Arell, taitaa monikkoraskauden erilaisuus tulla esiin vasta vähän pidemmällä. Tai raskaushormoneja on tuplat, joten hormoneihin liittyvät "vaivat" voivat tulla myös tuplana. Itse en voinut kovinkaan paljon pahoin, oli kyllä yököttävä olo, mutta en joutunut oksentamaan. Kaksi alkiota laitettiin, eli oli ihan tiedossa että kaksosraskaus on mahdollinen ja muistaakseni viikoilla 6-7 todettiin, että kaksi elävää ihmisen alkua siellä on. Sitä ennen ei mulla ainakaan ollut mitään tuntemuksia kahdesta, mutta ei tietty ollut vertailupohjaa yhdestäkään kun oli eka raskaus. Mihinkään seuloihin ei voitu mennä, koska hormoneiden yms. määrä olisi vaikuttanut vääriin tuloksiin.
Maha alkoi kasvamaan aika nopeasti. Muistelen, että viikoilla 8-9 oli jo aika kumpu, mutta olin silloin tosi hyvässä kunnossa ja maha oli muuten ollut litteä. Työkavereilleni kerroin siinä 12 vkon kohdalla ja sitä ennnen jouduin jo varmaan useamman viikon peittelemään kasvavaa mahaani. Mitä isommaksi maha kävi, sen pahemmaksi kaikki raskausvaivat tulivat. Tosi aikasin alkoi tulla jo liitoskipuja, koska maha kasvoi niin nopeasti. Raskaus meni onneksi muuten hyvin, vauvoilla koko ajan kaikki kunnossa, mutta mulla alkoi kroppa prakaamaan ja jäinkin sairaslomalle jo kuukausi ennen virallista äitiyslomaa.
Ja voin kertoa, että niitä raskauden ajan vaivoja oli. Jos joku haluaa kuulla lisää, niin kerron kyllä. Muistot kultaa vuodet (vai miten se meni), joten voi olla et joudun käymään lukemassa vanhoja päiväkirjoja ja raskausblogiani että mitäs kaikkea silloin olikaan meneillän =D
-M-