*~*MAALISKUUN MUSSUKAT 2010*~* marraskuussa

tää on niin ihanan aktiivinen ketju et ei kaikkee lukemaansa enään millään muista =) mua vaivaa raskausdementia :LOL: kaupassakaan ei ikinä muista ostaa sitä mitä sinne meni hakemaan :ashamed:
ristiäisistä : meillä ei pidetä ristiäisiä kun emme kuulu luterilaiseenkirkkoon,emmekä itse usko lapsikasteen tarpeellisuuten koska pienivauva ei ole vielä syntiä tehnyt eikä osaa omastapuolestaan vielä puhua eikä tehdä ratkaisuja tulevan uskonsa tiimoilta, kuulumme molemmat vapaisiin suuntiin ja meillä järjestetään lapsensiunaustilaisuus missä meidän seurakunnasta tulee pastori tai kaksihenkilöä siunaamaan vauvaa kotiin, meillä oli ihana ja lämminhenkinen tilaisuus viimevuonna kun tyttömme syntyi pidimme silloin kotona tilaisuuden jonne tuli lähimmätsukulaiset ja ystävät :heart:

tavarahankinnoista: mä just viikkasin kaappiin odottaan kaikki pojan vanhat vauvanvaatteet ja tytöltä jäi joitain neutraalinvärisiä ja joitakin oon ostellu kirppikseltä, kestovaippoja on nuorimmaisenjäljiltä vielä ihan kivasti ja joitain pojallesopivan värisiä oon ajatellu vielä ommella, ä-pakkausta en nytkään ota ainoastaan jostain ajattelin hankkia makuupussin, kaksostenrattaat sain hankkittua jo käytettynä ja nuorimmainen siirtyy lastensänkyyn kun vauvasyntyy niin vapautuu sitten tuo pinnasänky
:)
autosta: meillä sit vielä just sovitaan kokoperhe autoon mut oishan se tilavampi tietty mukavampi =) meillä nyt farmari 5paik.

hyvää vkonjatkoa ja hyviävointeja kaikille terkuin ilo ja poju rv 22+5 :wave:
 
IntoOlivia : Mä täällä kanssa panikoin kuinka oikein saan kaiken ostettua kun tota pientä sälääkin on niin mahdottomasti.

kelan lappusen olen jo laittanut menemään, mutta ilman sitä "työnantajan mikälie ilmoitus maksetusta palkasta" nyt olikaan :LOL: , koska haluan ne tuet 6kk tulojen mukaan. Elokuussa nousi palkka, joten tammikuussa olis mennyt 6 kuukautta, mutta onko silloin jo liian myöhäistä se toimittaa. Palikka ei tajua :ashamed:

kiitos koko vastauksista, kait se on satsattava sitten noihin 62cm vaatteisiin enemmän. Jotain 56cm ostettava kuiteskin tietty.

Abello 24+0 ja pää pyörii kun on niin sekasin tästä kaikesta mitä pitäis muistaa :LOL:
 
Abello: Äitiyspäivärahaa pitää hakea viimeistään 2 kuukautta ennen laskettua aikaa. Olen itse kuntapuolella töissä ja meillä minä lähetän Kelan kupongit palkkaukseen täytettyinä ja he täyttävät loput Kelan vaatimat tiedot ja laittavat eteenpäin.

Kysyin itse asiassa siitä puolen vuoden ajastakin ja muistaakseni sain vastaukseksi että ei tarvitsisi edes odottaa sitä puolta vuotta paremmalla palkalla mikäli on vakituisessa työpaikassa ja tulot pysyvät jatkossakin samana..mutta voin olla väärässä! Itse otan kuitenkin varman päälle kun asialla ei nyt ole niin kiirus.
 
Tiedoksi;

Kelan palvelutiedote 11.11.2009

Päätös ensi vuoden vanhempainpäivärahasta viipyy
Kela ei voi käsitellä ensi vuonna alkavien vanhempainpäivärahojen hakemuksia ennen kuin laki sairausvakuutuslain muutoksesta on vahvistettu.

Äitiysrahaa tulee hakea viimeistään 2 kuukautta ennen laskettua synnytysaikaa. Tällä hetkellä Kela ei kuitenkaan voi valmistella ja ratkaista niitä hakemuksia, joissa äitiyspäivärahan ensimmäinen maksettava päivä on 1.1.2010 tai sen jälkeen.

Hakemusten käsittelyssä odotetaan lakia sairausvakuutuslain muutoksesta. Lakiin on ehdotettu pysy-vää säännöstä prosenttivähennyksestä, joka tehdään päivärahan perusteena olevasta työtulosta. Lain vahvistamisesta riippuu, milloin Kela pääsee ratkaisemaan vanhempainpäivärahoja. Sosiaali- ja terveysministeriö arvelee prosenttivähennyksen olevan tiedossa marraskuun lopulla.

Aikaisempina vuosina asiasta on säädetty vuosittain erillislailla, joka on vahvistettu joulukuussa. Tällöin Kela on pääsyt ratkaisemaan vanhempainpäivärahahakemuksia vasta joulun jälkeen.

Hakemusruuhka pyritään joka tapauksessa purkamaan nopeasti heti, kun laki on vahvistettu. Päätöstä kannattaa odotella rauhassa tammikuun lopulle saakka. Lain vahvistamisesta ja hakemusten käsittelyn käynnistymisestä tiedotetaan Kelan internetsivuilla.

Vanhempainrahahakemusten käsittelyn pysähtyminen ei vaikuta äitiysavustushakemuksiin. Äitiysavustus tai -pakkaus voidaan myöntää normaalisti.

 
Pikaseen taas taustalta..
Ois kiva kuulla, millaisia omituisia raskausvaivoja/-tapoja teillä on? :)
Muaki, kuten Iloa, siis vaivaa toi yleinen raskausdementia plus että hyvä matikkapääni on muuttunu äärimmäisen huonoksi (esimerkkinä 15 jaettuna kolmella.. noh, vastaushan on "neljä ja vähän päälle" :LOL: Näin siis laskin tänään..)
Sanojen merkitykset myös muuttuneet kummasti :D

Huh huh, heränny jo kuudelta ja tapellu esikoista 2,5h päikkäreille. Pitäs varmaan itekki mut oon jo yliväsyny eikä uni tuu silmään :xmas:

mobic - ei järjen häiventäkään
 
Kiitos vastauksista äitiyspakkauksen vaatteista!! :flower:

Miimon Täällä toinen hieman tavarahankinnoissa hukassa oleva :ashamed: Ekana tuli mieleen ne isot asiat, kuten vaunut ja pinnis. Kuitenkin kaikenlaista kamaa on vaikka kuinka paljon, ja samalla kuitenkin kun pitää keksiä, mitkä jutut on tarpeellisia ja mitkä tarpeettomia :headwall: Oon aatellut, että pitäisi kierrellä kauppoja katsomassa, mitä löytyy, jos sitten saisi jotain käsitystä asiasta.

raskausdementia on iskenyt tännekin... Miehen mielestä on niin huvittavaa, kun olen välillä ihan hukassa.

Kellot on jo paljon, ja pitäisi suunnistaa sänkyyn.

Hyvää illanjatkoa ja yötä!



 
mysti mulla välillä vihloo alas kun vauva siellä oleskelee ja sitten kun kävelen ulkona normaalia kävelevauhtia niin oikealle alavatsaan rupeaa vihlomaan.
Niin miäkin esikoisen odotus aikana kiikutin ne heti Kelaan suoraan neuvolasta mut jo toisen kanssa ei ollut niin kova kiire eikä nytkään:)

Fantaihana MITÄ??Siis onks kappahlissa myös pöllppusseja :eek: ???Mähän ostin tälle pienokaiselle pöllöpussin Prismasta kotiutumista varten:)Mähän oon ihan kajahtanut kaikkiin pöllö juttuihin *huokaus* =)

Minna77 jos en väärin muista niin siellä on eniten 60cm vaatteita ja sit 70cm on muutama joten se riippuu ihan vauvan kasvuvauhdista et riittääkö ne puoleen vuoteen asti vai vaan 3kk niin kuin kavverilla on 3kk poika joka on ihan näinä päivänä liian pieni 60-62cm vaatteisiin.

IntoOlivia voi onkohan se samanlainen kuin meidän:)?Meilläkin kiertää suvussa nimittäin rottinki sänky joka odottaa nyt tuolla varastossa sisällä kantamista:)

(.) mä erehdyin tänä aamuna käymään vaa'alla sitten viime neuvola kerran jälkeen ja neljä kiloa on tullut :eek: :kieh: :ashamed: Siis voi herranjumala mikä määrä :eek: :kieh:
Pakko alaa vähän katsomaan mitä syö tai mä en mahdu sairaalanovista sisään kun tätä painoa on valitettavasti jo ennestäänkin ihan tarpeeksi :ashamed: Ylihuomenna saan neuvolassa varmaan kuulla kunniani vaikka ei meidän terkka oo koskaan ennenkään painoa ikävästi kommentoinut vaikka sitä varsinkin esikoisen aikaan tuli kunnolla...

Metsätähti ja onnenjyvä 22+5
 
IntoOlivia nykyinen Miimon ja tietysti muuta tavaroista kiinnostuneet:
Mä olen henk.koht. kokenut nämä tarpeelliseksi heti lähes alussa:
-turvakaukalo (jos aikoo autolla omalla tai taksilla kotiutua sairaalasta)
-50-56cm vaatteita (5-6 pitkähihaista bodya ja niihin potkuhousut)Maku asia tykkääkö enemmän puolikkaista vai niistä jotka kiinnitetään olkapäiltä.
-60cm vaatteita samanverran kuin noita edellisiä
-vanupuikkoja
-vanulappuja
-3-6kg vaippoja
-vauvan amme
-sitteri
-harsoliinoja (tulee pakkauksessa)
-lakanoita 2-3 (yhdet peti vaatteet siis lakana ja pussilakana tulee pakkauksessa)
-muovitettu frotee (yks pieni tulee pakkauksessa)
-pinnasänky (vauva voi ensimmäiset viikot/kuukaudet nukkua myös pakkauksen laatikossa tai vaunukopassa niin kuin meillä)
-meillä on käytetty tuttia
-rintakumia oon tarvinnut ensiviikkoina
-tutteli tai muu korvike purkki on meillä ostettu kaappiin varmuuden vuoksi jos tulee "hätä" (niissä on pitkä säilytys aika)
-tuttipullo ja siihen maitotutti (esikoisen aikana tuli pakkauksessa mut enään ei tuu)
-liivinsuojia, mä otin niitä mukaan jo sairaalaan :attn:
-vaunut (kannattaa mallia miettiessä ottaa huomioon että mahtuvat mahdollisen auton takakonttiin tai hissiin, minkälaisessa maastossa niillä ajellaan esim. meillä piti olla isot renkaat jotta pääsee lumessa ja sohjossa sekä epätasaisella kulkemaan, tarviiko nukkuvaa vauvaa siirtää kopan kanssa jolloin iso painova koppa voi olla huono valinta ja pehmeä kantokassi käy paremmin, onko varaosia saatavilla jos joku hajoaa,tarviiko tavarakoria esim ostosten kuljettamiseen kankainen nimittäin kestää vähemmäin kuin metallinen,
-vauvan harja (tulee pakkauksessa)
-kylpylämpömittari voi olla hyvä jos mietityttää veden oikea lämpötila (tulee pakkauksessa)

Nää mulle nyt ensimmäisenä tuli mieleen, lisätkää jos jotain jäi puuttumaan tai jos ootte kokenut tarpeelliseksi:)
 

apua oli tullut niin monta tekstiä mulle että ny unohin että ketä ne oli laittanut..
Mutta en saanut mitään lappua missä istukka sijaitsee.. mutta mennään ens pe 4d ultraan niin kysäsen sitä sit samalla, ja painan mieleeni. :)

harakanhattu kyllä me oltiin samoissa kuumeilioissa..ja taitaa olla muutama muukin.. kun meitä plussas monta sillon heinäkuussa.. kiva kun sain tulla tänne takas:)

hei onko muilla tullut vatsaan paljon karvoja.. mä olen ihan ihmeissäni kun mulla on tullut.. :D

tiitu ja nella rv21+4
 
Täällä myös tuo raskausdementia vaivaa...
Ja nyt tullut migreeni mukaan kuvioihin, ei yhtään kiva!
Mysti: Mulla myös vihloo tonne alas ja kävely on toisinaan melko tuskasta ja supistuksia on myös täällä enemmän ja vähemmän!
Musta tuntuu et nää liitoskivut pahenee vaan joka raskauden myötä!

Ristiäiset:Me pidetään sit täällää kotona ja luultavasti sama pappi tulee kastamaan joka on tuon meiän puoltoista vuotiaankin kastanut!Nimi on vielä mietinnässä kuin myös kummit!

Meillä on tollanen 7-hengen farmari auto ykkös autona, jospa se viel menis vaikkei kyllä paljo tavara tilaa sit jää, kun on neljä lapsukaista kyyis...
Mut nyt taidan lähtä lenkille!:)

anri&masuvauva rv 23 tasan
 
Pitkästä aikaa ehtii taas tännekin (tai ei ehkä ehtimisestä o kyse, ei vaan o saanu aikaiseksi). Kauhiasti on taas tapahtunu.. Eli sairaslomalla nyt sit oon jouluun asti ja varmaan siitä vielä jatketaan se pari viikkoa et ei tarvii ennen lomia enää töihin mennä.. Alko supistelee ja selkäkivut välillä tosi kovat, kotityöt jo välillä yhtä tuskaa. Nyt kauhee ajan kulutuksen tuska :eek:

Tänään kävin keskussairaalassa kontrolliultrassa aivokammioiden takia ja ne alle rajojen eli normit, ihan niinku kaks viikkoa sitten tehdyssä ultrassa. Saatiin aivan ihania 4d kuvia vauvasta :heart: :heart: Luulin ettei sairaalassa kyseistä tekniikkaa ole mutta yllätyin iloisesti jo viime kerralla ku saatiin "live-kuvaa" mahasta :p

Vauva meillä kaikin puolin muuten ok. Oli jo kasvanut kovasti, painoarvio tais olla 520g, vastaa viikkoja 22+4.

Huomenna mennään vaunuostoksille. Varmaan päädytään emman bestar combi yhdistelmiin. Edulliset ja vaikuttivat ihan hyviltä ja luin et ihan hyvää palautetta käyttäjät on nettiin juuri kyseisistä kirjoitelleet. Oliks täällä kellään kokemusta? Varmaan ostetaan samalla muutakin vauvatarviketta. Pitkän mietinnän jälkeen ollaan nyt päätetty et kokeillaan kestovaippailua et niitäkin pitäis alkaa hankkii.

Huomenna olis myös neuvola aamulla joten on tää yhtä juoksemista. kahden viikon aikana oon käyny kolme kertaa sairaalassa ja kerran neuvolalääkärillä ja huomenna vielä neuvola :D Mut pääasia ku vauvalla on kaikki ok niin mami kyl jaksaa juosta!

Ai nii! Sikapiikin kävin viikko sitten. Pari päivää siitä oli ýhtä tuskaa kun oli karsee pahoinvointi ja jysäri. Sit alko elämä helpottaa. Kauhulla luin lehdestä muute ku joku sairaala oli kieltäny isien osallistumisen synnytykseen ja osastolla kokonaa vierailun. Järkyttävää sinänsä jos tällaiseen ollaan menossa sikalentsun takia! Ite en osais kuvitellakaan synnytystä ilman et mies tukena ja turvana :ashamed:

LM & Pirpana 22+1

 
Hali87 Joo sieltähän se vastaus tuli. Vein paperit 11. päivä ja 13. päivä perjantaina asia oli käsitelty ja postitettu 16. päivä eli nyt maanantaina. Käsittelypäivästä alkaen 2 viikon kuluessa pitäis tulla eli sulla on varmaan käsitelty se samassa erässä. Äitiysrahasta ei tosiaan mitään tietoja ollut, mutta lapsilisät ok ;) Jos vaan löytyy pankin tunnukset, niin sieltähän niitä voi käydä katsomassa ihan Kelan sivuilta :)

Täällä nivusvaivat ja unettomuus jatkuu. Soitin eilen neuvolaan ja lupasi laittaa lähetteen fysioterapiaan jos saisin tukivyön. Kuulema voi parisen viikkoa mennä. Tänään tuli soitto, että on yksi peruutusaika eli pääsenkin fysioterapiaan sovittamaan vyötä jo huomenna!! :) Aivan mahtavaa!

Sokerirasitukseen sain valita menenkö vai enkö. Painoindeksin mukaan ei tarvisisi mennä välttämättä (alle 25), mutta kun oli sen verran lähellä sen rajaa ja lisäksi suvussa on rasite diabetekseen, niin sanoin sitten, että voihan sinne mennä. Toisaalta ärsyttää sikana, että valitsin noin, mutta vauvan ja itseni parhaaksihan tuo on ajateltava. Ne on kuitenkin arvokkaita testejä ihan rahallisestikin, niin tuleepahan tehtyä. ja antaa myös osviittaa siihen, että onko tulevaisuudessa kohonnutta riskiä sairastua diabetekseen...

Muuta sen kummempaa tänne ei kuulu. Paitsi poks jälleen kerran, kun viikot paukkuu :LOL:

Jemppi & Aapo 23+0 :heart:
 
MLL
Heippa!
Ompas taas tullut tekstiä eilisen aamun jälkeen :eek: :)

Toi raskausdementia tosiaan vaivaa niin en enää oikeen muista mitä mietin tossa että kommentoin :) Yritetäämpäs nyt kumminkin jotain :)

Tiitu Tervetuloa :)

Äitiyspakkaus ilmoitus oli kuulemma tänään tullut kotiin, että kahessa viikossa on perillä. Hullun nopeaa toimintaa, koska vein laput viime torstaina!

Tavaroista: Ei mullakaan ole vielä juuri mitään valmiina, on tosin teidossa mistä saan pinniksen, sitterin, syöttötuolin ja hoitopöydän. Eilen kävin kattelemassa kuomurattaita, aijon siis ostaa ne ja lämpöpussin ja skipata vaunut kokonaan, ja turvakaukaloa. Vaatteita ei ole kuin muutama ostettu, enkä kamalasti viitsi ostaakkaan kun niitä on ilmeisesti tulossa lahjaksi. Nyt vaan sitten pitäisi malttaa odotella,että saa kaikki kamat kotiin ja pääsee järjestelemään ja näkee mitä puuttuu. Kiirehän tässä ei vielä ole :) Ketkä miettii, että mitä hommaisi niin avasin tonne vauvat puolelle keskustelun "mitä vauvalle kotiin" ja olen saanut aika kivasti sinne vastauksia, että sieltä voi kurkkia :)

Kävin ostamassa sellasen tukivyön, lähinnä leveä kuminauha, mutta helpottaa kyllä niiiiin oloa kun kävelee. Ihana, kellä on painavan tuntunen maha ja selkä väsynyt niin suosittelen. Eipä mulla kai muuta..ainakaan en muista :D

MLL :heart: 22+6
 
Nimijäiset ovat meillä koska mä en kuulu kirkkoon ja sovittiin miehen kaa et pikkunen saa hänen sukunimensä ja mä saan mun nimijäiset :D Lapsi saa sit itse vanhempana päättää haluaako liittyä kirkkoon vai ei, en sitä estele :)

Tavaroista Vaatteita on aika paljon..Lähinnä 56-62 cm..Varmaan pitäis muutama 50 senttinenkin ostaa :) Äitiyspakkauksen pitäis tulla joko nyt täl viikol tai ens ni pääsee taas niitä hipsutteeen :)

Tiitu tervetuloa, meinas iha unohtua :D

Vaunuja
ollaan katteltu mutta ne sit saadaan ku saadaan, sillon ku äite vie ostoksille :D

Omaan napaan ei ihmeitä, vauva tänään polki kunnolla mun rakkoo, oli pikkusen epämukavaa :D Ja on jo parina päivänä koitannu mahasta läpikin tulla :D
Selkä on kovin jumissa, voi toki tästä koneella istumisesta johtua myös :p

murgu ja möhkis rv 24+5

:heart:
 
lana-muikku: Et sä tänne yksityisviestinä saa näkyviin mitään. Voit lähettää toiselle yksityisviestin joka menee sen henk.koht postilaatikkoon.Yksityisviestin lähettäminen toiselle onnistuu painamalla tota kirjekuoren kuvaa sen henkilön nimimerkin alla jolle haluat sen lähettää. :)
 

Yhteistyössä