Mä olen huolissani mun lapsesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yks vaan

Vieras
Miten saan yksivuotiaan (1v 1kk) syömään enemmän?

Nyt on joku kausi menossa, ettei mikään maistuisi. On syönyt nyt ehkä viikon verran jo aika pieniä annoksia siihen verrattuna, mitä ennen söi. Aamulla eikä illalla ei söisi millään puuroa (ei ole koskaan oppinut edes kaurapuuroa syömään, syö vaan tetrapuuroja), nyt ei mene edes mitään leipää, ruokaa menee ehkä desin verran kerrallaan, banaania söisi joka aterialla välillä, välillä ei sitäkään ollenkaan. Pelkkiä muroja ja rusinoita osoittelee (kaapin suuntaan, ei ole esillä), ja tällä äidillä alkaa hermo mennä! Tiedän, että lapset säännöstelevät itse syömisiään, mutta tämä on tosi rasittavaa!

Ei ole oppinut vielä syömään rakeista/kuivaa ruokaa, eli jos laitan esim perunaa ja jotain kastiketta, täytyy peruna vielä erikseen muussattuna kostuttaa maidolla, että siitä tulee löysempää. Koska oppii oikeinn syömään samaa ruokaa kuin muut?

Muutenkin on koko ajan kuin joku uhmaikäinen. Joka asiasta pitää pistää vastaan ja kiukutella. Todella rasittavaa kuunneltavaa koko päivän päivästä toiseen. Mikä siinäkin voi olla syynä??

Hampaita on tullut lähes taukoamatta jostain 5kk iästä lähtien. Ne kiukuttaa välillä enemmän, välillä vähemmän. Nyt ei mielestäni näyttäisi hammasongelmalta kuitenkaan.

Ja kävelemään oppiminen ja puhuminenkin huolestuttaa. Tai siis niiden puuttuminen. :(

Kuulostaako tutulta? Kenestäkään??

Juuh, meillä oli samantapaista, ei syöny melkeen muuta kuin korppuja kaksi viikkoa. Se menee kyllä varmasti ohitse, meillä hampaiden puhkeaminen sai syömättömyyttä aikaan.
Tsemiä :)

Toistoa, toistoa ja toistoa. Kyllä lapsesi oppii syömään karkeampaa ruokaa kun jaksat sitä sitkeästi tarjota ja maistattaa. Hampaita tulee ja sarasteluja, se on sellaista kiukuttelua sitten päivät pitkät mutta pysy itse rauhallisena ja anna turvaa ja tukea pienelle. Kävelemän oppii kun sen aika on ja puhetta voi odotella sit 2 vuotiaana. Otahan rennosti!

kuulostaa saman kaltaiselta kuin oma lapseni. dysfasiaa epäillään. lapsi nyt 5v.

tiedän kuinka raskasta on kun joka asiaan väännetään vastaan, eikä mistään olla "kiitollisia", se todella lyttää oman arvon tunnon, missään ei ikinä onnistu, mitään ei voi ikinä tehdä aina vain kiukutellaan :(

Meillä 1v2kk eikä kävellä eikä juurikaan puhuta, nam nam sanoo ja äiti. Ruokailu kans vähän niin ja näin, hampaita tullut myös tasaisesti. Rakeinen ruoka ei uppoa yhtään silloin kun on hammas puhkeemassa, oonkin sit suosiolla laittanut käsivatkaimella sileeks. Sormiruokana meillä menee kyllä koviakin leipäpaloja, porkkanaraastetta, juustoa yms. Kait tää kuuluu taas tähän ikäkauteen, en ois sinuna huolissas..

Lisäyksenä vielä että jostain luin lapsen "kriisikausista" jolloin uuden oppiminen aiheuttaa tietynlaisen kriisin, mikä voi sitten oireilla kiukutteluna ja huonosti syömisenä, valvomisena ym. Niille oli jotkut tietyt ikäkaudetkin olemassa milloin niitä kriisejä vois odottaa olevan, mut yhtään en kyllä muista tarkemmin..

Mun lapsellani oli pitkiä syömättömyyskausia 1-2-vuotiaana. Välillä meni viikkoja lähes olemattomalla ruualla. Syömättömyyskausi meni lopulta itsestään ohi ja lapsi alkoi syödä ihan normaalisti. Nyt lapsi on 4-vuotias ja syö hyvin ja on normaalikokoinenkin (taaperona oli tosi pikkarainen). Uskon, että sunkin lapsellasi on joku kausi vaan. Hampaat varmasti vaivaavat ja kasvu ei ehkä ole juuri nyt voimakkaimillaan.

On ihan normaalia, että 1v 1kk lapsi ei vielä puhu eikä kävele. Minun lapseni alkoi kävellä 1v 1kk iässä ja puhe kehittyi pikkuhiljaa. Nyt on kaikin puolin normaali, sanavarasto ja puhetaito on ikäistään jopa edellä.

Ei syytä siis huoleen.

Kiitos vastauksista. Rauhotuin vähän. Joku luulo mulla oli, että kaikkien muiden lapset on jotenkin edellä kehityksessä ja paljon aurinkoisempia kuin meidän helposti tulistuva lapsi. Täytyy yrittää vaan odotella, kaiken kanssa. Sitähän tämä lapsen kanssa eläminen on tuntunut olevan odotusajasta lähtien. :)

hei, toinen on vasta vuoden. Ihan pieni vielä. syö varmasti mitä tarvitsee jaksaakseen ja jossain välissä ruoka voisi taas maistua paremmin.
Jokainen kehittyy yksilölliseen tahtiinsa.

1vuotias on vielä niin pieni että ihan älytöntä murehtia tuollaisia asioita. Ei 1vuotiaan vielä tarvitse osata tai pystyä moneenkaan asiaan eikä ymmärtää samoja juttuja kuin isompien.

Alkuperäinen kirjoittaja hello:
kuulostaa saman kaltaiselta kuin oma lapseni. dysfasiaa epäillään. lapsi nyt 5v.

tiedän kuinka raskasta on kun joka asiaan väännetään vastaan, eikä mistään olla "kiitollisia", se todella lyttää oman arvon tunnon, missään ei ikinä onnistu, mitään ei voi ikinä tehdä aina vain kiukutellaan :(

Et kai sie nyt ihan tosissasi vertaa 5vuotiasta 1vuotiaaseen. Heissä on aika hurja ero. Oli sitten dysfasiaa tai ei.

kyllä neuvolassa kannattaa näistä asioista puhella ja ehkäpä sitten isompi terveystarkastus että katotaan että mitään terveydellistä syytä ei ole havaittavissa ja sitten vaan pitkää pinnaa, kyllä ne lapset hengissä pysyy vaikka eivät syö. nimenomaan myös sillä omalla hermostumisella saa käytöshäiriöitä aikaan, se kiukku meinaan tarttuu jos perheessä yksi huonolla tuulella niin kohta on kaikki... niin ja meillä opittiin vasta konttaamaan ton ikäsenä et älä huoli ja ei kai kukaan 1v nyt oikein vielä puhu, yksittäisiä sanoja saattaa tulla mut ei niitten puute nyt mitenkään huolestuttavaa oo.

Yhteistyössä