**Maaliskuun murut** Elokuun ajatuksia

Maaliskuisten odotusketju

(c) jakemcmillan.wordpress.com

LA/ Nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala

27.2.2014

knyte / 31 / esikoinen / PHKS

1.3.2014

Jenniii90 / 22 / 2. lapsi / TAYS

AnneD / 25 / esikoinen / TYKS

mamanova / 26v / 2. lapsi / K-PKS

hokapontas / 23 / esikoinen / JS

2.3.2014

Anun / 24 / esikoinen / PHKS

Sukuti / 26 / 3. lapsi / KAKS

Matti Katikainen / 2. lapsi /

Taika78 / 35/ 2. lapsi / TYKS

Jonsu123 / 29 / 3. lapsi / VKS

Mayinka / 30 / esikoinen / SeKS

luminen85/ 3. lapsi / TYKS

3.3.2014

marizella / 26 / 4. lapsi / KAKS

Helki81 / 32 / 4. lapsi / K-HKS

Viuku / 30 / 4. lapsi

Nonna88 / 24 / 2. lapsi / PKSSK poikaolo

Pikkusukka / 35 / 3. lapsi poikaolo

Maamis / 21 / esikoinen

Katza78 / 34 / neljäs / HYS

Aliza / 32v. / toinen lapsi / NKL tai HYS

4.3.2014

Elluska88 / 25 / 2. lapsi / KOS

5.3.2014

Suovesi / 25 / 1. lapsi / PS

Pupulin / 29 / esikoinen

Karenina / 32 / 4. lapsi / Ulkomaat

6.3.2014

Elpis / 32 / 2. lapsi / PKSSK

Babytwo / 2. lapsi / PKSSK poikaolo

7.3.2014

kermakaniini / 32 / 3. lapsi / KOS

Pikkis85 / 28 / 1. lapsi / KOKS

Unis / 31 / esikoinen / PS

8.3.2014

Niinuli / 21 / 2. lapsi / KSKS

Pumpula76 / 36 / 7. lapsi

Neiti83 / 30 / esikoinen / TYKS

Elisabeth279 / 33 / 3. lapsi / MKS

aarresaari / 24v. / esikoinen / KYS

9.3.2014

Kurpitsainen / 34 / 3. lapsi / KOS

Cassyput / 29 / 3. lapsi / VKS poikaolo

andyi92 / 20v / ensimmäinen / PHKS

10.3.2014

-K- / 29 / esikoinen / OYS

Merjus / 27 / 3. lapsi / OYS

audree / 23 / 1. lapsi

12.3.2014

Elisssa / 22 / 3. lapsi / KOKS *mahdolliset kaksoset*

mamma2011 Jkl / 30 / 2. lapsi / K-SKS

bulla / 32 / 4. lapsi / OAS

Pione / 2. lapsi

13.3.2014

Hemu80 / 33 / 2. lapsi / TYKS

Lauramom / 20 / 2. lapsi / K-SKS poikaolo

Kultasiipi85 / 27 / 3. lapsi / KOS

14.3.2014

Cembalo / 24 / esikoinen

Irene80 / 32 / 2. lapsi /TAYS

Diipeli / 26 / 4. lapsi

bambiina77 / 36 / 5. lapsi tyttöolo

LiinaLiina / 34v. / 2. lapsi / JS

15.3.2014

läkerol / 34 / 4. lapsi / K-HKS

niiskunenä / 27 / 2. lapsi / KYS

Äitee kahdelle -81 / 32 / 3. lapsi / Oys tyttöolo

hömppää / 28 / 4. lapsi

Kengännauha / 31 / esikoinen / OYS

17.3.2014

Niiskuneiti25 / esikoinen / KOS

Mannamuu / 26 / 2. lapsi / KOS

18.3.2014

Tipetsu / 29 / 2. lapsi / KYS *kaksoset*

Sekopo / 29 / 2. lapsi / K-HKS

Ann-ie / 24v / 2. lapsi / K-SKS

19.3.2014

PieniIhme / 20v. / 2. lapsi / NKL tai KOS tyttöolo

Pätkäle / 28 / 2. lapsi

Hätähousu / 29 / 3. lapsi LA / K-PKS

juuw/ 21 / 2. lapsi / KOS

21.3.2014

Esteri1 / 40 / 1. / Helsinki

anu84 / -84 / 3. lapsi / SEKS

22.3.2014

Riksu84 / 29 / 4. lapsi / Oulaskankaan sairaala tyttöolo

satuham / esikoinen

petriina / 38 / 2. lapsi / EKKS

Arell / 27v / 2. lapsi / KOS tai NKL poikaolo

nasu<3 / 30 / 2.lapsi / JS

23.3.2014

Zophie / 2. lapsi /

saraheinä / 29v. / 3. lapsi / OYS

24.3.2014

Scarabee / 37 / 2. lapsi / Porvoo

OivaAino / 38 / 4. lapsi / OYS

25.3.2014

Mesimarjaana / 3. lapsi / NKL

Ellia / 29 / ensimmäinen / ulkomaat

Nana_84 / 28 / 2. lapsi / TYKS

Riisi / 31v. / esikoinen / OYS

-Mira- / 38 / 3. / TAYS poikaolo

26.3.2014

odis / 3. / L-PKS

satutytti / 28v. / 3. lapsi / TAYS

27.3.2014

Belly- / 23 / 2. lapsi / OYS

Eleonoora86 / 26 / 1. lapsi / K-PKS

Veera 82 / 30 v. / esikoinen / JS

Pullataikina / 30v / 2. lapsi / TAYS

Naakari / 28v. / toinen / PHKS

Malendra / 26 / 3. lapsi /OYS tyttöolo

Simssi / 28 v. / 1. lapsi / JS

28.3.2014

IdaAdele / 22 / 3. lapsi / OYS

Postimerkki / 23 / esikoinen

SanniRuu / 38 / 3. / KAKS

29.3.2014

Nemmiina / 24 / 3. lapsi / KOKS

30.3.2014

Selina76 / 37 / 2. lapsi

31.3.2014

tiNpPa / 31 v. / 2. lapsi / ulkomaat

LA ei tiedossa vielä:

Tituleena / 22 / esikoinen / SatKS

Aidi / 25 / 1. lapsi / TAYS

juff / 29 / 2. lapsi / KOS

hiiha / 27 / 2. lapsi / TAYS

Meitä odottajia on: 101
Kaksosia odottaa: 1

Esikoista odottaa: 28
2. lapsi: 37
3. lapsi: 23
4. lapsi: 11
5. lapsi 1
7. lapsi 1

Toiseen pinoon siirtyneet:

LA 31.3.2014: Henja / 25 / 2. Lapsi / HYS?

Surun kohdanneet: Olette ajatuksissamme :hug:

Yemina (kemiallinen) <3
sparklingfun (kohdunulkoinen) <3
Villaruusu <3
-iitu_ <3
kaarina80 <3
Silvia Logo <3
BigMomma <3
sydäntähti <3
VoiceOfBaby <3
Meelia <3

Päivityspyynnöt punaisella, kiitos!

SYNNYTYSSAIRAALAT

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKSSK = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala

Ultra-aikoja

23.8. Niinuli

26.8. Ellia

27.8. Babytwo
Cassyput
bambiina77
Elisabeth279

28.8. AnneD
audree

29.8. SanniRuu
Lauramom

2.9. läkerol
Irene80

3.9. Äitee kahdelle -81

5.9. Tipetsu

6.9. Niiskuneiti25
PieniIhme

10.9. satutytti

11.9. Arell

18.9. Ellia
 
Viimeksi muokattu:
Pelkkää omaa napaa: Tänään oli siis mulla lääkärineuvola, kaikki ok.
Ultrallakin vilkaistiin ja siellä se pieni
pötkötteli ihan oikeassa paikassa ja syke näkyi. Mitään mittoja ei kyllä ottanut.

Pahoinvointi on mulla ihan hirveää 24/7. Oksentanut en ole vielä, mutta se on välillä NIIN
lähellä... :x Tämmöstä en muista aiemmissa raskauksissa olleen, joita siis on kolme takana.

Mulla muuten on tuo laskettuaika 15.3. Laskin sen aluksi
väärin, neuvolassa korjasivat.

Hyviä vointeja kaikille! :)

Läkerol ja Nimetön 7+4
 
  • Tykkää
Reactions: anu84 ja niiinuli
Iitulle paljon voimia! :hug:

Uusille tuttavuuksille tervetuloa! :flower:

Me käytiin tänään varhaisultrassa, eli viikolla 7+4. Pikkuinen pötkylä sieltä löytyi. Ruudulla erottui pää, vartalo, pienet käden alut ja sykkivä sydän. :) Pituutta oli pötkylällä 15,8 mm ja koko vastasi viikkoja 8+0. Pidän kuitenkin nuo menkoista lasketut viikot todellisina, koska noin pienen mittaus saattaa sen pari päivää heittää.

Oireista mulla on vahvimpana pahoinvointi. Tänään en ole oksentanut kertaakaan, mutta sunnuntaina oksensin 8 kertaa. Toki monilla on vielä paljon pahempi pahoinvointi, joten olen ihan tyytyväinen jos tämä tällaisena pysyy. Koko ajan siis etoo ja tunnin välein pitää syödä, mutta sillä konstilla aika hyvin pysyy pahoinvointi hallinnassa. Yksi työkaveri on nyt raskauden arvannut, kun töissäkin syön koko ajan välipaloja ja kahvinjuonti on jäänyt ihan minimiin. Väsymys ei ole mun mielestä juurikaan normaalista poikkeavaa.

Cembalo 7+4
 
  • Tykkää
Reactions: anu84
Hei! Täällä uusi foorumilla. Asun Vantaalla 25 vuotias ja rv 8+2 tänään oli eka neuvola ja l.a siirtyi 10.3. Esikoista odotetaan aviomieheni kanssa. Liityin tänne jotta saisi hieman vertaistukea näihin vauvahöpötyksiin ja mies ei vallan ahdistuisi :D tällä hetkellä en tunne montaa lapsiperheellistä näillä hoodeilla joten seura ei pahitteeksi :)
 
Täällä ilmoittautuu uusi ryhmäläinen. Ikää on 30-vuotta ja asun Jyväskylässä. Meillä on kolmas raskaus(yksi synnytys, keskenmeno ja nyt rv 8+0). Neuvola on ensiviikolla ja se jännittää ihan hirveesti. Kauhulla odotan sitten niskapoimu ultraa. Saa nähdä pysyykö tämä jarrusukka miten pitkään kyydissä, pelko keskenmenosta tulee mieleen kun sellaisen keväällä koimme, mieheni kanssa.

mamma2011 Jkl, K-SKS, RV 8+0, laskettuaika 12.3.2014
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Arell ja Cembalo
Tervetuloa mamma2011 Jkl ja Maalismasukki87
Maalisasukki, haluat varmaan listoille myös? En vielä uskaltanut lisätä :)

Huhuilen teitä, jotka olette kysymysmerkillä mukana listoilla. Miten voitte? Oletteko vielä matkassa? Onko laskettua aikaa löytynyt? Toivottavasti voitte hyvin!

Arell ja Herne 6+4
 
tervetuloa uusille,vaiks kyl aika uus oon iteki:)

Esteri1 kyseli kävin yksityisellä vai kunnallisella ultrassa.kävin kunnallisella ja menen sillo perjantaina kans. Sain ajan kyllä ihmeen nopeasti sillo eilen,mut johtu varmaan siitä että tuon tiputtelun lisäksi on päivittäin nämä alaselkä-ja mahajomotukset tosi kovia.tosin ilman särkylääkkeitä mennään. ( Tipetsu )Nyt eritoten nuo alavatsakivut on vaan lisäntyneet.Ei ehkä koventuneet, mutta tuntuu että on ihan koko ajan kipeänä ja että kohta hulahtaa housuihin kaikki sisuskalut:) Niin ja siitä miehen osuudesta verekkyyteen ei lääkäri puhunu mitään.

hömppääsitä mä vähän oon miettiny, et ku mä taas tein positiivisen raskaustestin kuitenkin jo kesäkuun30.päivä.(viim.kuukautiset alko1.6 ja kierto ollu säännöllinen 28päivää,ovikset tiesin tasan tarkkaa milloin on)toki ei ollu testin viivat yhtä vahvat mut selkeä plussa kuitenki. mut on tää niin hassua koko hedelmöitysprosessi saati odotusprosessi, ettei sitä voi mun mieli käsittää:) se on vaan niin ihmeellistä. mut ihana tietää, et jollaki ollu sama juttu, et on ollu pienemmät viikot ja kaikki menny hyvin!antaa taas toivoa <3

sain tänään ne verikokeiden tulokset ja kaikki oli ok,leukosyytit hemoglobiini ym. raskaushormonipitoisuus oli yli7000. En tienny yhtään, et mikä on ns.keskiverto/hyvä mut hoitaja sano, et toi on ihan hyvä pitosuus. onko jollain enemmän asiasta tietoa?

multivitan raskausvitaminit täälläkin käytössä.no, aina en joka päivä muista ottaa:)

kaarina80
 
Uusi pino, hienoa! Kiitos Arell. Mulle voisi muuten päivittää lasketuksi ajaksi 9.3. Hiukka ärsyttää kun neuvolassa laskevat sen 28 päivän kierron mukaan, ja mulla on 24-26. Eli nyt tuli "takapakkia" muutama päivä. Mutta näillä mennään, onhan niitä maailmassa isompiakin ongelmia. :D

Ikäeroista on juteltu. Meillä ykkösen ja kakkosen välillä on 1v9kk, ja lapset tulevat olemaan 6v6kk ja 4v9kk kun kolmonen syntyy. 1v9kk ikäero toimii nykyään hienosti, tytöt on parhaat kaverit ja tappelevatkin aivan minimaalisen vähän. Mutta silloin alussa oli aivan kauheeta. Tosin se ei niinkään liity ikäeroon, kakkonen nyt vain oli kammottava vauva (anteeksi rakas lapseni :ashamed:), ja olisin varmasti hajonnut silloin vaikka ikäero olisi ollut 10 vuotta. Tämä isompikin ero tyttöjen ja kolmosen välille on nyt musta ihanteellinen, he ovat jo niin isoja ja "fiksuja" että voivat osallistuakin jo vauvajuttuihin. Ja heille jää muistoja pikkusisaruksen syntymästä, mikä on musta niin ihanaa.

Mun mielestä koko keskustelu oikeasta iästä saada vauva on oikeastaan aika turha. (Apua, ei ollut tarkoitus kuulostaa noin epäkohteliaalta!) Eihän sille esimerkiksi voi paljon mitään, jos sitä oikeaa kumppania ei vain löydy ennen kuin 3-kymppisenä. Ei se isäehdokas väkisin vääntämällä löydy. Tai sitten vauvaa saadaan odotella useampi vuosi tms. Itse olin juuri täyttänyt 24 kun ekan sain, ja kolmas (ja viimeinen!) tulee 30 vuotiaana. Olen toki onnellinen että olen aika nuori ja energinen kolmen lapsen äiti, mutta muuten en osaa ajatella siitä mitään kummempaa. Mies aina välillä iltaisin vitsikkäänä toteaa että "jaaha, taas päivä lähempänä sitä kun lapset muuttaa pois kotoa". :LOL:

Me osallistutaan myös seulontoihin. Itse olen sen verran kontrollifriikki, että haluan tietää kaiken sen mikä tiedettävissä on. Yllätyksiä voi aina tulla, vaikka kuinka puhtaat seulat olisi, sekin on hyvä muistaa.

Tipetsu mulla on noita menkkajomotuksia ollut joka raskaudessa, ja on parhaillaankin. Ajattelen että se kuuluu asiaan kun kohtu kasvaa. :) Itse asiassa en ota lääkettäkään koviinkaan jomotuksiin, musta on niin siistiä ajatella että siellä se vauvankoti paisuu. :saint:

-Mira- ihana ilmaisu tuo ominpäin raskautuminen. Kyllä kait siihen tosiaan se mies tarvitaan.. :D Mahtavaa kuitenkin, että teille tuommoinen yllätys sattui!

En tiedä kuvittelenko vain, mutta tuntuu että tänään on ehkä ollut vähän vähemmän paha olo, BILEET! Oon ollut kerrassaan lannistunut, ei sitä vain oikein jaksa pysyä onnellisena jos voi pahoin monta viikkoa 24/7. Toivottavasti se alkaa nyt oikeasti vähenemään.

Muutakin kivaa tänään on tapahtunut, olin ekassa neuvolassa ja sydänäänet saatiin hyvin kuulumaan. Vähän meinas tulla itku silmään, siellä on joku. :heart: Olihan se jo varhaisultrassa todettu pari viikkoa sitten, mutta nyt tuntuu silti taas todellisemmalta.

Cassy rv 8+3
 
Tulin merkkaamaan pinon ja huomasin että oon näköjään kirjottanut synnärin pikkusen väärin, oikeastihan se on PKSSK eikä PKKS :D Jos sen viitsis vaihtaa joku ihana :)

Elpiksellä näköjään sama laitos ja sama LA, aika jännästi sattunu :)
 
Kiitos Arell uudesta pinkasta :) Edellisestä tulikin kuukaudessa jo aika pitkä :O

Ja tervetuloa kaikille uusille, oikein hyvää ja mahdolisimman mukavaa odotusta! :flower:

Keskustelu kullekin hyvästä iästä saada lapsi on ihan yhtä turha kuin keskustelu lasten ikäeroistakin, silti kummastakin mielestäni on ihan ok ja saa jutella tällaisella keskustelupalstalla :) Itse ainakin kannatan kovasti sitä että saa ja voi jutella mistä tahansa, ja kannatan myös sitä että vertaistukipalstalla voisi tuoda esiin tabujakin (esim. negatiiviset tunteet raskauden aikana, synnytyspelot, huoli äitiydestä jne.). Jos jokin aihe ei itseä kosketa, silloinhan kyseisen tekstinpätkän voi vaikka harpata yli :)

Menkkajomotuksia löytyy täältäkin, ihan päivittäisiä. Mahtavat olla kohdun kasvukipuja tai vastaavia, mutta mitään haittaa niistä ei ole ollut. Tänään aamummalla oli ihan sellainen olo kuin aina kuukautisten alkamispäivänä ennen kuin vuoto alkaa, sellaista kouristelevaa kipua. Aluksi huolestutti, mutta kun jo kahdessa ultrassa on todettu pienen sydämen läpättävän, en jaksa enää murehtia. Koen ilmeisesti ensikertalaisena kohdun kasvamisen samanlaisena tuntemuksena kuin kohdun kouristelun kuukautisten aikaan :)

Oloista muuten, elo on aika tasaista. Pahoinvointi on jo vähän tasoittunut, aamulla aamupalan jälkeen on hetken ikävämpi olo ja jossain vaiheessa aamupäivää iskee yleensä parin tunnin pahempi ällötysjakso. Muuten pahoinvointi on tasaista etomista joka ei nosta sappea suuhun tai juoksuta porsliinille. Vessassa ykkösellä ramppaaminen on melko tiuhaa ja tosiaan noita kohtukipuja on päivittäin muttei koko aikaa, ovat yö- ja aamuvoittoisia, päivällä tuntuu yleensä vain jos teen jotain fyysisesti tosi raskasta tai repivää. Rintsikkaostoksille pitäisi lähteä, ei ne ennen noin isot ole olleet.

Raskausvitamiinina täällä Multivitan raskaus & imetys ja pyrin syömään rautapitoisempaa ruokaa hemoglobiinitason ylläpitämiseksi. Söin perus Multivitaa ennen raskautta ja sen kylkeen foolihappolisää, vaihdoin raskausvitamiineihin heti plussan jälkeisenä päivänä. Omegaa voisi kyllä alkaa ottaa purkista kun ainoat rasvainen kala josta tykkään (lohi) on ruokarajoitusten listalla.

Oikein mukavaa lähestyvää viikonloppua leidit, torstai on toivoa täynnä! :heart:

Mayinka & Nyytti 9+4
 
Viimeksi muokattu:
kaarina80 Mitkä sun viikot on? Pitoisuus riippuu siitä.

Omegaa pitäisi minunkin hakea! Ruoasta en varmasti saa tarpeeksi. Mulla on multivitan lisäksi kalciumlisä menossa myös. Varmaan rautalisä Obsidan tulee mukaan vielä jossain vaiheessa.

Cassyput ainahan tuo "ärsyttää" kun menee myöhemmäksi laskettu :) Mulla oli eka laskettu viime raskaudesta Uudenvuoden aatto, joten olin ihan onnellinen että meni myöhemmäksi, muuten ois kyllä ärsyttänyt mutta tohon aikaan vuodesta se oli hyvä juttu. Tyttö tulikin maailmaan sitten 6.1 loppiaisena :)

Mä oon huomannut olevani vähän nopeammin ärsyyntyvä tolla esikoiselle. Paljon helpommin huomaan tunteen että nyt todella pistää vihaksi. Siinä vaan koettanut sitten laskee kymmeneen jne.

Arell ja Herne 6+5
 
täältä omaa napaa vaan..

tiistaina olin tiputuksessa tän hirveen pahoinvoinnin takia. :/ eilen oli vähän parempi olo, pystyi vähän syömään ja juomaan, mutta kyllä tänään taas iski karu totuus kun pönttöä on halailtu jatkuvasti pienenkin nestemäärän jälkeen. :/ kyllä tämä alkaa syömään ihan henkistä hyvinvointiakin. täytyy vaan yrittää jotenkin tsemppailla. loppuviikon olenkin saikulla. jos tämä jatkuu koko raskausajan, niin voipi olla että meidän lapsiluku tulee täyteen!
ekaan ultraan vielä kolmisen viikkoa.

pahoinvoiva niinuli ja mini 8+5
 
Hei kaikille,

Minä ilmoittautuisin mukaan iloisten odottajien joukkoon!
Odotan esikoistani, raskaus oli pieni -mutta iloinen- yllätys minulle sekä miehelle. Saa nähdä, sotkeeko maaliskuussa sylissä tuhiseva nyytti hääsuunnitelmia, kun tarkoituksenamme oli mennä naimisiin ensi kesänä. :)

Minut voi listaan päivittää tiedoilla:

LA 7.3.2013
Pikkis85 / 28 / 1.lapsi / KOKS


Varmaan tuo laskettuaika tuosta hieman myöhäistyy, kun varhaisraskaudenultrassa lääkäri epäili neuvolassa arvioitujen päivien hieman heittävän.
Nyt sitten odotellaan jännityksellä vielä kolme viikkoa NT -ultraan menoa, aika on siis varattu 21.8.

Terkuin,

Pikkis85
 
  • Tykkää
Reactions: niiinuli
Moikka!

Ilmoittelenpa itsestäni ja nyytistäni maaliskuisiin. Olen siis:

Mannamuu / 26 / 2. lapsi / KOS (joskos joku sen tonne etusivullekin päivittäs) LA on ainakin toistaseks 17.3.2014. :)

Ensimmäinen on huhtikuinen 2012 ja tuntu jotenki meijän perheelle sopivaks, että lasten ikäero on n. 2 vuotta. Ensimmäinen synty 3 viikkoa ennen laskettua aikaa, täysaikanen oli, mut vähän omalla ajallaan päätti tulla. Tosin alunperin menkoista laskettu LA oli kyllä viikon sisällä siitä, kun nyt päätti poikanen syntyä. :)

Noh, jäädäänpä oottelemaan, kuinka nytten käy. Ja hauska tutustua teihin mammatoverit! :)
 
  • Tykkää
Reactions: niiinuli
Cassyputille, niinulille, Mayinkalle ja kaikille muillekin pahasta olosta kärsiville jaksamista! :hug: Toivottavasti se kaikilla loppuu ajoissa eikä jatku koko raskautta!

Tervetuloa kaikille uusille! :flower:

Joku tuossa mainitsi tarpeesta lähteä rintaliiviostoksille. Onko kaikilla jo havaittavissa rintojen kasvua? Itsessäni en sitä ole vielä huomannut, tai ei ainakaan vielä tarvi vaihtaa liivien kokoa.
 
Uudet ehdinkin jo päivttää listoille! :) Esikoinen leikkii naapurissa koiran kanssa, niin pääsee kivasti koneella hengailee!

Meiltä puuttuu enää 4.3, 11.3 ja 16.3 odottajat :) Mannamuu täydensi listaa pääsemällä ekana listalle LA:na 17.3 :popcorn:

FB:ssä jo kyseltiinkin mutta tuon aiheen tänne myös. Millaisia oireita olette kokeneet viime raskaudessa, onko jotain erityisen kamalaa vaivaa mistä muistatte kärsineenne? Uusille odottajille varmaan mukavaa luettavaa, mutta kyllä se siitä, nämä kamaluudet onneksi loppuu siihen synnytykseen :cool:
 
Rintojen kasvusta: ekassa raskaudessa ei kasvaneet mitenkään erityisesti kun vasta sitten loppuajasta. Mutta nyt ne turpos heti. Tällä viikolla huomasin, että kaula-aukko pullottaa nyt normaalia enemmän. Miten ihmeessä tollasia muutoksia lakaa tuleen jo ihan heti alkuviikoilla. Kuten sit tuo mahakin, hirvee pömppö. Mut kai sitten toisessa raskaudessa kroppa muistaa edellisen ja panee heti töpinäksi. Eilen oli äitiysvaatteita alennuksessa ja olis NIIN tehnyt mieli jos ostaa jotain, mutta en uskaltanut. Kohta loppuu housut, joihin tää pötsi mahtuu.

Cassyput, joo yllätys oli melkonen, mutta tosi ihana sellainen. Elämä osaa yllättää. Olin jo hetinyt surra, etten koskaan saa tietää miltä tuntuis raskautua normaalisti, että on erillasta yllätystä mukana. No, nyt sekin on koettu.

-M-
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
Siis miten ihmeessä tää alku voi mennä näin hitaasti. Tuntuu että siitä on ikuisuus kun plussas, mut eihän siitä oo kun pari viikkoo ja sit siihen et pääsee ultraan on todella pitkä ikuisuus. Mää oon siis nyt vasta rv 6+1, huoh : / . En malta odottaa et pääsen kertomaan muille meijän kolmannesta pikkuisesta, toisaalta odotan joillekin kertomista myös kauhulla kun tiedän heidän ajattelevan kahden lapsen olevan ehdoton oikea lapsilukumäärä. Tällä hetkellä raskaudesta ei tiedä kun mun sisko ja yks kaveri. Meillä on kaikenlisäks tässä muutaman viikon päästä tiedossa isot pippalot ja mun ystävät on tietenkin jo kuukausia puhunu miten määkin vihdoin lähden taas kunnolla juhlimaan ja siihen tietenkin kuuluu alkoholi. En mitenkään halua kertoo vielä tässä vaiheessa mun raskaudesta, varsinkaan kun mun kilpparin vajaatoiminnan takia keskenmenon riski näin alussa on pikkasen isompi kun normi raskaudessa. Mitä ihmettä mää keksin, näistä en pysty edes mitenkään luistamaan vaan osallistua on pakko...Mun pitäis varailla ultra-aikaakin jo mut en oo saanu aikaseks kun se menee vasta syyskuun puolelle niin tuntuu et siihen on tosiaan ikuisuus eikä oo vielä mikään kiire.

Kivaa kun tällä kertaa saa taas ostella vauvallekin kaikkee, esikoisen jälkeen kuopukselle oli kaikki jo valmiina, mutta kuopuksen jälkeen myytiin kaikki vaunut+turvakaukalo+vaatteet ym pois kun mies oli alkuun sitä mieltä ettei ikinä enää vauvaa.

Onkos täällä ihmisillä jo oloja tai toiveita vauvan sukupuolesta? meillä on ennestään kaks tyttöö ja eka raskaudessa ei ollu sukupuolella väliä, toisella kertaa haluttiin ehdottomasti tyttö kun ensimmäinenkin on, mutta nyt on taas ainakin näin alussa fiilis että ei oo mitään väliä kumpi sieltä tulee (mies taitaa vähän pojasta haaveilla, mutta se taitaa olla aika epätodennäköstä kun miehellä on jo kolme tyttöä niin eikös se todennäkösyys toiseen sukupuoleen tossa vaiheessa aika paljon laske).
 
Raskausvaivoista pahimmat oli edelliskerralla ihan hillitön pahoinvointi ja kun siitä selvittiin, niin mulla sattu häpyliitokseen tosi pitkään ihan hemmetisti, mut sen kans kyllä pärjäs joten kuten. Pahin vaiva kuitenkin oli rannesärky, mitä jatku myös synnytyksen jälkeen n. 3 kk:tta. Ei oikeen saanu ranteita käänneltyä ja välillä tuntu pahalta olla vauvan kanssa kotona, kun tuntu, että sen nostelut yms sattu ihan hirveesti. Noh, sekin meni sit ihan noitten tavallisten liitosten löystymisen piikkiin, mutta inhottavaa oli!

Nyt on ainakin toistaseks ollu pahoinvointia vähemmän ja se tuntuu pysyvän aisoissa, kun alottaa päivän näkkärillä ja muistaa syyä säännöllisesti pikkusen. Viime raskaudessa inhotusta aiheuttava ruoka-aine oli sienet, ei tarvinnu ku aatella niitä, niin jo oksetti. Nyt ei oikeen kykene syömään riisiä. Oltiin juhannuksesta 3 viikkoo eteenpäin Japanissa ja siellä tuli kyllä ihan totaalinen ongelma ton riisin kanssa, ei vaan kertakaikkiaan maistunu enää.

Vauvan sukupuolella ei ole väliä. Toki tyttöä itse kukin meillä toivois, kun eka oli poika ja tyttövauvat tuntuu olevan suvussa vähän harvinaisempia. :D Tossa yks päivä kuulin soodatestistä, jolla voi vauvan sukupuolen selvittää eli kun laittaa soodaa kuppiin ja pissii päälle, niin jos alkaa kuplimaan ja porisemaan tulee poika, jos ei tapahdu mitään, tulee tyttö. En oo testannu, mutta aattelin ihan tieteen nimissä joku päivä testata. :D Näyttäispä täällä Kaksplussallakin muutamat testanneen.
 
Arell: Täälläkin ollaan vielä mukana, vaikka laskettu aika ei olekaan vielä tarkentunut. :wave: Ensimmäinen neuvola on ensi tiistaina ja ultra vasta yli kolmen viikon päästä (miten niin kauan jaksaa odottaa!), eli viimeistään silloin ultran jälkeen alkaa la:kin toivottavasti selvitä. :)

satutytti: Mä tuolla fb:n puolella jo kertoilinkin, että mulla on viikonloppuna edessä hyvin alkoholipitoiset kesäjuhlat sukulaisten ja tuttavien kesken. Mulla on suunnitelmissa litkiä alkoholitonta punaviiniä ja lisäksi alkoholitonta olutta siten, että kippaan sen tyhjään tavalliseen oluttölkkiin. :whistle:
 
Satutytti ehdottomasti vaan Aidin taktiikka kehiin ja alkoholitonta mukaan. Kukaan ei sitten viimepeleissä kiinnitä huomiota mitä juomana on kun kunhan juo ja pitää hauskaa =D Se onkin ärsyttävää, et heti kummaksutaan jos joku ei juo alkoholia ja epäillään raskautta vaikka oikeesti syy voi olla mikä vaan (esim. lääkekuuri, toinen harhautusehdotus). Mulla yks kaveri ei juo lainkaan ja se litkii noita alkoholittomia just siksi ettei tarvi aina selitellä. Mun miehen veljen vaimo oli alkuvuonna jo raskaana (tiesi varmaan itse, mutta ei muut) ja silloin oli bileet ja se joi siellä aika paljon. Aloin vasta jälkeen päin miettiin (siis kun kuulin raskaudesta), että feikkasko se juomisen kun joi, mutta ei ollu mitenkään huomattavan kännissä. Oli vielä emäntä ja näin kun joi tavaissiideriä mut oli saattanut aikasemmin vaihtaa sisällön...

Vaivoista, täältä pesee, mutta huomioikaa että oli kaksosraskaus eli kaksinkertainen määrä hormonia kropassa.
- Turvotus: turvonneet jalat,koska lapsen pää painoi verisuonia. Mitkään kengät ei sopinu jalkaan, talvella tosi kiva... Turvonnut naama, näytti 20kg lihavammalta mitä oli, turvonneet kädet, jolloin mikään ei pysynyt kädessä ja kädet puutui vähän väliä. Synnytyksen jälkeen jalat turpos niin, että raskauden turvotukset oli lastenleikkiä. Synnäriltä kotio miehen 4 kokoa isommissa crockseissa ja nekin oli tosi tiukat. Turvotusta kesti yli kuukauden.
- Issiasvaivat: käytin tukivyötä, mutta loppuajassa ei auttanut enää yhtään. Ei pystynyt istumaan, ei seisomaan ja maatessakin hermosärky piti valveilla. Sängystä ylösnouseminen erittäin tukalaa.
- Liitoskivut: alkoi mulla tosi ajoissa, koska maha kasvoi niin nopeasti. Kävelin kuin ankka ja kaikki tärähdykset sattuivat. Kivusta huolimatta yritin käydä edes pienillä ja hitailla kävelylenkeillä. Kivut loppuivat vasta puolen vuoden päästä synnytyksestä, eli silloin vasta pääsin kunnolla vaunulenkeille.
- Suonenvedot: varsinkin öisin. Piti herättää mies yöllä apuun, kun ei itse taipunut itseäään auttamaan.
- Herpekset: kamalia rakkuloita pitkin naamaa ekat 4kk. Sitten onneks rauhottui. Käytän normaalisti estolääkitystä, mutta tuolloin yritin lääkitä jollain luonnonaineilla ja ei auttaneet. Käyton luontaistuotekaupan mehiläisvahaa jolle sit yliherkistyin ja sain ihottumaa.
- Nukkumisvaikeudet: olen aina ollut hyvä nukkumaan, mutta kärsin tuolloin unettomuudesta. Oli vaan niin huono olla ja maha painoi keuhkoja että hengittäminen oli raskasta ja mitenkään päin ei saanut nukuttua. Kuukausi ennen synnytystä oli ihan ahdistavaa kun ei pystynyt nukkumaan.
- Turvonneet limakalvot: nenä tukossa useita kuukausia, mutta yöksi sain ottaa nenäsumutetta.
- Peräpukamat: jotka paheni synnytyksessä. Pukamien lisäksi oloa vaikeutti tunne että lapsen pää painaa kaikki pehmeän kudoksen peräsuolesta ja värkistä ulos...
- Nivelkivut: mulla on löysät nivelet, raskaushan löysentää lantion lisäksi muitakin niveliä ja kipuja oli tietysti lonkissa, ranteissa ja leuassa. Ranteeseen tuli joku ihme patti ja leukaluut kipeyty jos nukkui kyljellään tai varmaankin poskellaan.
- Närästys: ihan kamalaa kipua palleassa. Loppuvaiheessa mulla helpotti vaikka yleensä kai toistepäin. Sain lääkäriltä kyllä hyvää lääkettä, jolla se loppui.
- Hengitysvaikeuksia: lähinnä huohottamista vaikka kävelee rauhassa ja lyhyenkin matkan.
- jännetupintulehdus: tuli kun vauvat oli 2kk. Kolme kertaa piti hakea piikki, että lähti kivut pois. En tietenkään pystynyt piikin jälkeen lepään, kuten suositeltiin. Eka toinen ranne ja kun sen sai kuntoon, tuli toinen ranne kipeeks.

Tässä listattuna kaikki ne vaivat, jotka listasin kun aikoinaan pidin raskausblogia. Osa varmaan jäi laittamattakin... Toivottavasti ette saa noita kaikkia =)

Onneksi kaikki tämä on vaivan arvoista! Mä kärsin kyllä, kunhan vauvalla mahassa on kaikki hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Pitääkin miettiä noita täällä tulleita vinkkejä ton juomisen suhteen. Mun mies järjestää kyseiset pippalot niin mun on helppo vaikuttaa noihin tarjottaviin ja sen myötä hankkia itelle jotain alkoholitonta juotavaa sinne taakse :D ja tehdä samanvärinen booli mitä muut juo, mutta itelle tietenkin alkoholiton ja hakee sen vaan vaivihkaa eri paikasta, eikai kukaan nyt niin paljon jaksa toisen menemisiä seurata et huomaa etten ota siitä samasta kulhosta...vaikeeta tulee silti oleen.

Mikäs muuten toi fb-ryhmä on, oon tullu mukaan vasta nyt niin en oo kuullukaan tollasesta.
 

Yhteistyössä