Maalismussukat - syntyneet

Kaana: Meillä oli tuossa kakussa toisessa välissä mustikkahilloa + valkosuklaakermaa (Flora Vispiä vatkattuna + sulatettua valkosuklaata) ja toisessa välissä soseutettua mansikkaa + samaa valkosuklaakermaa. Laitoin tällä kertaa niin, että ensin hillo alle ja kerma päälle, joskus oon sekottanut ne valmiiksi ennen laittoa.

Jos mä tekisin hedelmätäytteen, niin käyttäisin varmaan jotain vauvansosetta, esim. mangoa, omenaa tai persikka-päärynää ja sit tuota kermaa. Tai sitten rahkaa (maitorahkaa + kermavaahtoa). Mut rahkan kanssa täytyy olla aika voimakkaanmakuinen hedelmä, joten ehkä parempana vaihtoehtona pitäisin kermaa. Sitähn voi sit tarvittaessa hyydyttää liivatteella.
 
Kaana:n pojan kuvasta tuli ihan meijän pikkunen mieleen, jotenkin samanlainen olemus tai jotain :) Ihana :heart:
LD ihan tosi tosi paljon voimia :hug: Toivotaan kovasti että kaikki menee hyvin!
Synttärikakuista on pakko nopsasti kommentoida :) Mähän teen "tilauksesta" sillon tällön kakkuja, lähinnä sukulaisille, ja kaikista tykätyin täyte on ollu valkosuklaa-vadelma ja lasten kakuissa Valion mansikkakermasta tehty... Hyvä hedelmätäyte ois mullakin hakusessa et jos jollain olis vinkata niin kiva =)
Nyt huudellaan vaunuista!

nannah
 
LD:lle paljon voimia ja jaksamista. Onneksi on nykyään hyvät hoidot rintasyöpään ja iso prosentti siitä selviää. On niin yleistä tuo. Omassa suvussanikin on rintasyövän läpikäyneitä ja siitä hienosti selvinneitä.

Kaana/imetyksen vähentäminen Sinuna en lopettaisi sekä päivä että yöimetystä samaan aikaan. Sinänsä yöimetyksen lopettaminen ensin voisi olla parempi, sillä nimen omaan yöllä imettäminen pitää maidontuotantoa yllä. Ja päiväimetyskertoja voisi hiljalleen vähentää ja sitten lopettaa. Näin se on itselläni mennyt. Toisaalta, mä olen mennyt pidemmän kaavan mukaan, sillä yöimetykset lopetin tammikuussa unikoulun yhteydessä. Sen jälkeen päiväimetysten määrä ensin lisääntyi, kun poika "roikkui" rinnassa kiinni (tais unikoulu ahdistaa), mutta aika nopeasti imetyskertojen määrä tasaantui. Sitten rupesin niitä hiljalleen vähentämään ja jonkin aikaa imetin vain aamulla ja illalla ja sitten joko aamulla tai illalla. Eilen ja tänään en oo imettänyt ollenkaan, joten taitaa imettäminen loppua tähän. Ja hyvin vähän maitoa enää tuleekaan. Ruokajuomaksi olen antanut tuttelia ja puurot olen tehny tavalliseen maitoon. Parin seuraavan viikon aikana taidan jättää tuttelin hiljalleen pois.
 
Hei!

Pitkästä aikaa lueskelin täällä ja muakin joku kaipas..
Kiirettä on riittänyt, kevät tulee ja elämä tallilla vilkastunut.

Ld, toivotaan äidillesi pikaista paranemista! Onneksi nykyään hoidot yleensä puree hyvin ja tehokkaasti. :hug:

Assille kuuluu hyvää, osaa ottaa muutamia askeleita, konttien kuitenkin etenee pääsääntöisesti. Itse kiipeää sohvalle ja joka paikasta tulee myös jalat edellä alas. Aamuisin kömpii itse sängystäänkin pois. Sanan tapaisia on muutamia, yrittää jo kovin kommunikoida. Rytmiä meillä ei vieläkään ole, joskus nukutaan kerran päivässä, joskus kahdesti. Yöt on mennyt heräämättä jo tovin, yhtenä yönä tosin istui sängyssään höpöttämässä ties kuinka kauan, sen jälkeen kiipesi meidän väliin ja nukahti uudelleen. Tavalliseen maitoon ollaan siirrytty eikä pullokaan enää maita sillä lailla kun ennen. Ruokaillessa juo nokkiksesta. Unillekaan ei ole pulloa tarvittu. Kovin on iloinen ja temperamenttinen tyttö.

En nyt ehdi kovasti kirjoittamaan, pitää myöhemmin palata. Taaperopuolelle voin minäkin kirjoitella jos sinne ihmiset siirtyy. :)
 
Hei!

Minäkin lopettelen päiväimetystä pikkuhiljaa. Vielä on kaksi kertaa jäljellä, aamulla ja iltapäivällä. Kun lopetin yöimetyksen imetin vielä noin 4 kertaa päivässä, nyt tosiaan vähentänyt yhden kerran kerrallaan hiljalleen. Poika ei vaikuta kyllä olevan enää kovin tissin perään, ei paljoa pyytele, että ehkä suht helppo lopettaa tästä kokonaan. Vielä en kuitenkaan kerralla lopeta, kun lehmänmaitoa ei vielä mene kuin ihan pikkiriikkisen per päivä. Toki muita maitotuotteita syödään ja piimääkin juo, mutta silti olisi kiva että tuo lehmänmaito alkaisi maistua paremmin. Mitään oireita ei siitä onneksi ole tullut.

Joko teillä syödään ihan kaikkea? Samaa ruokaa kuin muukin perhe? Miten paprikat, kaalit, pähkinät sun muut hieman "hankalat" ruoka-aineet? Kokematon äiti kaipaa taas kokemuksia ;) Itse en vielä ihan kaikkea ole antanut, juuri kaali, pähkinät, siemenet sun muut arveluttaa. Kutakuinkin samaa ruokaa poika syö kuin me, ilman suolaa tosin. Joskus syön itse lounaaksi salaattia tms. joka ei poikaa kiinnosta, silloin annan purkista liha-/kalasoossia.

Oli jotakin muutakin kyseltävää, vaan en tietenkään muista enää. Vaunulenkillä tulee aina mieleen kaikenlaista ;)

.. eiku niin! Sitä piti kysyä, että kuinka pitkään teillä joilla on vanhempia lapsia he ovat nukkuneet päiväunia vaunuissa (jos ylipäänsä on nukkunut)? Tarkoitan että mihin ikään asti? Niin kauan kuin on mahtunut vaunuun? Onko joku maaliskuinen jo lopettanut vaunupäiväunensa? Me pääsimme vaunupäikkäreitten makuun suht myöhään kun alkuvuodesta muutettiin uuteen asuntoon jossa se on mahdollista, ja se onnistuu niin kivasti että mietin kuinka kauan tätä iloa vielä on mahdollista jatkaa.. :)

Meille ei kuulu erikoista. Pojan kävely vain paranee koko ajan, ei vieläkään mitään "normaalikävelyä", mutta koko ajan tasapaino selvästi kehittyy :) Ensikenkien ostoa täytynee alkaa harkita. Kenkienostokokemuksia ja -vinkkejä kaipaan siis myös, kiitos! :) Millaiset? Miten kannattaa ostaa (sovittaa vai miten löytää oikean kokoiset)? Kenkäkaupasta? Hyviä merkkejä? Mitä vaan, antaa tulla! ;)

LD:lle voimia ja positiivista mieltä äidin sairauden kanssa!

Täytyy mennä jälleen. Kiitosta jo etukäteen jos joku jaksaa taas vastailla tietämättömän tyhmiin kysymyksiin! :D Aurinkoista keskiviikkoa kaikille!
 
Kiitos imetyksen lopetus vinkkejä kertoneille.

Mountain meillä on pojalla Superfit merkkiset ensikengät. Ostokokemus oli sellainen, että ostin ihan itsekseen ne, vähän reilut otin. Sisäpohjallista voi verrata jalkaan tai tietysti kokeilla ihan vauvan jalkaan kenkää. Muistaakseni 1,5cm liian isot pitäisi olla pikkuisella kengät. Jos totta puhun niin en nyt pidä vielä kovin tärkeänä meidän kohdalla asiaa, koska poika ei kävele, seisoo vain. Sitten kun hän kävelee ja ostamme näistä ensikengistä seuraavia niin luultavasti pyydän myyjää avuksi valitsemaan oikean kokoiset. Minäkin kokematon äiti ;)

Meillä poika ei syö vieläkään kovin karheaa ruokaa. En tiedä onko 3 hampaan voimin vielä palat liian haastavia vai olenko lellinyt häntä soseuttamalla liikaa ruokaa :LOL: Syö enimmäkseen hänelle tehtyjä ruokia ei siis samaa ku me aikuiset. Suolatonta yrttimaustetta ja sipulia olen laittanut mausteeksi jo. Ehtiihän sitä... Sormin mutustelee leipää. Hedelmä- ja porkkanaraasteita syö sekä hapanmaitotuotteita, mutta ei samaa lämmintä ruokaa ku minä ja mies. Normi maitoa olen antanut ehkä 1dl päivässä nyt. Se onkin jännä kun maito ei meinaa millään maistua nokkamukista. Onko hän niin tottunut siitä tulevan vettä vai?! Harjoitellaan pikkuhiljaa...

Tintti en osaa kuvitella millaista tahtoikäisen kanssa on sitten painiskella noiden asioiden kanssa kun nyt kaikki tuntuu vallan helpolta kaikkeen tyytyväisen vauvan öö siis ylihuomenna 1 vuotiaani kanssa :whistle: Varmasti on haastavaa. En tiedä olenko outo kun mua ei ole vielä kertaakaan ärsyttänyt lapsessani mikään. Ei siis yhden ainoata kertaa. Tiedän, että tulee vielä päivä jolloin ärsyttää ja lujaa.

Toivon pikkuisen heräävän pian niin lähdemme hieman kauppoihin. Remppa on oikein hyvällä mallilla ja mua niin huvittais hankkia kaikenlaista tarpeellista kotiin.

Meillä oli äsken täällä kotona valokuvaaja ja olipas kova homma saada lapsukainen pysymään suurinpiirtein paikoillaan! Eihän me tarvita kuin 1 onnistunut kuva, joka toimittaa virallista 1-vuotis kuvaa sitten. Poika sai vapaasti leikkiä isossa huoneessa (uusi huone, jossa ei kalusteita yms. vielä) mutta kun oli niin mahdottoman kiinnostavia ne kaikki kuvaajan laitteet!
 
LD: voimia äitisi sairastumisen vuoksi. Toivotaan, että hän toipuu pian eikä syöpä uusiudu! Omakin äiti on vastaavan läpikäynyt, joten itsekin olen omaisena ollut vastaavassa. Voimia!:hug:

Mountain: meillä esikoinen (s. 1.3.) lopetti päikkäreiden nukkumiset ulkona vaunuissa n. 1v4kk:n ikäisenä helteiden myötä. Muutenkin on niin pitkä poika, että ei meinannut mahtua Emmaljungan yhdistelmiin, kun oli valjaissa haara-päämitan osalta. Kattelen kans tämän pienen kohdalla kesään enkä aio paahtaa toista helteessä, kun meillä on viileät sisätilat. Oma hommansa taas opetella sisäpäikkäreihin kuitenkin...

Löysin tällaisia vinkkejä kenkien ostamista ajatellen:
Kenkäopas taaperolle - Artikkelit - Vauva.fi
Periaatteessa ensikengiksi ei suositella ilmeisesti kenkiä, joissa on kovasti yli 10mm käyntivaraa, koska liian suuret kengät eivät tue tarpeeksi juuri kävelemään opettelevaa. Jos ostaa kunnon kenkämerkkejä, niin niissä on irtilähtevät pohjalliset. Olen laittanut kenkäkaupassa lapsen jalan koko painollaan pohjallisen päälle, niin hyvän myyjän kanssa yhteistyössä oikea koko on löytynyt. Tosin jalan pituus ei vielä kerro jalan muodosta suhteessa kengän malliin. Meillä on molemmilla lapsilla aika rintavat jalat, joten läheskään kaikki merkit eivät käy. Voi huomata yksinkertaisesti jo ihan siitä, kuinka helposti kenkä menee jalkaan ja puristaako päältä. En siis voisi kuvitellakaan ostavani kenkiä ilman, että lapsi olisi mukana. Suosin pienillä lapsilla nauhakiinnitystä, koska sen saa helposti jalkaa tukevaksi. Hyviä kenkämerkkejä esim. Superfit, VikingGore, Richter,...

Meillä likka harjoittelee koko perheen ruokien syömistä. Tosin tänäänkin teki paakkuja suuhun eikä nieleskellyt - ja sosepurkki kaivettiin esiin.:whistle: Ajattelin, että voisin ottaa seuraavaksi keittoja, niin muistuttavat enemmän soseita ja saa vähän juoksevammaksi helpommin. Josko se siitä lähtisi sitten.

Kaana: ei ärsyttänyt muakaan mikään esikoisessa (eikä tässä kuopuksessakaan) vielä tässä vaiheessa. Mutta ootas vaan... :LOL:;)

Pieni on saanut meikäläiseltä flunssan ja nyt yöt tietysti entistä katkonaisempia. Pari päivää ollut pientä lämpöä aavistuksen 37.5. päälle. Ulkona olen pitänyt kuitenkin päikkäreillä, kun ei varsinaisesti kuumetta ole (normiaamulämpö 37.3) ja ulkona ollut lämmintä. Tuulikaan ei ota vaunuihin, kun on niin suojassa sadesuojien, jalkapeitteiden ja lämpöpussin turvin.

Sellaista tällä kertaa. Koska sitä mennään taaperopuolelle?:p
 
Viimeksi muokattu:
huomenta

nostetaas ketju taas listassa ekaksi :)

vauva syö samaa ruokaa kuin me. tykkää hurjan paljon. mutta paakuista ei, joten haarukalla muussaan. kaikista suurin herkku on raketti-spagetti ja joku kastike :) helposti tekee myös keittoja. hitti oli curry-keitto, perunat, sekavihannekset ja vesi, mausteeksi currya ja hiukan suolaa, sekä kananpojan jauhelihaa ;) se oli hyvää :)

nyt en ehdi kauhean paljon kirjoittaa... mutta meille ei ilmeisesti kaupan maito sopinutkaan. siitä päivästä alkoi mennä yöt huonosti kun alotettiin, vatsa aivan kovalle, yöt vähän väliä huutoa, ja vatsa pitää meteliä. oon sitte väsyneenä antanu maitoa... mikä tietenkin aiheuttanut lisää sitä huutoa. ummetus kiusaa, ja oikein kivuliaan näköisenä ähistää kakkaa, jonka tuloksena peukalonpään kokoinen nakale.
neuvola on tiistaina, siihen saakka mennäänkin taas tuttelilla... viime yö oli luksusta, nukuin 9,5 h PITKÄSTÄ aikaa, vain yhden kerran kävin vauvaa katsomassa ja laittamassa tutin, jota se ilmankin ois pärjännyt mutta niin tokkurassa menin vaan ja laitoin.
väsymys on seinästä.... mutta toivotaan että syy oli tässä.

kengistä kannattaa kysyä ihan liikkeen ammattilaisilta jos epäilyttää.

ensimmäiset kengät ei sais ainakaan olla toisen jäljiltä, vaan pitäis aina ostaa uudet ensiaskel.kengät. ettei asentovirhe tartu jos on semmonen sattunu olemaan. sitä kun ei käytetystä kengästä välttämättä edes huomaa...

painonpudotus ja sinnikäs ruokaremontti näin se on, ja uskottava on : 6,4 kg lähtenyt alle kuukaudessa!!! hiihtoloma kun loppui niin miehen kanssa alettiin tarkkaan kattoon mitä suuhun menee.... eka tuntui ettei auta ollenkaan, mutta nyt näkyy, eilen huomasin et mun hamehan tippuu lantiolta lonkille :D aika kiva, nyt painan jo liki neljä kiloa vähemmän kuin ennen odotusta :) tervetuloa kesä ja topit ja hamoset :cool:

nyt riennettävä moikkelis :)
 
Minä en saa nykyään aikaiseksi kirjoiteltua pahemmin. Kaikki kirjoitukset kyllä luen :)

Meille on muuttanut känkkäränkkä ihan pysyvästi. Tytöllä on kulmahampaat tulossa molemmin puolin alas ja viime viikot ovat olleet yhtä kiukuttelua ja huutoa. Koko aika pitäisi kantaa tai viihdyttää. Olen niiiiin poikki. Molemmin puolin näkyy jo hieman valkoista, voi kumpa jo puhkeaisivat.

Meillä on pari kuukautta jo kävelty oikein sujuvasti. Myös juoksuaskeleita ottaa. Vauhtia siis riittää :)

Tyttö on ruvennut leikkimään nukeilla ihan tosissaan. Niitä kärrätään, syötetään ja hoidetaan monesti päivässä :heart:

Yöt menee nykyään hyvin. Mitä nyt hampaat välillä aamuyöstä vaivaavat. Mutta enää ei syödä öisin. Jätimme ensin yömaidot pois, iltamaitoon sai vielä nukahtaa. Tyttö tottui nopeasti ja nyt ei enää maitoon nukahdeta vaan omaan sänkyyn. Nukkuu n. klo 19.30-6.00 ja aamuyöstä on jotain kitinää mutta tämä on kuitenkin ihan luksusta, kun hetki sitten syötiin vielä useita kertoja yössä. Imetän vielä aamulla ja illalla. Päivämaidosta, kun luovuttiin niin meinasi rintatulehdusta tulla joten parempi pikkuhiljaa lopettaa. Yhden illan tyttö meuhkasi sängyssään, kun ei saanut enää tissille nukahtaa. Vajaa 2h jaksoi kiukuta mutta sitten nukahti ja sen jälkeen on nukkunut läpiyöt omassa sängyssä :)

Tyttö syö täysin samaa ruokaa muun perheen kanssa. Meillä ei syödä punaista lihaa mutta kalaa ja kanaa kylläkin. Kasvisruoat maistuu tytölle parhaiten, kanat sylkee pois. Tietenkään karkkeja tms. ei anneta. Itsekään ei niitä kyllä pahemmin syödä. Ei viitsi heti uusia hampaita pilata ja totuttaa lasta sellaiseen mitä ei kaipaa. Rusinat tosin ovat suurta herkkua :)

Meillä tytöllä on jonkunverran pientä uhmaa. On mm. ruvennut lyömään/ repimään kun kielletään ja katsoo oikein uhmakkaasti samalla. Neuvolassa sanoivat, että joillakin lapsilla voi alkaa uhma tosi aikaisin mutta tämä nyt ilmeisesti on vaan esimakua tulevasta.

1v neuvolassa mitat 79,3cm ja 10,6kg. Nyt oli hyvin tullut kasvua sitä ennen olikin taukoa eikä paljoa paino noussut. Mutta nyt tyttö on ruvennut syömään paremmin eikä enää ole pelkkää pelleilyä.

Meillä tyttö ei suostu kävelemään ensiaskel talvikengät jalassaan. Vuorelliset kumisaappaat sen sijaan kelpaavat ja ovat kyllä keliin sopivat. Aika vähän vielä ulkona kävelee. Tähän asti kävellyt tossuilla, kysyin tätä neuvolassa ja olivat sitä mieltä että ei jalkaa pahenna mitenkään kun tossu muotoilee jalkaa niinkuin sukkakin mutta kenkä ei saa olla huono vaan pitää olla tukeva ensiaskel kenkä, sellaiset hankimme nyt kevät versionakin. Tepsu merkkiset talvikengät meillä on ja ne ovat todella tukevat. Neuvolassa oli sitä mieltä, että talvikenkä voi tuntua raskaalta ja siksi ei suostu kävelemään niiden kanssa.

Meillä nukutaan edelleen kahdet päiväunet. Klo 9-11 ja klo 13.30-14.30 suurinpirtein. Ollaan yritetty pariin kertaan kokeilla yhdille unille mutta sitten huudetaan aamut ja illat väsymystä. Vaunuissa nukkuu molemmat ja ajattelin, että sitten kun siirrytään yhtiin uniin niin sisälle nukkumaan. Toivottavasti kesään mennessä, kun sitten on taas hankala nukkua ulkona.

Ajattelin olla kotona sen kolme vuotta. En raaski vielä ottaa hoitolapsia (pph työ). Haluan nyt keskittyä omaan pieneen, kun se kerta on nyt mahdollista :) Välillä tuntuu, että olisi mukava palata töihin mutta tytön takia en vielä viitsi. On se kuitenkin lapsellekin tosi raskasta, kun n 50h viikossa kolme vierasta lasta omassa kodissa jakamassa huomiota. Moni hoitaja onkin sanonut vastaan tullessaan, että älä palaa vielä, ei tämä sen arvoista ole :D Heh. Puhuvat toki omasta kokemuksestaan. Eniten mietityttää se, että jos saisin hoitoon omaa tyttöä pienemmän lapsen - en koe sitä reiluksi oman tytön kannalta. Tuntuu, että olen vasta oppinut nauttimaan tästä kotiäitiydestä. Tosin olisi mukavempaa asua jossain palveluiden keskellä, että näkisi ihmisvilinää.


Meidän vauvasta on tullut jo pieni tyttö (vaikka kyllä hän meille vauva on edelleen). Aika mennyt kamalan nopeasti ja haikea olo on. Olen alkanut kuumeilemaan toista pientä mutta hankalaahan siitä tekee se, että edessä olisi uudet lapsettomuushoidot, joten enpä tiedä... :)

Mutta nyt kotihommiin :)

Marrr ja pikkuneiti pari viikkoa yli 1v.
 
Viimeksi muokattu:
FA Onnea hienosti edenneestä painonpudotuksesta! =) Piristäähän se kummasti mieltä, kun vaatteet ei kirraa. Nyt kun lopetin imetyksen, niin oon alkanut itsekin tarkkailla mitä suuhuni laitan. En varsinaisesti yritä laihduttaa, mutta en haluais painoa lisääkään. Kuulemma monelta lähtee paino nousuun imetyksen lopettamisen jälkeen, kun on tottunut siihen, että voi syödä melkein mitä vain.

JEEE, me muutetaan!! =) Käytiin katsomassa tällä viikolla aivan ihanaa kerrostalokolmiota ja eilen saatiin kuulla, että me saadaan se!! Vuokra-asunnosta on siis kyse. Ja se täyttää kaikki meidän kriteerit: on parveke, riittäävän iso keittiö, paljon kaappitilaa, nykyistä isompi pesuhuone ja kaiken lisäksi koko asunto on rempattu ihan justiinsa pesuhuonetta myöten. Ja on tosi kivalla alueella! Oon ihan fiiliksissä!! =) Ens viikolla mennään kirjoittamaan vuokrasopimus ja tasan kuukauden päästä muutetaan.

Poitsusta Joku täällä kirjoitteli vauvan puremisesta, siis siitä, että vauva puree... ;) Noh, meillä kanssa tuo pikkumies on ihan mahdoton purija ja puree nimen omaan minua, ei läheskään yhtä paljon muita. ARGH! Se on tosi ärsyttävää! Ja sitten kun kieltää, niin nauraa vain tai yrittää läpsäistä. Jep, jep! Pitänee kai jatkaa sitä tiukkaa "ei, ei" linjaa josko jossain vaiheessa alkais tehota. Onko muita ideoita, miten sais vauvan lopettamaan puremisen?

Puremista lukuunottamatta poitsu on tosi suloinen pikku taapero. Hirmuista vauhtia konttaa ja sohvan- ja pöydän reunoista kiinni pitämällä kävelee ja itsekseen seisoo, mutta ensiaskeleita ei ole vielä ottanut. Juttua (omaa kieltä) tulee kovasti ja esineitä ja asioita osoittaa kädellään. Uusin juttu on, että kun kysyy "missä on varpaat?", niin poitsu ottaa kiinni omista varpaistaan. Ens viikko meneekin 1 v synttäreitä valmistellessa ja sitten alkaakin muuttohässäkät. =)
 
V tekee kokoaika kyykkyyn-ylös-kyykkyyn-ylös.. kyllä sitä pienenis oma housukokokin :D jos samaa tahtia vetäisi koko päivän..
Lähtipä se nopsasti :D

Superfitit meilläkin on, punaiset ja koossa 21-ja pienemmät superfitin talvikengät koossa 20 nyt käytössä.

Meillä on isommat nukkuneet tosi pitkään vaunuissa, tai siis rattaissa. Meidän emmaljungissa on ratasosan pituus 104cm, kun normeissa se on 90cm :D On siis ozone mallinen kuppimallinen penkki. 104cm meillä on oltu joskus 3v ikäsenä..
 
Viimeksi muokattu:
FA Sillä en halunnut antaa enää tuota tutteli 2 koska haisi ihan kaalille!! Kaikki purkit mitä ostin.. Tokihan sekin maitoa on vaikka Hollannista tuleekin..

Meilläkin purraan vaan ja ainoastaan minua. Tässä viimeksi kun leikkasin kynsiä niin puri kädet mustelmille:O Eikä usko vaikka kuinka komentaa, taitaa enemmän villiintyä. Olen nyt kokeillut että en kommentoi mitenkään. Tosin silläkään ei ole vaikutusta..

Normi maito meillä ollaan nyt kokonaan tavismaidolla. Hyvin meni siirtyminen ja yllättävän hyvin otti nokkamukin vastaan. Itse hörppii ruokailun ohessa mukista. Vielä olen antanut iltamaidon kuitenkin tuttipullosta.. Toisinaan kokeilee päivällä että huutaa ja osoittaa kaappiin jossa tuttipullot on. Mutta kun rupean tekemään muuta niin kas kummaa neiti alkaa juoda nokkamukista.

vauvakuume on jotain ihan käsittämätöntä. Tää tuli aivan puskista..:eek: Tuntuu että kaikki mun ympärillä saa vauvoja lähiaikoina. Musta esim. tulee täti:heart: Miehelle en oo uskaltanu ees puhua että on kauhee vauvakuume..:snotty: Tässä yks yö kun Venla huuteli niin piti ottaa syliin rauhoittelee niin tuli NIIN haikee olo kun neiti on jo niin iso että hankala jo pitää enää vauva-asennossa.
Niin ja kaikista paras olen monena yönä nähnyt unta että olen NYT alkanut imettää Venlaa..:confused: Ja huom mähän lopetin imettämisen kun neiti oli 3kk..

päikkärit klo 9 nukkuu 30min, herätän muuten nukkuis 1h. Sit klo 12-14 nukkuu toiset unet. Ja sit rupee yöunille 19.30. Tää on ollu hyvä rytmi.

Purkkiruokia syö suuurimmaksi osaksi. Palaset ei haittaa purkkiruoissa mutta kotitekoisessa haittaa.. Nyt muuten syö enemmän, menee 1iso purkki ruokaa kerralla ja n.1dl maitoa.

Kaana meillä oli kans esin että neiti ei olis millään ottanu maitoa nokkamukista kun siihen asti oli saanu vain vettä. Aloitin piimän annon nokkamukilla ja siitä pikkuhiljaa maitoa.. Tosin meillä varmaan vaikutti se että oli saanu lämmintä maitoa tuttipullosta, ni varmaan vierasti kylmää maitoa..

oma paino on nyt 6kg vähemmän sen mitä oli kun aloin odottaa Venlaa. Tyytyväinen olen, tää oli se tavoite paino mitä halusin. Ja tää on saavutettu ihan sillä että karkin syöntiä vähennetty REILUSTI..

neuvola meillä vasta 23.3 joten sillon saa neidin uudet mitat.

Huomenna vietetään Venlan 1v synttäreitä. Tänään täytin kakun ja tein mango-juustokakun hyytymäään. Huomenna pitää koristella kakku Nalle-puh:iksi.
Tässäpä meidän kuulumisia.
 
tutteli jospa on sattunut pilaantunut satsi? meillä maistan aina ennenkuin annan, ihan ok ollu.

vauvan pureminen puraisepas äiskä hiukan takas, ni johan huomaa että se sattuu :LOL: meillä vauva raapi kovasti ja nipisteli, aloin teko-itkua vääntämään niin parkuhan se tuli vauvallekin. loppui siihen ....

vauvakuume on. ja miehellä on myös. tästä ei päästä ennenkuin raskaana ollaan :D :D :D

painonpudotus tietoinen yritys, mutta ei mitään syömättömyyttä :D päinvastoin!!! kolmen tunnin välein syödään jotain, raejuustoa, täysjyväruista.. pastaa jos tarttee energiaa... karppien tavoin mutta ei sentää pekoniaamiaisia joka aamu... mun elimistö ei sitä kestäis. karkit pois ja tummaa suklaata jos makeeta mieli tekee. mut jos pulla on saatava kesken päivän ni sit sen syön, liikun kuitenkin hurjan paljon!
ihan kiva olla "laihtunu" , mutta kunpa vaan jaksaisi pitää tän.... :D siinä se vaikeus :D

vauvalla muutama hatara sana jo, ja jos ei ruokaa syö, niin sit ollaan myös ilman maitoa seuraavaan ruokaan saakka. tutti päivisin pois. ainoastaan unille mennessä. nokkamukin saa vain ruuan yhteydessä tai nukkumaan mennessä juo siitä maidon.

leppoisaa lauantaita, mä painelen kohta bastuun :)
 
päikkärit vaunuissa hyvin mahtuu nukkuun vielä ulkona vaunuissa. turvavyöt on kiinni, niin ei pääse heti tipahtamaan. tosin itkuhäläri on niin herkkä että jo käden liikeen kahina kuuluu. meilläkin emmaljungat, ja tilaa on vaikka kuinka vielä :) nukkua saa ulkona niin kauan kuin unta riittää ja vöissä pituus riittää.
 
Moikka!

Meidän poitsun kuulumisia tännekin:

Kävely sujuu sisällä sekä ulkona ja lähinnä joka paikkaan juostaan =)

Juo nokkamukista ja välillä lasista juotettuna mutta tuttipullojakaan en ole vielä pois laittanut. Varsinkin väsyneenä niiden kanssa onnistuu helpoiten juominen. Yrittää (paino sanalle yrittää) myös itse syödä lusikalla mutta suurin osa päätyy jonkun muun suuhun ja sotku on kamala :LOL: Tietää kuitenkin mitä haluaa! Poitsu syö samaa kuin muutkin ja tavallista maitoa on juotu jo aika kauan. Tosin tuo sama ruokakin aloitettiin jo joskus 8kk ikäisenä. Tuntuu, että nuo vauva-asiat on ihan muisto vaan.

Kengät on nyt kokoa n. 22. Riippuu niin merkistä et 21-23 välillä. Meillä oli Vikingin Goretexit mutta niiden jäätyä pieniksi ostettiin Kuomat sekä sen lisäksi on odottamassa crocseja, parit kävelykengät ja tennareita. Kumisaappaat nyt on kanssa jo käytössä. Vaatekoko on 74/86.

Sanoja tulee noin viisi. Uusin on kakka :p Potalla käy päiväkodissa mutta kotona ei olla vielä harrastettu moista. Päiväkodissa viihtyy mainiosti ja menee muiden mukana kuten ison pojan kuuluukin ;)

Yösyöminen on lopetettu mutta saattaa heräillä kerran tai kaksikin itkeskelemään. Silloin otan yleensä omaan sänkyyn ja jatketaan yhdessä unia.

Mielipuuhaa on leikkiminen pikkuautoilla, tykätään piirtää piirtotaululla vimmattuja rinkuloita ja viivoja sekä isoveljen kiusaaminen on tietty ihan ykkösjuttu. Koiran kanssa ovat bestiksiä. Joka paikkaan halutaan kiivetä ja mitään ei uskota. Osataan kiusata ja tehdä asioita mitä ei saisi pilke silmäkulmassa. Osataan myös sanan ei merkitys, eri asia uskotaanko :headwall:
Poitsu tykkää myös avata ja sulkea asioita... Yleensä jos joku ei onnistu heti hermostuu ja suuttuu. Suuttuessaan saattaa maata lattialla huutamassa... Saa siis totaalisen raivokohtauksen! Epäilen, että ei jää kakkoseksi uhman suhteen veljelleen!!! Haluaa kaiken ja heti. Kärsivällisyys nolla!

Päiväunet nukutaan kotona rattaissa ulkona ja päiväkodissa sitten tietty sisällä. Nukkuu noin tunnin puolitoista päivässä. Yöunet on sellaiset, että herätään aamulla klo 6 jälkeen ja nukkumaan mennään klo 19 maissa.

Sitä en tiedä paljonko juo tai syö nykyään määrällisesti mutta ruokahalu on hyvä ja poitsu on kaikki ruokainen. Lempiherkkuja on kanamunan lisäksi varmaan kurkku ja banaani. Sekä riisikakut... Mutta ne ei voi olla hyviä! Maitoa pojat juo yhteensä varmaan ainakin sen perusteella miten sitä kannetaan kotiin 1,5-2 prk päivässä. Meillä ei syödä nykyään pastaa eikä riisiä. Eikä kyllä perunaakaan kovin usein. Ruuat valmistetaan useimmiten kesäkurpitsan, munakoison, porkkanan, kukkakaalin, parsakaalin jne. kera ja kaikki tosiaan kelpaa. Loistavaa ettei vielä nirsoilla... Toisin kuin perheen muut miehet jotka osaa jo tuon huonon tavan!!!

Syntymäpäiväonnittelut kaikille 1-vuotiaille tai kohta täyttäville maalismussukoille!!!

Karppaus... Itse ajattelen karppausta VAIN vähähiilihydraattisena elämäntapana. Kai se on sitten jotain osakarppausta vaan eli en siis tule olemaan ikinä mikään "oikea" karppaaja. Mut siis oma ajatus on et poistetaan just riisi, peruna, pasta, valkoiset jauhot (no syön leipää mut vähähiilihydraattista), sokeri (ei onnistu ihan hetkessä mutta sanotaan vähennän, hankalin juttu mulla) jne... Mutta en korvaa niitä kyllä pekonilla tai extrarasvoilla eli Atkins on asia erikseen ;) Isoimmat muutokset kun se sokerin jättäminen pois herkkujen muodossa ei ole onnistunut eikä lasketa ruuanvalmistusta on just et välipalaleipien sijaan otan rahkaa, hedelmiä jne. eli syön kyllä leipääkin joskus mutta sit noin pari palaa päivässä. Aamupala on nykyään lasi piimää ja sitten töissä pari lattea. Mutta mulle ei yleensäkään maistu aamuisin heti herättyä ruoka ja vatsa tykkää enemmän nykyään. Tuoteselosteita lukee nykyään tarkemmin et se on kanssa tullut eikä tule enää ostettua keksejä jne. kun kukaan muu ei niitä söis. Olon kohentumisesta en sano mitään koska se iso iso pahe suklaan ja karkin mussutus on edelleen olemassa... Sen kun saa pois uskon, että voin sanoa olon kohentuneen!
 
Meillä juodaan "muovilasista", nokkamukista ja pullostakin välillä. Riippuu tytön virkeydestä. Jos on kovin väsynyt niin kaataa vain lattialle, silloin annan nokkamukin tai pullon.

Pottaan on tullut kaksi kertaa pissa vahingossa mutta ei sitä sen kummemmin vielä harjoitella.

Mekin voitaisiin kokeilla niin, että aamu-unet olisi lyhyet ja sitten ns. normiaikaan päiväunet. Jospa se toimisi. Meillä on alettu heräämään viideltä.. Nukkumaan menee 19.30.

Tuttia syö pääsääntöisesti nukkuessa ja nyt olen antanut hetkeksi päivälläkin, jos kova hammas suru. Se tuntuu niin paljon lohduttavan. En pidä tutin kanssa mitään kiirettä.

Vaatekoko on 86. Joitakin 92 on myös jo käytössä.

Sanoja tulee: äiti, isi, tyttö, vauva, syö, tutti. Nuo nyt ainakin :) Kovasti yrittää matkia. "Eeeee" tarkoittaa kun ei halua jotain. Näyttää myös siellä "sie" ym. Unilelun on myös itse nimennyt ja sen osaa sanoa. Monta juttua tietää missä on ja osaa hakea, näyttää jne.

Meillä tulee tänään mummu hoitamaan tyttöä. Päästään miehen kanssa ihan kahdestaan johonkin. Kivaa vaihtelua, kun ei olla piiitkään aikaan missään käyty. Tyttö on siis koko vuoden aikana ollut vain muutaman kerran muutaman tunnin ajan mummun tai mummin hoivassa. Hyvin on aina sujunut, tyttö on reipas luonteeltaan :) Hirveästi en ole raaskinut jättää ja yleensä onkin ollut jotain tärkeää menoa mutta nyt mennään ihan vaan syömään ja kaupoille tmv.
 
Pikakuulumiset tänne näin juhlapäivänä ;) Eli meidän poika on tänään 1 v.! Sen kunniaksi käytiin neuvolassa ottamassa piikkiä jalkoihin ja käteen. Pituus oli 76,8 cm ja paino 12 150 g. Kovin on paljon äitillä kantamista, mutta hyvin omilla käyrillään kulkee. Kaikin puolin oli pelkkää positiivista sanottavaa neuvolassa, ja muuton myötä vaihtuneet uusi neuvola sekä terkkari olivat oikein mukavia.

Nyt odottelen vain että poika herää päikkäreiltään (toivottavasti ei ole piikeistä äkäinen) ja aletaan juhlakarjalanpiirakan syöntiin! :) Itse juhlat on sitten ensi viikonloppuna, silloin juhlitaan ihan kakun kanssa.

Mukavaa viikkoa kaikille!
 
Heippa! pitkästä aikaa!!

Tulin katsomaan joko on siirrytty taapero puolelle, mutta ei näköjään!! :D
Mukana ajattelin siirtyä jos vaan mukaan vielä mahtuu!! :)

Meidän typy täytti 1v 13.3 ja nyt lauantaina juhlittiin! Neuvolassa käytiin kanssa ja 1v mitat oli 10,1kg ja 72cm. Pyöreä poskinen pikku tirri!! ;)

Ruoka syö samaa kuin muu perhe. Ja hyvin maistuukin kaikki, ei nirsoile missään! Tavallista maitoa juo myös aina ruokaillessa.

imetän myös edelleen. Päivän aikana 1-2 imetystä ja öisin aika paljon enemmän. Miehellä alkaa parin viikon päästä 2viikon talviloma ja silloin ajattelin että voisi vieroittaa noista yösyötöistä!

Kengät Ensiaskelkengät on kokoa 20 ja talvikengät kokoa 21 niin mahtuu villasukat sun muut. Nyt pitäisi katsoa jotkut välikauteen sopivat kengät, että voisi päästää enemmän vaunuista maahan möyrimään.

Kävelemään neitonen oppi 10kk iässä eli nyt mennään jo juosten! :D

vaatteet
on 74-80cm

Vauvakuumetta toisinaan iskee joku mielenhäiriö että olisi sellainen vauva ihana, mutta meillä on kuitenkin luku nyt täynnä! :)
Siskon 1kk poikaa vkoloppuna pääsin paijaamaan ja se jopa lievitti vauvakuumetta. Oli se kiva tunne kun sen sylitettävän sai tyrkätä takaisin äidilleen kun alkoi mennä naama ruttuun! :D

Elokuussa ajattelin palata suorittamaan koulun loppuun ja siitä suoraan työelämään eli elokuussa menisi lapset sitten hoitoon. Typy on silloin 1v5kk. Itse olen ollut kotiäitinä yli 5-vuotta ja nyt alkaa tuntumaan että riittäisi jo... luulen että tekee sekä itselle ja lapsillekin hyvää uusi ja erilainen arkirytmi!
 
Mulla on elämäntapojen muutos projekti ihan hyvällä mallilla. Viime marraskuussa aloitin ja tarkoitus päästä kesäkuntoon juhannukseksi. Tällä hetkellä 7kg alle kuopuksen lähtöpainon ja reilut 2kg alle esikoisen lähtöpainon. Edelleen viitisen kiloa entisiin mittoihin. Viime viikolla sain uuden saliohjelmankin ja tuntuisi tuottavan heti tulosta. Käyn kolmesti viikossa läheisessä liikuntakeskuksessa salilla, spinningissä tai bodypumpissa. Muut hyppiset ei oo oikein mua varten...

Imetän edelleen aamulla (tai siis aamuyöllä) päivällä ja illalla ennen nukkumaan menoa eli kolmesti vuorokaudessa. Sorruin siis neljän viikon klo 5 heräilyjen (sekä lukuisten yöheräilyjen) seurauksena antamaan tissiä silloin viiden maissa, kun toinen meinaa herätä kunnolla. Ollaan näin saatu lisää unta sellaiset 1,5h. Toistaiseksi ihan jees, mutta tarkoitus olisi vähennellä imetystä ja lopettaa pikkuhiljaa. Kunpa tuo kellojen siirto auttaisi vähän.;)

Likka oppi juomaan hienosti nokkamukista ja myös tavallisesta mukista juotan. Nesteitä menee määrällisesti huomattavasti enemmän tuosta nokkamukista.

Onko kukaan huomannut lehmiksestä mitään (iho)oireita? Mä en oo täysin varma, mutta ajoitus osuisi muutaman läiskän kohdalta lehmiksen aloitteluun. Polvitaipeessa oli kaksi pientä, karheaa täplää, jotka laajenivat ja nyt ovat haalenneet. Selässä myös yksi pieni täplä. Vaippaihottuman kanssa ollaan taisteltu jo muutama kuukausi. Rupesin sitäkin miettimään, ettei olisi ollut hapanmaitotuotteiden aikaan. Ehkä se oli jo ennen sitä. Täytyy soitella neuvolaan. Nyt ollaan siirrytty laktoosittomaan maitoon, ei ole lisää tullut.

Kenkiä emme omista, paitsi nuo sisäsandaalit varvistamisen vuoksi. Likka nukkuu meidän aamupäivän ulkoilut. Jos lähdetään liikenteeseen, niin toppatöppösillä ollaan pärjätty. Siellä alla villasukat tai sellaiset nahkaiset villavuoriset tossuntapaiset. Lämpöpussissa vaunuissa viihtyy. Pulkkaan olen laittanut taljan ja äitiyspakkauksen pussin. No, ei enää tietty näillä vesikeleillä. Sandaalit on kokoa 20, esikoisen ekat kävelykengät oli 21, joten voi olla, että joudutaan pienemmät ostamaan. Reinot on kokoa 20, mutta reilut nekin.

Likka seisoo tukea vasten ja kävelee hieman puita pitkin. Seisomaan nousee lattialla ilman tukea ja keikkuu siinä hetkisen.:heart:

Vaatekoko on jo useamman kuukauden ollut 86, tosin joistain malleista voi vielä käydä 80. 92 pienempää en enää hankikaan. Tuliterä välikausihaalari on kokoa 86 ja siihen ihana pipo. Reimalta tilattiin ja pienen taivuttelun jälkeen lähettivät sen meille Tanskasta asti, kun sitä sävyä (violettiturkoosi) ei ole otettu myyntiin Suomessa. Ei siis tule vastaan ihan joka paikassa.:D

Meitsi on ihan täynnä tuota yöllistä "kadonneen tutin metsästystä". Ihan sama kuin esikoisella, vasta tuttivieroituksen jälkeen yöt rauhoittuivat. Ollaan tässä mietitty, että ottaisiko tissivieroituksen jälkeen tuttivieroituksenkin vai onko liikaa muutoksia kerralla. Toinen ei oikein kaipaa tuttia kuin nukahtamiseen. Nyt täytyy vain muistaa rajoittaa tutin käyttöä muulloin. Meikäläisellä kun tapana lykätä sitä välillä suuhun, kun ne saa kivasti matchaamaan vaatetukseen.:LOL: No, ei kai...
 
tintti vauvakuumeeseen on paras lääke, -hankkia se vauva :D hahahah, kiva et joku muukin tuskailee :D

yötutti kerran yössä mäkin käyn sen laittamassa, aina ei välttämättä tarttiskaan... mut niin pöpperössä kun on ni taaperran vauvan luo. viimeisen viikon on myös syönyt koko nokkamukillisen maitoa. et ihan oikeaa nälkää. vaikka päivälläkin eilen söi yllättävänkin hyvin.

kävely sisällä menee jo tosi sujuvasti. välillä tumpsahtaa pepulleen mut takas pystyyn vaan.
pihalla hoksasi eilen kävellä :D kiitos mindin seurueen ;) taisi "lajitoverin" malli inspiroida :)

meillä tänään neuvola. ja toivotaan että kasvu on ollu hyvää, ja et terkkarilla on joku vinkki miten aletaan kaupan maitoon uudestaan totutella ja minkä ajan päästä....
 
Eka vuosi pulkassa.
Osaakohan tässä ottaa rennommin kun jo kolmas? Vuosi on mennyt yhdessä hujauksessa.
Siihen on mahtunut kaupungilla hengailuja, useiden tuntien päiväunia rattaissa melkein päivittäin, joten unet ei ole rajoittaneet meidän elämää. Kokonaan nukuttuja öitä kai 80% koko vuodesta :heart:
Ekojen kenkien ostoa, kävelyä, ensimmäisiä sanoja.
Muutamaa yökyläilyä mummon hoivissa, muumeja kesällä ja loput kesähuvitukset nukuit kaikki ohi, mm. hevisaurukset kantoliinassa äidin sylissä ja pinkit peltorit päässä :D :D
Kissat on ihania ja V sanookin kaksi sanaa: Äiti ja kissssh :heart:

Meillä on molemmilla tänään siis synttärit, ikää tulee 25v ja 1v-taidetaan lähteä houkuttelemaan mummia meidän kanssa lounaalle!
 
Huomenta :wave:

Omanapaista pikapäivitystä vaan tähän väliin, kun sit on pakko mennä hetkeks lepäileen. Meillä eilen 1v. neuvola ja rokotuksien seurauksena likalla kuume, ja surkea yö siis takana :/ Nyt on päikkäreillä.

Meillä täytettiin siis 1v. perjantaina ja juhlat oli samana päivänä. Kaaoksen omaisen kakunvääntöjen ja siivouksen jälkeisen päivän jälkeen, ilta sujui oikein mukavasti ja juhlat oli oikein kivat! :)

Eilen oltiin neuvolassa ja mitat oli huikeat 72.6cm ja 8660g. Reilun kuukauden päästä kolmas rokote ja samalla kasvukontrolli. Vaikka tosin itse en oo yhtään huolissani, tää neiti nyt vaan on tollanen tsirppana!

Tänään mennään toista päivää (aamua ;) ) kokonaan ilman imetystä. Maidon tulo mulla ollut muutenkin jo TOSI vähästä, joten sen suhteen ei ongelmia, eikä likkakaan oo nyt kertaakaan pyytäny. :)

Meillä ei vielä kävellä, mutta ensiaskeleet on otettu. Aikaa varmasti vielä kuitenkin menee ennenkun kunnolla kävelee.

NYt lepäileen..
 

Yhteistyössä