*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Lokakuussa

Kiitos Kweidan vastauksestasi. Sain neuvolasta lähetteen verikokeeseen ja labra-ajan jo huomiseksi. Meille on tulossa 4.lapsi ja töiden puolesta olen paljon eri perheitten lasten kanssa tekemisissä. Sen myötä toivon, että olen rokon jossain vaiheessa sairastanut.

Lexiina ja Tiuku 15+4
 
Mam87: meillä nuorin 4480g ja meinas loppuviimein oma henki mennä, joten meillä myös kokoa seurataan tarkasti. esikoinen oli 4130g ja jäi myös hartioistaa kiinni. yli 4kg painavaa en siis aivan heti enää lähde synnyttämään alateitse. viimeisin syntyi rv 36+6 joten jos aion alakautta synnyttää niin ajoissa pitää olla asialla. sektio on varmaan tulossa, mutta jotenkin ei houkuttele yhtään. =/ pitää toivoa, että olis tuollainen kuin keskimmäinen. oli n 3,9kg ja muutenkin siro rakenteisempi. joskin hänkin synty rv 38+2. eka syntyi 37+6.

Auto: löytyy kaksi kappaletta ja hulluksi tulisin jos ei olis. koskaan mihinkään päästäisi. tän kaupungin keskustaan on kyllä lyhyt, mutta melkein kaikki hyvät tutut ja ystävät asuu naapurikaupungeissa ja kunnissa. tää nyt on kohtuu pieni paikka ja paikallisliikennettä hyvin vähän. tällä hetkellä auto on kyllä mun henkireikä ja tää netti...:D

sokerirasitus
oli täälläkin ja läpi meni puhtaasti. =) seuraava vielä noiden poikien isojen syntymäpainojen takia, joskus rv 26 tienoilla.

Lexiina: todella moni on sen sairastanut lapsena sen jopa huomaamatta. mullakin otettiin esikoisen aikaan se verikoe ja onneksi olin taudin sairastanut. =) toivotaan, että sulla samoin.

Oon muuten varmaan joskus kysynyt, mutta onko muita HEPATOGESTOOSIN kokeneita mammoja täällä. Eli mulla kaikissa odotuksissa raskaushepatoosi ja siksi myös synnytty hieman etuajalla. näitä kun ei aivan helposti päästetä tuon 38 viikon yli. toivon kyllä kovasti, että arvot pysyy kurissa. joka kerta on vähän kyllä helpottanut ja kutinat oli kyllä esikoisesta ihan hirveät jos vertaa kahta seuraavaa odotusta. ekat verikokeet on jo otettu ja luulen että seuraavat otetaan samalla kun menen uudelleen sokerirasitukseen rv 26. sitten niitä katotaan varmaan tiheämmin jotta saadaan kiinni heti matalilla nousuilla.

hitto mua raastaa tää väsymys. Ihan kauhea kooma iskee aina aamupäivällä. Onneksi pienin nukkuu nyt niin saa hetken hengähtää.

Vauvalehteä tuossa lueskelin ja järkytyin melkein kun siinä oli äidistä joka imetti 4v lastaan. kauhea, mutta mulle tulee mieleen joku pedofiili tuollaisesta. Onko se enää tervettä... no kai niitä nykyään on paljonkin. ja ilmeisesti ihan nomraalia. kyse oli siis eri kasvatus malleista ja se äiti teki kaikki asiat lapsilähtöisesti. kai se lapsi ihan tasapainoinen oli. mutta kaikkeahan ei tartte ymmärtää. rajoja ei laittanut lapselle, mutta asetti niitä itsensä ympärille. en tiiä. Mä en edes tiiä mitä kasvatusmallia ite käytän... =D onko sillä joku nimikin =D
 
Täällä mennyt tovi, etten oo kerenny kirjotella. Meillä on muutto onnellisesti takana, joten aika on ollut todella hilkulla enkä sen vuoksi oo kerenny kirjotella. Tosiaan muutettiin "jo" viikko sitten ja nyt mulla on viimenen lomaviikko menossa, joten tavaroita oon yrittäny saada paikoilleen ja siinä suht mukavasti onnistunutkin. Suppailut rauhoittu viikon lepämisen/rauhallisesti ottamisen jälkeen, mutta kyllä niitä edelleenkin tulee, mutta paaaaljon harvemmin. Saas nähdä kuin sitten käy kun töihin meen.

Nukkumisesta Vessassa ei onneksi tarvi öisin ravata ja kaikki asennot sängyssä on vielä ihan ok, jopa vatsallaan nukkuminen (!). Selinmakuullakin pystyn olemaan ilman ongelmia, mutta niin pystyin viimeksikin olla ihan loppuun asti.

Kestoilusta olisi varmasti ihanaa, mutta oon sen verran peruslaiska luonne, että me mennään ihan kertseillä :ashamed:

Tikuliina huh huh!! Kylläpä sua nyt koetellaan, tuhannesti voimia sinne! :hug:

Influenssarokotteesta En ole ajatellut ottaa sitä.

candlelight Voi järkky noita teidän naapurin lapsia :O

Hillankukka Oho, teillähän on jännät paikat, jos tuplat on kyseessä :)

kwaidan Meneekö teillä nuo rikkoutuneet kodinkoneet ym. kotivakuutukseen? Onpas kurjaa ja harmillista, ainahan tuollanen lisätyötä tuottaa :(

Mies On sillälailla mukana raskaudessa, että kyselee miten neuvolat ym. menee ja sitten ihailee masua, mutta ei tee mitään kauheeta numeroa tästä ja tää on ihan ok mulle :)

Kait sitä pitää taas lähteä laittelemaan tavaroita paikoilleen :)

Alisa & Hippu 19+2 (voi mien kovaa vauhtia puoliväli lähestyy) :)
 
Täällä mennyt tovi, etten oo kerenny kirjotella. Meillä on muutto onnellisesti takana, joten aika on ollut todella hilkulla enkä sen vuoksi oo kerenny kirjotella. Tosiaan muutettiin "jo" viikko sitten ja nyt mulla on viimenen lomaviikko menossa, joten tavaroita oon yrittäny saada paikoilleen ja siinä suht mukavasti onnistunutkin. Suppailut rauhoittu viikon lepämisen/rauhallisesti ottamisen jälkeen, mutta kyllä niitä edelleenkin tulee, mutta paaaaljon harvemmin. Saas nähdä kuin sitten käy kun töihin meen.

Nukkumisesta Vessassa ei onneksi tarvi öisin ravata ja kaikki asennot sängyssä on vielä ihan ok, jopa vatsallaan nukkuminen (!). Selinmakuullakin pystyn olemaan ilman ongelmia, mutta niin pystyin viimeksikin olla ihan loppuun asti.

Kestoilusta olisi varmasti ihanaa, mutta oon sen verran peruslaiska luonne, että me mennään ihan kertseillä :ashamed:

Tikuliina huh huh!! Kylläpä sua nyt koetellaan, tuhannesti voimia sinne! :hug:

Influenssarokotteesta En ole ajatellut ottaa sitä.

candlelight Voi järkky noita teidän naapurin lapsia :O

Hillankukka Oho, teillähän on jännät paikat, jos tuplat on kyseessä :)

kwaidan Meneekö teillä nuo rikkoutuneet kodinkoneet ym. kotivakuutukseen? Onpas kurjaa ja harmillista, ainahan tuollanen lisätyötä tuottaa :(

Mies On sillälailla mukana raskaudessa, että kyselee miten neuvolat ym. menee ja sitten ihailee masua, mutta ei tee mitään kauheeta numeroa tästä ja tää on ihan ok mulle :)

Kait sitä pitää taas lähteä laittelemaan tavaroita paikoilleen :)

Alisa & Hippu 19+2 (voi miten kovaa vauhtia puoliväli lähestyy) :)
 
Mam Mun esikoinen paino syntyessään 4,2kg (39+2). Esikoisesta tehtiin sektio, ja mulle luvattiin tässäkin raskaudessa kokoarvioultra synnytystapa-arvion ohella.

Nyt vaan nopeasti tulin käymään, esikoinen piakoin heräilee

18+2
 
Moips!

Oli pakko tulla tekeen tänne pikainen päivitys..
Neuvolantätiä oli jäänyt vaivaamaan asia,et onko masussani kaksi asukasta..oli varannut mulle ajan toiseen neuvolaan (siellä voi ultrata) tälle päivälle..pääsin siis kurkkaamaan masuuni..JEE..nyt se on sit vahvistettu..masussasi asustaa kaksi pientä naperoa :heart::heart:
Hassua että toinen on ollut näin pitkään piilossa,mut nyt köllöttelivät rinnakkain keskellä masua,ei jäänyt mitään epäselvyyksiä kenellekkään..yllärivauvasta tulikin sit tuplaylläri:heart::heart:

Hillankukka42 + naperot 18+5
 
Dippidii, mullakin oli tänään neuvola ja ekaakertaa sain kuulla sykkeet. Olivat 155-160. Oiskohan lie tyttö, rakenneultaa saa oottaa vielä kuukausi. En millään malttais.:D

Raskausarvista kysyisin, missä vaiheessa tai viikoilla niitä alkaa ilmestyä jos on ilmestyäkseen? Ensikertalaisena tässä vaan mietiskelin..

greentea1 16+0
 
Syke pienellä oli täällä päin 142 lyöntiä minuutissa, saas nähdä kumpi siellä ois. :) Rakenneultra ois tän kuun 23. päivä, meinattiin kysyä sukupuolta samaan syssyyn.

Minuu jännittää synnytys jo nyt, vaikka siihen on vielä aikaa. :O Toivon todella kovasti, ettei pieni ole yli neljän kilon, kun kolmen kilon pakettikin kuullostaa jo aika hankalalta ja isolta...

Blogi löytyy miultakin, lähinnä tyyliin ja elämään keskittyvä, mutta vielä toistaiseks en oo siellä kertonut perheenlisäyksestä. Tarkoitus olisi lähiaikoina kertoa, alkaa masu näkyä jo turhan selvästi asukuvissa. :D

Aika jännästi kyllä kävi teillä, Hillankukka, ihme ettei aiemmin huomattu. :) Tuplasti onnea siis vielä! :heart:

Viude & ? 18+4
 
Moikka pitkästä aikaa!

Hillankukalle tupla-onnea!
Ja Tikuliinalle isot tsempit ja halaukset :flower:

Supistuksista: Rupesi viikko sitten tuntumaan ns. sukkapuikkokipuja, ihan kuin puukolla alakertaa viiltelisi. Kävin lääkärissä, ja sain bakteerikantaa tasapainottavat antibioottipuikot (en muista nyt nimeä).

Jo nyt sitten parin päivän aikana on ihan kuin kipeä vanne puristaisi alavatsaa, vähänkin jos yrittää vaikka reippaammin kävellä. Voisiko olla supistuksia? Ei hitsi, jos tässä vaiheessa joutuu rollaattori-vauhtiin ja kotiin - Oliko täällä muitakin jo supistusten vuoksi saikulla? Milloin jäitte, ja onko tilanne nyt rauhoittunut?

T. Huolehtiva Marais ja Neitokais-lupaus 16+2
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Hillankukka tuplista!

Kyllä se siitä iloks muuttuu alkujärkytyksen jälkeen :) Kiva kun tulee lisää tuplaodottajia :D

Joku kyseli onko mitattu vielä sf-mittaa, ei oo vielä, varmaan vasta siellä lokakuun lopun neuvolassa. Maha kyllä kasvaa hurjasti koko ajan, nyt on alkanut tuntua että painaa jotenkin ylös kun välillä on vaikea hengittää. Mutta jee, kaksi viikkoa rakenneultraan :)

SoonFab ja kaverit 18+6
 
hillankukka Ihan mahtavia uutisia, tuplasti onnea!! :) :heart: :heart:

raskausarvista mulla niitä tuli ekassa odotuksessa vasta rv 38, onneksi tosi haaleita ja muutama vain.

marais ihan supparilta kuulostaa ja todennäköisesti sitä on. Kannattaa lepäillä ja välttää mahdollisuuksien mukaan sitä mikä tuon tunteen aiheuttaa. Ite oon pitäny lämmintä kaurapussia alavatsalla, nostanu polvet lähes 90°:een kulmaan (rentouttaa alavatsaa ja selkää) ja ihan surutta napannu 1g panadolin. Muistahan juoda tarpeeksi nesteitä, nestehukkakin vaikuttaa suppareihin. Monesti hetken levolla/rauhallisesti ottamisella menee ohi :hug:
 
Hillankukalle onnea yllätystuplista!!:heart::heart:

Raskausarvista oon saanut jo muutaman pienen raskausarven. En muista milloin esikoisesta arvet ilmestyivät, joskus rv 20 jälkeen luulisin.

Syke oli pienellä viime neuvolakäynnillä 158, en muista paljon oli esikoisesta. En rupea kyllä arvailemaan kumpi siellä voisi olla. Sen kiinalaisen kalenterin mukaan olis tyttö tulossa. Vielä on muutama viikko rakenneultraan, jospa se sukupuoli sitten selviäisi. Mulla on koko ajan ollut poikaolo, mutta nyt on alkanut tulemaan olo että voisi olla tyttö. :D Mutta tuo nyt sitten tulee aina vaan silloin tällöin, pääasiassa koko ajan ajattelen vauvaa poikana. Sama se kumpi tulee. :)

Synnytystä oon minäkin jonkin verran ajatellut. Esikoisen synnytys oli aika helppo ja nopea, niin nyt tulee kaikki kauhukuvat mieleen, ettei toiste voi mitenkään päästä niin helpolla kun raskauskin on niin erilainen kuin edellinen. Mutta positiivisin mielin suhtaudun ja odotan sitä synnytystä, palkinto on kuitenkin sen kaiken arvoinen, meni miten meni.

CandleLight ja toukka 19+2
 
syke oli meillä neuvolassa 160-170+ ja noilta pojilta on ollu sellaista 130-150. koti dopplerilla on ollu sellaista 150-170+ joten hiukan tää poika olo välillä karisee. toisaalta sykkeet on aluksi hieman korkeammat ja sitten ne kuulemma vähän laskee puolen välin jälkeen. mutta poika oloa kyllä pukkaa kun en osaa oikein muuta odottaa. =D kiinalainen kalenteri näyttää jälleen tyttöä kuten edellisiltäkin ja poikia kaikki on. =D
 
Heippa!

Aikamoinen ylläri hillankukalla! Onnea!

Ekassa raskaudessa raskausarpia tuli vasta ihan viimeisen kuukauden aikana. Vatsa oli oikein malliesimerkki poikavatsasta, suoraan eteenpäin työntyvä valtava pallo;) Navan kohdalta ei sitten iho enää kestänyt ja repesi. Mutta arvet haalistuivat mielestäni aika nopeasti, eikä jääneet kovinkaan näkyviksi.

Onko kaikki yli 25-vuotiaat joutunut sokerirasitustestiin? Mua ei laitettu koska ekassa raskaudessa arvot oli kunnossa. Tuntuu mun mielestä vähän oudolta...

Joku täällä jo kirjoitti vaappuvansa kävellessä, samaa on täällä;) Vaikka vatsa ei ole vielä kovin suuri, mutta jotenkin lonkkien löystyminen ehkä tekee sen.

Mites muuten muut olette jaksaneet työelämässä? Mulla ei ole mitenkään fyysisesti rasittava työ, mutta henkistä kapasiteettia kyllä vaaditaan ja välillä tuntuu että olen ihan äärirajoilla:( Aikataulut ahdistaa ja stressaan paljon helpommin kuin aiemmin. Sitten tulee ihan syyllinen olo, kun töissä on muutama muukin raskaana oleva ja he posottavat menemään ihan niin kuin ennenkin, ja mulla tehot on jotenkin ihan nollissa. Olenkin jo alkanut haaveilemaan varhennetusta äitiyslomasta. No katsotaan miten tämä vointi tästä etenee, pahoinvointikaan ei ole vielä ihan voitettu eli sekin varmaan vaikuttaa.

Kettuliini 15+4
 
Voi, ihania uutisia HillanKukalla, tuplasti onnea :heart::heart: Ovatko nämä pienet ensimmäisesi?

Kettuliini Täällä on rankkaa myös töissä, väsymyksen ja ajoittaisten onneksi lievähköjen pahoinvointien lisäksi tuntuu että päähänsäkään ei voi enää luottaa, muisti joskus pätkii todella pahasti. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia? Se lisää stressiä osaltaan, kun pää on niin hidas ja toimii puolittain..

Itsellä ei ole raskausarpia, mutta rasvailen jo suihkun jälkeen ihan tavallisella vauvaöljyllä. Kai niiden tulo riippuu ihan vatsankasvupyrähdyksistä ja iholaadusta (/geeneistä), eli yksilöllistä.

Huomenna pääsen kontrolliultraan! olen jo aika täpinöissäni! täälläkin ollut todella pitkiä taukoja ettei mahassa tunnu yhtään mitään, mutta luulen että se johtuu edessä olevasta istukasta. Ensimmäisessä raskaudessa istukka oli takana, ja tunsin kaikki liikkeet todella aikaisin, selkeästi ja usein, nyt ei mitään sellaista varmuutta. Tai sitten tämä masuasukki paljon isoveljeään rauhallisempi :)

Onko kukaan menossa raskausvalmennukseen tai johonkin vastaavaan? Ja jo synnyttäneet, oletteko kokeneet että jostain olisi erityisesti hyötyä? Kohta saisi niitä kurssejakin alkaa miettimään, että pääsiskö :) Mua se jooga houkuttelee...

BabyBloom ja pikkumurunen 17+1
 
Ikää 31-vuotta

Ikäeroista olitte puhuneet meillä tulee esikoisen ja masu vauvalle ikäeroa 10v4kk, kakkoselle ja masuvauvalle 3v7kk ja nuorimmaisille tulee ikäeroa 1v8kk.

Nimiä ollaan mietitty tytölle on meiänkin jotenkin helpompi keksiä nimiä kun ennestään 3 tyttöä, vaikkakin poikaolo on. Me ollaan jumahdettu nyt näihin M alkusiin tytön nimiin ( löytyy jo 2) ja nyt suosikkeja ovat Maisa, Miisa, Matilda, Milja ja Moa. Poikien nimiä on jotenkin tosi vaikee keksii Mut Elias, Emil, Lenni, Jimi ja Tatu saattas olla semmosia joita voitais harkita.

Ei täälläkään kovin energinen olo oo. Jotenkin oon tosi väsynyt ja olihan se rautakin tipahtanut viimeksi oli hb vaan 115. Jos tota väsymystä ei lasketa niin oon voinnu tosi hyvin. rakenne ultraan aikaa 3 viikkoa.

pippuri+ murunen 17+4
 
Marais:Täällä ollaan oltu saikulla rv 17 lähtien... Ja kyllä ne supparit on vähentynyt huomattavasti ku saa lepäillä ja tehdä omaan tahtiin asioita. Parin viikon päästä taas katsotaan jatko... Ja työni siis erittäin fyysistä osastotyötä...

(.)Alko tuossa jo tuntua et lähtisin töihin, ollu niin paljo vähemmän ongelmia suppareista ja selkäkivuista jne. ja aika käy välillä niin pitkäksi... Mut sit päätinkin siivota tänä aamuna lähes koko talon yksin ku viime päivät on tuntunu olo niin hyvältä... Ihan ok jaksoin, mut sit ku istuin hetkeksi sohvalle syönnin päälle lepäämään tulikin samat jomottelut alavatsalle (viel ei kuitenkaan niin pahasti ku silloin miks töistä jäin pois...) ja liikkeelle ei tahtonut päästä taas millään ku lonkat niin kipeyty, siis vasta levon aikana!!!??? Eli taitaapa olla turha edes kuvitella töihin palaavani jos max 2h siivous aiheuttaa samat oireet takas, mites sit 8h osastotyötä jaloillaan ja mummoja/pappoja "nostellen"... :( Eli jatkossa jatkamme samaan malliin, joka päivä jotain pientä touhutaan... kuten tähänkin asti. Luulin jo pystyväni parempaan mut en näköjään... :( Ehkä sitten en keväänä taas... :ashamed:

Raskausarpia ei oo tullu viel lisää, vanhat esikoisen ajoilta toki alkavat taas erottua paremmin... Rasvaan jokapäivä Dermosilin extra-voiteella mahan ja rinnat. Oon atoopikko ja mun iho tarttee muutenkin tosi paljo rasvausta joten vedän sit tommosella extra rasvasella voiteella tällä kertaa. Ceridal-öljystä ei juurikaan apua esikon aikaanvaikka ahkerasti öljysin. Luulempa et mun ihoon tulee jokatapauksessa arpia, rasvauksella ehkä saan vähän lievennettyä niitä.

Mammutti:Minustakin tuntuu et liikkeet on vähentyneet??? Outoa ku puoliväliin enää muutama päivä... Onneksi sen verran tuntuu ettei tartte pelätä.

Rakenneultraan enää viikko!! :)

Nopponen 19+3
 
Työelämässä oon jaksanu ihan hyvin. Mulla on ihan fyysinen työ että koko ajan jalkojen päällä. Toivon että jaksaisin mahd kauan olla siellä.. :)

Raskausarpia ei oo vielä tullut Luulen kyllä että jossain vaiheessa tulee ja paljon koska niitä on reisissäkin reilusti.

Hillankukalle onnittelut tuplauutisista! Ja kivaa viikkoa kaikille muillekkin!

Omppulimu ja papu 19 poks.
 
Töissä jaksaminen Mie ainakin tarviin lomaa, oon ihan puhki, työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta. Aikautault pukkaa päälle ja stressitasot nousee. Muuten on vointi hyvä mutta uuvuttava! Syyslomalla olen vaan yhden päivän töissä joten sitä odotellessa. Palkatonta tosin ne muut päivät mutta pakko ottaa vähän breikkiä. Tai sit haen saikkua..

Pää On ihan tukossa, muisti katkeilee ja on varsinainen RA-DE eli raskauden aikainen dementia puhjennut. Tyhmyyskohtauksia iskee ja ajatus pätkii, myöskään en pysty tekemään montaa asiaa yhtäaikaa, olenkohan muuttumassa mieheksi?

Huomenna saa tietää johtuuko tää uupumus ja tyhmyys vaan raskaudesta vai onko taas häikkää kilpirauhasarvoissa....

ps. eilen lapsetkin jo bongasi vauvan potkut <3

rv18+2
 
Raskausarvet esikoista odottaessa eka arpi tuli puolen välin jälkeen. Rv30 mulla oli vaan muutama arpi, vasta vikoilla viikoilla maha "repes".

Synnytystä pelkään edelleen. Muuten olen luottavaisin mielin, mutta se kuolema pelottaa. Jos vaikka ensi neuvolassa tuosta saisi puhuttua..

Mulla liikkeet on vahvistunut ja nyt neljänä päivänä on tuntunut joka päivä liikkeitä. Ihanaa :heart: Niin ja mahan päältä tuntee hyvin missä kohti vauva majailee, asentoa ei tietenkään vielä tunne :)

18+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä