Mä olin siinä käsityksessä ettei sikainfluenssa ole ENÄÄ yleisvaarallinen tartuntatauti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis joku suositushan tästä on, mutta käsittääkseni Suomessa ei olla vielä siirrytty pois tästä. Heinäkuun aikana kuitenkin kai poistetaan yleisvaarallisten tartuntatautien listalta.

Joo, tautiluokitusta muutetaan niin että sitä ei enää lasketa yleisvaaralliseksi taudiksi, joten yhteiskunnan varoilla sitä ei enää hoideta ilmaiseksi kuten tähän saakka. Tästä lähtien jokainen maksaa itse lääkityksen (n35e) sekä sairaalahoiosta sairaalavuorokausimaksun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, tautiluokitusta muutetaan niin että sitä ei enää lasketa yleisvaaralliseksi taudiksi, joten yhteiskunnan varoilla sitä ei enää hoideta ilmaiseksi kuten tähän saakka. Tästä lähtien jokainen maksaa itse lääkityksen (n35e) sekä sairaalahoiosta sairaalavuorokausimaksun.

Aijaa... sen takia. Kattaakohan työnantajan sairausvakuutus... Meiltä lähettävät hyvin herkästi Mehiläiseen aina kun aivastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
no mitäs ne puheet siitä sitten on, että se ensimmäinen aalto iskee Suomeen tuossa koulujen alkaessa ja toinen tammikuussa?

Ei se ole vielä kunnolla alkanutkaan...

Nimeomaan näin. Tautiluokitusta muutetaan, koska verovaroin taudin hoitoa ei voida enää kustantaa, miljoona suomalaista tulee sairastumana ja heistä n 100 000 tulee tarvitsemaan sairaalahoitoa. Ei riitä rahat.

Tuo luokitus muutos tehdään nimenomaan siksi, että hoito saadaan maksulliseksi (lain mukaan yleisvaarallisen taudin hoitokustannuksista huolehtii yhteiskunta)

Uutisissa asia esitettiin joskus viime viikolla niin, että sikainfluenssaa aletaan kohdella tavallisena kausi-influenssana, koska se on niin "lievä". Tänne eivät ole uutiset vielä kiirineet, kun tuo tieto haittaisi varmaan panikoitumista aika lailla ;)

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Aijaa... sen takia. Kattaakohan työnantajan sairausvakuutus... Meiltä lähettävät hyvin herkästi Mehiläiseen aina kun aivastaa.

Hyvin todennäköisesti kattaa, kuten myös omat sairasvakuutukset. Muistelen että tuosta lääkityksesta saa vielä kela-korvauksen pois eli jää alle kolmen kympin. Ei kai kukaan siitä vararikkoon mene, johan normaalikin antibioottikuuri maksaa saman verran?

Yhteistyössä