Mä olen varmaan jonkin sortin rasisti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hieman rasistin vikaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hieman rasistin vikaa

Vieras
En nimittäin voisi asua noissa kaupungin vuokrataloissa, joissa ainakin täällä on pilvin pimein venäläisiä, mustalaisia ja kaikkia muitakin kansalaisuuksia. Tänään tuli todettua, että noissa taloissa on loppujen lopuksi aika vähän ihan perus suomalaisia, ei ainakaan montaa sukunimeä näkynyt. Tosin ne rappukäytävätkin oli kyllä sen näköisiä, että ei kauhean viihtyisää ollut.

Mä viihdyn täällä kaupungin vuokratalossa :)

Meillä ei tosin oo ei-viihtyisää rappukäytävää eikä muutakaan rappukäytävää :D, ei yhtään mustalaista naapurustossa (eikä somaleja, ei irakilaisia, tms). Pari hassunhauskaa työssäkäyvää & mukavaa venäläisperhettä, ja virolainen vanha pariskunta. Puuttuu jopa suomalaiset juopot ja narkitkin tällä hetkellä (yksi narkkis asui täällä, muutti pari vuotta sitten pois). Hiljaista ja rauhallista, ei oo paikkoja rikottu tai mitään pöllitty. Ainoastaan erään entisen NHL-kiekkoilijan jälkikasvu meluaa aika ajoin tuossa viereisessä omistusomakotitalossa, se on ainoa miinus.

Meidän tuppukylässä ei tuota monikansallisuutta ihan ongelmaksi asti ole, mut juoppoja ja narkkareita kyllä. ( En siis oikeestaan osaa sanoa, olisiko ennakkoluuloa rasismiksi asti. Jotenkin en usko kuitenkaan... )
Parikymppisenä asuin siellä huonommalla puolella kaupunkia ja en todellakaan takaisin enää menis, varsinkaan jos lapsia olisi. Harva se ilta oli jos jonkinlaista tapahtumaa. Jos ei omassa rapussa/pihassa, niin sitten lähibaarissa joka oli siis oikeestaan naapurissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Meillä ei tosin oo ei-viihtyisää rappukäytävää eikä muutakaan rappukäytävää :D, ei yhtään mustalaista naapurustossa (eikä somaleja, ei irakilaisia, tms). Pari hassunhauskaa työssäkäyvää & mukavaa venäläisperhettä, ja virolainen vanha pariskunta. Puuttuu jopa suomalaiset juopot ja narkitkin tällä hetkellä (yksi narkkis asui täällä, muutti pari vuotta sitten pois). Hiljaista ja rauhallista, ei oo paikkoja rikottu tai mitään pöllitty. Ainoastaan erään entisen NHL-kiekkoilijan jälkikasvu meluaa aika ajoin tuossa viereisessä omistusomakotitalossa, se on ainoa miinus.

Noissakin on varmaan eroja, nuo mitä tänään jaoin on aika vanhoja vuokrataloja ja sen ne on näköisiäkin, kerroksia paljon ja hissi kuulemma semmoinen, että sieltä löytää mitä tahansa, jos jolleen on hätä tullut, niin voi kikkareetkin sieltä löytää, näin sanoi toinen jakaja. Tänään onneksi oli ihan "siistiä" :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Noissakin on varmaan eroja, nuo mitä tänään jaoin on aika vanhoja vuokrataloja ja sen ne on näköisiäkin, kerroksia paljon ja hissi kuulemma semmoinen, että sieltä löytää mitä tahansa, jos jolleen on hätä tullut, niin voi kikkareetkin sieltä löytää, näin sanoi toinen jakaja. Tänään onneksi oli ihan "siistiä" :)

Onhan niitä monenmoisia. Kaupungin ja esim. VVO:n taloissa on sellaisiakin, joinne hädintuskin uskaltaa käymään mennä.

Noh, onko se turkkilainen naapurina nyt yhtään sen parempi kuin esim. irakilainen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noh, onko se turkkilainen naapurina nyt yhtään sen parempi kuin esim. irakilainen?

Työssäkäyvä suomalaisen kanssa naimisissa oleva turkkilainen vs. monilapsinen irakilaispakolaisperhe...mä tiedän, kumman ottaisin naapuriini mielummin.

Työssäkäyvä suomalaisen kanssa naimisissa oleva turkkilainen vs. monilapsinen irakilaispakolaisperhe...mä tiedän, kumman ottaisin naapuriini mielummin.

No hyi, en ottais kumpaakaan. Mamuja yhtä kaikki.

No hyi, en ottais kumpaakaan. Mamuja yhtä kaikki.

Mulle kelpaa kaikki järjestyssääntöjä noudattavat, alkoholi/huumeongelmattomat mukavat tyypit naapuriksi :). Työssäkäynti/opiskelu plussaa. Eläkeläisiäkään (poissuljettuna tiettyyn heimoon kuuluvat 20 v eläkeläiset) en karsasta. Suurperheitä ei mielellään, koska niistä lähtee väkisinkin ääntä...mutta kun naapurissa on kaksioita niin tuotakaan "ongelmaa" ei ole.

mäkin asun vuokra-asunnossa,täällä ei aiheuta häiriötä oikeastaan kukaan koskaan..ja jos aiheuttaa,niin kantaväestö kännissä..ois mukavempi asua semmosessa taloyhtiössä,missä ois enemmänkin ulkomaalaisia,niin naapurin kaljupään ei tartteis kyylätä niin kiukkusesti mun miesystävää :p

Mua aina ihmetyttää toi sun asenne et sun mies on niin täydellinen mut muut maahanmuuttajat on ihan hirveitä. Ja se, että jaksat aina jankata miten kaikki oppii suomen kielen niin nopeesti ku sunkin mies oppi, ihan kuin ihmiset eivät olisi yksilöllisiä ja kaikissa paikoissa ei ole edes helppo päästä suomen kielen kursseille eikä oman alan töitä (tai välttämättä mitään muitakaan) saa aina niin helposti.

Susta saa aika ahdasmielisen kuvan.

Mua aina ihmetyttää toi sun asenne et sun mies on niin täydellinen mut muut maahanmuuttajat on ihan hirveitä. Ja se, että jaksat aina jankata miten kaikki oppii suomen kielen niin nopeesti ku sunkin mies oppi, ihan kuin ihmiset eivät olisi yksilöllisiä ja kaikissa paikoissa ei ole edes helppo päästä suomen kielen kursseille eikä oman alan töitä (tai välttämättä mitään muitakaan) saa aina niin helposti.

Susta saa aika ahdasmielisen kuvan.

Milloinkohan oon miestäni täydelliseksi väittänyt tai muita maahanmuuttajia hirveiksi haukkunut....en ikinä :D

Ihmettelen kyllä mamuja, jotka ovat olleet maassa jopa 10 v eivätkä osaa vieläkään suomea. Siinä ajassa pitäisi oppia, jos on halua sopeutua tänne. Ei vaan mun mies, vaan about 95% tuntemistani mamuista osaa suomea ihan hyvin oltuaan täällä viitisenkin vuotta. Pakkohan kieli on oppia, jos aikoo täällä asua, elää ja pärjätä!

Mamujen työnsaanti on vaikeampaa kuin valtaväestön, se on ikävä tosiasia. Jotain kuitenkin löytynee vuosien saatossa, jos on työhaluja. Oma siippa on kahdesti työllistynyt harjoittelun kautta, opiskellut täällä ammatin, ja minusta on tosi mukavaa ettei hän ole vaan jäänyt kotiin odottamaan vaan on aktiivisesti itse edistänyt työllistymistään. Työ kun on aika olennainen asia tänne sopeutumisessa.

Jos ei opettele maamme kieltä, ei hae töitä aktiivisesti, ei suostu ajattelemaan harjoittelua tai kursseja tai uudelleenkouluttautumista, niin minusta on turha inistä ettei ole töitä.

Mä nyt vaan en haluaisi naapurikseni mitään suurperhettä. Ja olen tietoisesti kartellut asuintaloja, joissa asuu enimmäkseen pakolaistaustaisia ihmisiä tai romaneja, ja esim. Varissuota välttelen - ihan sama, olenko sen takia jonkun mielestä ahdasmielinen rasisti vai en. On mukavia, rauhallisiakin taloja ja alueita, joten miksi ihmeessä haluaisin asua muunlaisessa ympäristössä?

mekin asutaan vuokra-asunnossa eikä kyllä omassa rapussa ole yhtään melua tai muutakaan ja jopa rappukäytävä tuoksuu aina huuhteluaineelle?? =)

TOSIN naapuri pihassa on pari vanhempaa (suomalaista) miestä ja naista, jotka välillä istuu iltaa ulkona ja ne metelöi aika kovasti, mua se ei sinänsä haittaa, jos saan nukutuks, mutta viikonloppuna jouduin poliisit soittamaan, kun vielä laulelivat ja soittelivat kitaraa puol 4 aikaa yöllä.

Yhteistyössä