :xmas:
monesti olen tuolla kävelyteillä selättänyt meidän luupäätä ja istunut hajareisin sen päällä mummojen viuhtoessa kauhistuneina ohi :D
mutta kyllä joka hetki on ollut sen arvoinen :D
tanskandogit sulattavat jäyhemmänkin sydämen, mutta siisteysintoilijoille ne ei sovi.... kuolaa ja akrvaa nimittäin riittää.. ja edelleen meillä on sanomalehteä lattioilla vesikupin vieressä, neiti nimittäin aivan surutta unohtaa niellä sen viimeisen vesisuullisen toisinaan ja sit on sellaset niilit lattialla sellasta kuolavettä, et on niskat nurin siihen astuessa ilman sanomalehtee :D
suosittelen lämpimästi :D :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja tinttu:
meillä on doggi ja toinen tulossa kahden vuoden sisään.
ikinä en muuhun rotuun vaihtaisi.
olen pienestä pitäen halunnut dogin ja nyt voin käsi sydämellä sanoa, että se on elämäni koira ja rotua en enää vaihda. kasvattaja jolta pennun otin on aivan ihana ihminen ja suuri osa hänen koiristaan on elänyt 10-12 vuotiaiksi.
joku tuossa sanoi, että doggipentu vastaa kolmea uhmaikäistä, mutta mä olen eri mieltä.
meillä on taloudessa uhmaikäinen ihmislapsi ja alle vuoden ikäinen tanskandoggi ja hyvin on mennyt!! :)
meidän koira on aivan ihana luonne ja ei todellakaan tyhmä........
dogit eivät vaadi mitään isoa asuntoa, meilläkin todella ahdas kaksio ja kunhan koira saa riittävästi liikuntaa ja mahtuu makaamaan asunnossa, niin se riittää.
laadukasta ruokaa toki täytyy olla luuston pikaisen kasvun vuoksi ja muutenkin, dogin kokoiseen koiraan uppoaisi sama raha markettiruuassa kun laadukkaassa ruuassa, sillä markettiruoka on niin höttöä, että se syö sitä enemmän. laadukkaasta ruuasta imeytyy koiralle paljon enemmän ja paskaa tulee yli puolet vähemmän kun markettiruualla ja näinollen ruokintakertojakaan ei ole niin usein.
tottahan on varauduttava, että isossa koirassa on isot kulut, esim.eläinlääkäri, vakuutukset yms. ja koulutuksen täytyy olla ehdottoman kunnossa, jos iso koira alkaa hyppiä silmille, niin pulassa ollaan. jos meidän neiti päättäis viedä mua, niin sehän veis mua kun litran mittaa. mutta se koulutus tapahtuu pään sisässä ja se tietää et ei kannata yrittää :saint: :xmas:
monesti olen tuolla kävelyteillä selättänyt meidän luupäätä ja istunut hajareisin sen päällä mummojen viuhtoessa kauhistuneina ohi :D
mutta kyllä joka hetki on ollut sen arvoinen :D
tanskandogit sulattavat jäyhemmänkin sydämen, mutta siisteysintoilijoille ne ei sovi.... kuolaa ja akrvaa nimittäin riittää.. ja edelleen meillä on sanomalehteä lattioilla vesikupin vieressä, neiti nimittäin aivan surutta unohtaa niellä sen viimeisen vesisuullisen toisinaan ja sit on sellaset niilit lattialla sellasta kuolavettä, et on niskat nurin siihen astuessa ilman sanomalehtee :D
suosittelen lämpimästi :D :heart:
:heart: :heart: :heart:

vieras
Olen 4,5 kk ikäisen doggipennun onnellinen omistaja. Tämä koira on ensimmäiseni ja päivääkään en ole tämän perheenjäsenen hankkimista katunut!! Pentu on rauhallinen ja erittäin hyväkäytöksinen verrattuna pienempien rotujen saman ikäisiin pentuihin.

hmm
Mullakin ollut dogi ja äidilläni ollut parikin..ei mitään pahaa sanottavaa,ovat lempeitä ja pitävät lapsista. En mä noista sairauksistakaan säikähtäis,luulen et paljon enemmän esim.sakemanneilla on ja niitäkin ihmiset hankkii kuitenkin aikasta paljon..

"Vieras"
Olen 4,5 kk ikäisen doggipennun onnellinen omistaja. Tämä koira on ensimmäiseni ja päivääkään en ole tämän perheenjäsenen hankkimista katunut!! Pentu on rauhallinen ja erittäin hyväkäytöksinen verrattuna pienempien rotujen saman ikäisiin pentuihin.
Kuulemma Tanskis ei sovi ensimmäiseksi koiraksi? Onko tämä totta? Olen myös lukenut että harlekiineilla olisi voimakkaampi suojelu vietti kuin muilla väreillä?

Dogin omistaja
Meillä on 2- vuotias doggi ja tämä on ensimmäinen koiramme. Mitään ongelmia ei ole ollut, vaikka emme ole kaikilta osin aina oppikirjoja noudattaneet. Doggi on pennusta saakka ollut kiltti ja rauhallinen, kuitenkin sopivalla tavalla utelias. Narttuna leimaantunut eniten mieheeni. Aivan uskomattoman hieno koira. Ei hauku oikeastaan lainkaan, viihtyy hyvin seurassa, luulee olevansa pienempi kuin on (tykkää tulla syliin istumaan). Hassua on, että pelkää helposti kovia ääniä ja pienempiä räksyttäviä koiria. Aina innokas lähtemään autoilemaan tai ulos, mutta viihtyy myös kotona. Sisällä ei tarvitse paljonkaan tilaa, koska enimmäkseen makoilee omalla paikallaan. Suhtautuu lapsiin uteliaasti, mutta kiltisti, Jotenkin tuntuu vaistoavan, että kyse on pienemmistä ihmisistä (meillä ei itsellä ole lapsia). Varovainen täytyy olla, jos pieniä lapsia lattialla / konttaavia, koska suuren kokonsa vuoksi ei aina hahmota kehoaan ja voi vahingossa astua sormien päälle.

Suojeluviettiä jonkin verran, eli ilmaisee vieraiden tulosta murahtamalla kerran. Vieraiden ihmisten käskyihin suhtautuu hyvin välinpitämättömästi, mutta omaa perhettä tottelee erinomaisesti.

Meidän narttu paljastui allergikoksi, mutta emme saaneet oikein koppia, mille on allerginen (riisi tai kana tod.näk.). Siirryimme siis kaikkien mahdollisten valmisruokien kokeilun jälkeen BARF- ruokavalioon. Rahaa ruokiin menee n. 80€/kk ja koira on pysynyt terveenä ja hyvinvoivana. Turkki kiiltää ja luusto on hyvä. Muita sairauksia ei ole vielä ilmennyt.

Siisteysintoilija kärsii narttujen kohdalla juoksuista (verta tulee aika paljon). Kaksi kertaa vuodessa on runsas karvanlähtö n.2 vko:a ja silloin sitä pikkukarvaa lähtee aivan älyttömästi. Muulloinkin etenkin mustista vaatteista näkyy karvat, eli voi ottaa välillä päähän. Kuolapiskoja, silmärähmää ja muita tahroja on joka paikassa. Pihan nurmikko ei välttämättä kasva ja aidat saa olla aika korkeita.

Vierailut tuttavaperheiden luona koiran kanssa on loppuneet. Kukaan ei halua isoa koiraa kylään, kun tavarat täytyy nostella pois heiluvan hännän tieltä. Hankala löytää hoitopaikkaa. Mutta olemmekin lopettaneet yövierailut ja käyneet kylässä päivällä ilman koiraa.

Auto on oltava farmari, eikä konttiin mahdu muuta kuin koira.

Alusta lähtien koulutuksen suhteen oltava johdonmukainen, mutta ei todellakaan mitään rakettitiedettä. Hihnassa kun on, niin olemme vaatineet sivulla kävelemisen, eikä silloin mennä tervehtimään muita koiria. Hyvin on mennyt. Mitään ruudinkeksijöitä tämän rodun edustajat eivät todellakaan ole, joten kaukosäätimen kuskaukset jättäisin muille roduille. Kiltti, ihana seurakoira kyllä, joka ehdoitta rakastaa omaa perhettä.

Lyhytikäisiä valitettavasti.

"Vieras"
Meillä on 2- vuotias doggi ja tämä on ensimmäinen koiramme. Mitään ongelmia ei ole ollut, vaikka emme ole kaikilta osin aina oppikirjoja noudattaneet. Doggi on pennusta saakka ollut kiltti ja rauhallinen, kuitenkin sopivalla tavalla utelias. Narttuna leimaantunut eniten mieheeni. Aivan uskomattoman hieno koira. Ei hauku oikeastaan lainkaan, viihtyy hyvin seurassa, luulee olevansa pienempi kuin on (tykkää tulla syliin istumaan). Hassua on, että pelkää helposti kovia ääniä ja pienempiä räksyttäviä koiria. Aina innokas lähtemään autoilemaan tai ulos, mutta viihtyy myös kotona. Sisällä ei tarvitse paljonkaan tilaa, koska enimmäkseen makoilee omalla paikallaan. Suhtautuu lapsiin uteliaasti, mutta kiltisti, Jotenkin tuntuu vaistoavan, että kyse on pienemmistä ihmisistä (meillä ei itsellä ole lapsia). Varovainen täytyy olla, jos pieniä lapsia lattialla / konttaavia, koska suuren kokonsa vuoksi ei aina hahmota kehoaan ja voi vahingossa astua sormien päälle.

Suojeluviettiä jonkin verran, eli ilmaisee vieraiden tulosta murahtamalla kerran. Vieraiden ihmisten käskyihin suhtautuu hyvin välinpitämättömästi, mutta omaa perhettä tottelee erinomaisesti.

Meidän narttu paljastui allergikoksi, mutta emme saaneet oikein koppia, mille on allerginen (riisi tai kana tod.näk.). Siirryimme siis kaikkien mahdollisten valmisruokien kokeilun jälkeen BARF- ruokavalioon. Rahaa ruokiin menee n. 80€/kk ja koira on pysynyt terveenä ja hyvinvoivana. Turkki kiiltää ja luusto on hyvä. Muita sairauksia ei ole vielä ilmennyt.

Siisteysintoilija kärsii narttujen kohdalla juoksuista (verta tulee aika paljon). Kaksi kertaa vuodessa on runsas karvanlähtö n.2 vko:a ja silloin sitä pikkukarvaa lähtee aivan älyttömästi. Muulloinkin etenkin mustista vaatteista näkyy karvat, eli voi ottaa välillä päähän. Kuolapiskoja, silmärähmää ja muita tahroja on joka paikassa. Pihan nurmikko ei välttämättä kasva ja aidat saa olla aika korkeita.

Vierailut tuttavaperheiden luona koiran kanssa on loppuneet. Kukaan ei halua isoa koiraa kylään, kun tavarat täytyy nostella pois heiluvan hännän tieltä. Hankala löytää hoitopaikkaa. Mutta olemmekin lopettaneet yövierailut ja käyneet kylässä päivällä ilman koiraa.

Auto on oltava farmari, eikä konttiin mahdu muuta kuin koira.

Alusta lähtien koulutuksen suhteen oltava johdonmukainen, mutta ei todellakaan mitään rakettitiedettä. Hihnassa kun on, niin olemme vaatineet sivulla kävelemisen, eikä silloin mennä tervehtimään muita koiria. Hyvin on mennyt. Mitään ruudinkeksijöitä tämän rodun edustajat eivät todellakaan ole, joten kaukosäätimen kuskaukset jättäisin muille roduille. Kiltti, ihana seurakoira kyllä, joka ehdoitta rakastaa omaa perhettä.

Lyhytikäisiä valitettavasti.
Kiitos tiedosta! Mukavia hetkiä dogginne kanssa. ;)

tähän taloon tulee jossak ivaiheessa kans doggi. oli likellä että reilut viikko sitte ollu ilmo ois tuonu meille koiran. oltiinn 10min myöhässä :/ kuhan läpit hieman kasvavat niin aletaan katteleen sopivaa pentuetta :)

17 vuotta doggeja
17 Vuoden kokemuksella, hermot menee kun jokapaikka on aina kuolassa ja karvassa. Sitä karvaa saa vetää kumilastalla lattioilta päivittäin. Vieraat pitää imuroida lähtiessään.

Muuten mukavia koiria. Meidän narttuharlekiini eli 13 v.

Yhteistyössä