Mä en jaksa! 1-vuotias ei haluaisi syödä kuin äidinmaitoa!

• Viestiketjun aloittaja "hannelore"
  • Ensimmäinen viesti
Vain tv:ssä unikoulut onnistuvat aina. Eikä ole vanhempien sitkeydestä kyse vaan lapsen temperamentista.
Kyllä se meillä oli ainakin kiinni sitkeydestä eikä temperamentista. Likka heräili vuoden ikäisenä pahimmillaan parikymmentä kertaa yössä ja vaati imetystä ja silittelyjä. Olin ite hänelle opettanut tyhmyyksissäni sen, että yöllä saa huomiota kun tarpeeksi kitisee ja huutaa ja tissiäkin saa kun vaan vinkuu.
Yks ilta se imetys loppu siihen paikkaan. Ja todellakin tulin huomaamaan, ettei tytöllä enää mikään nälkä öisin ollut, kunhan oli pinttynyt tapa.

"vieras"
Mitä pahaa siinä nyt sitten on? Rintamaidossa on kuitenkin hurjasti ravinteita, joku makaronimössö tuskin koskaan pääsee samoihin mittoihin. Antaa lapsen syödä rintamaitoa, kunhan muutakin ravintoa on säännöllisesti tarjolla. Eiköhän se siitä :)

Anteeksi vaan
Kyllä se meillä oli ainakin kiinni sitkeydestä eikä temperamentista. Likka heräili vuoden ikäisenä pahimmillaan parikymmentä kertaa yössä ja vaati imetystä ja silittelyjä. Olin ite hänelle opettanut tyhmyyksissäni sen, että yöllä saa huomiota kun tarpeeksi kitisee ja huutaa ja tissiäkin saa kun vaan vinkuu.
Yks ilta se imetys loppu siihen paikkaan. Ja todellakin tulin huomaamaan, ettei tytöllä enää mikään nälkä öisin ollut, kunhan oli pinttynyt tapa.
Minun lapseni taas sai vuoden iässä öisin jonkinmoisia kauhukohtauksia. Jos hän sai rinnan suuhunsa, hän vajosi saman tien takaisin uneen, jos ei saanut rintaa, huusi hysteerisesti kunnes sai yskänkohtauksen ja oli tukehtua, ja jatkoi sitten huutoa. Jos minä tai rintani en ollut paikalla, lapsi valvoi vaikka aamuun.

Pari yötä koetimme unikoulun tapaista, sitten onneksi järkeni sanoi, että parempi uskoa omia silmiään, korviaan ja tunteitaan kuin netin besservissereitä, jotka oman yhden lapsensa kokemuksella laukovat fiksuja yleistyksiä.

Eikä tämäkään lapsi lopulta ikuisesti rintaa imenyt, vaikka saikin sitä yksivuotiaana tarvitessaan yöllä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"a p"
[QUOTE="vieras";27137683]Mitä pahaa siinä nyt sitten on? Rintamaidossa on kuitenkin hurjasti ravinteita, joku makaronimössö tuskin koskaan pääsee samoihin mittoihin. Antaa lapsen syödä rintamaitoa, kunhan muutakin ravintoa on säännöllisesti tarjolla. Eiköhän se siitä :)[/QUOTE]

Ensinnäkin, en jaksa enää imettää jatkuvasti, rasittaa kun joka paikassa kaveri on aina repimässä kaula-aukkoani ja vinkumassa. Toiseksi, stressaa toi syömättömyys/vähäruokaisuus.. Rintamaidon terveellisyyteen uskon kyllä myös :) En haluaisikaan vielä kokonaan lopettaa imetystä, mutta esim. aamuin illoin riittäisi minulle hyvin.

Anteeksi vaan
[QUOTE="a p";27137766]Ensinnäkin, en jaksa enää imettää jatkuvasti, rasittaa kun joka paikassa kaveri on aina repimässä kaula-aukkoani ja vinkumassa. Toiseksi, stressaa toi syömättömyys/vähäruokaisuus.. Rintamaidon terveellisyyteen uskon kyllä myös :) En haluaisikaan vielä kokonaan lopettaa imetystä, mutta esim. aamuin illoin riittäisi minulle hyvin.[/QUOTE]

No sitten ei auta mikään muu kuin kertoa lapselle, että rafla on auki enää aamuin ja illoin. Poolopaita päälle, värikäs koru kaulaan, pillimaito mukaan (meillä pilli oli mieluisin pitkään täysimetetylle lapselle) ja ulos liikenteeseen.

"a p"
Minun lapseni taas sai vuoden iässä öisin jonkinmoisia kauhukohtauksia. Jos hän sai rinnan suuhunsa, hän vajosi saman tien takaisin uneen, jos ei saanut rintaa, huusi hysteerisesti kunnes sai yskänkohtauksen ja oli tukehtua, ja jatkoi sitten huutoa. Jos minä tai rintani en ollut paikalla, lapsi valvoi vaikka aamuun.

Pari yötä koetimme unikoulun tapaista, sitten onneksi järkeni sanoi, että parempi uskoa omia silmiään, korviaan ja tunteitaan kuin netin besservissereitä, jotka oman yhden lapsensa kokemuksella laukovat fiksuja yleistyksiä.

Eikä tämäkään lapsi lopulta ikuisesti rintaa imenyt, vaikka saikin sitä yksivuotiaana tarvitessaan yöllä.
Miten teillä loppui yösyönnit lopulta? Lopettiko lapsi vaan itse, vai teittekö jotain?

Unikouluton
OT, mutta kun tää meni noihin unikouluihin ja muihinkin... Niin mietin siis, että olenko joku ihan harvinaisuus, kun en kokenut yöimetyksiä koskaan erityisen raskaiksi - lukuunottamatta ihan alkuaikoja, kun lapsi söi monta kertaa yössä. Siinä se nukkui käden ulottuvilla ja helppo oli yöllä vähän antaa maitoa ja jatkaa sitten unia.

Olin itse asiassa jo aloittanut töissä (lapsi oli kotona isän kanssa) ja vielä imetin 1,5-vuotiasta 3-4 krt/vrk: aamulla, vapaapäivinä ennen päiväunia, illalla ennen nukahtamista ja kerran yöllä. Hyvin kasvoi ja ruokakin maistui ihan hyvin. Sitten vaan alkoi imetys vähän tylsistyttää, lapsikaan ei jaksanut enää niin keskittyä ja lopetettiin kerralla koko homma (pohjustin asiaa kertomalla, että kohta maito loppuu tissistä, mutta mukista voi sitten juoda). Meille tuo oli parempi ratkaisu, kuin vähitellen vähentäminen tai mitkään unikoulut. Ekana yönä (isä oli rauhoittamassa, en mennyt häiritsemään tisseineni) oli reilu puoli tuntia itkua, tokana yönä enää 10 min. ja kolmantena yönä pieni oli ilmeisesti jo hyväksynyt, että mukista sitten vaan.

En oikein tajua, miksi kaikilla on niin kiire saada lapsi "irti rinnasta" ja "itsenäistymään" ja mitä ikinä vai onko se imetys ja etenkin yöimetys kaikille muille niin kamalan rasittavaa? Rintamaitohan on sitä paitsi vallan mainiota ravintoa ja WHO:n imetyssuosituskin puhuu jopa 1 vuoden täysimetyksestä ja 2 v. osittaisimetyksestä.

• Tykkää
Reactions: Salla07 ja Anatolia

Meillä ei edes huudettu öisin, silti annoin 1 v täyttäneelle yöllä rintaa jos hän sitä tuntui tarvitsevan. Ja mun mittapuulla se, että hän halusi, oli sitä että hän tarvitsi.

Ja mahdottoman hyvä nukkuja oli oikeastaan ihan pikkuvauvasta saakka; vaikka söi, ei koskaan varsinaisesti herännyt, saati valvonut tai itkenyt yöllä.

Eikä syönyt tissiä ikuisesti. 1 v 9 kk vain.

wot
[QUOTE="vieras";27137683]Mitä pahaa siinä nyt sitten on? Rintamaidossa on kuitenkin hurjasti ravinteita, joku makaronimössö tuskin koskaan pääsee samoihin mittoihin. Antaa lapsen syödä rintamaitoa, kunhan muutakin ravintoa on säännöllisesti tarjolla. Eiköhän se siitä :)[/QUOTE]

No niinpä. Sanotaan, että älä anna tissiä, mutta sitten annetaan tilalle lehmänmaitoa. Wot? Ei mitään järkee.

kasvaako lapsi kuitenkin tasaisesti, vaikka pääosin syö rintamaitoa ja vähän kiinteitä?
sormiruokana voi antaa ihan kaikkea =) pilkottuja/höyrytettyjä/keitettyjä/uunissa paahdettuja. ainoa että kastikeruokia syötän, tai keittoja. muuten lautaselle esim 1 pieni peruna, vähän porkkanaa, kurkkua, paprikaa. leipää/näkkäriä/riisikakkua+levite, juo vettä. ja jälkkäriksi jokin hedelmä tai marjoja. kana on suurta herkkua, uppoaa lihoista parhaiten. jauhelihasta teen lihapullia..
voithan jatkaa olemassa olevalla tavalla, tai sitten vaikka aamusta/lounaan jälkeen/välipalana/iltaruualla/illalla. noin iso pärjää jo hyvin jo 4-5 imetyskerran kanssa kun kiinteitä menee.
muina aikoina koeta tarjota vaikka tuttia jos käytätte, tai vettä, korviketta/lehmänmaitoa tms mitä maitoa juottekin, tai ohjata johonkin muuhun asiaa huomion.
ei se välttämättä päivässä tai kahdessa oikein suju, mutta pidemmällä tähtäimellä kyllä lapsikin oppii.

Viimeksi muokattu:
OT, mutta kun tää meni noihin unikouluihin ja muihinkin... Niin mietin siis, että olenko joku ihan harvinaisuus, kun en kokenut yöimetyksiä koskaan erityisen raskaiksi - lukuunottamatta ihan alkuaikoja, kun lapsi söi monta kertaa yössä. Siinä se nukkui käden ulottuvilla ja helppo oli yöllä vähän antaa maitoa ja jatkaa sitten unia.

En oikein tajua, miksi kaikilla on niin kiire saada lapsi "irti rinnasta" ja "itsenäistymään" ja mitä ikinä vai onko se imetys ja etenkin yöimetys kaikille muille niin kamalan rasittavaa? Rintamaitohan on sitä paitsi vallan mainiota ravintoa ja WHO:n imetyssuosituskin puhuu jopa 1 vuoden täysimetyksestä ja 2 v. osittaisimetyksestä.
Et oo, tai ehkä me ollaan molemmat harvinaisuuksia :). Mä en ole vielä toistaiseksi huomannut niissä mitään rankkaa, ja kolmas yöimijä on nyt vuorossa.

"Ilona"
Imetin myös 1v.9kk lasta öisin aina tarpeen tullen. Mieluummin kunnon yöunet,kun jatkoi heti syötyään unia kuin että olisi pitänyt öisin valvoa lapsen kanssa. Ja yöimetys ei ole haitaksi hampaillekaan vaikka niin väittävät.

en voi vastata, meillä on lapset alkaneet nukkua yönsä perhepedissä ;) 8kk ja 6kk ikäisinä (ennen sitä oli vain 1 syöttö). yksi yö vaan tajuttiin että hei, nukkuu edelleen. ilman unikouluja, mitään rinnan tai pullon säännöstelyjä.

"mama"
Mun lapsi eli 1,5-vuotiaaksi asti pääosin rintamaidolla, ja oli oikein tuhti lapsi.. vuoden ikäisenä muistaakseni 13 kg ja 1,5-vuotiaana 14,5 kg. Kiinteille ruuille oppi hitaasti, mieluiten olisi juonut maitoa.

¨äiti
Älä lopeta imetystä sen takia, että ruoka ei maistu. Maito muuttuu koostumukseltaan juuri sellaiseksi, kuin lapsen ravinnontarve vaatii ja on edelleen mainiota ravintoa vauvalle. Ainoastaa raudan määrä ei rintamaidossa ole riittävä, joten lihaa tai rautaa sisältäviä kasviksia olisi hyvä tarjota. Älä stressaa ruoan kanssa, kokeile tarjota erilaisia ruokia ja iloitse niistä pienistä määristä, mitä lapsi syö. Pikkuhiljaa se syöminen siitä todennäköisesti paranee.

Imetyksen lopettaminen ei välttämättä sitä syömistä paranna, sitten vaan joudut miettimään entistä enemmän, että saako lapsi riittävästi ravintoa.

Tällaisia kokemuksia 5v ja 11kk lapsien kanssa elelevältä äidiltä, joka on paininut ja painii tälläkin hetkellä saman ongelman kanssa.

[QUOTE="vieras";27135105]Minä en ymmärrä, miksi ihmeessä äidit enää yli vuoden vanhoja imettää sen 4-5krt/pv ja jotku jopa öisin! Sitten ihmetellään, että kun tuo painokäyrä on miinuksella eikä oikein nouse... Kattokaa peiliin ja antakaa lapsenne kasvaa, 1-vuotias ei ole enää mikään vauva![/QUOTE]

Miun lapsilla se painokäyrä nimenomaan taittuu kun alkaa syödä kiinteitä. rintamaidolla paino nousee ihan reippaasti ja kun kiinteät alkaa se painonnousu hidastuu kolmannekseen aiemmasta.

Anteeksi vaan
[QUOTE="a p";27137840]Miten teillä loppui yösyönnit lopulta? Lopettiko lapsi vaan itse, vai teittekö jotain?[/QUOTE]

Annettiin ajan kulua, ja loppui minulta lopulta maitokin, kun raskaaksi tulin. Mutta itkuitta sujui.

"Eeva"
Meillä on ollut ihana samoja ongelmia. Lapsi ei ole syönyt ilman suuria huomionmuuaalleviemisoperaatioita oikeastaan mitään, paitsi nyt 1v4kk on pikkuhiljaa alkanut itse kiinnostua haukkaamisesti ja jogurtista ja näille suu aukeaa ihan itsestään. 2 desiä on meilläkin se ennätysmäärä, mutta lakkasin stressaamasta, lapsi kyllä syö sen minkä tarvitsee. Pikkuhiljaa. Ja täälläkin kyllä imetetään vielä, lapsen pyytäessä, n. 4 x/ vrk.

"a p"
ap tässä taas. Merkitsin ylös viime yön herätykset, siis kunnon itkut, ei mitään itsekseen parahteluita. Niitä oli 9. Joka kerta yritettiin tuttia, vesipulloa, halailua yms (perhepeti). Vain rinta auttoi, muuta lapsi karjui, kirkui ja heittelehti. Itkettää.. Muutenkin on niiiiin takertuva nyt, aivan koko ajan on lahkeessa kiinni.

Joo...

"a p"
Juu ja ymmärrän ettei päivällä ole nälkä, kun yöllä tankkaa. En vaan tiedä miten tästä pääsee eroon, kun en halua lasta karjuttaa koko yötä. Pari vauvojen unikirjaa varasin kirjastosta nyt.

"hmm"
Se nukkumisen opettelu pitäisi tehdä isä tai mummo tms. äiti tisseineen ei saa maitoa haluavaa lasta rauhoittumaan.. ja kyllä sitä pitää jaksaa 1h-3h rauhoitella ekana yönä ja siitä se sitten alkaa oppimaan..

Yhteistyössä