Maahanmuutto vie järjenkin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Suomalaisten älykkyysosamäärä on kääntynyt selvään laskuun, kertoo tuore tutkimus
Kotimaa Lännen Media 1.1.2018 20:19 168

Henripekka Kallio

Suomalaisten älykkyysosamäärä ei enää kasva, vaan se on laskenut 1990-luvun puolivälistä alkaen, väittää älykkyystutkija James R. Flynnin tuore tutkimus.

Tutkimuksesta on uutisoitu viime päivinä useissa eurooppalaisissa tiedotusvälineissä. Uutisten mukaan tutkimuksessa on todettu, että älykkyysosamäärä on kääntynyt selvään laskuun Suomessa, Norjassa ja Tanskassa.

Tutkimuksessa oletetaan, että sama ilmiö koskee myös Ruotsia, jota koskevat tilastot ovat puutteellisia.

Flynn on erittäin tunnettu älykkyystutkija, jonka mukaan on nimetty niin kutsuttu Flynnin ilmiö. Sillä viitataan kehitykseen, jossa älykkyystestien tulosten keskiarvo paranee väestötasolla pitkällä aikavälillä.

Näin on tapahtunut ainakin länsimaissa vuosikymmenestä toiseen, mutta nyt kehitys on siis Pohjoismaissa kääntynyt päinvastaiseksi, ja muuallakin Länsi-Euroopassa on merkkejä siitä, että Flynnin ilmiö on hyytymässä.

Forskning & Framsteg -lehdessä Flynn pohtii koulutuksen merkitystä käänteelle. Flynn uskoo, että koulujen laatu parani 1980-luvulle asti, mutta ei enää sen jälkeen.

– Olemme nähneet, että koulutyö on nykyään vähemmän vaativaa monissa maissa. Oppilaat käyttävät vähemmän aikaa läksyihin ja lukemiseen, Flynn sanoo lehdessä.

Euronews haastatteli perjantaina tutkimuksen toista kirjoittajaa Michael Shayeria. Tämän mukaan vahva sosiaalinen voima on vaikuttaa lasten ajattelun kehittymiseen vuosi vuodelta enemmän. Shayer tarkoittaa sosiaalisella voimalla muun muassa pelikonsoleita ja älypuhelimia, jotka ovat muuttaneet tapaa jolla lapset kommunikoivat keskenään.

Shayerin mukaan matematiikka- ja tiedekokeet osoittavat, että nykyään vain viisi prosenttia 14-vuotiaista brittilapsista suoriutuu samoista tehtävistä, jotka joka neljäs samanikäinen selvitti vuonna 1994.

– Vaikuttaa siltä kuin tekijät, jotka ovat saaneet älykkyysosamäärän kasvamaan, olisivat menettäneet voimansa, kuvaili Flynn Forskning & Framsteg -lehdessä.

Suomen, Norjan ja Tanskan väestön älykkyysosamäärä on laskenut 90-luvun puolivälin jälkeen 0,23 pistettä vuodessa.

Muutos ei ole vielä kovin suuri, mutta pitkällä tähtäimellä vauhti on huomattava. Jos tahti säilyy samana, suomalaisten älykkyysosamäärä laskee seuraavan 30 vuoden aikana 7,49 pistettä, norjalaisten 6,50 pistettä ja tanskalaisten 6,48 pistettä.

Älykkyysosamäärää ilmaistaan pistemäärällä. Testien tuloksista muodostetaan normaalijakauma, jonka keskiarvoksi on sovittu 100. Näin väestön valtaosan älykkyysosamäärä sijoittuu välille 85–115.

Tutkijat ovat havainneet merkkejä muutoksesta jo aiemmin. Jo vuonna 2012 Flynnin tutkimukset osoittivat, että Pohjoismaissa älykkyysosamäärän kasvu on pysähtynyt.
 
Maahanmuutto vaikuttaa kiistattomasti koska älykkyys on hyvin vahvasti perinnöllistä. Jos älykkyysosamäärän 100 omaava henkilö saa lapsen 90 ÄO:n omaavan kanssa, jälkeläisen älykkyysosamäärä jää n. 95:een.

Mutta Suomen tapauksessa maahanmuutto on vielä niin vähäistä, että sillä tuskin on mullistavaa vaikutusta. Todennäköisempi tekijä on juuri tuo muutos ajanvietossa ja koulutuksen laadussa. Nykyään koulu ei ole älyllisesti yhtä vaativaa koska kaikkien pitää pärjätä ja kivaa pitää olla, ja sen takia aivojen kehityksen kannalta tärkeitä lapsuuden vuosia hyödynnetään vajavaisesti. Ja sehän nyt on tunnettu tosiasia, että ruutuaika on keskimäärin melkoista zombie-aikaa.
 
Maahanmuutto vaikuttaa kiistattomasti koska älykkyys on hyvin vahvasti perinnöllistä. Jos älykkyysosamäärän 100 omaava henkilö saa lapsen 90 ÄO:n omaavan kanssa, jälkeläisen älykkyysosamäärä jää n. 95:een.

Mutta Suomen tapauksessa maahanmuutto on vielä niin vähäistä, että sillä tuskin on mullistavaa vaikutusta. Todennäköisempi tekijä on juuri tuo muutos ajanvietossa ja koulutuksen laadussa. Nykyään koulu ei ole älyllisesti yhtä vaativaa koska kaikkien pitää pärjätä ja kivaa pitää olla, ja sen takia aivojen kehityksen kannalta tärkeitä lapsuuden vuosia hyödynnetään vajavaisesti. Ja sehän nyt on tunnettu tosiasia, että ruutuaika on keskimäärin melkoista zombie-aikaa.

Älykkyys ei lisäänny koulutuksella, se on peritty ominaisuus.
 
Älykkyys ei lisäänny koulutuksella, se on peritty ominaisuus.
Tavat periytyvät, aioit kai sanoa?
Jokainen ihminen on uusi yksilö, myös uusia ominaisuuksia, eikä pelkästään entisten kopio, jos ei ole kloonattu. Raha ja omaisuus ovat perintöä, eikä se takaa sitä, että ymmärtämystä olisi yhtään enempää kuin muilla. Vai mitä yritit sanoa?
https://www.leirille.fi/leiri/6138/

Mihin tuollaista tarvitaan?
 
Tavat periytyvät, aioit kai sanoa?
Jokainen ihminen on uusi yksilö, myös uusia ominaisuuksia, eikä pelkästään entisten kopio, jos ei ole kloonattu. Raha ja omaisuus ovat perintöä, eikä se takaa sitä, että ymmärtämystä olisi yhtään enempää kuin muilla. Vai mitä yritit sanoa?
https://www.leirille.fi/leiri/6138/

Mihin tuollaista tarvitaan?

En aikonut. Perityllä tarkoitin perintötekijöitä, niitä geenejä sun muita. Palstalla on lukuisia kertoja yritetty väittää että korkeakoulututkinnon suorittaneet olisivat älykkäämpiä kuin elämänkoulua käyneet ja se on kerta toisensa jälkeen äänestetty virheelliseksi yleistykseksi.
 
Älykkyys ei lisäänny koulutuksella, se on peritty ominaisuus.
Totta, mutta aivojen kehitykseen niiden treenaaminen vaikuttaa. Sen takia koululla on vaikutusta kansakunnan menestykseen äo-testeissa. Samalla mekanismilla vanhusten kognitiivisia kykyjä voidaan ylläpitää muistiharjoitteilla ja muilla vaativilla tehtävillä. Se ei paranna aivojen potentiaalia, mutta auttaa sen potentiaalin maksimaalisessa hyödyntämisessä.
 
En aikonut. Perityllä tarkoitin perintötekijöitä, niitä geenejä sun muita. Palstalla on lukuisia kertoja yritetty väittää että korkeakoulututkinnon suorittaneet olisivat älykkäämpiä kuin elämänkoulua käyneet ja se on kerta toisensa jälkeen äänestetty virheelliseksi yleistykseksi.
Todennäköisemmin korkeakoulututkinnon suorittaneet ovat älykkäämpiä kuin elämänkoululaiset koska menestyminen opinnoissa korreloi erittäin vahvasti älykkyyden kanssa. Ja yleisesti ottaen korkeakouluihin hakeutuvat ja pääsevät ne, jotka menestyvät opinnoissa ja kokevat opiskelun helppona ja mielenkiintoisena aktiviteettina.
 
Totta, mutta aivojen kehitykseen niiden treenaaminen vaikuttaa. Sen takia koululla on vaikutusta kansakunnan menestykseen äo-testeissa. Samalla mekanismilla vanhusten kognitiivisia kykyjä voidaan ylläpitää muistiharjoitteilla ja muilla vaativilla tehtävillä. Se ei paranna aivojen potentiaalia, mutta auttaa sen potentiaalin maksimaalisessa hyödyntämisessä.
MUTTA kun papan koko päivä menee istuessa, niitä kirjaimia raapustaessa? Aikaa ei jää aina mihinkään muuhun!

Mitä on sun mielestä tuo "maksimaalinen hyödyntäminen", jos ei saa edes kenkiä jalkaan?
 

Yhteistyössä