Maammelaulu + seisominen

  • Viestiketjun aloittaja meitsi
  • Ensimmäinen viesti
meitsi
Itse opetan lapsen jo pienestä pitäen seisomaan maammelaulun aikana, kuten itse olen pienenä oppinut. Olenko ainoa joka vielä kasvattaa lapsensa tähän? Mielestäni tuo on sen verran suuri asia, että se olisi hyvä iskostaa lapsen selkärankaan jo ihan pienenä (n.3v alkaen). Tuli vain mieleen kun tv:stä tuli tuo laulu ja koko perhe nousimme seisomaan siksi aikaa.
 
A shadieeyah
Jos ei seisominen onnistu tai se on epäkorrektia jossain tilaisuudessa niin pyrin opettamaan että käsi sydämmelle ja hiljaisuus. :ashamed: Sen pappa vainaa opetti miul.
 
meitsi
Kiva huomata, etten ole ainoa =) Ja tuo käsi sydämelle ja pään alaspainaminen on myös asia, jonka haluan opettaa lapsilleni ihan pienestä pitäen niin, että se tuntuu myöhemminkin luonnolliselta. Isoisäni ei kuollut sen takia, että me tallaisimme hänen päälleen, vaan sen takia, että meillä on tämä oma maa ja rauha ja siitä hyvästä kunnioitamme hänen (ja tietysti muidenkin sotaan osallistuneiden) muistoa.
 
vierailija
Itse opetan lapsen jo pienestä pitäen seisomaan maammelaulun aikana, kuten itse olen pienenä oppinut. Olenko ainoa joka vielä kasvattaa lapsensa tähän? Mielestäni tuo on sen verran suuri asia, että se olisi hyvä iskostaa lapsen selkärankaan jo ihan pienenä (n.3v alkaen). Tuli vain mieleen kun tv:stä tuli tuo laulu ja koko perhe nousimme seisomaan siksi aikaa.
Miksi pitää nousta seisomaan maamme laulun aikana, jos se tulee tv:stä? Livenä ehkä vielä jotenkin ymmärrän.
 
vierailija
Kansallislaulun aikana (kaikkien kansallislaulujen) kuuluu seistä rauhassa ja joko laulaa mukana tai kuunnella hiljaa. Tämä siis kun laulu esitetään livenä kuten vaikkapa urheiluottelussa. Miehet paljastavat päänsä aina paitsi kun ovat pukeutuneet univormuun ja etiketti edellyttää aseman mukaista kunnianosoitusta eli yleensä ns. käden viemistä lippaan. Suomessa ei tapakulttuuriin ole kuulunut käden pitäminen sydämellä. Se on jenkeistä kopioitu tapa, joka oikeastaan näyttää vähän hassulta täällä.
 

Yhteistyössä