Mä olen niin väsynyt ystäviini...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuutikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuutikki

Vieras
Olen meistä ensimmäinen joka on saanut lapsen, muilla ei ole aikomustakaan vielä tehdä.
Ystäväpariskunta tulee monesti istumaan iltaa meille 12päkki kaljaa mukana. Joka oli minulle alussa ihan ok, mutta kun siitä tuli tapa, huomautin ystävälleni että olisi kiva jos he tulisivat joskus vaikka vähän aiemmin että näkisivät lastakin (joka tarkoittaa käytännössä etteivät voisi silloin juoda olutta)
No tästähän se soppa syntyi, huoh.

Nyt "ystäväni" on puhunut että minä ihan samanlailla juon täällä iltaisin kun he.
Juon muutaman ykkösoluen miehen kanssa tai alkoholittoman siiderin.
Joskus olen ihan muutaman oikeankin siiderin juonut(ne kestää koko illaksi)
Eli melkoinen alkkis..

Ja muutenkin tässä ystäväpiirissä on alkanut olla ihme juoruilua ja seläntakana puhumista. Ei itsellä riitä energia ollenkaan tällaiseen hommaan.

Tekisi mieli pistää koko ystäväporukka vaihtoon. Ollaan kuitenkin jo 25v ylittäneitä, eli ei jotenkin vaan jaksaisi.

Vaihtoon vaan. Mitä teet tollasilla? Itelläkin on kaveripiiri täysin muuttunut sen jälkeen kun eka lapsi syntyi - 06. Nyt meillä on toinenkin poika. Mietipäs kun teidän lapsi kasvaa ja näkee että olohuoneessa juodaan kaljaa, niin ei oo kyllä kovin kiva. Uusia ystäviä löytyy kyllä helposti esim. äiti lapsi- kerhoista, leikkikentältä ymm. Kun on lapsia niin toisilta äideiltä saa hyviä vinkkejä lapsen hoitoon. Samalla lapsenne saa kavereita ja tapaamiset on kivoja kun lapset pääsee yhdessä leikkimään, samalla kun voitte vaihtaa kuulumisisia oman kaverisi kanssa. Kyllä oman lapsen kanssa touhuaminen tuo paljon suuremman ilon kun joku sixpäkki. Lisäksi ei jää kellekään mitään juoruamisen varaa, kun et hengaile tollasten kanssa. Mua ainakin masentaa tollasten ihmisten seura, joilla ei muuta elämää kun baarissa hengailu ja "lapsivapaa" elämä..

Rasittavaa ja niin tutun kuuloista. Itse olin esikoisen syntyessä 27 v. ja aika ensimmäisiä perheellisiä oltiin kaveripiirissä. Erään ystäväni kanssa kävin sinkkuaikoinani sekä sitten naimisissa ollessa mutta lapsettomana baarissa pitkän kaavan mukaan, mukavaa oli ja viini virtasi. Kun lapsemme sitten syntyi, tuli hän sitä luonnollisesti katsomaan. Mutta mutta, mukanaan toi kaksi viini pulloa, jotka sitten korkkasi heti sisään tultuaan alkuillasta. Kovasti tyrkytti minullekin, 'kun et kerran edes imetä'. Koitin sanoa että silti tuo viini ja vauva-yhdistelmä ei kuulosta kovin hyvältä. Parin tunnin kuluttua kaveri sitten olikin jo aika hyvässä nosteessa ja vasta ennen puolta yötä jatkoi matkaansa baariin. Tuli siis meille pohjia ottamaan, tajusin jälkikäteen. Ihmetteli miksen lähtenyt mukaan, olishan mies voinut jäädä vauvan kanssa. Tämä toistui kolme kertaa, jonka jälkeen ilmoitin, ettei meillä sitten enää juoda jos vauva on talossa. Aika nopeasti viileni tämän jälkeen ystävyys (oliko se edes sitä?) ja vähemmän mairittelevia juttuja sain kuulla toisen käden kautta itsestäni. Olin kuulemma jämähtänyt ja luulin tietäväni kuinka kuuluu elää. Ei ole pahemmin tätä kaveria ikävä.

Tsemppiä omiesi kanssa.

Ehkä olisi hyvä jättää nuo illanistujaiset heidän kanssaan joksikin aikaa. Jos teillä ei ole muuta yhteistä, niin minusta siinä ei olisi mitään outoa.
Kun meidän ensimmäinen lapsi syntyi, tein sen tietoisen valinnan, ettemme kutsuneet vieraita iltaa vasten, vaan aloimme kutsua päiväseltään käymään. Ja hyvin oppivat tuttavat siihen rytmiin. Jos se ei sovi, niin sitten ei. Menkööt ravintolaan istumaan ja illan viettoon sitten. Ja voittehan kutsua sellaisia ystäviä, joilla on lapsia. Saat uusia tuttuja perhekerhoista, puistokäynneillä jne. Kutsu äitejä lapsineen päiväseltään käymään aluksi, ja jos vaikuttaa hyvältä, voitte kutsua heidät perheenä käymään.

Ei sellaiset ihmiset ole oikeita ystäviä, jotka eivät ole sinun lapsestasikaan kiinnostuneita. Ala sanomaan, että olet iltaisin väsynyt ja meet aikasiin nukkumaan, jos aikovat tulla, tai sit sanot ihan suoraan. Toihan on ihan loukkaavaa teitä kohtaan ja lasta.

Onneksi raskausaikana tutustuin muutamaan uuteen ystävään joihin olen viikottain yhteydessä.
Ja onneksi on ihana sisko ja miehellä ihanat siskot.

Tuntuu jotenkin vaan niin väärältä ettei vanhimmat ystäväni ymmärrä elämääni ollenkaan.
Olivat vielä keskenään kritisoineet kun en jätä lasta hoitoon ikinä että pääsisin baariin.
Lapsi nyt 10kk ja kahdesti olen käynyt baarissa(lapsi ollut isän kanssa), ja onhan nuo jo nähty.
Ei vaan ONNEKSI ole minkäänlaista inspistä.

Pitää vaan jättää ottamatta yhteyttä heihin vaikka se jostainsyystä tuntuu tosi hankalalta. Jotenkin vaan niin tottunut.

"Kaverisi" elävät edelleen sitä samaa elämäntilannetta joka sinulta ja perheeltäsi on jo ohi. Eivät he tajua millaista vauvaperheen elämä on, eivät vaikka miten yrittäisit selittää. He tajuavat typeryytensä vasta sitten kun heillä on omia lapsia. Sitä odotellessa pitäisin noihin ystäviin yhteyttä vain päiväsaikaan ja ilman viinaa. Jos heidän ei silloin sovi tavata teitä, niin jätä yhteydenpito sikseen.

ja mikähän onnela se baarielämä oikein on? Elämäsi on täyttä, olet ihanan vauvan äiti. Heillä taas ei ole elämässään muuta sisältöä kuin rönttöily, voivat ihan rauhassa hakeutua kaltaistensa seuraan. Voithan sanoa heille ettei sinua baarielämä tällähetkellä kiinnosta, mutta lenkki- tai uintikaverille kyllä olis käyttöä?

Kyllä tuosta elämäntavasta on helppo päästä eroon, jos oikeasti haluat.

Jaa... Kyllä meille vain sai tulla istumaan iltaa ja saa vieläkin. ja voi tuoda omat juomat.... olin myös ensimmäinen kaveripiiristä joka lapsen sai ja ymmärsin kyllä ettei heidän elämänsä muuttunut mun mukana ja toki hekin tajusivat että ihan kaikkeen en enää veny :whistle: eikä mun elämä lapsen myötä "täyttynyt", päinvastoin kaipasin sitä aikaisempaakin elämää. No nyt ne kaikki kaverit saavat lapsia ja minä olen se joka huutelee seuraa :xmas:

Kiitos tuestanne.
Tottahan se on ettei äitiyttä ymmärrä ennen kun itse on sen kokenut.
Mutta ei itsellä olisi tullut ennen lasta mieleenkään mennä vauvaperheeseen kaljojen kanssa kylään..

No pitää pitää sellainen ainakin 1kk tauko, ehkä stressi helpottaisi sillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Yoda:
Jaa... Kyllä meille vain sai tulla istumaan iltaa ja saa vieläkin. ja voi tuoda omat juomat.... olin myös ensimmäinen kaveripiiristä joka lapsen sai ja ymmärsin kyllä ettei heidän elämänsä muuttunut mun mukana ja toki hekin tajusivat että ihan kaikkeen en enää veny :whistle: eikä mun elämä lapsen myötä "täyttynyt", päinvastoin kaipasin sitä aikaisempaakin elämää. No nyt ne kaikki kaverit saavat lapsia ja minä olen se joka huutelee seuraa :xmas:

Sinun ystäväsi kuitenkin varmaan halusivat nähdä muutakin kun kaljan merkeissä.
Minun ystäväni valittelevat jos juttu keskeytyy kun alan vaihtamaan kakkavaippaa ja en pysty kuuntelemaan kun toisella korvalla..

Yhteistyössä