Mä oon elänyt 30 vuotta ja nyt vasta sain tietää että lihapiirakat tehdään pullataikinasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai mä luulin, että voitaikinasta tai lehtitaikinasta (mitä ostetaan pakasteesta meidän perheessä, mutta joita joku ilmeisesti osaa itsekin tehdä). ;) Opin minäkin jotain uutta. Mutta miten se voi olla pullataikinaa? Eikö siihen tule sokeria? (leiponut oikeita pullia joskus 10 vuotta sitten viimeksi)

Ai mä luulin, että voitaikinasta tai lehtitaikinasta (mitä ostetaan pakasteesta meidän perheessä, mutta joita joku ilmeisesti osaa itsekin tehdä). ;) Opin minäkin jotain uutta. Mutta miten se voi olla pullataikinaa? Eikö siihen tule sokeria? (leiponut oikeita pullia joskus 10 vuotta sitten viimeksi)

Mulla on ainakin sellanen lihapiirakkaohje missä ne tehdään nimenomaan voitaikinasta (tai lehtitaikinasta, en oo ihan varma kummasta) :O.

siinä nyt on se ero että jos tekee lihapiirakan (sellaisen ison pellillä) tulee kuoreksi voitaikina tai vastaava mutta jos tekee sellaisia yksittäisiä jotka keitellään rasvassa niin sitten joku hiivataikina. Pullataikinassa taitaa olla vähän liikaa sokera ja kardemummaa. Ellei sitten halua tehdä lihamunnkeja.

Ei mun mielestä voi puhua pullataikinasta, ellei se ole pullataikinaa - siis sitä yleisintä, jossa on kardemummaa ja sokeria. ;) Muuten se on jotain muuta taikinaa. Taikinathan on muutenkin aika samanlaisia, ei leipätaikinakaan paljon pullataikinasta eroa mutta ei silti sanota, että leivät tehdään pullataikinasta.

Eihän se varsinaisesti pullataikinaa ole, mutta eipä se leipätaikinaakaan ole, eikä edes mitään perus friteeraustaikinaa.
Kyllä se vaan lähimmäksi pullataikinaa menee, tosin on mulla neljä niin erilaista pullataikina-ohjetta olemassa että löytyy makeampaa, mausteisempaa ja sellaista "mauttomampaa".

Yhteistyössä