Mä jaksan aina vaan paheksua noita tiettyjä teiniäitejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ripsipidennykset, rakennekynnet, hiuspidennykset, viikonloppuisin juostaan baareissa ja lapset vaan tyrkätään jollekin, vaikka nyt naapurin mummolle tai lasten 7-kymppisille sairaille iso- tai isoisovanhemmille. Sitten itketään ja ruinataan kun lapsella ei ole vaippoja.

Ja lasta yritetty jostain 14-16-vuotiaasta lähtien. Oikeasti järkytyin kun sain tietää että oma sisko yritti raskautua jo 14-vuotiaana. Mulle itki hiljattain miten rankkaa kun 2 vuotta yritti tulla raskaaksi. Ja me yritettiin miehen kanssa 5 vuotta ja nyt 3-kymppisenä saatiin esikoinen.

Pitäisköhän tälle teini-ilmiölle tehdä jotain?

Pitäisi. Ei ole millään tavalla aikuiselle tyypillisellä vastuullisuudella ja järjellä harkittu juttu yrittää lasta 14-vuotiaana, alaikäisenä, itse huollettava lapsena. No tuo lapsien yrittäminen lapsena kertookin juuri siitä, että se aikuisuuden tuoma vastuullisuus ja järki puuttuu.

[QUOTE="vieras";29188463]Ja noi telkkariohjelmat antaa kuvan, että on tosi cool saada teininä lapsi. Teinitytöt hokee toisilleen, että "hetkeäkään en oo katunut".[/QUOTE]

Kyllä mutta osa myöntää sentään sen, että eivät olleet valmiita/olisi voinut odottaa kauemmin lapsen saamista.

Kannattaa miettiä sitäkin ja harkita pitkään mihin kaikkiin teinisarjoihin, sarjoihin ja blogeihin itsensä (+ lapsensa) tunkee ja mitä kaikkea niissä välineissä julkisesti pui ja kertoo. Monia pari- ja kolmekymppisiä saattaisi huvittaa tai jopa kaduttaa, vähintäänkin nolottaa, 16-vuotiaana kirjoitellut asiat.

Itse voisin nyt teiniäitinä kysyä, että mikä noista luettelemistasi ulkonäkö seikoista tekee huonon äidin? Silloin tällöin tulee noita kokeiltua ja vaan silloin jos jää kuukaudelta ylimääräistä rahaa säästöön.

Kyllä minä ihan suoraan kehtaan sanoa, että lapseni olen hyvin hoitanut ja meidän asiat. Ei baareissa juoksentelua enkä ole kenellekkään lastani halunnut yöksi antaa enkä näy siihen tarvetta. Kyllä mua ainakin harmittaa ajatella jos tuolla jossain vaunuja olen lykkimässä ulkona ja sun kaltaiset ihmiset ajattelee heti että ai kamala kun siinä on huono äiti lapselleen.

Miksi ylinpäätään vaivaat päätäsi tuolla asialla, jos naapurin tyttö päättää raskautua 14-vuotiaana miten se vaikuttaa sinun elämääsi.

Miksi ylinpäätään vaivaat päätäsi tuolla asialla, jos naapurin tyttö päättää raskautua 14-vuotiaana miten se vaikuttaa sinun elämääsi.

Kyllähän ilmiöt on yleensä hieman laajempia, kuin vain ihmistä itseään koskevia.
Ehkä sitten vanhempana ymmärrät, enkä tarkoita tätä pahalla.
Itse tosin ajattelin jo 13-vuotiaana, etten todellakaan ole (silloin) valmis lapsiin.

Itse voisin nyt teiniäitinä kysyä, että mikä noista luettelemistasi ulkonäkö seikoista tekee huonon äidin? Silloin tällöin tulee noita kokeiltua ja vaan silloin jos jää kuukaudelta ylimääräistä rahaa säästöön.

Pointti oli epäilemättä siinä, että rahaa laitetaan itsensä tälläämiseen, muttei lapsesta huolehtimiseen. Silloin ei laiteta rakennekynsiä, jos lapselle ei ole varaa ostaa vaippoja. Mitäs muuta sellainen on kuin itsekkyyttä ja huonoa äitiyttä?

Sorry nyt, mutta tästä kommentista paistaa läpi, ettet ole vielä kauheasti elämää nähnyt. Hieman kypsempiä ihmisiä saattavat kiinnostaa jo muutkin asiat kuin ne oman navan ympärillä pyörivät. Jollet ymmärrä, miksi teiniäitiyttä pidetään ongelmallisena asiana eikä tavoitetilana, kannattaa kasvaa vielä vähän.

[QUOTE="Minna";29188777]Pointti oli epäilemättä siinä, että rahaa laitetaan itsensä tälläämiseen, muttei lapsesta huolehtimiseen. Silloin ei laiteta rakennekynsiä, jos lapselle ei ole varaa ostaa vaippoja. Mitäs muuta sellainen on kuin itsekkyyttä ja huonoa äitiyttä?

Sorry nyt, mutta tästä kommentista paistaa läpi, ettet ole vielä kauheasti elämää nähnyt. Hieman kypsempiä ihmisiä saattavat kiinnostaa jo muutkin asiat kuin ne oman navan ympärillä pyörivät. Jollet ymmärrä, miksi teiniäitiyttä pidetään ongelmallisena asiana eikä tavoitetilana, kannattaa kasvaa vielä vähän.[/QUOTE]

Ai nyt on nimenomaan aikuismaista ottaa kantaa ja huolehtia toisten asioista. Kun taas yleensä täällä kanta on se että "eikö sulla ole omaa elämää kun toisia kyttäät. Jätä ihmiset rauhaan"
Jep, niin tyypillistä palstaa! ;)

[QUOTE="Vieras";29188796]Ai nyt on nimenomaan aikuismaista ottaa kantaa ja huolehtia toisten asioista. Kun taas yleensä täällä kanta on se että "eikö sulla ole omaa elämää kun toisia kyttäät. Jätä ihmiset rauhaan"
Jep, niin tyypillistä palstaa! ;)[/QUOTE]

No ehkä ne on just näitä teinejä, ketkä huutaa, että huolehdi vaan itsestäsi.

Teiniäidin 70-kymppiset vanhemmat lapsenlasta hoitamassa? Täytyypä sanoa, että kyllä ovat äidin ja tyttären lisääntymisiät sitten todella toistensa vastakohtia. Varmaan tossa tilanteessa on lapset pakko tehdä teini-iässä, että saavat kunnollisen suhteen isovanhempiinsa.

[QUOTE="Minna";29188777]Pointti oli epäilemättä siinä, että rahaa laitetaan itsensä tälläämiseen, muttei lapsesta huolehtimiseen. Silloin ei laiteta rakennekynsiä, jos lapselle ei ole varaa ostaa vaippoja. Mitäs muuta sellainen on kuin itsekkyyttä ja huonoa äitiyttä?

Sorry nyt, mutta tästä kommentista paistaa läpi, ettet ole vielä kauheasti elämää nähnyt. Hieman kypsempiä ihmisiä saattavat kiinnostaa jo muutkin asiat kuin ne oman navan ympärillä pyörivät. Jollet ymmärrä, miksi teiniäitiyttä pidetään ongelmallisena asiana eikä tavoitetilana, kannattaa kasvaa vielä vähän.[/QUOTE]

No tottakai se on, olipa sitten kyse 16-vuotiaasta tai vaikkapa jo vanhemmasta äidistä. Mutta siis itse tarkoitin sitä, jos sen jälkeen kun laskut on maksettu, huolehdittu että lapselle on vaippoja, puhtaat vaatteet, ruokaa ja jos kuun lopussa huomaan että säästöön jäi rahaa vaikkapa 100e niin onko se itsekästä laittaa loput säästöön ja käyttää vaikka se 40e itseensä. Tottakai silloin se on ajattelematonta, jos ensin tuhlataan rahat itseensä ja kaikkeen kivaan ja huomataankin kohta ettei oo varaa maksaa laskuja ja huolehtia lapsen tarpeista.

En ole väittänytkään, että elämästä kuuluisi kaikki tietää eikä voikkaan. Kyllä minulta löytyy empatiaa ja kiinnostusta muiden ihmisten asioihin... Mutta mielestäni se ei kuulu minulle miten joku haluaa elämänsä elää ja mitkä valinnat kokee itselleen parhaaksi. Tottakai sitä voi aina sanoa ja kehottaa ihmistä miettimään onko ratkaisu järkevä kumminkaan, mutta en menisi kellekkään sanomaan miten hänen kuuluisi elää. En silti tarkoita, että ala-ikäisenä lasta yrittävä tai raskautunut olisi tehnyt parhaan ratkaisun itselleen ja tulevalle lapselle.

Itsekkin olen muutaman kerran katsonut näitä teiniäitiyteen liittyviä sarjoja ja vaikka väitetäänkin niiden ehkäisevän nuoria haluamasta raskaaksi ne kyllä antaa ihan toisenlaisen kuvan millaista lapsen kanssa oikeasti on. :)

Minä vaivaan päätäni sillä että minun pikkusiskon vauvalla ei ole vaippoja ja minä joudun ne ostamaan, itsellänikin on vaippaikäinen. Ei minun rahat riitä kahden lapsen elättämiseen, etenkin kun lapsilisät ja sossutuet menee siskolle itselleen.

No meidän vanhemmat on vasta alle 6-kymppisiä, isovanhemmat ei enää elossa, mutta äiti on psyykkisesti sairas eikä jaksa! Eikä meidän vanhemmilla pienituloisina ole varaa auttaa.

Äiti joutui vasta lainaamaan rahaa että sai ostettua siskon vauvalle korviketta. Ja sisko kävi toissapäivänä esittelemässä hienoja uusia sinettejään (jotain hiusjuttuja).

[QUOTE="Vieras";29188796]Ai nyt on nimenomaan aikuismaista ottaa kantaa ja huolehtia toisten asioista. Kun taas yleensä täällä kanta on se että "eikö sulla ole omaa elämää kun toisia kyttäät. Jätä ihmiset rauhaan"
Jep, niin tyypillistä palstaa! ;)[/QUOTE]

Osa niistä "toisten asioista" on yhteiskunnallisia ongelmia ja siksi niistä on jopa suotavaa olla kiinnostunut. Teiniäitiyttä ei missään länsimaassa pidetä merkkinä yhteiskunnan hyvinvoinnista, vaan sen katsotaan olevan merkki siitä, että jokin on pielessä.

Se on mulle yks ja hailee missä iässä kukakin päättää sen ekan pullansa pullauttaa uunista, kunhan kantaa vastuunsa ja ei laske sen varaan, että kyllä yhteiskunta huolehtii. Toivottavasti joskus ei enää huolehdi.. ;)

Ikävä tosiasia vaan nykyään on se, että lapsen pykäämällä teininä pääset omaan kämppään vaikka just sen 14-15-vuotiaana ja saat sossutuet ym kivat jutut tuosta vaan hoivatädit auttelee kun on niiiin raskasta. Vaik ihan suunniteltu homma se on kun lapsen alulle laittaminen on tosiaan hyvin simppeliä! Ei siinä muistaakseni montaa kutia tarvittu.. ;) kuin et pitäs jatkaa opiskeluja ja miettiä tulevia työpaikkojaan tms. :) Näin on asiat meillä Suomessa. Ihan on monien tyttöjen suusta kuultua.. vaikkei sitä halutakaan uskoa.

Jos teiniäidin vanhemmat maksaa vauvan kulut ja asumisen yms niin siitä vaan. Ei kutkuta silloin mua. Pakkosterilisaatiota ei alaikäisillekään saa edes vanhempien mielenterveyden tahi jaksamisen suojelemiseksi joten maksaa pitää jos ei järkeä ole saatu kasvattamalla tarpeeksi. Jotkut siitä jopa nauttiikin kun on taas vauva talossa vaan itse olisin varmaan hetken huilaamassa jossain.. mikäli vanhin poika raahais tänne jonku teinivosun maha pystyssä. - Uskon pelotelleeni naisten petollisuudesta riittävästi kuitenkin.. :D

Ne ripset ja sun muut ovat sitten kaikenikäisille.. ne ei liity äitiyteen millään tavalla mielestäni eikä ole munkaan päätäni pahentanu silloin harvoin kun oon halunnut vähän humputella tai aiheuttaa jopa pahennusta naapurin rouvalle :)

Minä vaivaan päätäni sillä että minun pikkusiskon vauvalla ei ole vaippoja ja minä joudun ne ostamaan, itsellänikin on vaippaikäinen. Ei minun rahat riitä kahden lapsen elättämiseen, etenkin kun lapsilisät ja sossutuet menee siskolle itselleen.

No meidän vanhemmat on vasta alle 6-kymppisiä, isovanhemmat ei enää elossa, mutta äiti on psyykkisesti sairas eikä jaksa! Eikä meidän vanhemmilla pienituloisina ole varaa auttaa.

Äiti joutui vasta lainaamaan rahaa että sai ostettua siskon vauvalle korviketta. Ja sisko kävi toissapäivänä esittelemässä hienoja uusia sinettejään (jotain hiusjuttuja).

Tosi ikävä tilanne. Anteeksi minun ei ollut tarkoitus olla ilkeä tai haastaa riitaa. Ehkä tuo otsikko oli vähän provosoiva. Ei se ole sinun tehtävä ostaa siskosi lapselle jatkuvasti vaippoja. Mutta hienoa, että olet niin tehnyt.. Onko siskosi siis yksin lapsen kanssa, että onko isää ollenkaan mukana kuvioissa? Onko ollut alusta asti vauvan kanssa yksin? Ainakin monet ala-ikäisenä lapsen saaneet keitä tiedän olleet vauvan kanssa en nyt muista oliko se ensi- vai turvakodissa, jossa katsottu että lähtee arki yms rullaamaan..

Toivottavasti siskosi pian tajuaa olevansa vastuussa ihmisestä ja ymmärtäisi missä järjestyksessä rahansa käyttäisi ja mihin. :)

Uusimmat

Yhteistyössä