Maa-artisokka

  • Viestiketjun aloittaja liima
  • Ensimmäinen viesti
liima
Joopa,sain viimein tänä keväävä niiden mukuloita.ilolla seurailin niiden kasvamista ja ehtivätpä kukkiakin.Mutta se maku!Vaikka kuinka paljon tiristi sitruunaa päälle ei se ällö ominaismaku peittynyt!En kyllä suosittele!
 
Artisokka
No ei varmasti sisällä insuliinia tuo maa-artisokka! Haima erittää sitä. Muutenhan se olisi terveelle ihmiselle haitallinen!
Ehkä se voi ravitsemuksellisesti olla diabeetikolle hyväksi, mutta että insuliinia... Mistä tämä tieto on peräisin?
 
Mä tykkään kovasti maa-artisokasta, mies taas ei voi sietää eli makuaisia tämäkin...
Mun mielitapa syödä maa-artisokkaa on ensin ´perata´ se ja sitten keittää kokonaisena kypsäksi. Keitinveteen sitruunanmehua ettei mustu. Sitten ne lehdet vedetään yksitellen ulos ja dipataan esim oliiviöljysitruunakastikkeessa ja syödään se pehmeä kärki ja lopuksi se artisokan kanta. Nam.
 
Rasberry
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2004 klo 13:13 hope kirjoitti:
Mä tykkään kovasti maa-artisokasta, mies taas ei voi sietää eli makuaisia tämäkin...
Mun mielitapa syödä maa-artisokkaa on ensin ´perata´ se ja sitten keittää kokonaisena kypsäksi. Keitinveteen sitruunanmehua ettei mustu. Sitten ne lehdet vedetään yksitellen ulos ja dipataan esim oliiviöljysitruunakastikkeessa ja syödään se pehmeä kärki ja lopuksi se artisokan kanta. Nam.
MAA-artisokka on mukula, perunan näköinen. se sisältää paljon INULIINIA jonka takia se on diabeetikolle hyödyllistä.
ks. http://www.edu.vantaa.fi/vasamanet/sisalto/juurekset/laji5.htm
tämä sinun mainitsema vihannes on LATVA-artisokka, joka on aivan eri kuin MAA-artisokka.
 
Hapan Kaali harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2004 klo 11:50 Artisokka kirjoitti:
No ei varmasti sisällä insuliinia tuo maa-artisokka! Haima erittää sitä. Muutenhan se olisi terveelle ihmiselle haitallinen!
Ehkä se voi ravitsemuksellisesti olla diabeetikolle hyväksi, mutta että insuliinia... Mistä tämä tieto on peräisin?
Tarkoitin kyllä inuliinia, kuten joku sen jo oikaisikin :ashamed:
 

Yhteistyössä