mä olen tässä ajatellut viime aikoina. aiheena Minä Itse

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
Olen katsonut viime aikoina peiliin vähän tarkemmin, ja nainen, joka sieltä katsoo takaisin, ei ole sellainen mitä toivoisin.

Se nainen on kyllä ystävällinen ja rehellinen, huolehtii siitä, että lapsilla on unta, ruokaa ja puhtaat vaatteet.
Mutta. Se nainen ei hallitse ajan käyttöä lainkaan, hän ei osaa yksin luoda säännöllistä rytmiä, ja on muutenkin saamaton. Hän ei osaa toimia omien suunnitelmiensa mukaan, vaan aikataulut venyvät, ja tehtävät jäävät puolitiehen. Tehokkuus ja tuo nainen eivät mahdu samaan lauseeseen.
Itsekuria tuo nainen ei omista vaan sortuu aina uudelleen samoihin virheisiin.
Hän ei ole niin vahva, että osaisi pitää kunnolla kiinni omista mielipiteistään ja taistelisi niiden puolesta, vaan taipuu muiden tahtoon ja menee liian usein siitä mistä aita on matalin. Hänellä on aivan liian lyhyt pinna, eikä osaa ottaa pettymyksiä vastaan.
Aika ajoin, tuo nainen skarppaa ja saa kaiken sujumaan, ja saa hirveästi aikaan lyhyessä ajassa, mutta lopulta taas kaikki leviää käsiin.

Edes niitä asioita, mitkä hänelle tuovat iloa, hän ei saa tehtyä. Se nainen rakasti ennen piirtämistä, runojen kirjoittamista ja kynttilän valoa, edes noita pieniä asioita hän ei saa tehtyä, vaan aina siirtää kaiken tuonnemmaksi.

Hän tietää itsekin missä on vika, mutta ei vaan osaa ottaa itseään niskasta kiinni ja ehdä muutoksesta pysyvää, ja hetkittäin hänen tekee mieli luovuttaa ja antaa kaiken vain olla, sotkun levitä, mutta kuitenkin, tietää, ettei siitä ole hyötyä, vaan jatkaa taas. Vaikka se välillä niin hyödyttömältä tuntuukin.

Vähän piti ajatuksia purkaa, en tiedä saako tosta mitään selvää, mutta tärkeintä, että mä sain johonkin jakaa nää mietteet...

Välillä tuntuu, että se nainen tarvitsi jonkun ohjaamaan ja opastamaan kädestä pitäen, miten hommat hoidetaan. Ja kuitenkaan se ei siedä sitä, jos joku tulee neuvomaan :headwall:

Aika rankasti tuomitset itsesi. Koita pitää kiinni siitä mikä on sulle tärkeää, kaikki muu on toisarvoista.
en tiedä, vaik oletkin pärjännyt ilman lääkkeitä, niin oisko se kuitenkin uusimassa - tai ainakin noi sun ajatukset on sellasia, että ne hyvin helposti johtaa siihen. Eikä se ole mistään "ota itseäsi niskasta kiinni" -jutusta kiinni. Kyllä sun kuuluis nauttia asioista, jotka on sulle tärkeitä; sitä kutsutaan ihan normaaliksi elämäksi sellaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Aika rankasti tuomitset itsesi. Koita pitää kiinni siitä mikä on sulle tärkeää, kaikki muu on toisarvoista.
en tiedä, vaik oletkin pärjännyt ilman lääkkeitä, niin oisko se kuitenkin uusimassa - tai ainakin noi sun ajatukset on sellasia, että ne hyvin helposti johtaa siihen. Eikä se ole mistään "ota itseäsi niskasta kiinni" -jutusta kiinni. Kyllä sun kuuluis nauttia asioista, jotka on sulle tärkeitä; sitä kutsutaan ihan normaaliksi elämäksi sellaista.

se vaan on siinä, etten mä saa tarpeeksi aikaisin laitettua kotitöitä, että mulle jäis aikaa tehdä asioita mistä nauttisin. joten ne jäävät sitten tekemättä. Sotkuisessa kodissa mä en voi tehdä, koska mä en pystyisi rauhassa rentoutumaan.
Liian usein mä teen sitä, että ajattelen "ihan kohta, ensin mä vaan juon äkkiä kahvit"

Mä en aloita asioita ajoissa, vaan jätän ne viimetippaan, tai teen liian hitaasti, pidän taukoja jne... ja sitten mulle tulee sen takia asioista hirveä kiire ja stressi.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Välillä tuntuu, että se nainen tarvitsi jonkun ohjaamaan ja opastamaan kädestä pitäen, miten hommat hoidetaan. Ja kuitenkaan se ei siedä sitä, jos joku tulee neuvomaan :headwall:

no mene ja pyydä sieltä sossun luukulta sulle perhetyöntekijä, kun kerta siellä muutenkin ravaat!

Alkuperäinen kirjoittaja hönö:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:

no mene ja pyydä sieltä sossun luukulta sulle perhetyöntekijä, kun kerta siellä muutenkin ravaat!

tähän mun ei varmaan edes tarvis vastata, mutta voin kertoa, että meidän ei enää tarvitse "ravata siellä sossun luukulla", niinkuin sanot.

Kolahtaa kyllä harvinaisen hyvin kohdalle tää ap:n teksti :| Tää tietokonekin on kyllä yks pirulainen, vie niin tuhottomasti aikaa kaikelta tärkeältä, mut aina vaan eksyy tähän ja sitten jää päälle tää surffailu. Ja taas meni yks ilta, eikä mitään oikeaa tullu tehtyä.

Välillä NIIIN kyllästynyt itseensä.

Saanko antaa neuvon?
Silloin kun olin itse toipumassa masennuksesta, psykiatri sanoi mulle, että mun pitää tehdä joka päivä jotain mikä tuottaa mulle iloa. Mä valittelin, niinkuin sinäkin, että ei sotkussa voi tehdä jne... Mutta, hän sanoi että sotku saa luvan odottaa, ja rouva tekee jotain mikä itsestä tuntuu hyvälle. Mulla se oli neulominen. Ja sit se sano vielä, että kun on ottanut aikaa itselleen, palkitsee itsensä.
Kuulostaa tosi tollolta, mutta mä aloin tietoiesti ottamaan 15-30 min aikaa omiin juttuihin, neuloin vaikka kuinka pahaa teki kattoa sitä sotkua ympärillä. Ja sen jälkeen join kupin kahvia ja onnittelin itseäni, kun pystyin ottamaan aikaa itselleni.
Ja ka, kuukausi meni, ja nykyään mä saan pakollisetkin hommat tehtyä. Jos joskus alottaminen tökkii, mä istun alas ja neulon, juon kahvit ja taas hommat maistuu.
Mulla oli fiksu psykiatri :) Kiitos hänelle :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Saanko antaa neuvon?
Silloin kun olin itse toipumassa masennuksesta, psykiatri sanoi mulle, että mun pitää tehdä joka päivä jotain mikä tuottaa mulle iloa. Mä valittelin, niinkuin sinäkin, että ei sotkussa voi tehdä jne... Mutta, hän sanoi että sotku saa luvan odottaa, ja rouva tekee jotain mikä itsestä tuntuu hyvälle. Mulla se oli neulominen. Ja sit se sano vielä, että kun on ottanut aikaa itselleen, palkitsee itsensä.
Kuulostaa tosi tollolta, mutta mä aloin tietoiesti ottamaan 15-30 min aikaa omiin juttuihin, neuloin vaikka kuinka pahaa teki kattoa sitä sotkua ympärillä. Ja sen jälkeen join kupin kahvia ja onnittelin itseäni, kun pystyin ottamaan aikaa itselleni.
Ja ka, kuukausi meni, ja nykyään mä saan pakollisetkin hommat tehtyä. Jos joskus alottaminen tökkii, mä istun alas ja neulon, juon kahvit ja taas hommat maistuu.
Mulla oli fiksu psykiatri :) Kiitos hänelle :flower:

sotku häiritsee luovuutta :D ja onhan tää koneella istuminen mun "omaa aikaa", itseasiassa mun lähes ainoa sosiaalinen kontakti :D

Mä kyllä asetan itsellleni tavotteita, mutta mä en osaa pitää niistä kiinni :| Jotenkin mä vaan oo niin hidas, ja se taas johtuu siitä, että mä jämähdän tähän koneelle, enkä osaa lähteä. Mä tuun tähän aina imettämään, mutta huomaankin istuvani tässä sitten paljon kauemmin, mutta enhän mä saa sanottua itselleni, että pysy poissa koneelta.
Tai no välillä saankin, mutta samaan vanhaan sitä kuitenkin lopulta repsahtaa.

Yhteistyössä