Mä olen ilmeisen huono äiti, kun vaihdan vaipat ja pesen takapuolen kumihanskat kädessä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruoskikaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ruoskikaa

Vieras
Sain siis tuomion. Ja teen näin ihan just siksi, että en tykkää siitä kakan hajusta, joka tarttuu aika tehokkaasti käsiin edellämainittujen toimenpiteiden yhteydessä. Ja ihan sellaiset ohuet hammaslääkärin kumihanskat, ei tartu hajut. Mulla on myös pitkät kynnet ja niiden allehan kertyy mukavasti kaikkea, hanskat estää myös sen. Ilmeisesti tämä on lapselta sitten pois.

Olen kuulemma huono ja keskenkasvuinen äiti ja mulla on kiintymyssuhteessa jotain vikaa, kun en voi tehdä noita paljain käsin. Ja vielä huonomman musta tekee se, että yökkäilen kakanhajusta aika helposti ja en ole vieläkään tottunut siihen, vaikka lapsi jo 8kk. Mies vaihtaakin vaipat useimmiten, kun paremmin sietää sitä ja ihan senkin takia, että on enemmän kotona ja näin ollen useammin vaihtamassa.

no en mä näe tuossa mitään kummallista... mutta tosiaankin se on inhottavaa ku sitä paskaa menee kynsien alle... ja kyllä muakin oksettaa välillä lapsen kakan haju... silti rakastan lastani enemmän kun mitään muuta....

[QUOTE="vieras";22922442]Et huono, mutta outo, mun mielestä. Kyllä mä aina oo ihan normaalilla saippualla saanu käsistä ja pitkien kynsien alta kakat ja hajut pois.[/QUOTE]

Mulle se jää sillain miedosti "tuoksumaan" käsiin ja kynsien alle nyt jää väkisinkin, joten hanskat poistavat tämän ongelman. Eikä tarvitse pestä käsiäkään niin paljon (toki siis pesen ne vaikka käytän hanskojakin).

[QUOTE="vieras";22922442]Et huono, mutta outo, mun mielestä. Kyllä mä aina oo ihan normaalilla saippualla saanu käsistä ja pitkien kynsien alta kakat ja hajut pois.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Saippualla saa kakan hajun pois ihan hyvin. Mulla ei tosin ole pitkiä kynsiä, ajattelin, että voin olla lyhyemmillä tämän pienen ajan kun lapsi on vaippaiässä.

Kiinnitti huomion tuo "en ole tottunut siihen vaikka lapsi on jo 8kk" lause. Odotas vaan kun lapsi on 2v. Sillon se kakka vasta pahalle haiseekin =) Mulla myös 8kk vauva ja 2,5v joiden pyllyjä pesen ja 8kk:n kakkoja siivoo kyllä vielä ihan ilokseen sen hajun perusteella. 2,5v:n kakan haju jää käsiin eikä meinaa irrota vaikka kuinka pesee. Eli ei, et ole outo äiti, hassu vaan. Pääasia kai että pylly tulee pestyä. :)

Minusta tuo on hyvän äidin merkki. Jos kynsien alusia on vaikea pitää puhtaana, niin tietenkin hanskat käteen. Eivät pääse kakkapöpöt kiertoon, kun vaipanvaihdon jälkeen on ruoanlaiton aika.

Oma läheiseni (aikuinen) oli pitkään liikuntakyvyttömänä, ja me kyllä hoidimme häntä hanskat kädessä ihan itsestäänselvyytenä.

minä en taas ymmärrä, miten hitossa se ketään haittaa, vaikka ap hanskat kädessä pesee vauvan pyllyn.... Eikö tärkeintä ole se, että se kuitenkin pestään.. Miksi kaikkien pitäisi toimia samalla llailla. Ja sitä paitsi, jos on pitkät kynnet, niin nuo hanskat estää senkin, että vahingosa raapaisisi lasta...

Olenkin miettinyt miten ne rakennekynnet omaavat pesevät vauvojen kakat....
Et mielestäni huono äiti. Itse mietin aikoinaan miten voin pestä oman vauvani kakat kun ystäväni vauvalta se ei oikein onnistunut. Silloin tarvittiin kahta pesemään ne kakat-toinen roikotti lasta lavuaarissa ja minä suihkutin bideestä vettä niin kauan, että kakat lähti irti. Arvaa oksettiko ja oli kamalaa. Kun oma sitten syntyi niin ei se enää hankalaa ollutkaan.
Yksi juttu on mitä en voi tehdä vaan se alkaa oksettaa heti-jo ajatuksin. En voi imeä räkää vauvalta sillä nenäfriidalla. Ei se omaan suuhun asti tule, mutta mieli on heikko. Mies hoitaa meillä tuon imun.

Tuossa nyt mitään outoa ole. Olen pph. ja käytän itsekkin hanskoja hygienia syistä. Minulla on myös todella kuiva iho ja työpäivän aikana joudun pesemään käsiä todella paljon!

Olet outo, et huono äiti. No ehkä siinä mielessä hieman turhamainen kyllä, että et voi lyhentää kynsiä/olla pitämättä rakennekynsiä sen ajan kun vauva on pyllynpesuiässä. Nehän voi myös raapia lasta ja ovat muutenkin hankalat pienen kanssa touhutessa.

[QUOTE="pph";22922689]Tuossa nyt mitään outoa ole. Olen pph. ja käytän itsekkin hanskoja hygienia syistä. Minulla on myös todella kuiva iho ja työpäivän aikana joudun pesemään käsiä todella paljon![/QUOTE]

Mulla on myös kuiva iho ja en halua olla jatkuvasti pesemässä sitä eli sekin on yksi syy. Ja en nyt tosiaan erityisemmin nauti ulosteeseen koskemisesta ja jos on hanskoja olemassa niin toki käytän mieluummin niitä:)

Ja sille joka kommentoi, että olen turhamainen kun en voi olla ilman kynsiä vauva-aikaa: Niin kai olenkin. Mut tykkään, että mun kädet näyttää siistimmiltä pitemmillä kynsillä ja tykkään laittaa kynsiäni muutenkin.

Et ole tietenkään huono äiti! Älä turhaan syyllistä itseäsi. Ainoa, mitä en tajua aloituksessa ja muissa viesteissä on se, että miten te onnistutte saamaan sitä kakkaa käsiinne? Mulla vain harvoin sormi osuu kakkaan, kun pyyhintälapuilla pyyhin pepun. Ja jos vielä vedellä sen jälkeen pepun pesen, niin ei siinäkään sormet kakkaan tule.

No mua ei kyllä okseta tollaset jutut. Ihan luonnollisiahan nuo on, jokainen täälläkin kirjoittanut käy kyllä itsekin ihan varmasti nro 2:lla aina silloin tällöin. Mikäs ihme siinä sitten on? Vauvan kakka kun ei ees haise niinku aikuisten(ELI OMA!)
Mutta ei se tee hyvää tai pahaa äitiä, jos käyttää kumihanskoja.
Tietyn tyylisuunnan psykologit kyllä aika ajoin muistuttaa että lapsen kakkoille ei sais kauheesti irvistellä,jne.. Vaikuttanee kuulema lapselle niin että tulee helposti estoja. Tiedä sitte.

[QUOTE="mamma";22922773]No mua ei kyllä okseta tollaset jutut. Ihan luonnollisiahan nuo on, jokainen täälläkin kirjoittanut käy kyllä itsekin ihan varmasti nro 2:lla aina silloin tällöin. Mikäs ihme siinä sitten on? Vauvan kakka kun ei ees haise niinku aikuisten(ELI OMA!)
Mutta ei se tee hyvää tai pahaa äitiä, jos käyttää kumihanskoja.
Tietyn tyylisuunnan psykologit kyllä aika ajoin muistuttaa että lapsen kakkoille ei sais kauheesti irvistellä,jne.. Vaikuttanee kuulema lapselle niin että tulee helposti estoja. Tiedä sitte.[/QUOTE]

Joskus Vauva-lehdessä luki, että jos sanoo aina yök tai irvistelee kakkavaippaa vaihtaessa, voi lapselle tulla huono itsetunto, kun vauva kokee, että hänessä on jotain vikaa, kun ei tietty ymmärrä, että sille hajulle yökkäillään.

Mä käytin kanssa kumihanskoja peppujen pesussa. Iho meni jossain vaiheessa niin karmeaan kuntoon, että oli vaan pakko suojella käsiä jotenkin jatkuvalta pesulta ja kakkapöpöiltä. Ei siinä musta mitään kummallista ole.

Hitto kun olis vaan itekin tajunnut... Ei mua se kakanhaju tms. niin haittaa, ja kynsiharjalla yleensä sutasen varmuuden vuoksi kynnenalustat, mutta kädet on olleet niin kamalassa kunnossa jatkuvasta läträämisestä että olisin monelta itkulta ja tehorasvaamiselta säästynyt jos olisin vaan tajunnut käyttää hanskoja.. Tosin mua etoo se haju mikä toisista kertishanskoista jää käsiin.. Oiskohan ihan siinä ollut sitten syy miksi en hanskoja edes ajatellut..?

Alkuperäinen kirjoittaja äippä 2009;22922818:
Joskus Vauva-lehdessä luki, että jos sanoo aina yök tai irvistelee kakkavaippaa vaihtaessa, voi lapselle tulla huono itsetunto, kun vauva kokee, että hänessä on jotain vikaa, kun ei tietty ymmärrä, että sille hajulle yökkäillään.

No voi hyvää päivää taas. Eiköhän se huono itsetunto tule enimmäkseen muuntyyppisistä asioista. Tuskin yökkäily itsessään sitä voi aiheuttaa. Entäs jos yökkäyttää väkisin, niin kuin itselleni käy? Se on vaan refleksi, en voi asialle mitään. Palaan kahdenkymmenen vuoden kuluttua raportoimaan tuloksia:D

Mua jotenkin huvittaa aina nämä täysin irralliset "asiantuntijoiden" julkaisemat "tutkimukset", joita noissa vauvalehdissä esitellään totuuksina. Ihan turhanpäiväisiä asioistä (niin kuin tämä) väännetään kaikkea ihmeellistä ja ennen kaikkea irrallaan kaikesta.

Entäs ne, jotka eivät lue kaikenmaailman vauvalehtiä ja käytä päiviään luonnollisen lapsuuden ja muiden suuntausten edustajien opuksia lukemiseen? Miten heidän lapsilleen käy? Jos sitä sitten vaikka tietämättömyyttään yökkää pahalle hajulle vaippaa vaihtaessaan.

Yhteistyössä