Mä en vaan käsitä...

• Viestiketjun aloittaja hohhoi
  • Ensimmäinen viesti
hohhoi
Sitä menttaliteettia "ei 1-vuotiaan vielä tarvi oasta sitä eikä tätä" kun on kyse niinkin simppeleistä asioista kuin esim. pöytätavat, kävelemään opettelu, itsenäinen syöminen, tuttipullosta poisoppiminen....

eli esim. pöytätapoja voi kylla alkaa opettaa ihan pienelle, ei se lapsi siitä rikki mene jos ei anna heitellä ruokaa tai lusikoita pitkin poikin. Vaikeampaa se on sitten vanhempana yhtäkkiä tehdäkin stoppi aikasiemmin sallituille asioille. Kävelemään voi myös rohkaista eika aina kantaa joka paikkaan, kun herkkyyskausi oppimiseen menee ohi, niin siinä sitten kannetaan viela 2-vuotiastakin.....

Karhunpalveluksia teette lapsillenne.

aivan
ja samoin kantsii opettaa pikkuhiljaa kun siis herkkyyskäusi on päällä miin käymään itse suihkussa ja saunassa. sekä kaupassa ja ärrällä. ynnä tankilla. lisäks kantsii opettaa siivoomaan ja tiskaamaan, luuttuumaan ja tamppaamaan matot. kyl siis yksivuotinen oppii kun vain rohkaisee.

PS
Alkuperäinen kirjoittaja aivan:
ja samoin kantsii opettaa pikkuhiljaa kun siis herkkyyskäusi on päällä miin käymään itse suihkussa ja saunassa. sekä kaupassa ja ärrällä. ynnä tankilla. lisäks kantsii opettaa siivoomaan ja tiskaamaan, luuttuumaan ja tamppaamaan matot. kyl siis yksivuotinen oppii kun vain rohkaisee.
*REPS* Kiitos, tuli vallan vedet silmiin kun kuvittelin tuon oman 1+ saunan lauteilla itsekseen =D.

Juu, aika moni pitää 1-vuotiasta täysin kykenemättömänä oppimaan mitään. Yks juttu on just tuo tuttipullo - minusta ainakin ois helpompi antaa kuppi käteen, ei tarvis niitä pulloja ja tuttiosia pestä.. Ja kun antaa opetella syömään itse, saa aikuinenkin syödä rauhassa, ei tarvitse syöttää vielä 2-vuotiasta lasta. Totta on, että kaikki lapset eivät opi millään, mutta suurin osa varmasti oppisi kun antaisi yrittää :)

Hellyyttä ja "vauvana pitämistä" voi osoittaa muutenkin kuin tekemällä kaiken ja antamalla tuttipullon tai tutin aina kun lapsi haluaa..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoi:
Sitä menttaliteettia "ei 1-vuotiaan vielä tarvi oasta sitä eikä tätä" kun on kyse niinkin simppeleistä asioista kuin esim. pöytätavat, kävelemään opettelu, itsenäinen syöminen, tuttipullosta poisoppiminen....

eli esim. pöytätapoja voi kylla alkaa opettaa ihan pienelle, ei se lapsi siitä rikki mene jos ei anna heitellä ruokaa tai lusikoita pitkin poikin. Vaikeampaa se on sitten vanhempana yhtäkkiä tehdäkin stoppi aikasiemmin sallituille asioille. Kävelemään voi myös rohkaista eika aina kantaa joka paikkaan, kun herkkyyskausi oppimiseen menee ohi, niin siinä sitten kannetaan viela 2-vuotiastakin.....

Karhunpalveluksia teette lapsillenne.
Niin? Ei 1 vuotiaan tarvitse osatakaan. Opettaa täytyy ja kieltää saa(pitää), mutta ei vaatimalla voi vaatia, että niin pieni lapsi noudattaa ja muistaa, osaa ja taitaa sen mitä hänelle opetetaan. Eikös niin ;) Vai mitä tarkoitit?

Sekin pitää ottaa huomioon miten eri tahtiin lapsetkin kehittyvät. Toiset ymmärtää paljonkin, ja toiselle saman asian sanominen on kuin menisi kuuroille korville.

Mun mielestä noin pienille ei saa liikaa vaatimuksiakaan asettaa, lapsen pitää saada olla lapsi rauhassa :) Jos ei aina onnistu, niin suuttua ei pidä! Ja se että jos sinun 1 vuotiaasi oppii nopeammin kuin joku toinen, ei oikeuta vaatimaan muilta samaa osaamista eikä tee susta yhtään sen parempaa, koska se mitä sinun lapsesi jo osaa voi ikätoverille olla ihan mahdottomuus.

kyllä mun 1-vuotias kävelee jo.pulloa ei ole käytetty aikoihin vaan nokkamukista juo.Syöminen itse ei onnistu mutta ei tarviikkaan vielä.Kyllä 1-vuotias saa olla vielä "vauva".Kaikki lapset kehittyy erinlailla.Meillä neiti syö tuttia aina kun menee nukkumaan mutta oolen pitänyt 2-vuotta viimeistää takarajana milloin tutti lähtee veks.

Joo ja suuttua ei pidä jos soku ei onnistu vaan kehua ja paljon.Oikein näkee tytön innostuksen kun hän tietää että nyt menee oikein ja oppii uutta koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja aivan:
:LOL: :flower: Kannatetaan!

löytyipä aihe!
Mielenkiintoinen aihe, itse olen aikalailla samoilla linjoilla ap:n kanssa. Itse olen hoitotyössä ja me kyllä kannustamme noita pikkuisia opettelemaan itse esim. syömistä jne, toki koko ajan muistamme että pieniähän ne ovat..lapsen oma into on paras motivaation lähde. Olen hoitanut myös vanhempia lapsia jotka on pienestä pitäen passattu ja voin sanoa että kyllä on myös lapsen kannalta harmittavaa kun komevuotias ei osaa housuja pukea....kun ei ole koskaan tarvinnut.

Meidän tenavat on olleet melko omatoimisia ja tahtoneet opetella itse. Nuorimmainen oppi hyvin juomaan tavallisesta kupista kun nokkamukikaan ei 'käynyt' kun piti siskoa matkia.

Paremmin tuo asioita osaa kuin esikoinen saman ikäisenä, koska en ole niin 'passannut'.

Totuuden siemen ap.

vieras
AP:kin varmasti tarkoitti, että tuollaista vuosikasta pitäisi KANNUSTAA ja KEHOTTAA toimimaan jo itse, eikä aina mennä tekemään itse ''kun meidän Lili-lottia on niin vauva vielä, ei se osaa!'' Lapset pitävät uusien asioiden opettelusta ja oppimisesta ja nauttivat onnistumisesta.

Yhteistyössä