Mä olen niin loppu tästä jatkuvasta imettämisstä ja tissillä roikkumisesta!!! Poika on jo yli 1v6kk!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TISSI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TISSI

Vieras
Poika on jatkuvasti tissillä ihan yötä päivää. Ei se nälkäänsä siinä ole vaan nautiskelee ja rentoutuu. Tälläkin hetkellä kun kirjoitan poika rötköttää sylissä tissi suussa. Mä olen ihan loppu. Ensinnäkin jatkuva imetys on erittäin epäergonomista. Mä olen ihan jumissa.. Mä en saa nukuttua kuin kyljellään koska poika käyttää mua tuttina, oikeaa tuttia ei ole huolinut. Jos liikahdan tai nappaan tissin pois ja ja irrotan pienen kätösen toisesta tissistä poika havahtuu hamuamaan ja raivostuu. Mä en haluasi lopettaa imetysra kokonaan vaan KOHTUULLISTAA. Tämä on niin uuvuttavaa. Imetän enemmän kuin vastasyntynyttä. Se sentään nukkuu välissä. Meidän poika tissittelee, käy hieman pyörähtämässä lelujen kanssa jossakin ja sitten tulee takaisin. Ja hirveä hepuli jos en anna.

Sitten se haluaa vaihdella tissiä, ensin hieman tuosta, sitten toisesta ja taas tuosta... samalla puristelee ja rapsuttaa tissiä. MÄ EN JAKSA OLLA PELKKÄÄ HELVETIN TISSIÄ 247!!!

Muuta en osaa sanoa kuin että sit pitää vähän kuunnella huutoa. Kyllä ton ikänen nopeesti tottuu vähennettyyn palveluun, ja oma ymmärsi 1v4kk kun sanottiin ettei tississä nyt ole maitoa. Yöllä hanat kii. En oikein tiedä mitä muuta vois ehdottaa?

Nyt sinä otat ohjat käsiisi, ja päätät, milloin on hyvä hetki imettää. Esim. aamuin ja illoin. Laitat vaikka kuulosuojaimet vaimentamaan huutoa, että kestät hyväntuulisena ja määrätietoisena. Taaperolle pitää sitten jaksaa järjestää muuta ohjelmaa, mulla kaatuu välillä osa järkevistä projekteista siiihen, etten jaksa miettiä vaihtoehtoja. Eli kannattaa etukäteen pohtia päivärytmi, ja mitä milloinkin tehdään ja sitten vaan härkäpäisesti noudattaa. Tsemppiä!

Ei tässä auta kuin laittaa hanat kiinni ja poika nukkumaan omaan sänkyyn! Ei hänellä tosin edes ole omaa sänkyä vaan nukkunut aina vieressä. Ensimmäisenä asialistalla hankkia pojalle oma sänky. Onhan tämä nyt paskaa kun meillä ei ole ollut seksiäkään viimeksi monta kuukautta sitten ja sohvalla kömpelöä äheltämistä kun poika nukkaa meritähtiasennossa meidän sängyssä

Pelkään kans pahoin, ettei kohtuullistaminen taida kovinkaan helposti tuon ikäiselle enää onnistua. Tai sitten sun on vaan kestettävä sitä huutoa.. En halua olla ilkeä enkä jälkiviisastella, mutta olisi varmaan kannattanut se kohtuullistaminen tehdä jo aiemmin. Sympatiseeraan kyllä sinua ja toivotan jaksamista. Sekä toivon, että teet asialla pian jotain ennen kuin olet ihan lopullisesti finaalissa.

[QUOTE="ihminen";29927590]Imetin tytärtä yli kolmevuotiaaksi, mutten missään vaiheessa kokenut olevani PELKKÄÄ TISSIÄ.
Korvienvälistä kiinni tuollaiset kokemukset.[/QUOTE]

Jos sinä et kokenut olevasi PELKKÄÄ TISSIÄ, niin joku toinen voi kokea niin. Koska me kaikki ollaan erilaisia ja koetaan asiat erilailla. Mutta kiillota sinä vaan sädekehääsi ;)
Ja minä kuulun taas siihen porukkaan, jonka mielestä 3v. imettäminen on vähän outoa, mutta ei siitä sen enempää..

Jos sinä et kokenut olevasi PELKKÄÄ TISSIÄ, niin joku toinen voi kokea niin. Koska me kaikki ollaan erilaisia ja koetaan asiat erilailla. Mutta kiillota sinä vaan sädekehääsi ;)
Ja minä kuulun taas siihen porukkaan, jonka mielestä 3v. imettäminen on vähän outoa, mutta ei siitä sen enempää..

Niin minäkin pidin yli 6kk imetystä outona ennenkuin sain oman lapsen ja maitoa riitti muillekin jakaa.
Tyttärestä on kasvanut varsin tasapainoinen ja hänellä on hyvä perusturvallisuuden tunne, on fiksu koululainen nykyään jolla on hyviä harrastuksia.

Eli nämäkin kuvaamasi "outouden tunteet" liittyen pitkään imetykseen kertovat tuntijoidensa korvienvälistä. Kannattaa miettiä mitä "outoa" pitkässä imetyksessä muka on, pohtia miksi pitää luonnollista asiaa outona ja voi vaikka yrittää tehdä jotain tuollaisille kummallisille outousajatuksille.

Olen imettänyt omat lapseni, joita siis kolme noin 1,5v., mutta mielestäni on eri imettää reilu vuosikasta/ taaperoa kun leikki-ikäistä, mutta jokainen taaplaa tyylillään.
Mielestäni 3v. imettäminen EI OLE enää luonnollista siksi koen sen olevan hiukan outoa. Enemmänkin taitaa olla kyse äidin tarpeiden tyydyttämisestä eikä siis mitenkään liityy lapsen kehitykseen koska siihen varmasti vaikuttaa ihan muut asiat.

Olen imettänyt omat lapseni, joita siis kolme noin 1,5v., mutta mielestäni on eri imettää reilu vuosikasta/ taaperoa kun leikki-ikäistä, mutta jokainen taaplaa tyylillään.
Mielestäni 3v. imettäminen EI OLE enää luonnollista siksi koen sen olevan hiukan outoa. Enemmänkin taitaa olla kyse äidin tarpeiden tyydyttämisestä eikä siis mitenkään liityy lapsen kehitykseen koska siihen varmasti vaikuttaa ihan muut asiat.

Miten kuvittelet tietäväsi lapseni tarpeet tai minun tarpeeni? Oletko sädekehällä varustettu selvänäkijä?

Lapseni oli hyvin allerginen ja lastenlääkäri kehoitti imettämään niin pitkään kuin suinkin jaksan, että lapsi saisi jotain maitoa kun vastikkeita ei juonut.

Jos vihjaat että pitkään imettävän äidin tarpeet olisivat seksuaalisia, niin kieroutuma on omassa päässäsi. En ole ikinä kuullut, että kukaan imettäisi seksin korvikkeena. Sensijaan tämänkin ketjun aloittaja valitti seksin puutetta (SOHVALLA KÖMPELÖÄ ÄHELTÄMISTÄ) koska hän imettää, eli ilmeisesti äidit nimenomaan LOPETTAVAT imetyksen omien tarpeidensa takia.

Kyllä pitäisi aikaihmisten osata hoitaa seksuaalit tarpeensa ilman, että lapsen tarvitsee luopua rintamaidosta.

Sinä taas paljastit itsesi, ensimmäinen kommenttisi minulle oli olevinaan niin asiallinen mitä nyt sädekehästä vähän vittuilit jo siinä, mutta sen jälkeen petti itsehillintäsi ja romahdit itsepönkitykseen ihan totaalisesti :D

No minä imetin vajaa 3-vuotiaaksi, mutta äidintahtisesti viimeiset pari vuotta. Missään vaiheessa ei ollut niin että koska tajansa olisi saanut tissiä vaan kellon mukaan mentiin. Johtui varmaan siitä että alussa oli vaikeaa niin piti tarkkailla tilannetta ja kellon kanssa imettää tasaisin väliajoin.
Kun kiinteät tuli mukaan imetin ennen ruokaa enkä sitten muulloin. 1v6kk-iässä lopetin yöimetkset kokonaan. Viimeinen imetyskerta oli klo 22 ennen omaa nukkumaanmenoa ja ensimmäinen sitten heti herättyä klo 6-aikaan. Kun menin töihin imetin sitten enää aamulla, iltapäivällä ja illalla. Lopulta aamulla ja illalla ja ehkä viimeinen kuukausi vain illalla. Hyvin se meni eikä edes itkuja tullut. Mutta "tissimies" tuosta kaverista on tullut jo nyt :) vertailee naisten rintamuksia ja kehuu että äidillä on parhaat tissit :D ja isoimmat!

Että en voi sanoa muuta kuin että rajoittaa pitää. Johan tuossa iässä tulee uhma mukaan peliin ja vaikeuttaa tilannetta. Pakko on näyttää lapselle kuka päättää asioista ja periksi ei saa antaa.

Anteeksi nyt vain, mutta mikä PERKELEEN pakko sitä spermaa on imuroida sinne ahnaaseen römpsään ja hankkia lapsia kun se tuntuu niin jumalattoman monelle naiselle tulevan täysin ylivoimaisena yllätyksenä että niiden kanssa voi olla rankkaa?

Ensin hormonien typerryttämänä haaveillaan ja usein jopa mangutaan niitä lapsia ja sitten kun niitä saadaan niin ollaan päivät täällä palstalla nillittämässä kun on niin RANKKAA ja kun ei JAKSA vaikka yhteiskunta ja/tai mies huolehtivat elannon hankkimisesta ja Suomessa äidin elämä on tehty kaikin puolin niin helpoksi kuin se vain voi modernissa yhteiskunnassa käytännöllisesti katsoen olla. Mutta mikään ei modernille kermaperseäidille riitä.

Suosittelen lämpimästi näitä tuotteita niin aloittajalle kuin lapsista haaveileville äidieille tai toistaiseksi vielä lapsettomille naisille.

7rUzVPe.jpg

Onnittelut kondominmainostajalle täydellisestä nollakommentista. Toivottavasti helpotti!

Ap:lle jaksuja, aina sitä itse kukin välillä lipsahtaa rutiineihin, jotka eivät ole niitä järkevimpiä. Nyt vaan mietit, loppuuko imetys, vai tuleeko sille rajat.

Tottaihmeessä taapero osaa vaatia ja vaatii sitä minkä se saa. Sinä ap sallit lapsen tehdä noin. Nyt stoppi etkä välitä protestista. Jollei vähennys riitä, kokonaan pois. Miten sää alunperin annoit luvan olla tissillä kokojan ja pitää sua tuttina?

En yhtään ihmettele tuntemuksiasi, vaikka itse imetin yli 2 vuotta enkä kokenut sitä raskaaksi. Kyllästyminen iski vasta kun lapsi oli 2-vuotias ja silloin olikin helppo alkaa imetystä lopettelemaan, niin lapsen kannalta kuin itselle henkisesti, sillä olin tavoitteeni saavuttanut (vähintään 2 vuotta WHO:n suosituksen mukaisesti).

Mutta taaperoimetyksen on tarkoitus olla helpompaa ja enemmän äidintahtista. Taaperolle ei tarvitse, eikä oman jaksamisen kustannuksella kannata, antaa tissiä just siinä tahdissa kuin lapsi haluaa. Se on tietysti todella paljon lapsen temperamentistä kiinni, kuinka helposti rajoittaminen onnistuu.

Minulla imetys rajoittui luonnostaan sen myötä, että menin osa-aikaisesti töihin kun lapsi oli 1 v 3 kk ja paria kuukautta myöhemmin täysipäiväisesti. Sitä ennen imetystahti olikin melko lailla sama kuin pikkuvauvalla (10-15 krt/vrk), mutta toisaalta kerrat oli lyhyempiä joten ajallisesti tissiaikaa ei niin paljon ollut.

Sinun kannattaa tehdä imetyksiin nyt selkeä rutiini, josta pidät kiinni, niin että lapsi jossain vaiheessa sen hyväksyy eikä taistelu ole jatkuvaa. Anna vaikkapa tissiä vain ruokailujen päätteeksi, aamulla herätessä ja illalla ennen nukkumaanmenoa. Kaikki välitissittelyt pois. Tuttia en enää tuon ikäiselle opettaisi, ainakaan jos imetys kuitenkin jossain määrin jatkuu, vettä voi toki nokkamukista tarjota siltä varalta, että lapsella on jano.

Ihanan syyllistämissävytteinen ketju taas näin kauniina kesäpåivänä :D

Tiedän ap tarkalleen miltä susta tuntuu, tuollaista meilläkin oli kunnes lopetin imetyksen kokonaan 1 v ja 4kk iässä. Ei meidän tissitakiainen ymmärtänyt mitään kohtuullistamisen päälle, ei voinut ymmärtää miksi välillä tissiä sai ja välillä sitten ei saanutkaan. Ei vaikka härkäpäisesti koitin noudattaa rytmejä. Ja jo ihan synnäriltä asti meillä oli se jatkuva tississä roikkumisen ongelma. Toiset lapset vaan on enempi sen perään ja saa siitä paljon lohtua ja turvaa. Tutit tai tuttipullot ei koskaan kelvannut.

Lopetin sitten imetyksen kerrasta, laastarit nännien päälle ja sanoin että maito on loppu. Laps ihmetteli niitä kissalaastareita pitkään, välillä kävi monta kertaa päivässä tarkistamassa tissitilanteen :D välillä tuli surkuitku kun "maito oli loppu", mutta suuremmilta raivoilta vältyttiin kun tissiä ei ns. Kielletty, todettiin ja näytettiin vaan että se on loppu.

Kesällä takiainen täyttää 2 v, välillä edelleen haluais kokeilla tuleeko maitoa, mutta ei osaa enää imuotetta jolloin räjähtää nauruun. Paidan päältä välillä tissejä taputtelee, eli edelleen muistaa niihin liittyvän jotakin tuttua ja turvallista.

Tissitakiaisen äitinä ei aina ole helppoa, tiedän :) suosittelen kuitenkin sitä kerrasta lopetusta, jos lapsi ei tunnu taipuvan siihen vähentämiseen. Se unohtuu yllättävän äkkiä teiltä molemmilta, vaikka itsellekkin kyllä lopetus oli vaikeaa etenkin kun tissit meinas räjähtää. 2 viikon kuluessa koko juttu kuitenkin oli ns.ohi.

[QUOTE="ihminen";29927762]Miten kuvittelet tietäväsi lapseni tarpeet tai minun tarpeeni? Oletko sädekehällä varustettu selvänäkijä?

Lapseni oli hyvin allerginen ja lastenlääkäri kehoitti imettämään niin pitkään kuin suinkin jaksan, että lapsi saisi jotain maitoa kun vastikkeita ei juonut.

Jos vihjaat että pitkään imettävän äidin tarpeet olisivat seksuaalisia, niin kieroutuma on omassa päässäsi. En ole ikinä kuullut, että kukaan imettäisi seksin korvikkeena. Sensijaan tämänkin ketjun aloittaja valitti seksin puutetta (SOHVALLA KÖMPELÖÄ ÄHELTÄMISTÄ) koska hän imettää, eli ilmeisesti äidit nimenomaan LOPETTAVAT imetyksen omien tarpeidensa takia.

Kyllä pitäisi aikaihmisten osata hoitaa seksuaalit tarpeensa ilman, että lapsen tarvitsee luopua rintamaidosta.

Sinä taas paljastit itsesi, ensimmäinen kommenttisi minulle oli olevinaan niin asiallinen mitä nyt sädekehästä vähän vittuilit jo siinä, mutta sen jälkeen petti itsehillintäsi ja romahdit itsepönkitykseen ihan totaalisesti :D[/QUOTE]

Sorry vaan, mutta sinähän se käänsit tämän keskustelun seksuaalisuuteen enkä minä ja sitä minä en edes tarkoittanut!! Äideillä kun yleensä on jotain muitakin tarpeita ja pelkoja esim. läheisyyden tarve, menettämisen pelko etc. jota mahdollisesti korvataan pitkällä imettämisellä.

Enkä takoita, että kaikki näin tekisi, mutta toiset ihan varmastikin! Leikki-ikäisen imettämisellä ei viimetiedon mukaan ole mitään konkreettista hyötyä lapselle. Poislukien erityistapaukset, joihin nähtävästi allergioiden vuoksi kuulutte.

Muistui mieleeni vielä tämä ketju ja pitikin tulla tänne laittamaan viesti.

http://maitolaituri.imetys.fi/index.php?topic=10098.0

Tuossa nopealla hakemisella minun pointtini. Omani on hieman vajaa 2 ja edelleen imetän. Välillä on joo rankkaa kun hän kasvaa ja tulee turvallisuutta hakemaan ja välillä pitää oikein sanoa että nyt sitä tissiä taas saisi. Olet lapsesi tuki ja turva ja tissi on hänelle osa sitä. Hienoa että olet jaksanut noinkin pitkään. Kohtuullistaminen ei välttämättä ole hyvä ajatus takiaisen tiheimmässä rinnalla oloajassa, mutta kun se helpottaa niin ymmärrys lapsella ja vastaanottavuus uutta tilannetta kohtaan paranee. Meillä tilanne helpotti kun laitoin lapsen helpommalla ajanjaksolla omaan sänkyyn ja silloin vähensin (en siis lopettanut) yösyöttämistä.
Itse olen hieman vastaan sitä että kun taaperolla on suuri tarve läheisyyteen ja tissiin niin se otetaan kokonaan pois. Tuntuu ettei tästä ajasta useammilla ole mitään tietoa. Tiedetäänhän jo vauvojen tiheän imun kaudetkin.

Kuukauden päästä tilanne voi olla kovinkin erilainen kuin nyt.

Yhteistyössä