Mä olen totaalisen epäonnistunut kasvattajana ja äitinä.

Endless Sacrifice

Aktiivinen jäsen
08.06.2006
7 728
1
36
Pikkujätkä 5v ei sano R ollenkaan ja S on pehmeä. Kesällä käytiin puheterapeutilla ja hän pyysi soittamaan syyskuun lopussa että palataan asiaan, mukaan antoi paksun nivaskan harjoituksia joita pitäisi tehdä joka päivä.

Mutta ei toi poika suostu mun kanssa tekeen yhtäkään harjoitusta, ei vaikka yrittäisin vaivihkaa.

Nyt sitten eilen poitsu oli vessassa ja mä kuulin kun se teki harjoitusta siellä yksin (salaa?), mitä ilmeisimmin siis käynyt erityisopettajan luona eskarin aikana. Äiti ei siis kelpaa avuksi, mutta vieraan kanssa tekee niitä harjoituksia sitten kotonakin.

Höpö höpö, etkä ole. Toiset lapset vaan on sellaisia, että tekevät mieluummin vieraiden kanssa tai yksin, kuin oman vanhemman kanssa. Voisko olla silleen, että ei halua tavallaan "epäonnistua" sun silmissä? Siis että lapsi on vaativa itseään kohtaan. Meidän esikoinen ainakin on sen tyyppinen lapsi.

Näin se usein on eikä kerro sinusta kasvattajana paljoakaan :). Omassa psykologin työsäni törmään samaan ilmiöön. Minulta monet jutut menevät perille, mutta välttämättä eivät ole menneet omilta vanhemmilta (ja siis ihan mukavia, ns. kunnon vanhempia ovat). Kai lapsi sitten jotenkin vaistoaa, että nyt on kyse ulkopuolisesta ammattihenkilöstä ja että myös jotain odotetaan. Se, että saa käydä jonkun luona esim. sen 45min ja se joku keskittyy juuri tähän lapseen, on lapselle palkitsevaa. Äiti on se tuttu ja turvallinen, kaikkein tärkein isän kanssa, mutta juuri se, jolle myös eniten protestoidaan ;). Hyvä, että lapsi harjoittelee, vaikka sitten vessassa...

mä oon jo kauan sitten oppinu siihen ku lapset nyt isompia..et ku ne menee kouluun niin opettajaa fanitetaan aivan kympillä ensteks ja siellä olevia juttuja... kyllä se sit tos ala-asteen loppupuolel kääntyy siihen että kukaan ei oo niin tyhmä ku ope..

Toi on tuttua myös meillä, tosin ei juuri tuollaista olla harjoiteltu. Tyttö käy fysioterapiassa ja on siellä aikas reipas, mutta kotona ei kyllä ryhdy mihinkään, vaikka minunkin odotetaan "häntä jumppaavan" :/. Tulee sitten itelle sellanen "tyhmä olo" aina kun täytyy sanoa, että en mä saa sitä kotona jumppaamaan, ihan ku en edes yrittäisi...

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Höpö höpö, etkä ole. Toiset lapset vaan on sellaisia, että tekevät mieluummin vieraiden kanssa tai yksin, kuin oman vanhemman kanssa. Voisko olla silleen, että ei halua tavallaan "epäonnistua" sun silmissä? Siis että lapsi on vaativa itseään kohtaan. Meidän esikoinen ainakin on sen tyyppinen lapsi.
Jos lapsi pelkää epäonnistumista vanhempien edessä, niin eikös siinä ole silloin luottamuspula lapsen puolelta?

Tota mä en osannut ajatellakkaan... on nimittäin todella vaativa itselleen. Hirveät kiukkukohtaukset jos ei osaa esim. laskea 256+256, kun kerta sisko osaa niin hänenkin se jo pitäisi osata (sisko 2v vanhempi).

Kehtaanko mä soittaa sille teraputille nyt vai odottelenko ensin mitä saavat eskarissa aikaiseksi?

Alkuperäinen kirjoittaja X:
Jos lapsi pelkää epäonnistumista vanhempien edessä, niin eikös siinä ole silloin luottamuspula lapsen puolelta?

No enpä usko. Se nyt on vaan tyyppiä, jonka olis pitäny esim. oppia lukemaan heti kun eskari alkoi, osata kertolaskut ennen ekaluokalle menoa jne. Haluaa opetella itse ja kynnys pyytää apua ja neuvoja todella korkea.

Meillä oli kanssa 5.v kanssa tällainen käynti jossa puoli tuntia "opetettiin" vanhempia opettamaan lastaan lausumaan R ja S. No, hatunnosto kaikille opeille, mutta musta ei vain ole opettajaksi. Saatiin pinkka papereita mukaan, mutta ei niistä mitään hyötyä ollut.
Vaihdettiin asuinkaupunkia ja poitsu meni kouluun jossa pääsi perinteisen lukiopettajan pakeille 1-2 krt/viikko, jouluun mennessä kuului hieno RRRR ja SSSS !
Elähän huoli, ap, ei se sinussa vika ole jos et saa opetettua "ärriä", kyllä koulussa (jos teidän kunnassa on vielä lukiope) opetetaan hvyin ärrät ja ässät!

Alkuperäinen kirjoittaja Lukki:
Toi on tuttua myös meillä, tosin ei juuri tuollaista olla harjoiteltu. Tyttö käy fysioterapiassa ja on siellä aikas reipas, mutta kotona ei kyllä ryhdy mihinkään, vaikka minunkin odotetaan "häntä jumppaavan" :/. Tulee sitten itelle sellanen "tyhmä olo" aina kun täytyy sanoa, että en mä saa sitä kotona jumppaamaan, ihan ku en edes yrittäisi...

:hug: Kohtalotoveri

Ei niitä pakkottaankan pysty. :/

Alkuperäinen kirjoittaja X:

No enpä usko. Se nyt on vaan tyyppiä, jonka olis pitäny esim. oppia lukemaan heti kun eskari alkoi, osata kertolaskut ennen ekaluokalle menoa jne. Haluaa opetella itse ja kynnys pyytää apua ja neuvoja todella korkea.

Just tällänen toi poika on kaikki pitäis osata heti ja harjoittelematta.

Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:

Tota mä en osannut ajatellakkaan... on nimittäin todella vaativa itselleen. Hirveät kiukkukohtaukset jos ei osaa esim. laskea 256+256, kun kerta sisko osaa niin hänenkin se jo pitäisi osata (sisko 2v vanhempi).

Kehtaanko mä soittaa sille teraputille nyt vai odottelenko ensin mitä saavat eskarissa aikaiseksi?

Kysele eskarissa missä mennään! Ja ota selvää onko koulussa lukiopettaja.

niitä ei tosiaan pysty pakoittamaan pienempi kohta 2vee eikä sano kuin hauvan ja kaikkeni olen tehnyt että tyttö puhuisi mutta jos päiväkodissa on kiusattu niin lapsen itsetuntoa on tosi helppo horjuttaa et ole äitinä huono jokainen lapsi tekee niin kuin haluaa:)

Alkuperäinen kirjoittaja vierasäippä:
Meillä oli kanssa 5.v kanssa tällainen käynti jossa puoli tuntia "opetettiin" vanhempia opettamaan lastaan lausumaan R ja S. No, hatunnosto kaikille opeille, mutta musta ei vain ole opettajaksi. Saatiin pinkka papereita mukaan, mutta ei niistä mitään hyötyä ollut.
Vaihdettiin asuinkaupunkia ja poitsu meni kouluun jossa pääsi perinteisen lukiopettajan pakeille 1-2 krt/viikko, jouluun mennessä kuului hieno RRRR ja SSSS !
Elähän huoli, ap, ei se sinussa vika ole jos et saa opetettua "ärriä", kyllä koulussa (jos teidän kunnassa on vielä lukiope) opetetaan hvyin ärrät ja ässät!

Mä luulen että tota poikaa lannistaa just se iso pino harjoituksia.

Eskari on koululla joten heillä on koulun resurssit käytössään, mukaanlukien erityisopettaja. Kaks vuotta sitten meen esikoinen kävi saman eskan ja sitä kautta myös kerran viikossa erityisopella, neidillä oli hukassa vain R joten neuvola ei ollut puuttunut asiaan. Ja ennen joulua erityisope käynnit lopetettiin.

Nyt on siis tuo poika päässyt samaan systeemiin, ja kun käyntejä on kerran viikossa tulee harjoituksiakin pienissä osioissa. Ei tule paineita siitä että nää kaikki mun pitäis jo osata.

Yhteistyössä