*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Helmikuussa

Mam Et oo hirveä. Kyllä kaikki vaivat ja iso maha ja hyrräävät hormonit alkaa ketä vaan väsyttämään. Just luin tuosta Vau-kirjasta minkä sain neuvolasta, että kaikille alkaa näinä viikkoina tulla olo, et toivoo raskauden jo päättyvän, se on kehon tapa myös valmistautua synnytykseen. :) Saa valittaa jos siltä tuntuu! :hug:

(.) nyt on meidän makkaria hieman saatu järjesteltyä. Nyt pitää pitää huili ja mennä jonkin ajan päästä sitten jatkamaan!

CandleLight ja poju 36+1
 
Mam_87: Kuten mullekin täällä on sanottu niin saa tulla tänne purkamaan huoliaan ja tuntojaan!!! Sitä vartenhan me täällä olemme :hug: Koita jaksaa! Se on varmasti helpommin sanottu kun tehty mutta kuitenkin. Itse toivon myös TODELLA kovasti jo että tämä raskaus päättyisi synnytykseen ja minulla viikkoja "vasta" 35+0 :ashamed:

Minulla on sitten tänään ensimmäinen virallinen äitiyslomapäivä. No ei tämä kovin kummoiselta tunnu kun olen ollut sairaslomalla jo ties kuinka kauan ja olo edelleen ihan samanlainen kun aikaisemmin :| . Tosiaan ensimmäisen raskauden aikana en näin pitkälle päässyt että olisin ollut äitiyslomalla ja raskaana kun esikoinen syntyi etuajassa joten taas uusi etappi täyttynyt.

Huomenna sitten pitäisi raahautua lääkärille NKL:lle. Onneksi mies sai vapaaksi sen päivän töistä niin päästään omalla autolla menemään. Olisin muuten joutunut kikkailemaan taksin tai muun vastaavan kanssa kun ei itse tuota autoa noin pitkiä matkoja pysty ajamaan. Mitenhän sitä saisi sen lääkärin sitten suostuteltua käynnistykseen heti kun mahdollista?? Ideoita?? Noh, olo tilaa ei ainakaan voi hirveästi liioitella enää kun on niin uupunut ja voimaton olo. Toivottavasti se olisi jo tarpeeksi hyvä syy käynnistykseen jos kaveri ei suostu tuolta mahasta omin avuin ulos tulemaan... Myönnän että olen kamala ja en itsekään mitään käynnistystä haluaisi mutta nyt on vain ajateltava hieman itseäänkin (joo no auttaakohan se ollenkaan). Aijon ainakin yrittää! Ja pidän nyt kuitenkin peukut pystyssä että tämä kaveri tulisi itsestään ulos eikä käynnistystä tarvitsisi.

Mulla on alkanut kipuilla tuolta alapäästä myös. Enemmän siitä häpyliitoksen kohtaan ja hieman alempaakin. Mietinkin että oiskohan tuo vauva alkanut laskeutumaan pikku hiljaa jo alemmaksi?! Mahan muodosta en osaa kyllä laskeutumisia päätellä ainakaan itselläni kun se on ihan saman mallinen kun ennenkin. Nyt vaan kyllä tuntuu jo että onhan tuo maha jo todella iso vaikka se loppujen lopuks on lähes koko raskauden ollut sellanen kohtuullisen kokoinen ;)

No mutta tsempitykset taas kaikille! Ja Zuzalle sinne saliin!

Terkuin Sannamary ja sissi 35+0
 
Kiitos kaikille vertaistuesta.. nää on vaan näitä hetkiä kun kipu vie mielen hiukan matalaksi. Haluaisin hirveästi touhuta lasten kanssa ulkona ja tehdä kaikkea mukavaa, mutta en pysty :( En ole itsekään ihminen ketä tykkäisi paikallaan olla jatkuvasti, mutta kun vaihtoehtoja ei ole :( Luulisi kanavan häviävän hyvää vauhtia noiden alakerta kipujen takia kun vauva kitsaa päätään sinne...

Mulla ei siis esikoisesta ollut juuri mitään raskausajan kipuja.. liikkuminen oli loppuvaiheessa raskasta, mutta pidän helppona raskausaikana. Kuopuksesta oli jo kipuja jonkun verran, mutta ei tälläisiä alakerta kipuja kuin nyt kolmannesta... : /
 
mam: Ei oo loppuaika mitään herkkuu ja varsinkin kun on jo kolmas odotus niin alkaahan se tuntuu , ainakin miulla, ihan eritavalla jo kun ensimmäinen odotus. Mehut on pois ihan totaalisesti! Mie viel tänään aattelin kun oli tosi hyvä olo päivällä että ihan kivaahan tässä on odotella, kunnes taas heräsin päikkäreiltä mojoviin supistuksiin, suoli tyhjeni siinä sitten ja kouristelu kivasti + jokapäiväinen iltapahoinvointi jo tässä iltapäivästä alkoi niin perun ajatukseni kivasti odottelusta... Kyl miekin toivosin että syntys vaikka rv 38, mut se jää nähtäväks, välillä on kyllä jaksaminen tiukilla. Valitetaan täällä yhdessä :heart:

Ja mie viel lupailin että veisin lapset uimaan illalla.. Apua.. Selviinköhän sieltä uimahallista hengissä..Ei kyl jaksas yhtään lähtee!!!Missä vaiheessa ootte muut lopettanut uimassa käymisen, mietin onkohan mitä infektioriskejä tai muuta. Ainakin viimeeks miulla on kyllä ollu paikat kiinni rv30 tienoilla, sisäsuu siis.

35+1
 
Zuzalle tsemppiä ja pienelle voima tuleviii ensipäiviin! :heart:

Mam: valitat justiin niin paljon kuin on tarvis! Voin tuntea sun tuskan. ja en tiedä kuinka selviän noista sun viikoista kun nyt tuntuu, että nää kivut ja krampit vie voimat täysin jo näillä viikoilla. Nyt ei onneksi niitä kramppeja ole pariin päivään näkynyt. säikähti vissiin sitä litalgin reseptiä...:LOL: mut näitä viiltelyjä ja muita on ollut lisääntyvästi nyt kun on vauva selvästi jämähtänyt tuonne rt:aan. supistelutkin sitä myöten lisääntyneet huimasti.

mulla on nyt supistelut lisääntynyt huimasti alle viikossa. useampia kymmeniä harkka suppareita päivässä, toissa iltana tuli 4-8 min välein kun yhden tunnin kellotin, mutta kyllä ne siitä sitten rauhoittui. tää on tuttua edellisistäkin odotuksista joten en huolestu. saa vähän supistaakin kun kanavaa viimeksi ultralla mitattuna muistaakseni 4,6cm, sitä ennen oli 5,3cm joten vähän oli edes lyhentynyt =D Mutta siitä tietää, että on koventunut kun maha on ihan kivi kova ja vauvan voi aivan tuntea sen supistuksen aikana tuosta vatsan läpi. Alien vatsa... siltä se supistuksen aikana näyttää. =D kutinat on myös lisääntyneet. maksa arvot oli viimeksi ihan sen viitearvon ylärajalla joten saas nähdä. loppu viikosta menen uusiin verikokeisiin.

Leo ja "köpi" rv 33+4 (juu mies päätti viikonloppuna, että siellä on köpi... eli kyösti pöysti...:LOL:
 
Seuraa tyhmä kysymys.. :ashamed: Saako mennä uimaan uimahalliin näillä vikoilla viikoilla enää? Ei mitään hajua onko tapahtunut jo jotain tuolla alapäässä, viikoilla 29 oli alkanut pehmenemään supistelujen takia.. Voiko siitä kloorivedestä olla jotain haittaa tässä vaiheessa vauvalle tai jollekkin muulle? Ehh.. :O

Pikku M 35+2
 
Kiitos kaikille tsempeistä tossa mies asiassa :)
Onneksi ollaan ihan sovussa kuitenkin ja tosiaan taitaa olla sitä ahdistusta vaan että hänestä tuntuu että just NYT tarvis vielä elää ja tehdä kaikki asiat, ihan kun maailmanloppu olis tulossa :LOL: no joo päätin vain että en itse vaivaa päätäni asialla ja yritän "unohtaa" koko jutun.. Nyt kun ollaan puhuttu:)

Pikku M minä olen kuullut että niin kauan kun paikat ovat kiinni niin voi mennä uimaan, ei kai siinä kloorissa ole mitään mutta se vesi on aika bakteerista, mutta en ole tästä yhtään 100% varma että itsekin olisin menossa kylpylään ja jos jollain tästä tarkempaa tietoa?
Emsuli 35+2
 
Sone Täällä sama, neuvola on huomisaamuna ja olo on kuin valaalla :/ Ei mulle painoa nyt niin hirveesti oo kertyny, mutta nyt oon herkutellu ja syöny suolasta koko viikonlopun, niin sehän varmasti näkyy vaa'alla.. Yök!!

Voi miten ihanan aktiivista porukkaa täällä. Tekstiä on tullu vaikka millä mitalla, mutta harviniasta kyllä, mulla ei oo nyt oikein mitään asiaa :D

Zuzalle kovasti lähettelen tsemppiä sairaalaan :wave:

Huomenna tosiaan on neuvola ja viikon päästä onkin sitten lääkärineuvola, niin näkee tuon alapään kehityksen. Kovasti toivon, että kohdunkaula olis edelleen lyhentynyt, mutta taitaa olla toiveajattelua ;) Huomisen hb:n mittausta odotan erityisesti, että mihin suuntaan se on menossa.
Palaillaan!
 
Mulla tää on vasta toinen raskaus, mutta jo paljon vaikeampi kuin ensimmäinen. Ekaa odottaessa liitoskipuja oli tosi vähän ja oikeastaan vain nukkumaan mentäessä, harkkasupistuksiakin tuli vain vähän ja vasta lopussa. Liikuin ja elin melko normaalisti silloin, toki vaivojakin oli! Nyt toista odottaessa liitoskivut alkoi jo rv 13, paheni jo vikan kolmanneksen aikana. Ja nää kivut on ihan hirveitä! Vähän mietin, että uskaltaako sitä kolmatta hankkiakaan kun nytkin tuntuu jo hajoavan palasiksi lantion seudulta. Harkkasupistuksia on myös ollut jo puolen välin tienoilta (muistaakseni) ja pari kivuliastakin joukossa. Mitään ei jaksa/voi tehdä ja olo on kamala. Esikoista odottaessa nautin vaan raskaudesta kaikkine vaivoineni, nyt vaivat vie osan ilosta pois. Odotan jo kovasti vauvaa syntyväksi, mutta luulen raskauden menevän yliajalle..

Viikko vielä olisi synnytystapa-arvioon! Jaiks :)
 
taas täällä kukun kesekllä yötä.. huoh.

Vatsa painaa keuhkoja ja mahalaukkua ja muutenkin ahistaa.. ja nyt uudeksi vaivaksi tulleet kutisevat varpaat. kävin tänään sairaalassa ottamassa maksa-arvot tuon kutinan takia. Onneksi olivat kuitenkin normaalit. On kuulemma jotain hormonaalista ihottumaa ja määräsivät antihistamiinit ja jotain stereoidivoidetta.. Toivottavasti auttaa, koska tuo kutina on ihan hanurista!!

Olinkin siellä sairaalassa useamman tunnin, kun ekaks laittoivat mut käyrille ja sitten vielä ultrasivat perusteellisesti, mikä olikin ihan kiva, kun pääs kurkkaamaan taas mitä sinne massuun kuuluu. Ja kaikki oli ihan ok ja oli vieläkin raivotajonnassa :) Aikaa meni odotellesa aika paljon, kun oli kuulemma kiirus päivä siellä ja vauvoja kuulemma syntyi normaalia päivää enemmän..

Zuzalle tsempit sinne sairaalaan!

Ja Mamille tsempit tuskien kanssa. Mullakin on omasta mielestäni tuskaisaa liikkua, mutta ei varmaan ihan yhtä pahat kivut kuin sulla. Yritetään pinnistellä!!

Ja tsempit kaikille, joilla on miesten kanssa ongelmia! mun mies on nyt ihan ok, mutta pari viikkoa sitten se tuskaili kun mä vaan istuin sohvalla enkä auttanut keittiössä niinkuin normaalisti. Olin about tuntia aikasiemmin sanonut kuinka kipeää tekee seistä ja kuinka vauva painaa mahassa. Sanoi siihen, että ihan kuin odottaisin hänen tekevän kaiken. No, siitä sitten keskusteltiin ja sanoinkin odottavan hänen tekevän paljon enemmän kuin normaalisti. Ja sitten lähetin linkin sille sellaisille raskausnettisivuille, jotka oli miehille suunnattu. Sieltä se on nyt paljon lukenut kaikkia vinkkejä esim. miten saada mun oloa helpotettua. Eli se ei vain ollut käsittänyt, että miten tää loppu aika on tosi vaikeeta.

Käytiin muuten eilen kylpylässä lillumassa. Olipa ihanaa kun sai lämpimissä altaissa vain olla täysin painovoiman ulottumattomissa :)

Anyway- öitä kaikille, toivottavati saatte paremmin nukuttua kuin minä!!

Rena ja poju 35+6
 
Toivottavasti olet Rena jo saanut unen päästä kiinni! Täälläkin valvotuttaa :(

Como onko sulla koko raskauden kulkenut sf-mitta alhaalla vai vasta nyt loppuraskaudessa? mMullakin sitä ruvettu nyt seuraamaan, kun kulkee alakäyrällä. Tosin vauva liikkuu erittäin hyvin, joten en itse kyllä osaa hirveästi huolestua.

En ole tainnukaan kertoa kuinka unohdin kokonaan olevani raskaana :) olin yksissä juhlissa ja siellä oli tarjolla ihania kylmäsavulohileipiä. Söin niitä useamman oikein antaumuksella!! Viimistä palaa syödessäni veljeni ihmetteli, että voinkin niitä syödä. Hetken aikaa kesti tajuta mistä se edes puhui.. Pieni paniikki ja morkkis iski, mutta ei onneksi tainnut mitää seurata herkuttelusta.

Siiderivinkki käynnistykseen kuullosti mielenkiintoiselta! jos ei mitään ala tapahtumaan, niin rentoutumisen kannalta voisi olla loistava ajatus!! Pistetään korvan taakse. Sauna, siideri ja seksi!! :LOL:

Tsemppiä vaivaisille!!:hug:

Jospa yrittäisi tavoitella vielä hetken unta..

Fanny 35+1
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei. Olen ollut tooooodella laiska kirjoittaja..vaikka päivittäin luen kuulumisenne, yleensä kyllä puhelimella millä on hemmetin ärsyttävä kirjoittaa! (oliko vähän huono syy..)

Täällähän on ensimmäiset vaavitkin nähneet jo päivänvalon: Onnea kaikille! :heart:

...ja kyllästymistä ilmassa, niin täälläkin. Tuntuu että kaikki on hankalaa ja mielialat vaihtelee :( Ei jaksais millään, vaikka periaatteessa ihan normaalisti on raskaus edennyt. Ei mitään ihmeellisyyksiä omassa voinnissa mistä olisi huolta.

Nooh, jospa tää tästä. Viimeestään kun vauva syntyy :D

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti. :flower: hyvin me vedetään!

Terkuin, muumis ja miinuska 33+5 (?)
 
Zuzalle tsempit! On pitäny kirjottaa jo muutama päivä, mut ku oon käyttäny nyt vaa puhelinta, niin en saa näppäimistöä pysymään esillä, jotta voisin kirjoittaa. Mulla alko ensimmäiset kipeet supistukset su-ma välisenä yönä ja jatku ma päivään. Lepäilin koko päivän, ja supistukset loppu. Olo oli ihan vetämätön ku en ollu nukkunu koko yönä, ja eilinen oli esikoisen vapaapäivä hoidosta. Illalla nous kuumekin, joka nyt on onneks laskenu. Pysyis nyt viel muutaman viikon, et ois ees jonku kokonen. Nyt viikkoja 36+1. Esikoinen synty 38+6 ja paino vaa 2670 g. Silloin ekat kipeet supistukset johti syntymään, joten tää oon uus tilanne mulle. Onneks kaikki on nyt valmista, ku pitää ottaa rauhallisesti. Huomenna on synnytystapa-arvio.
 
Flunssassa ollaan täälläkin. Omalla kohdalla uskon, että pöpöt pääsee iskemään aina, kun stressi (tässä tapauksessa työ) helpottaa. Näin siis nytkin, kun työt vaihtu mammalomailuun. Suuret suunnitelmat kaappien raivaamista ja ruuan pakastamisesta siis vaihtuu sohvalla pötköttelyyn nenäliinapakettien seurassa. Olo on karmea, mutta toisaalta tauti on hyvä sairastaa pois alta ennen synnytystä. Olisi tosi ikävää yskiä ja aivastella tuoreen sektioarven kanssa, kun nytkin tuntuu, että kova yskiminen repii kohtua.

Iho on alkanut repeilemään. Uusia arpia ei onneksi synny, mutta jo ennestään iholle revenneet raskausarvet pitenee ja levenee kiihtyvällä vauhdilla. Kaipa vauva tarvitsee lisätilaa ;) En ole kovin ulkonäkökeskeinen, mutta tunnustan kuitenkin haikeudella kaipaavani arvetonta ja sileää vatsan ihoa :/ Jos jotain huumoria koittaa tästäkin repiä, niin onneksi kukaan ei imetyksen jälkeen tule huomaamaan muutamaa raskausapea riipputissien jättäessä ne varjoonsa :LOL:

Vauva on yhä perätilassa. Synnytyksen kannalta asialla ei ole väliä, koska edessä on sektio, mutta oma olo käy tukalaksi, kun vauva painaa alakerran sijaan keuhkoja. Välillä tuntuu ihan järkkyä puristusta rinnassa ja hengitys muuttuu läähätykseksi, kun vauva venyttelee keuhkoja vasten. Vielä kun itse on tälläinen pätkä, niin tilaa ei todella ole..

Vauvan elämöinti Olen huomannut, että vauva ottaa jo mahasta käsin kontaktia. Jo pitkän aikaa vauva on hereillä ollessaan potkutellut/koputellut takaisin, jos mahaa taputtelee. Nyt olen huomannut, että jos mies vauvan hereillä ollessa kumartuu juttelemaan mahalle, vauva heiluttelee käsiä ja puskee päätä ääntä kohti. Aika ihanaa :heart:

Lepposaa mammalomaa lomailun alottaneille, tsemppiä saikkulaisille, voimia vaivojen kanssa kärvisteleville, hatunnosto kaikille joiden arkiseurana kotosalla on taaperoikäinen ja toipumisia jo jakautuneille :)

HaaveissaPulla ja Pulla 35+2
(35. viikon rajapyykki saavutettu, poks)
 
Siiderivinkistä:
Ennenmuinoin 70-luvulla äitini odotti isoveljeäni. Vauva uhkasi syntyä liian aikaisin, joten äidille juotettiin sairaalassa konjakkia ennenaikaisen synnytyksen ehkäisemiseksi. Ajatuksena kai oli, että alkoholi rentouttaa lihaksia (=kohtulihasta) eikä se sitten niin kovasti supistele.

Että niin ne on noi hoitomuodot muuttuneet..

Posteljooni 36+3
 
Argh, mie oon ihan naurettava:ashamed:

Mie kun oon mittaillu noita verenpaineita ja alapaineet on hilanneet ittensä tuonne lähemmäs 100, niin soitin TAAS äitipolille ja käskivät sinne pissat antamaan ja käyrät ottavat ja paineet. Tunnen itteni ihan idiootiksi kun ramppaan siellä muutenkin joka toinen viikko tuon raskausdiabeteksen takia ja vauvan koon ja oon käyny näytillä kaks kertaa jo aiemminkin. Pitävät varmaan ihan hulluna minua ja se maksaakin joka kerta sen polimaksun:headwall:

Ne on ihan asiallisia aina siellä, mutta silti tulee sellanen olo, että nauravat miulle sitten kun kotiin lähen, että "siinä on taas yks hysteerinen mamma". Minuu vaan pelottaa se raskausmyrkytys ihan hirveesti, varsinkin kun on tuo diabetes jo nii oon niin tottunu jo ajattelemaan että ei miun keho osaa enää mitään.

Pöhkö-Nippa ja Paksu-Paavo 35+3
 
Zuzalle paljon voimia viimeiseen ponnistukseen! Varmaan alkaa oma jaksaminenkin olemaan vähissä. Jospa se pieni ymmärtäisi viimein itsensä ulos pinnistää. Pian sulla on nyytti sylissä kuitenkin, vaikka leikkaukseen päätyisitte. :heart:

Nippa paljon parempi käydä tarkastamassa tilanne useastikin, kun vaan kotona asiaa pohtia. Ja siehän tosiaan maksat joka kerrasta, niin luulisi niiden olevan vaan tyytyväisiä ja hoitavan työnsä.

muumikselle piti vielä kommentoida, että sama syy on ollut mullakin aikaisemmin. Luin tiiviisti, mutta puhelimella kirjoittelu on ollut ihan pyllystä. Nyt äippäloman alkaessa päätin kuitenkin ottaa itteäni niskasta kiinni ja aloittaa aktiivisen kirjoittelun, ja ihan tällä ärsyttävällä puhelimella näppäilen ;)

Fanny 35+1
 
Viimeksi muokattu:
Kiitti Zuza väliaikatiedosta =) Vauvan kannalta varmaan jokainen mahassa vietetty päivä on ollut plussaa, jos ei infektioita tule. Kuulostaa siltä, että sinulle tuo voi olla piinaavaa. Vaatii kovaa sitkeyttä. Kohta kaikki on ohi, jos nyt on viimeinen käynnistysyritys. Sitten saa keskittyä palautumiseen ja aloittaa vauvaan tutustuminen. Paljon voimia!

nippatäti mulla oli samoja fiiliksiä jatkuvien päivystyskäyntien vuoksi. Kannattaa silti kuunnella itseään. Jos jokin epäilyttää, niin aina voi soittaa ja kysyä, kannattaako mennä näytille. Jos he pyytävät näytille, niin et ainakaan silloin mene turhaan. Joskus sanoin nolona asiasta päivystyksessä, että taas minä tulin. Sanoivat vain, etten ole ainoa, joka käy tiuhaan siellä. Älä siis turhia murehdi. Ajattele vain teidän parasta.

Nopponen niinhän me oltiin ensimmäisiä. Mikä teidän tilanne on? En ole jaksanut kirjoitella omia kuulumisia, kun on ollut vain puhelin käytössä. Mulle annettiin noin 30 min enen vauvan syntymää kortisonit. Ne eivät varmasti ehtineet vaikuttaa. Onneksi keuhkojen kanssa ei ole ollut ongelmia. Vauva oli päivän valvontayksikössä ja pääsi sitten osastolle minun kanssani. Sokerit muutaman kerran heittivät, jonka takia oli seurannassa. Osastolla on harjoitellut syömistä pullosta ja rinnasta silti mene paljon ruokaa letkusta. Valohoitoa annettin pari päivää ja nyt odotellaan lääkärin mielipidettä valohoidon jatkumisesta ja kotiutumisesta. Näillä näkyminen päästään kotiin piakkoin nenä-mahaletkun kanssa. Olisin jo valmis kotiin! Olen nyt niin kyllästynyt täällä olemiseen.

Hyviä vointeja kaikille!

Minx ja poika 5pv
 
  • Tykkää
Reactions: pepper83
Zuzalle tsempit, ei menis enää kauan!

Minx Mukava kuulla sinusta ja että kaikki menee siellä hyvin, toivotaan että pääsette pian kotiin! :)

Nippatäti Parempi varmasti että käy tarkistuttamassa tilanteen, omaa oloa kannattaa kuunnella. Meitä varten ne hoitajat siellä ovat ja työtään tekevät. :)

Särö ja Jalo 36+4
 

Yhteistyössä