Mä en ymmärrä miten jotkut kyselee, että voiko eilen tai toissapäivänä tehtyä ruokaa syödä vielä tänään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Siis kun se on kuitenkin ollut jääkaapissa. Monesti kysytään että voiko syödä vielä eilen tehtyä jauhelihakastiketta tai että se on tehty lauantaina.
Miksi ei voisi, ei ne ruoat pilaannu hetkessä. Mä voisin tänään syödä perjantainakin tehtyä ruokaa vielä ihan hyvin.
Minä usein teen ruokaa niin, että sitä syödään pari seuraavaa päivää myös, ei tarvi joka päivä kokata jotain uutta.

Samaa olen minäkin joskus ihmetellyt. Meidän naapurin rouva tuo aina joskus jauhelihapaketteja koiralle, joissa on parasta ennen kuluva päivä tai edellinen päivä. Arvaa vaan annanko kalliit paistijauhelihat koiralle ja toiseksi koiruus on naudanlihalle allerginen

Mulla on vähän sama juttu. Ihme vouhotusta mun mielestä ton ruoan kanssa. Jos joku ei vielä tiedä niin siinä ruossa on aina ja jatkuvasti bakteereita.
Mä varmaan olen kamala ihminen, mutta mulla oli kanafileitä jääkaapissa joissa oli pv 3.10. niin mä paistoin ne tänään ja meillä syö koko perhe niitä tänään.

[QUOTE="huoh";22167116]Suosittelen hygieniapassin suorittamista, voisi vähän avautua että miksi ei kannata syödä 4 päivää vanhaa liharuokaa..[/QUOTE]

4 päivää on aikalailla eri asia kun eilen tai toissapäivänä tehty ruoka...

Itse vedän rajan siihen 3 päivään, ihan jo senkin takia ettei viikkotolkulla huvita syödä samaa, siinä kohtaa saa puppe osansa... :D

Ihan vinkkinä, suurinosa ripuleista/mahakivuista/oksennustaudeista/pahoivoinnista jne. johtuu ruokamyrkytyksistä.
Niitä kun on hyvinkin lieviä,todella rajuja ja kaikkea siltä väliltä.
Kaikkia ihmisiä vaan ei tunnu niin kiinnostavan se mitä suuhunsa pistää, tai ripuliin/mahaoireisiin huomion kiinnittäminen niin että miettisi mistä se johtuu..

[QUOTE="huoh";22167116]Suosittelen hygieniapassin suorittamista, voisi vähän avautua että miksi ei kannata syödä 4 päivää vanhaa liharuokaa..[/QUOTE]

Homeesta se penisilliinikin alunperin tehtiin ;) Mut oikeesti, kai sen nyt jokainen näkee, haistaa ja maistaa voiko ruokaa syödä... Ei siihen hygieniapasseja tarvita. Maalaisjärjellä meilläkin menty eikä ikinä oo mitään ruuasta tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja Järjen jättiläiset;22167164:
Homeesta se penisilliinikin alunperin tehtiin ;) Mut oikeesti, kai sen nyt jokainen näkee, haistaa ja maistaa voiko ruokaa syödä... Ei siihen hygieniapasseja tarvita. Maalaisjärjellä meilläkin menty eikä ikinä oo mitään ruuasta tullut.

Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Järjen jättiläiset;22167164:

Teillä ei sit koskaan kellään ole ollut mitään selittämättömiä mahakipuja tms.? Meillä kotona mentiin tolla periaatteella. Isä oli juuri sitä mieltä, että hometta penisilliinikin on. Vanhemmat syö vaikka viikko sitten tehtyä ruokaa. "Eikä he ole siihen kuolleet." Juu ei, mutta onko se aiheuttanut jotain muuta? Mulla esim. oli lapsena usein vatsa kipeä. Vasta aikuisena tuli mieleen, että joskus se on tosiaan saattanut johtua siitä, että ruoka on ollut vanhaa. Äidillä on esim. sellainen kummallinen käsitys, että jos kinkkusuikaleissa on eilinen päiväys, sitä voi vielä käyttää, jos sen PAISTAA ensin. Just juu...

Mä teen tosi usein 3 pvän ruokia ja se on mulle yleensä se takaraja, eli voi syödä tänään, huomenna ja ylihuomenna huoletta samaa ruokaa. Jos vielä jää, niin sit pakkaseen.

En käytä tuotteita joissa viimeinen käyttöpäivä sinä päivänä tai jo eilen, ne menee kylmästi roskiin tai oikeastaan jää kaupanhyllylle. Parasta ennen päivä on siinä ja siinä, ehkä voin vielä sinä päivä syödä mutta enään seuraavana. Mutta en lihoissa. Leipä, jogurtit yms kyllä menee.
Näin mä elän ja tää sopii mulle :)

Oon suorittanut hygieniapassin ja jos niitä ohjeita pilkuntarkasti noudattaisin, saisin lappaa ruokaa jatkuvasti roskiin. Siks mullei varmaan mitään mahatauteja ookaan...

Kyllä meilläkin syödään vaikka pari-kolme päivää vanhaa ruokaa, eikä koskaan ole mitään tullut. Kellään ei ole ihmeellisiä mahakipuja, ei ripulia, mahatauteja, ei mitään. Itse asiassa, 12-vuotiaalla esikoisella on ollut elämänsä aikana vain 3 kertaa mahatauti. 8-vuotiaalla kuopuksella 2 kertaa. Itselläni oli mahatauti viimeeksi 10 vuotta sitten, sitä ennen oli joskus lapsena.

Samoin voin paistaa jauhelihan vasta parasta ennen- päiväyksen jälkeisenä päivänä, näkeehän sen jos se on mennyt huonoksi. Hyvää ruokaa en heitä roskiin vain varmuuden vuoksi.

Yhteistyössä