*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Tammikuussa

Viemiset työkavereille Mullakin on huomenna viimeinen "työpäivä", käyn siis vain kahvittelemassa ja viemässä työvaatteet ja avaimet. Ajattelin leipoa jonkun kakun tai muffineita. Työpaikalla kaikki tykkäävät herkuista, ja leipominen on mun juttu niin itsetehtyä "pitää" viedä. ;)
 
minx Mie oon myös pistäny merkille että supistukset kestää pitempään, varsinkin tänä aamuna oli 4-5 pitkää supistusta ja kipeitä. Kohta on 34 viikkoa täynnä niin tuskin enää haittaa jos vaikka alkaa pikkuhiljaa pehmenee paikat.
 
Mam_87 ihana maha!! :heart:

Mäkin aattelin piipahtaa töissä ens perjantaina viemässä herkuja ja muutenkin moikkaamassa, kun sillon virallisesti alkais äippäloma. :) Olen kuitenkin saikulla ollut jo koko tammikuun, niin kiva siellä käydä. :) Mä en vielä tiedä mitä veisin, että jos jotain ideoita tulee, niin kertokaa. :)
 
Heipä hei taas.
Lääkärissä käyty ja kohdunkaulan tilanne edennyt viime viikosta 1cm. Tuli kiireellinen lähete naistenklinikalle tutkimuksiin. 1-7 pv:ssä pitäis saada aika, ellei nyt muuten tule lähtöä. Kaikki muu oli kunnossa, pissa ja paikat puhtaat. Otti jotain näytteitä, ei turvotusta vielä ollenkaan ja verenpaine ok. Näillä nyt mennään kiltisti pyllyllään. Eilen sain kivuliaita suppareita taas satsin ja kiroilin kuin merimies. Onneksi loppuivat puolessa tunnissa kun pötköttelin.
Lueskelin tätä ketjua minkä jaksoin ja nimimerkkejä jäi päähän, tiedä sit miten muistaa kuka oli kuka ;)
Meillä on 3 koiraa: yks rotan kokoinen venäjältä pelastettu narttu ja narttu amstaffi plus hänen urospentu viime kesältä. Tää amstaffi tiesi vissiin mun raskaudesta ennnen minua.Kulki joka paikkaan perässä, jopa vessaan änki mukaan ja haukku (ei hauku normaalisti) sisällä jos jätin sisälle kun menin ulos hommiin. Edelleen makoilee kainalossa ja kulkee mukana joka suuntaan.. Ihana otus !!
Yritän tässä muistella samalla mitä piti kirjoittaa...
Meillä on ostettuna vaunut, sitteri, turvakaukalo, pinnasänky ja sellainen kevyempi korisänky 60 luvulta. On helppo pitää olkkarissa niin ei tartte vauvaa kiikuttaa huoneesta toiseen. Kantoliinasta ei kokemusta, rintarepussa olleet nuo kaks isompaa aikanaan ja oli hyvä.
Rintakumejakaan ei ole tullut kokeiltua, ihan tissi suuhun menetelmällä menty ;) Rintapumppua käytin kyllä. Ihan käsikäyttöinen riitti omiin tarpeisiin.
Huomenlahjasta kerroin äsken miehelle, sillä nous kulmat otsaan asti.. Juu ei ole tulossa !! En ole joululahjaakaan vielä saanut. Ystävänpäivänä olis synttärit, joten luotan että saan sit kaikkea kivaa !!
Tuosta suolesta- mulla ainakin supistusten aikana tyhjeni ihan itsellään ja usein. Nytkin saan ainakin kevyemmän olon kun tulee suppareita, tyhjenee joka kerta ihan ripulille asti. Ja karvoja ajellut kyllä itse. Synnytykset olleet naistenklinikalla ja kättärillä, eikä ole tyhjennetty, ajeltu tai leikelty mitään.
Joku kysyi jostain kohdun ? diagnoosista, ei ole sanottu muuta kuin että supistusherkkä kohtu. Kuopuksen raskaudessa vk 24 leikattiin umpisuoli ja siitä synnytykseen mikä saatiin loppumaan, keuhkot kehitettiin ym. Viikon pakkolepo naikkarilla ja sit supisteli loppuun asti, limatulppa oli tullut joskus ennen 30 vk ja 4 cm olin parhaillaan auki. Pitkälle päästiin siinä kuitenkin. Luultiin aina, että leikkaus aiheutti, mut nyt selvisi, että kohtu on vaan supistusherkkä.
Nyt olenkin siksi niin kiltisti pysynyt makuulla kun kuopus painoi 2515 syntyessään eikä jaksanut imeä rintaa, minä lypsin ja syötin samantien pullosta. Heräsin n 2,5h välein, että neiti sai maidon suoraan. Oli aika rankka vuos ja toinen oli 2,5v. Nyt tytöt isoja ja saa nauttia iltatähdestä. Kunhan nyt pysyis tuonne 36 viikolle, olisin erittäin kiitollinen.
Puhui tuo lääkäri myös siitä, josko keuhkot nyt kehitettäis valmiiksi. Olis peni turva vauvalle siinä.
Minäkin lueskellut tammi- ja helmikuisia jo jonkun aikaa. Jossain vaiheessa kun näytti siltä, että tästä tulee kans tammikuun vauva. Mut nyt positiivisin mielin päivä kerrallaan.
Joo siis turvotusta, närästystä ym. ihanuuksia mulla ei ole ollenkaan, jos ei supistelis, olis aika ihana olo. Kauhulla lukenut noita "lankoja" mitä on laitettu??!! Olen kyllä joskus kuullut niistä, mutta tarkemmin en ole kuullutkaan.
Tsemppiä sinulle joka sairaalaan jouduit yöksi, toivottavasti pääset tänään kotiin. Mulla ainakin on "kammo" sairaalassa makuutukseen ja teen kaikkeni, jotta saan täällä kotona olla. Vaikka välillä tuntuu seinät kaatuvan niskaan, on kuitenkin perhe ympärillä ja oma sänky mihin siirtyä illalla.
Meillä pidetään ihan normaali ristiäiset kun on pidetty noilla edellisilläkin. Tosin varmaan kotona, seurakuntatilat kun on aika kolkkoja. Kuopuksen juhlat pidettiin sellaisessa ja kauhea tavaroiden ja ruokien raahaaminen edestakas.
Nimiä on mietitty, mutta valmista ei meinaa tulla. Joskus sanoin, että jos saan tytön vielä joskus, sen nimeksi tulee Sara ja se oli eka mitä soitin miehelle kun ultrassa selvis sukupuoli. Mut nyt kun on saanut miettiä, on tullut muitakin kivoja vaihtoehtoja. Mariia on toinen nimi, se on kaikilla tytöillä sama.
Pojallekin on nimi valmiina, jos vaikka sattuu että ultra on mennyt pieleen ;)
Vaatteita sain siskoltani joka on kirppiksellä töissä. On 4 v sieltä kerännyt ja nyt on kaks isoa ikea lipastoa täynnä 50-68 cm tytön vaatteita. Pelkkiä 50-56cm bodeja oli 40 ... Eli täällä opetetaan heti typykälle vaatteiden vaihto pari kertaa päivässä, että ehditään kaikkia käyttämään.
Meillä uupuu vielä amme, rintapumppu, itkuhälyytin, harsot ja tuttipullot.
En ottanut pakkausta, kun oli tuota rompetta niin paljon ettei siellä olis ollut mitään tarpeellista. Vaunuista maksoin osan sillä äitiyspakk. rahalla. Imetystyyny mulla on myös, se oli erittäin kätevä ja sais olla melkein 2 kpl. Saa hyvän asennon näin raskausaikanakin sen avulla sängyssä.
Minä en nouse kertaakaan yöllä pissalle, ihme kyllä, alussa sai ravata kyllä. Nukun muutenkin vielä masuun nojaten kyljellään. Olis niin ihana nukkua selällään, mut se aiheuttaa hetken päästä aina ikävän olon selkään, joten hetken makoilen ja annan kersan suoristua ja potkiskella. Muutenkin täällä on joku ikiliikkuja. Ei tartte laskea liikkeitä. Lääkäri naureskeli, että oli eka kerta kun hänkin tunsi liikkeet noin selvästi. Sydänäänet veteli 155-160 niinkuin aiemminkin. Joku terkka niistä totes, että on tytön sydänäänet kun on noin tiuhat.
Odotan muuten josko sais siellä naikkarilla jotain kokoarviota samalla. Olis kiva tietää paljonko uupuu 2 kilosta vielä. AIka menee ens viikon alkuun varmasti kun huomenna on jo pe, joten vk 33 oltais sitten.
Eiköhän tässä tullut nyt tämä romaani valmiiksi. Varmasti jäi vielä paljon pois, mutta tämän ketjun ahkeroinnista päätellen, niitä tulee paljon lisää eikä kaikkeen muista vastailla.
Nautitaanhan masuista !!


Zuza la 23.3 ja kolmonen tulossa , synnärinä näillä näkymin nkl
 
Kamala minkäpituinen romaani tuosta tuli. Sorry ihmiset ;) Yritin vaan muistaa kaiken !!
Ja niinkuin huomaa, olen yleensä kotona yksinään eikä keskusteluseuraa, varsinkaan näistä asioista ... Huh huh !!


Zuza
 
Kalevalan äiti-lapsikorua olen katsonut, mutta en ole siitä aivan varma. Voishan koru olla jokin muukin kuin suoraan tuohon tarkoitukseen. Kunhan olisi sellainen, johon sais esim. nimet kaiverrettua.

Baby showerit olis kivat, mutta mulle tulee tunne, että ihmiset ajattelevat, että heidän pitäisi tuoda jotain. Enkä koe sitä miellyttävänä. Mua ei haittaa, jos menen jonkun muun juhliin ja sinne ostetaan jotain.

Nopponen vaikka osasin suunnilleen laskea ajan lankojen poistoon, niin nyt kaikki tuntuu todellisemmalta. Toivottavasti saat pian leikkausajan, niin vauvan syntymästä ja raskauden loppumisesta tulee konkreettisempia. Ihanasti sun tytär ajatteli sinua :heart:

Nippatäti tuo on sinällään totta, mutta mulla on koko ajan tunne, etteivät kätilöt ymmärrä tilannetta täysin. He eivät osaa suhteuttaa siihen, että mulla on ne langat. Siksi soitin 12h sisällä 3 kertaa päivystykseen :ashamed: Eka puhelun aikana kätilö jutteli lääkärin kanssa, joka sanoi että jos tilanne pahenee, niin pitää soittaa herkästi uusiks. Näin mä toimin, mutta mulle vain sanottiin, että soita, jos supistaa säännöllisesti 15min välein. No en todellakaan odota tuota. En vain osaa arvioida, että milloin sitten :headwall:

Zuza mä olen ymmärtänyt, että kohdunkaulan pitäisi normaalisti kestää supistuksia eli supistusherkkä kohtu ei täysin selitä kohdunkaulanmuutoksia. Riippuu toki supistusten voimakkuudesta. En niin tarkkaan tiedä diagnooseista ym., että faktoina esittäisin asioita. Kannattaa jutella lääkärin kanssa, jos tarkempaa tietoa haluat. Tsemppiä ja toivotaan vauvan pysyvän vielä sinne 37. viikolle asti!
 
Voimia Zuza, Minx ja muut supistusten kans, ei oo varmasti helppoo arvioida itse millon pitää lähtee näytille tai olla muuten sairaalaan yhteydessä. Toivottavasti vauvat nyt vielä muutaman viikon malttas pysytellä lähtökuopissa!

Ihana masu Mam! :heart:

Koirista vielä et kyllä täälläkin tuota perässä hiihtämistä on et kai se sit raskaudesta vois johtuakin. Meillä kun noita hurttia on neljä niin tuntuu kyllä muutenkin et aina on joku jaloissa. Toinen uroksista on sellanen lellipentu et tykkää hirveesti rapsuttelusta niin ihana kun se nousee istuessaan pystyyn niin et laittaa etutassut varovasti mahan päälle ja kattoo silmiin et "voisitko vähän rapsutella?" :)

Voi Nopponen miten ihana tuo sinun tytön tekemä sydänjuttu! Lapset kyllä on niin ihania ja aitoja, en ihmettele yhtään et hanat aukes! Minullakin tulee aina tippa linssiin kun poika pusuttaa mahaa huulet tötteröllä! :heart:

Posteljooni Hyvä idea tuo jätski ja sose! Mangosose on muuten tosi hyvää! :p Itse en älynny mitään viedä töihin eilen mut siellä onkin n. 50 työntekijää niin ei oikein ois pullapussi riittäny :)

Ihan huippu on tää kantoliina mitä oon nyt testaillu kotosalla. Ei oo mitenkään vaikee tehdä tuo perussidonta. Ja on niin kivannäkönen et tuota kehtaa pitää päällä vaikka siinä ei vauva joka hetki oliskaan, eihän sitä univelkasena jaksa sit monta kertaa päivässä olla sitomassa ja pois ottamassa. Nytkin istun tässä koneella pojan pehmolelu kantoliinassa :D Onneks oon yksin kotona, vois mies kahtoo vähän pitkään et "just, oiskohan sen vauvan jo aika syntyä..." :LOL: Tää ois ollu kyl kätevä esikoisen aikaankin, mulla oli vain Baby Björn-kantoreppu kaverilta lainassa sit ku poika oli isompi ja oli kyllä aika kamala kapistus, siitä oli ergonomia kaukana!

Ompeluksista Kävin ostamassa kankaan imetys- ja kauratyynyyn, vielä ompelukone haettava äidiltä lainaan viikonloppuna. Laitan sit kuvan tuotoksista jos kehtaan :)

Joo, huomaa kyllä et oon yksin kotona kun koko ajan kirjottelen tänne romaania! Nyt minä lopetan :ashamed: Jos lähtis saunaan ja söis puol pakettia jätskiä (niin, mullahan ei pitäny enää olla makeanhimoja :saint: )

Särö ja Jalo 34+6
 
Muistan itse ekassa synnytyksessä, kuinka tunsin, että nyt jos ponnistan tulee muutakin kuin vauva ja jotain mainitsin siitä nolona kätilölle. Kätilö totesi , ettei siitä pidä nyt välittää. Olin nohevana lohkaissut, että "Mun äiti aina sanoo, ettei tuu lasta,eikä paskaa, mut nyt tulee kyllä molemmat":D Kummasti kevensi tunnelmaa ja sit keskityin vain siihen, et sais vauvan äkkiä pois, kun napanuora oli kaulan ympärillä. Eikä siinä tosiaan taida muuta vaihtoehtoa olla, kuin olla ajattelematta. Eiköhän ne kätilöt oo nähneet jo ihan kaiken, eli tuskin ne siitä tarumoja saa. Eikä mua kyllä haitannut sekään, että mies oli salissa. Luotin siihen, että tietää jo etukäteen, ettei se vauvan teko niin hirveen ruusuista välttämättä oo. Kaukana siitä oikeestaan:)

Imetykseen en ainakaan mä saanut sairaalasta kunnon ohjeita, ennen kuin itse kysyin(pkks). :O Olin aivan huuli pyöreenä, kun kätilö kommentoi sitä, kun imetyksen väliin oli tullut liian pitkä aika, kun olin nukkunut. Kukaan ei ollut siinä vaiheessa edes ohjeistanut imetykseen mitenkään. Ensi kerrasta opin ainakin sen, että etenkin alussa kannattaa vaan sitkeästi tarjota rintaa, vaikkei sieltä mitään tuntuis tulevankaan ja vaikka tuntuis vaikealta ja tuskaiselta. Se on kuitenkin ihan uus juttu sekä vauvalle että usein äidillekin, ettei pidäkään olettaa, et se lähtee saman tien sujumaan ilman mitään ongelmia.

Toinen asia, minkä joku jo sanoikin (unohtui jo nimi), et tärkeetä pitää huoli niistä omista rinnoista. Mulla ainakin maidonnousu teki tosi kipeää ja oli kaalinlehdet, hiustenkuivaajat ja kaikki käytössä, et sai sen pakkautuneen maidon pois. Käsin lypsämiseen ja pumpun käyttöön löytyy hyviä ohjeita netissä. Itsellä auttoi ainakin "hieronta" ja lämpö(esim. just tuo hiustenkuivaaja:D).

zuza Härreguud tuota sun pienten bodyjen määrää!:LOL: Mäkun luulin, että mulla on niitä paljon.....

mam_87 Oi miten kaunis vauvavatsa!:heart:

Sannamarylle voimia ja tsempityksiä!:hug: Samoin muille supistuksista kärsiville...

Triida ja Milli 32+? (tää on ihan älytöntä, etten oo ollenkaan näissä vkoissa ja päivissä perillä. Pitänee merkata johonkin kalenteriin..)
 
Minx82 (meniköhän oikein ) Kyllähän tuo normaalisti kestääkin. Näillä supistuksilla vaan ei. Tulee välillä säännöllisinä monta tuntia, silloin vaan n vartin välein, sit tulee sellasia missä jo lähtis synnyttämään, n. 3-5 min välein, mut ne loppuu yleensä tunnissa. Näin mä ymmärsin lääkäriltä, et ne on juuri niitä "tuhoa" aiheuttavia.
Kunhan pääsen naikkarille ronkittavaksi, olen varmaan viisaampi itsekin ;)
Ei mulle muusta ole ainakaan puhuttu.
Triida : juu, sisko on vuosien varrella ostellut aina kun on löytänyt ihania. Oli hitusen yllättynyt itsekin kun kaivettiin kaikki esiin .. Eipähän tartte ostaa mitään pitkään aikaan. 74cm ylöspäin ainoastaan jos löytyy jotain ihanaa. Noita housuja, potkareita, fleecepukuja ym on sellainen pino, et kaikkia ei tuu käytettyä millään. Tosiaan kun nuo vaavit kasvaa niistä 50cm aika nopsaan ulos. Ja sotkuja ei juuri tule ellei ole megaripuli mikä tulee sit vastaan selässä ja varpaissa. Mut ei muistaakseni ihan nuin pienillä tullut sellaista vielä..
Mulla on niiiiiiiin hyvä fiilis tällä hetkellä, ei ensimmäistäkään supistusta ole tullut tänään ja se on aika paljon kun oon aamusta käynyt neuvolassa.
Lääkärillä oli hyvät ilmeet kun se teki sisätutkimusta. Katsoi mun ilmeitä ja yritti selvästi olla varovainen. Oli pakko sanoa, etten tunne kyllä mitään ja kokeilee vaan. Mulla kun ei noi supparit ole lisääntyneet tuosta, saati mahan koskettelusta. Mut lähdepä kävelemään tai kumartelemaan..
Eli nyt nautin tästä herkkupäivästä ja haen jotain herkkuva masulle ja paan leffan pyörimään hyvillä mielin !!


Zuza
 
Kiitos kaikille tsempityksestä! Vielä ei päästä täältä sairaalasta kotiin kun antavat sen toisen kortisoni piikin joka tulee vasta myöhään illalla. No josko sitten huomenna. Lääkäriä en edes tänään nähnyt kun se oli vaan kätilölle sanonut että ei pääse kotiin... Olihan eilen tosiaan ollut paikat vielä hyvässä kunnossa kun kanavaa jäljellä 2cm mutta tiedä sitä miten paljon nuo yölliset supistukset ovat siellä tehneet kun ne olivat yhtä tuskaa ja kirosinkin tuossa yövuorolaiselle niitä. Nyt on kuitenkin tilanne suht rauhallinen paitsi esim vessa reissuilla jolloin supistukset tekevät kyllä kipeää :|


Äiti-lapsi-korusta: eli mulla on sellanen käsikoru (kalevala-sarjan saga ) jossa on sellanen pieni hela lapsen nimikirjaimella. Nyt aijon sitten tämän toisen synnyttyä ja saatua nimen ostaa myös hänen nimikirjaimella olevan velan :) ei ollut mielestäni pahan hintainen ja enemmän minun tyylinen kun se perus äiti-lapsi kalevalakoru. Kukin mieltymyksensä mukaan :)

Sairaala terkuin sannamary ja sissi 33+3
 
Onpa täällä taas ollut aktiivisia kirjoittajia! Hienoa kun on paljon luettavaa :)

Tervetuloa zuza ja Könkkänä :)

Otan mielelläni vastaan vinkkejä mistä löytyisi kohtuuhintaan imetysliivejä isorintaisille. Jotain olen katsellut Lumingerien sivuilta, siellä kun on kauniita liivejä muutenkin povekkaille.

Täällä ei kyllä ole havaittavissa, ainakaan vielä, jännitystä miehen osalta. Jos vanhat merkkit paikkaansa pitää niin enemmän se jännittää synnärille lähtiessä kuin minä :)

Kantoliinaa ajattelin käyttää pienokaisella mahdollisimman paljon jos vaan siinä viihtyy. Helpottaa kummasti kotitöissä ja muutenkin liikkumisessa. Esikoinen oli sen verta kuumakalle ettei tykännyt yhtään olla liinassa. Esikoiselta on tosiaan tallessa tuo liina, täytyy vaan perehtyä taas noihin sidontoihin.

Triida Teidän nimenantojuhla esikoiselle kuullosti upealta :) Kiva lukea miten erilaisia nuo juhlat voivat olla.

Esikoisen synnyttyä sain mieheltä lapsivuodelahjan, ihanan kaulakorun jossa on äiti ja lapsi. Minulta löytyy myös tuo Kalevalan ketju jossa on esikoisesta tuo sininen hela. Siihen haluan sitten täydentää toisen helan kun vauva on syntynyt. Nyt en kyllä yhtää tiedä onko mies suunnitellut jotain lahjaa, voipi olla että sillä on täystohina esikoisen kanssa kotona kun itse olen vielä sairaalassa ja ei tule edes ajatelleeksi moista :)

Mam87 Ihana masu sinulla :heart: Nyt täytyy kyllä itekin vihdoin ottaa edes yksi kuva mahasta ettei sitten harmita jälkeenpäin kun ei ole siitä yhtään muistoa.

Rena Ei Taysissa ainakaan ajeltu karvoja pois alatiesynnytyksen kohdalla. Epäilen ettei ole muuallakaan tapana.

Nallu Hienoa että sait hyviä uutisia kontrollista ja alatiesynnytyskin on mahdollista kumminkin! :) Itse jännitän kovasti maanantaita että millä käyrällä pieni kasvaa.

Täytyisi taas värjätä hiukset. Jäänee kyllä viimeiseksi kerraksi ennen synnytystä. Edellisestä kerrasta onkin jo 3kk aikaa. Tästä tulee nyt sitten kolmas kerta kun värjään tämän raskauden aikana. Et eipä liikoja ole tullut noiden aineiden kanssa pelattua.

Esikoisen synnytyksessä sain peräruiskeen ja hyvin kyllä tyhjentyi suoli. Tuo myös pisti vauhtia avautumiseen ja tuli tosi kipeitä supistuksia sen jälkeen. Eipä sitä synnytyksen yhteydessä pöydälle tullutkaan muuta kuin poika :D Riippuen miten synnytys nyt etenee niin olen tuota ajatellut pyytää edistämään synnytystä.
Kivunlievityksenä aion käyttää epiduraalia (jos vaan ehtii saamaan). Sen verran hyvät muistot siitä ja ei ainakaan omalla kohdalla hidastanut synnytyksen kulkua, päinvastoin.

Sannamarylle jaksamisia sinne lepäilyyn! Toivottavasti huomenna jo pääset kotiin.

Baby showerit minulle järjestettiin kaverien toimesta esikoisen kohdalla. Kieltämättä olen hieman sellaisista haaveillut nytkin :) Olisi kiva kokoontua isolla kaveriporukalla herkuttelemaan ja vaihtamaan kuulumisia. Toisaalta en viitsisi sellaisia itse järjestää kumminkaan.

( . ) Täällä suoritettu suursiivousta vielä kun jaksaa puuhailla. Välillä toki täytyy hieman huilata mutta supistuksilta vältytty, ainakin toistaiseksi. Hyvä saada turhat tavarat pois nurkista ennen vauvan tuloa.
Edelleen hankinnat pienokaiselle on hieman kesken mutta toivon mukaan tässä ei vielä ole kova kiire. Itsellä edelleen mietinnässä että millaisella vaatetuksella vauva tarkenee sairaalasta kotiutua. Toppahaalarin olen kyllä laskuista jättänyt jo pois, sen verran pieni käyttöaika sille kumminkin tulisi.
Koko viikko mennyt esikoisen sairastellessa, onneksi alkaa jo helpottaan. Onneksi itse säästynyt suurimmilta taudeilta.

Huh, tulipas siitä oikein romaani :)

Toiveikas84 & papu 32+0 POKS :heart:
 
Jaksamisia lepäilijöille!

Kiitos nuska83 ja könkkänälle vinkeistä siihen mun vaunu-ongelmaan!

Lapsivuodelahja on siis ilmeisesti joku sairaalaan tuotava? En odota mitään saavani.

Ei tosiaan kannata murehtia mahdollisista kakkailuista synnytyksessä. Mulla tosiaan eka synnytys tiedossa mut on ne kätilöt nähny, tietääkseni aika yleine juttu tää. Ite vaan toivon että jos tulee niin tulee sellanen suht hajuton ettei koko huone ala haista :D Joku katetri kuulostaa inhottavalta, toivottavasti en tarvii sellasta.

Jännä juttu että noi koirat voi raskauden aavistaa. Meillä ei lemmikkejä olekkaan. Porukoilla on kaks koiraa mut ei ne varmaan tajua, kun en siellä asu.

Mietin muuten että mihinköhän juli87 on hävinnyt?? Synnyttämään? Onhan täällä varmasti muitakin joita ei ole näkynyt, ja aloitusviestin listassa jotain nimimerkkejä jotka ei käy.

Kauanko teidän muiden vauvojen hikat kestää? Mun vauvan hikka tuntu eilen kestäneen useita minuutteja.. Mikäli se siis hikkaa on mitä tunnen, mut kyllä luulen että on. Ei se voi mitää muutakaa olla.

Oon menossa synnytystapa arvioon lyhyyteni takia, et mahdunko synnyttämään. Miten se tehdään, tietääkö kukaan? Oon ymmärtäny että kuvaamalla mut vau.fi:n sivuilla luki että "Synnytystapa-arviossa lääkäri tutkii lantion luita peräsuolen ja emättimen kautta. Perätilasynnytysten kohdalla käytetään myös luiden magneettikuvausta hyväksi. Tutkimus tehdään, jos on epäilys, ettei lapsi mahdu alateitse ulos." Ei kuulosta hirveän herkulliselta tuo perseen ronkinta :D

Loppuun vielä mahani 34+1

 
Koirista, no kiva kuulla ettei toi meiän koira oo ainoo joka on vähän muuttanut käytöstään raskauden myötä.

Lapsikorusta, salaa haaveilen nyt sitä kalevalan hopeista ketjua ja tynnyrihelaa, missä sellainen pieni sininen kivi!:) ois aivan ihana!

synnytystapa-arvio, ihan kamalaa jos se tehdän tolleen takapuoleen ronkkimalla!!:( hui vitsi. Toivottavasti ei nyt sentää menis ihan noin.

greentea 31+3
 
omppulimu, miten pitkä olet? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun ei itsellenikään ole siunaantunut kuin 158cm :) Että missä tuo lyhyyden raja menee :)

Kävin tänään kyselemässä Kelasta, miksi ihmeessä minun pitää toimittaa puolen vuoden ajalta selvityksiä tulonhankkimiskustannuksista, kun ei kerran tuloissakaan ole mitään tapahtunut verrattuna 2011 verotietoihin. Hyvä kun ei sanaharkkaa tullut, kun oli niin elämäänsä kyllästynyt virkailija tiskin toisella puolella... Sain sitten palkanlaskijan vihdoin kiinni ja hän vahvisti ettei tuloissa ole tapahtunut mitään olennaista muutosta sitten vudoen 2011, oli vain tavasta ja tottumuksesta ilmoittanut puolen vuoden tulotiedot. Eikä ollut koskaan törmännyt siihen että Kela vaatii sen perusteella jotain selvityksiä, jos asiakas itse on hakenut etuutta verotietojen perusteella....! Marssin takaisin Kelan toimistoon, jossa toinen, hyvin ystävällinen, vähän vanhempi virkailija ymmärsi yskän eikä asiassa ollut mitään ongelmaa. Ei siis tarvitse toimittaa minkäänlaisia selvityksiä ja hyvä niin! Joskus kannattaa vähän kyseenalaistaa Kelankin kaikenmaailman selvityspyyntöjä :)

Ihania massuja teillä :) Pitäisköhän alkaa täälläkin kuvailemaan, ettei ole kohta myöhäistä :D


Jojona 33+4
 
Meidän pallopää (=koira) on vissiin ainut tämän ketjun koiriata, joka ei ole korvaansa lotkauttanut mun raskauden suhteen :LOL: toivottavasti tajuaa kuitenkin sitten kun vauva on kotona, että on uusi lauman jäsen olemassa...
 
Greentea oon huomannu saman, että alkaa sillon usein möyrimään, siitä tulee jotenkin sellanen ahdistunu kuva, että siis vauvalla olis paha olla, liikkuu jotenkin siihen malliin :( Miun rupee usein itkettää kun vauvalla on hikka, tuntuu etät sillä olis paha olla kun ite vihaan hikkaa, oon ihan hullu :LOL:
 
Omppulimu, mä oon 155 pitkä, eikä mulla oo lyhyyden takia ronkittu peräpäätä. Lantiota ne ekasta katto, et mahtuu siitä läpi. Ihan niin kuin muillakin. En oo edes kuullu et lyhyydestä ois jotain haittaa synnytyksessä.

Äsken tein kaksi suolasta piirakkaa huomiseksi töihin ja aamul haen konditoriosta kinuskikakun. Toivon vaa ettei tyttö oksenna yöllä. Ei oo päiväl oksentanu, mut eipä ollu eilenkään ku yöllä sit tyhjeni koko maha.

Mulla hikka tuntuu useita,minuutteja tuol alhaalla. Ei mikään kiva tunne.

Kuohuviiniä saa muuten äiti synnytyksen jälkeen, kun tuovat ruokaa. Näin ainakin esikoisen kohdalla Porvoossa.
 
Tsemppiä kaikille joilla on supistuksia!! Onneksi meillä kaikilla viikot taitaa jo alkaa kolmosella, että ihan hyvillä viikoilla jo ollaan. Paras toki olisi vielä hetki vauvojen viihtyä masun puolella.

Hikka meillä tulee välillä monta kertaa päivässä, joskus taas ei kertaakaan. Paljon enempi hikottelee kuin esikoinen masussa. Joskus hikka kestää vaan minuutin, joskus menee noin kymmenenkin minuuttia ennen kuin helpottaa. Hengitysharjoituksistahan tuo hikka vauvalla johtuu, joten ei ole mikään huono juttu siis :)

Synnytystapa-arvio mulla lääkäri kokeili sisätutkimuksen yhteydessä emättimen kautta lantiota. Mulla lantio tuntui kuulemma ihan normaalilta, mutta ahdasta lantiota voi kuvata just magneettikuvauksella. Tosta peräsuolen kautta tutkimisesta en osaa sanoa mitään :/

Nallu ja pikkuveli 33+5
 
SMV78: kuohuviinistä Porvoossa... Eli en tiedä miten siellä Porvoossa aikasemmin on ollut mut nyt siellä saa sellasta puolentoista litran pulloissa myytävää päärynä siideriä ;) oisko ollut tyyliin rainbown ;)
Hyvinkäällä taas tarjoiltiin ainakin viime vuoden alussa ihan pommacia :)

Supistuksista: Mulla on vauvan kanssa toisin päin eli siis kun alkaa supistaa oikein kunnolla niin vauva lakkaa liikkumasta. Tuntee varmaan sen puristuksen niin voimakkaana ??
 
nippatäti, joo mullakin tulee sellainen ikävä tunne, ihanku toisel ois ikävästi asiat silloin! Ja sit se hikkailu kans, säälittää toinen. Tälläku on viel jokapäivä hikka ja joskus useemminki ku kerran päiväs.

Meneekö kellään maha sekasin supistuksien aikana, mulla menee maha löysälle niistä supistuksista ihan samantien! Ärsyttävää..
 
Hikan bongasin itse vasta vähän aikaa sitten. Ihmettelin kun tuonne alas tuntu sellanen tasanen jyskytys, luulin ensin et nyrkillä naputtaa :)

Synnytystapa-arvio tehtiin esikoisen aikaan juurikin peräsuolen kautta ja tuntu tosi ilkeelle. Onneks sitä ei nyt tällä kertaa tehä ollenkaan. Ihan hyvä, ei ollu mikään mukava tuutkimus. Taitaa riippua aika paljon lääkäristä miten tekevät.

KYSissä tarjottiin viimeks pommacia synnytyksen jälkeen.

Särö ja Jalo 34+6
 
Nopponen Ilman muuta sää kuulut maaliskuisiin, vaikka synnyttäisitkin helmikuussa :hug:

Imetyksestä Itellä imettäminen onnistu heti alkuun, vaikka imuotettu jouduin pitkään miettiin, että onko se oikea tytöllä. Itehän imetin 11kk, mutta ei se todellakaan ollut juhlaa koko aikaa. Mulla oli sillonkin etappeja mihin aina pyrin, esim. toivoin, että saisin imettää 3kk:tta ja kun se meni, niin toivoin, että 4kk:tta ja puoli vuotta jne.. Mullahan oli ihanat suihkutissit, joista lensi kaarella maitoa ja se aiheutti lieviä vatsakipuja tytölle, välillä oli rintaraivareita, rintatulehdus, märkäpaise rinnassa jne.. mutta sinnillä vain mentiin eteenpäin ja oli se itestä paljon helpompaa kuin pullosta juottaminen. Tosin meillä tyttö ei suostunut edes pullosta juomaan, joten tissittely oli ainut vaihtoehto pitkään. Imtyksestä ei kannata ottaa ressia ja kannattaa muistaa se, että se ei todellakaan ole mitään ruusuilla tanssimista ainakaan aluksi. Ei kannata heti ekasta vastoin käymisestä luovuttaa, mutta jos se ei onnistu kaikkien kikkojenkaan jälkeen, niin ei kannata potea huonoa omaa tuntoa, jos syöttää pullosta (helpommin sanottu kuin tehty). Netistä löytyy paljon imetykseen liittyviä juttuja ja jos ongelmia tulee, niin netistä löytyy joku imetystuki sivusta tai vastaava, josta saa paljon apua.

zuza tervetuloa mukaan!! :wave:

könkkänä tervetuloa :wave: Kannattaa katsoa bebes.fi-sivuilta imetysliivejä. Ne ovat aika tukevan oloiset ainakin verrattuna muihin merkkeihin. Hintaakin on ruhtinaalisesti, mutta ovat saaneet ihan hirmusti kehuja :) Itekin jo hommasin kahdet ja toivon, että sopivat ainakin jossain vaiheessa imetyskautta ;)

minx huiii, sulla on siellä kohta jännät paikat :D

lapsivuodelahjasta en oo ikinä kuullukkaan :D

rena Tuo vaatteiden määrä niin riippuu lapsesta. MEillä tyttö kasvo tosi maltillisesti, joten 56cm meni suht pitkään. Samoin tyttö puklaili niin vähän, että yks vaatekerta riitti melkein viikon. Jos vauva oikein puklailee/pissii/kakkaa, niin sittenhän niitä vaatekertoja saattaa mennä useampi päivässä.

nallu ihania uutisia sait äippäpolilta :)

sannamary tsemppiä lepäilyyn :hug:

Posteljooni, tein porkkanapiirakan :) Jos jotain haluut leipoo, nii leivo ja käy hakeen sitten joku gluteiiniton leivos jostain kahvilasta/leipomosta :)

vauvan hikasta kyllä se kestää ihan useita minuutteja :D

Koirasta Meidän koira ei myöskään ole lotkauttanut korviaan koko raskaudelle, samanlainen perässähiihtäjä se on kuin aina ennenkin :D

Nyt ei jaksa raapustella enempää, lähden nukkumaan, ku viime yönä tuli taas valvottua :headwall: |O

Alisa & Hippu 34+5
 

Yhteistyössä