Mä oon aivan kurkkuani myöten täynnä tätä kituuttamista ja jatkuvaa kädestä suuhun elämistä ;(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhäilijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhäilijä

Vieras
Mikä helvetin järki tässä valtiossa on tehdä töitä kun ei sillä elä?
Teen työtä josta todella tykkään ja se on mulle tärkeämpää kun raha. Mutta kun ei palkka riitä. Hoidan työkseni lapsia ja koen sen olevan todella tärkeätä työtä, silti liksa on hikinen 1300e/kk käteen. Siitä kun otetaan pois vuokrat, sähköt, ruuat, hygieniakulut, pakolliset vaatehankinnat, pakolliset laskut, lapsen harrastukset ja tarpeet, niin miinuksella ollaan jo viikko ennen tiliä. Toki saan tuohon lapsilisän ja elatusmaksut, mutta tuo auto on aivan järkyttävä rahareikä -ja pakollinen, julkiset ei täällä kulje niin että töihin pääsisin.
Nyt tuli vielä autoon jarruremontti, enkä todellakaan tiedä mistä siihen kiskon rahaa. Valvon tän asian kanssa öitä, itkettää ja ahdistaa. Koko ajan.
Kaikki lehdet olen perunut, viihteellä en käy, herkkuja ei ostella, teen ruokaa pakkaseen ja elän mielestäni hyvinkin säästeliäästi, mutta ei. Mun rahat ei riitä.
Kävin sossussakin ja siellä virkailija sano että oletpa muuten todella hankalassa tilanteessa. Laskettiin mun menot ja tulot ja KAHDESTAKYMMENESTÄ eurosta jäi kiinni etten saa toimeentulotukea vaikka heidänkin laskelmiensa mukaan mun rahat ei riitä normaaliin elämiseen. Toki voisin vaihtaa paikkakuntaa niin vuokran hinta tippuis, mut siinä menis myös vakipaikka missä olen kohta 15vuotta työskennellyt.
Olis niin helppoa jos olis toinen aikuinen näitä kuluja jakamassa... :ashamed:

En nyt oikeen tiedä miksi tän tänne kirjotan, en tarvi säästöneuvoja vaan ehkä lähinnä vertaistukea ja juttuseuraa ihmisiltä jotka on samassa tilanteessa kun taas ahdistaa niin hemmetisti.... :(

Autoa voi korjauttaa paikallisella ammattikoululla, tulee halvemmaksi kuin korjaamot. Toivottavasti on vakuutuksissa hyvät bonukset ja hyvä merkki, että ne on muutoinkin halvat. Asutko kuinka lähellä rajaa, olisiko mahdollista käydä tankkaamassa venäjän puolella?

[QUOTE="Ykskaks";30752037]Mä tienaan 7 tonnia brutto kuussa. Plus lapsilisät ja elarit 1.300 kuussa netto. Eikä meinaa riittää millään.[/QUOTE]

No sitten olet täysi idiootti.

Sama fiilis. Käteen jää kokopäivätyöstä suunnilleen saman verran. Elareita saan epäsäännöllisesti.
Turhauttaa miettiä ja kituuttaa ja laskea. Ottaa päähän, kun ihmiset ei tajua, millaista on kun yhden tuloista pitää kaikki saada maksettua.
Oon niin väsyny tähän. Toissailtana purskahdin lasten edesä itkuun, kun oli pakko sanoa, ettei vaan ole varaa.
(en halua lapsia kuormittaa tietenkään, mutta alan vaan olla niin loppu).
Me ei mistään löydettäisi edullisempaa asumista, nykyinen on hiukan pieni.

Ihan sama kuin sulla, en käy viihteellä yms. En osta itselleni juuri koskaan edes vaatteita – vaikka olisi töiden takia pakko.
Silti haluan käydä töissä. Toivoisin vaan, että siitä saatava korvaus olisi kannattava.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhäilijä;30751993:
Mikä helvetin järki tässä valtiossa on tehdä töitä kun ei sillä elä?
Teen työtä josta todella tykkään ja se on mulle tärkeämpää kun raha. Mutta kun ei palkka riitä. Hoidan työkseni lapsia ja koen sen olevan todella tärkeätä työtä, silti liksa on hikinen 1300e/kk käteen. Siitä kun otetaan pois vuokrat, sähköt, ruuat, hygieniakulut, pakolliset vaatehankinnat, pakolliset laskut, lapsen harrastukset ja tarpeet, niin miinuksella ollaan jo viikko ennen tiliä. Toki saan tuohon lapsilisän ja elatusmaksut, mutta tuo auto on aivan järkyttävä rahareikä -ja pakollinen, julkiset ei täällä kulje niin että töihin pääsisin.
Nyt tuli vielä autoon jarruremontti, enkä todellakaan tiedä mistä siihen kiskon rahaa. Valvon tän asian kanssa öitä, itkettää ja ahdistaa. Koko ajan.
Kaikki lehdet olen perunut, viihteellä en käy, herkkuja ei ostella, teen ruokaa pakkaseen ja elän mielestäni hyvinkin säästeliäästi, mutta ei. Mun rahat ei riitä.

Onpas kummallista. Olet valinnut ammattisi sen mukaan mikä on kivaa välittämättä palkkauksesta, olet muuttanut paikkaan jossa on kallis vuokra mutta ei julkista liikennettä, olet tehnyt useampia lapsia (maksut monikossa?) ja rahat ei silti vaan riitä.

Vaikea keksiä mitä muuta olisit vielä voinut tehdä saadaksesi rahatilanteestasi vielä huonomman. Kerronpa mitä minä olen tehnyt toisin:

Valitsin ammatin isolta osin sen mukaan että siitä maksetaan kunnon palkka, asun paikassa jossa on edulliset asumiskustannukset ja hyvä julkinen liikenne, en ole tehnyt lapsia. Kas kummaa, rahat riittää :o.

Yksi sana: valintakysymys. Sinä olet arvostanut jotain ihan muuta kuin taloudellisuutta kun olet tehnyt valintasi, ja siitä on seurannut että taloutesi on tiukilla. Joko jatkat niin jatkossakin tai alat tehdä valintoja toisilla prioriteeteilla. Veikkaan, että valitset kuitenkin nykytien jossa kaikki muu (kivuus, helppous, tottumus jne jne) on etusijalla, ja sitten vain itket kun taivaasta ei tipukaan rahaa. Kuten sanottu: valintakysymys...

voi morjes "realisti" sun vastaustas :D

myynkö mä mun lapsen? ja tosiaan on vain yksi kappale.
mieluummin mä teen työtä jossa viihdyn kun työtä jonne meneminen olisi henkinen helvetti.
mä ymmärtäisin sun kärkkään vastaustavan jos olisin työtön vailla pienintäkään aikomusta mennä töihin.
mutta mä olen töissä. mä yritän. todella.
mun ja mun lapsen suku ja elämä on täällä, en mä täältä halua lähteä.
mun pointti oli miten mua harmittaa miten huonosti tästä työstä maksetaan ja miten missään ei oteta huomioon sitä että minä maksan tuosta palkasta kaiken yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhäilijä;30752926:
voi morjes "realisti" sun vastaustas :D

myynkö mä mun lapsen? ja tosiaan on vain yksi kappale.
mieluummin mä teen työtä jossa viihdyn kun työtä jonne meneminen olisi henkinen helvetti.
mä ymmärtäisin sun kärkkään vastaustavan jos olisin työtön vailla pienintäkään aikomusta mennä töihin.
mutta mä olen töissä. mä yritän. todella.
mun ja mun lapsen suku ja elämä on täällä, en mä täältä halua lähteä.
mun pointti oli miten mua harmittaa miten huonosti tästä työstä maksetaan ja miten missään ei oteta huomioon sitä että minä maksan tuosta palkasta kaiken yksin.

Eli arvasin ihan oikein. "Veikkaan, että valitset kuitenkin nykytien jossa kaikki muu (kivuus, helppous, tottumus jne jne) on etusijalla, ja sitten vain itket kun taivaasta ei tipukaan rahaa. " Please continue, kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Se kun nyt vaan on niin että yhteiskunnalla ei ole mitään velvollisuutta taata joka ikiselle keskiluokkaista elintasoa, välittämättä siitä millaisia valintoja yksilö itse tekee. Jos ei ole omaisuuttaan perinyt, niin kyllä sen taloudellisen toimeentulon eteen on joka ikinen nähnyt vaivaa! Ei se taivaasta tule sullekaan, eikä pidäkään tulla.

Mun mielestä on tyhmä kenenkään tulla urputtamaan että on valintakysymys tehdä töitä pienipalkkaisessa hommassa. No joo, periaatteessa on, mutta jonkunhan ne pienipalkkaisetki hommat on tehtävä.

Miksi kermaperseet aina luulee et pienipalkkaiset hommat hoituisi itsestään ku kaikki alkaisikin tehdä töitä insinöörinä, lääkärinä, lakimiehenä..??

Suomessa on se vika, että tietyillä aloilla on aivan liian pieni palkka. Ei kaikkien tarvitse todellakaan saada lääkärin palkkaa, mutta kyllä kaikilla aloilla pitäisi palkka olla sellainen että sillä tulee toimeen.

Tässä nyt taivaasta kenellekään mitään ole tulossakaan eikä tässä niin oletetakaan.
Sinä et tiedä miten kivikkoisen tien olen kulkenut, joten olisi mukava jos hieman muuttaisit asennettasi muita kohtaan.
Tällaisella palstalla olisi hyvä aina muistaa että toisen taustoja ei voi tietää, joten ilkeydet ja asiattomuudet voi myös jättää sanomatta.
Ymmärrän toki pointtisi, mutta olen eri mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhäilijä;30752962:
Tässä nyt taivaasta kenellekään mitään ole tulossakaan eikä tässä niin oletetakaan.
Sinä et tiedä miten kivikkoisen tien olen kulkenut, joten olisi mukava jos hieman muuttaisit asennettasi muita kohtaan.
Tällaisella palstalla olisi hyvä aina muistaa että toisen taustoja ei voi tietää, joten ilkeydet ja asiattomuudet voi myös jättää sanomatta.
Ymmärrän toki pointtisi, mutta olen eri mieltä.

Ja sinä et tiedä kuinka kivikkoisen polun he ovat kulkeneet, jotka tulevat palkallaan toimeen. He (kuten minä) kun ovat lähes kaikki opiskelleet vuosikausia ehkä epämieluisiakin asioita, muuttaneet työn ja opiskelujen perässä, tehneet vuosikausia opiskeluja ja hanttihommia ilman lomaa, juosseet kymmenissä työhaastatteluissa, reissanneet ulkomaita myöten työmatkoilla, tehneet ylitöitä ilman korvauksia, opiskelleet vapaa-ajallaan lisää ylläpitääkseen ammattitaitoaan, tinkineet asuinpaikan kivuudesta sen edullisuuden takia, jättäneet lasten teon myöhemmäksi jne jne. Eli tehneet paljonkin erilaisia valintoja kuin sinä.

On erittäin typerää leimata "kermaperseeksi" meidät jotka tämänkaltainen kivikkoinen polku on kuljettu - sillähän vaan blokkaatte itseltänne ne samat mahdollisuudet. Ihan kuin hyvä toimeentulo olisi jotain johon synnytään (ok, osa syntyy, mutta vain hyvin pieni osa) ja jos on köyhä niin on sitä loppuikänsä. Tämä kun ei todellakaan pidä paikkaansa. Jako "me köyhäparat" ja "te kermaperseet" on ihan teidän omassa päässä, ja se vain rajoittaa teidän omaa elämäänne. Ettehän te varmaan alitajuisesti edes halua vaurastua, sehän tarkoittaisi tuolla logiikalla että joutuisitte itsekin kermaperseiden kastiin?

Mitä sinä sitten oikein "oletat"? Ei palkkoja voida senkään mukaan maksaa että niillä katetaan kaikki mahdolliset yksilön tekemät huonot valinnat. Minusta on itsestäänselvää että pienipalkkaisen ammatin edustaja joutuu esim. valitsemaan asuinpaikkansa niin, että siellä ei ole pakko olla omaa autoa. Ja todnäk joutuu tinkimään myös asumismukavuudesta ja -tilasta. Näin itsekin jouduin tekemään kun opiskeluaikana elin köyhyysrajalla; eipä tullut mieleen muuttaa kalliiseen asuntoon kauas töistä ja sitten valittaa kuinka rahat ei riitä.

Sä voit joko valittaa kohtaloasi ja "epäreiluja" kommentteja, ja olla 10 vuoden päästä tismalleen samassa tilanteessa. Tai sitten tunnustaa tosiasiat ja ennenkaikkea oman vastuusi tilanteessa, ja alkaa miettiä mitä pitää tehdä toisin jotta tilanne on silloin 10 vuoden päästä erilainen. Ne valinnat ei todnäk ole helppoja ja kivoja, mutta kuten jo useaan kertaan todettu - oma valinta.

Samaa mieltä Realistin kanssa. Valintojahan ap on tehnyt. Ja pienellä paikkakunnalla on asumsikustannukset pienemmät, vuokrat halvempia, talot halvempia.

Jos haluaa asua perähikiällä asuvan äiteen vieressä niin sitten asuu. Mutta turha on valittaa kun ympärille ei tule suuren paikkakunnan etuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30753037:
Mieluimmin olen kivassa duunipaikassa köyhänä kuin rikkaana töissä johon olisi ikävä joka aamu mennä. Siinä kärsisi jo mielenterveyskin ja sitten oltaisiin taas köyhänä sairauseläkkeellä

Niin?

Mä kirjoitin aloituksessani, että: "en tarvi säästöneuvoja vaan ehkä lähinnä vertaistukea ja juttuseuraa ihmisiltä jotka on samassa tilanteessa kun taas ahdistaa niin hemmetisti...." Eli ilmeisesti paljonkaan koulua käyneet ihmiset eivät osaa lukea.

Kyllä, voisin toki lähteä opiskelemaan, mutta millä ihmeellä sitten eläisin? Olen viime syksynä kartoittanut oppisopimusmahdollisuuksia, mutta punaista valoa näytettiin. En mulla ole mitenkään varaa opiskella kokopäiväisesti tässä elämäntilanteessa.

Mä olen kyllä opiskellut, mutta olen todella pettynyt tämän työn vaativuuden huomioonottaen palkkaukseen. Mun vastuullani on monta pientä lasta pitkin päivää, teen duunia niska limassa, ei sijaisia, ylitöitä paukkuu ja niitäkään ei makseta vaan saa aikana takaisin. Ja käteen jää reilu tonni. Mä en tarkoita et mun tarvis saada sama palkka kun jonkun joka on opiskellut 10vuotta, vaan mun mielestä näistä "perusduuneista" pitäs maksaa paremmin, et eläis. Saisin saman rahan työttömänä kotona, ei paljon motivoi. Sitä tarkoitin. Että valtiolla on nyt joku pielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhäilijä;30753046:
Mä kirjoitin aloituksessani, että: "en tarvi säästöneuvoja vaan ehkä lähinnä vertaistukea ja juttuseuraa ihmisiltä jotka on samassa tilanteessa kun taas ahdistaa niin hemmetisti...." Eli ilmeisesti paljonkaan koulua käyneet ihmiset eivät osaa lukea.

Kyllä, voisin toki lähteä opiskelemaan, mutta millä ihmeellä sitten eläisin? Olen viime syksynä kartoittanut oppisopimusmahdollisuuksia, mutta punaista valoa näytettiin. En mulla ole mitenkään varaa opiskella kokopäiväisesti tässä elämäntilanteessa.

Mä olen kyllä opiskellut, mutta olen todella pettynyt tämän työn vaativuuden huomioonottaen palkkaukseen. Mun vastuullani on monta pientä lasta pitkin päivää, teen duunia niska limassa, ei sijaisia, ylitöitä paukkuu ja niitäkään ei makseta vaan saa aikana takaisin. Ja käteen jää reilu tonni. Mä en tarkoita et mun tarvis saada sama palkka kun jonkun joka on opiskellut 10vuotta, vaan mun mielestä näistä "perusduuneista" pitäs maksaa paremmin, et eläis. Saisin saman rahan työttömänä kotona, ei paljon motivoi. Sitä tarkoitin. Että valtiolla on nyt joku pielessä.

Niin, työttömille maksetaan liikaa.

Osaan, mutta se vertaistuki ei tässä nyt auta. Joo, saatat saada sillä hetkeksi kivemman mielen, mutta pitkällä tähtäimellä se vain jumittaa sinua pahemmin tuohon suohon. Vähän sama kuin jos alkoholisti hakisi vertaistukea muilta alkoholisteilta, jotka vielä juo. Minä olen ollut elämäni ekat 25 vuotta todella köyhä - en ole enää. Kannattaisi siis paljon mieluummiin kuunnella sellaista joka on noussut sieltä samasta suosta, eikä sellaista joka vetää sinut sinne vaan tiukemmin.

Opiskella voi myös osa-aikaisesti. Tuon saman palkan saat sitäpaitsi esim. kaupan kassalla osa-aikatöissä - enemmänkin, jos teet paljon iltoja/viikonloppuja. Silloin voisit opiskellakin kokopäiväisesti. Ja jos olet ollut jo pitkään työelämässä, olisit todnäk oikeutettu myös aikuisopintotukeen.

Mä olen kyllä opiskellut, mutta olen todella pettynyt tämän työn vaativuuden huomioonottaen palkkaukseen.

Eihän tämä voinut tulla yllätyksenä? Kyllähän kaikki tietää että lastenhoitoalalla on pienet palkat. Tietysti nyt on vahinko jo tapahtunut, mutta jos/kun toivottavasti opiskelet lisää, niin ota todellakin selvää tulevan alan työllistymisestä ja palkkauksesta jo etukäteen.

Mä en tarkoita et mun tarvis saada sama palkka kun jonkun joka on opiskellut 10vuotta, vaan mun mielestä näistä "perusduuneista" pitäs maksaa paremmin, et eläis. Saisin saman rahan työttömänä kotona, ei paljon motivoi. Sitä tarkoitin. Että valtiolla on nyt joku pielessä.
Kyllähän sinä eläisit, jos eläisit "pienipalkkaisen elintasolla". Eli halpa pieni asunto, ei autoa, ei harrastuksia lapselle jne. Ongelma on nyt enemmän se, että et osaa elää tulojesi mukaan - ei se, ettei noilla tuloilla voisi elää. Ja samaa mieltä toisen kanssa - tuet on ihan liian korkealla tasolla.

Realisti ei ole kovin realisti.

Siellä missä ei tarvii omaa autoa, on vuokrat paljon korkeammat. Kun taas siellä missä oma auto on välttämätön, siellä on vastaavasti asuminen halvempaa ;)

Mä sanon kermaperseeksi just tollasia ihmisiä jotka ei ymmärrä sitä että maailman pyörittämiseen tarvitaan myös niitä jotka viitsii tehdä ne likaisemmatkin työt. Tollaset kun ei koskaan arvosta esim. siivojia tms. Ja turha tulla väittämään että arvostat.

Siellä missä ei tarvii omaa autoa, on vuokrat paljon korkeammat. Kun taas siellä missä oma auto on välttämätön, siellä on vastaavasti asuminen halvempaa ;)

Mä sanon kermaperseeksi just tollasia ihmisiä jotka ei ymmärrä sitä että maailman pyörittämiseen tarvitaan myös niitä jotka viitsii tehdä ne likaisemmatkin työt. Tollaset kun ei koskaan arvosta esim. siivojia tms. Ja turha tulla väittämään että arvostat.

Olen kyllä samaa mieltä realistin kanssa.

Mitä tulee asuntoasiaan. Niin kyllähän sen vähän kalliimman asunnon kulut on helpompi arvioida, kun halvan auton. Okei, asut kaueampana koska halvempaa. Mutta tarvitset auton, ja koska ei ole varaa kuin halpaan, saa koko ajan jännittää mitä uusia kuluja autosta tulee. Eli kun alkaa laskemaan, se kalliimpi asunto on mahdollisesti jopa pitkällä tähtäimellä vähän halvempi. Varsinkin jos lähempänä voi kulkea jalan taikka pyörällä töihin, harrastuksiin ja lapset samaten ilmaiseksi kulkevat kouluun.

Ja itse ainakin arvostan siivoojien työtä, vaikka mielestäni heillä palkka on kohdillaan työn vaativuuteen nähden.

Ja itse olen amk-insinööri joka nyt kahden lapsen kanssa opiskelee maisterivaihetta eli vuoden kuluttua pitäisi olla diplomi-insinöörin paperit taskussa. Miehen tuloilla elelee neljä henkeä. Kyllähän tässä saa laskea mihin on varaa, mutta onneksi parempi palkka häämöttää jo lähitulevaisuudessa.

Mun mielestä kukaan ei ole puhunut arvostuksesta, vaan valinnoista. Valinnoista, joita kukin tekee omalla kohdallaan.

Yhteistyössä