Mä en jaksa enää noita 3.luokkalaisen kokeita!!! :( Miten paljon te näette vaivaa lastenne koulun eteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä opettaja odottaa, että läksyt tarkistetaan kotona. Olen kokenut tämän hieman outona, sillä lapsuudessani läksyt tarkistettiin aina tunnin alussa. Ei kuulemma nykyään. Onkohan yleinenkin tapa...

Omat lapset ei vielä ole koulussa, joten en tiedä, mikä on tapana nykyään, ja siksi kiinnostuin tästä! Omana kouluaikanani oli myös tapana, että läksyt tarkastettiin tunnin alussa, eikä mun vanhemmat tarkastaneet mun läksyjä kotona. Onko tämä tosiaan muuttunut tällaiseksi nykyään, vai onko tuo vain yksittäinen opettaja, joka toimii noin?

Enemmän me kolmasluokkalaisen koulunkäyntiä seuraillaan kuin aikaisemmin (tai pienemmän koululaisen). Läksyt tekee kyllä itsenäisesti, mutta kokeisiin lukemisesta ei ole vielä tullut rutiinia - kokeisiin aikaisempina vuosina ei ole tarvinnutkaan lukea. Muistutellaan kokeista ja vähän kurkataan myös koealuetta ja jutellaan lapsen kanssa koealueen asioista. Ei mitenkään kovin aikaavievästi vaan ihan muiden arkisten puuhailujen lomassa (englannin sanastoa ja matematiikkaa saa aika hyvin kuulusteltua, tai ehkä ennemminkin pohdittua, vaikka iltapalaa laittaessa tai kauppareissuilla).

Liikaa vaivaa, mutta jos en tee mitään jättää lapsi läksyt tekemättä ja kokeisiin lukematta. On kolmannella luokalla. Toimin alkuun hänen kanssaan samoin kuin isosiskonsa, eli kysyin vain onko läksyt tehty. Kunnes ekaluokan keväällä paljastui, että lapsi on jättänyt puolet matikankirjasta tekemättä. Kysyin opettajalta, eikö läksyjä tarkasteta koulussa, miten on mahdollista että noin kauan on läksyt tekemättä? Opettajan vastaus oli, ettei hän jouda joka päivä jokaiselta oppilaalta tarkastamaan, onko läksyt tehty. Siis WTF??? Ok, vika oli meissäkin, kun emme tarkistaneet. Muttei tullut mieleenkään, että lapsi toimisi noin ja vielä valehtelisi tehneensä kun kysyin.

Nyt yritän kytätä tarkemmin, että tekee läksyt. Kokeisiin ei lukisi ei sitten millään, saakin huonoja numeroita (vitosia ja kutosia ) kun ei viitsi. Mutta enhän mä voi lapsen puolesta lukea. Jos pakotan, istuu kirjan kanssa ja "lukee", mutta mitään ei jää päähän.

Toivon, että kypsyisi nelosluokkaan mennessä ja alkaisi petraamaan. Mutta saas nähdä. Nyt on onneksi eri ope kuin ekaluokalla, joten läksyt ei enää jää tekemättä.

Kyllä mä ainakin tarkastan pojan läksyt. Joskus joku tehtävä ollut ihan väärin, kun on ymmärtänyt sen väärin. Silloin oon kehottanut miettimään juttua uudelleen. Opettaja kuulemma tarkastaa, että läksyt on tehty, mutta ei sitä onko ne oikein. Eli jos vaikka kaikki laskut ois päin p..ttä, eikä vanhempi tai ope niitä tarkasta, miten lapsi voi tietää tehneensä ne oikein.
Kokeeseen luku meillä menee niin, että lapsi lukee itsenäisesti ja mä kyselen koealueen läpi.

Ei ole mitään yleistä tapaa, miten nykyään toimitaan. Saman koulunkin sisällä voi olla niin monta eri tapaa kuin on opettajia. Matikassa on usein nykyään tarkastuskirja, josta oppilaat voivat itse käydä katsomassa oikeat vastaukset. Itse en esim. matikassa käynyt taululla läksyjä läpi, koska aika ei yksinkertaisesti riittänyt. Päässälaskujakaan en joka tunnin alkuun ottanut, kun muuuten uuden opetteluun olisi jäänyt liian vähän aikaa.

Äikän ja vieraiden kielten läksyt katsotaan yhdessä taululla. Lukuaineissa riippuu tehtävästä, tarkistetaanko. Ussanläkysjä harvemmin tarkistettiin yhdessä. Tunnin alussa kierrän aina pikaisesti katsomassa jokaiselta, onko läksyt tehty.

Meidän lapsen opettaja on sanonut ettei läksyjä tarvitse tarkastaa kotona, se tehdään koulussa. Ja niin kauan, kun lapsi hoitaa läksynsä ja tuo 9-10 numeroisia kokeita nähtäväksi, niin tehköön niin kuin parhaaksi näkee. Lapsi on toisella luokalla.

Meidän lapsen opettaja on sanonut ettei läksyjä tarvitse tarkastaa kotona, se tehdään koulussa. Ja niin kauan, kun lapsi hoitaa läksynsä ja tuo 9-10 numeroisia kokeita nähtäväksi, niin tehköön niin kuin parhaaksi näkee. Lapsi on toisella luokalla.

Helppo sanoa, jos noin hyvää on koulumenestys. Kaikilla kun se ei ole noin. Meillä pojalla hankaluuksia tuottaa matikka, joten on pakko tarkastaa läksyjä ja lukea yhdessä kokeisiin.

No kyllä meillä sen verran ollaan lapsen koulun käynnistä kiinnostuneita, että kotona tarkistetaan läksyt ja jos on väärin laitetaan miettimään uudestaan. Ei välttämättä opettaja ehdi joka tunnin alussa tarkistaa kaikilta onko kaikki oikein. Kyllä sen verran viitseliäisyyttä pitäisi jokaisella vanhemmalla olla, että huolehtii lapsensa koulun käynnistä!

Mielestäni tämä asia on yksilöllinen ja riippuu lapsen ominaisesta tavasta oppia. Meillä etenkin kakkosen kanssa sosiaalinen oppiminen on tuottanut tulosta. Eli meillä lapset tekee läksynsä keittiön pöydän ääressä samalla kun laitan ruokaa. Siinä sitten kun tulee ongelma tilanne, lapset voivat kysyä neuvoa. Keskustelemme usein laajemminkin asiasta ja joskus haemme netistä lisätietoa. Mielestäni on kiva keskustella lasten kanssa kaikesta mitä koulukirjoista tulee mieleen. Esim. Maantiedossa tulee usein kerrottua enemmänkin kuin mitä kirja sisältää. Ne ovat sellaista tietoa mitä tulee ehkä myöhemmässä vaiheessa ja tukee näin oppimista.

Kokeisiin lukeminen lapsillani on tyyliä "hauki on kala". Eivät siis pysty keskittymään tekstiin. Samoin oli minulla. Usein jäin haaveilemaan enkä muistanut lukemaani vaikka kuinka yritin. Silloin äitini apu oli korvaamaton. Kysely auttoi keskittymään asiaan. Luin aina pienen pätkän ja äitini kyseli sen jälkeen. Meillä siis tehdään ennen koetta edellisenä iltana niin että kyselen kappale kerrallaan. Omat lapseni pystyvät keskittymään onneksi edes sen verran , joka minulta ei onnistunut.

Olisin toki tyytyväinen että joskus vapautuisin tästä kyselijän osasta. Vallankin silloin kun nuo pienemmät vaativat samaan aikaan jotain, mutta pääasiassa nautin tästä ajasta kun saan olla lasteni kanssa. Mikä sen mukavampaa kuin sisarukset keittiön pöydän ääressä neuvomassa toinen toisiaan ja rupattelemassa mukavia läksyjen tiimoilta. :) Mukava oppimistilanne meille kaikille.

Helppo sanoa, jos noin hyvää on koulumenestys. Kaikilla kun se ei ole noin. Meillä pojalla hankaluuksia tuottaa matikka, joten on pakko tarkastaa läksyjä ja lukea yhdessä kokeisiin.

Tokaluokalla ei ilmeisesti lueta kokeisiin. En ainakaan ole ikinä kuullut etukäteen, että olisi kokeita. Opettaja tosiaan on käskenyt vain pitämään huolen että läksyt on tehty, ei niitä tarvitse tarkistaa. Varmaan syynä, että opettaja saa koulussa jonkun käsityksen lapsen osaamisesta läksyjen perusteella.

Kun itse kävin peruskoulua, läksyt tarkistettiin koulussa. Eli esim. matikan tunnin alussa käytiin suullisesti tai taulun avulla oikeat vastaukset läpi. Yllätyin tästä, että nykyään ilmeisesti osa opettajista olettaa että läksyt tarkistetaan kotona eikä niitä katsota yhteisesti läpi koulussa. Mitä jos vanhemmat olivat aikanaan laiskoja koulussa eivätkä osaa tarkistaa lastensa läksyjä (okei ekaluokan 1+1 varmaan sujuu, mutta kyllä se aika pian menee vaikeammaksi). Eikös tässä lapset joudu eriarvoiseen asemaan. Jos vanhemmat lahjakkaita koulussa näiden lasten läksyt tulee oikein tehtyä varmasti, mutta heikompilahjaisten vanhempien lapset eivät välttämättä saa aina tietää tehneensä väärin. Ei kai ole oikein olettaa että kyllähän vanhemmat osaa kaiken mitä nykyään koulussa opetetaan.

Kun itse kävin peruskoulua, läksyt tarkistettiin koulussa. Eli esim. matikan tunnin alussa käytiin suullisesti tai taulun avulla oikeat vastaukset läpi. Yllätyin tästä, että nykyään ilmeisesti osa opettajista olettaa että läksyt tarkistetaan kotona eikä niitä katsota yhteisesti läpi koulussa. Mitä jos vanhemmat olivat aikanaan laiskoja koulussa eivätkä osaa tarkistaa lastensa läksyjä (okei ekaluokan 1+1 varmaan sujuu, mutta kyllä se aika pian menee vaikeammaksi). Eikös tässä lapset joudu eriarvoiseen asemaan. Jos vanhemmat lahjakkaita koulussa näiden lasten läksyt tulee oikein tehtyä varmasti, mutta heikompilahjaisten vanhempien lapset eivät välttämättä saa aina tietää tehneensä väärin. Ei kai ole oikein olettaa että kyllähän vanhemmat osaa kaiken mitä nykyään koulussa opetetaan.

tuntuu usein vaan niin ajanhukalta tuo yhdessä tarkastaminen. Hyvät oppilaat tarkastavat hienosti, heikot eivät viitsi tai pysty keskittymään. Ja yksilölliseen tarkastamiseen on tosi vaikea löytää aikaa kun pitäisi jo uutta opettaa (ja olla 'kurinpidollisesti läsnä'.

[QUOTE="vieras";25969589]Ei minäkään lasten läksyjä tarkasta. Ohjataa tarpeen mukaan, jos on vaikeita. Opettajan tehtävä on tarkastaa. Kokeisiin lukevat itsenäisesti. Esikoinen 5 luokalla, toinen toisella luokalla.

Ei minunkaan koulun käyntiä ole hössötetty mitenkään eikä puututtu tehtäviin.[/QUOTE]

Ja mikä onkaan sinun koulutuksesi ja ammattisi?

Yhteistyössä