mä en taas ymmärrä yhtään mitään (työtön+kela)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta työtön :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta työtön :(

Vieras
Tilanne on tämä: olen ollut kotona lasten kanssa vuodesta 2005, vuonna 2007 tein töitä n.4kk jolloin esikoinen oli päiväkodissa, kun kuopus syntyi v.2008 jäin taas kotiin. Tässä kuussa lapset aloittavat päiväkodissa ja mun oli tarkoitus lähteä opsikelemaan, no en saanut opiskelupaikkaa niin pitää hakea töitä, eli kahden viikon päästä olen työtön. Mitä etuuksia mun pitää hakea, toimeentulotuki vai työttömyyskorvaus(?), vai pitääkö mun hakea työmarkkinatuki? Joudunko sitten käydä joissakin työkkärin koulutuksissa? Tai olla siis tekemisissä työkkärin kanssa?
Jos joku voisi auttaa ja kertoa mitä mun pitää nyt ensimmäisenä tehdä, koska tämä tilanne on ihan uusi minulle.
Ajattelin tänään mennä Kelaan juttelemaan mutta ajattelin jos joku voi täällä ensin kertoa perusasiat mulle.
Kiitos!

Työvoimatoimistoon marssit, tai vaikka soitat ja ne kertoo mitä lappuja tarttet mukaan. Kelaan pitää myös mennä ilmottamaan asumistuen-tarkistus jos sitä saat

Ekana työttömänä päivänä työkkäriin ilmoittautumaan. Sit täytellään työttömyyskorvauspapereita (tai työmarkkinatukipaperit ) ja aikanaan viijään kelaan ja saap sit korvauksia.

Siis työkkärin kanssa joutuu tekemisiin jos meinaa haluta työttömyyskorvauksia. Ja aina on mahdollisuus että pääsee (joutuu? ) kursseille taikka jopa saap niitä töitä.

en mä näköjään saa mitään koska työmarkkinatukeen on 5kk odotusaika, mitä helvettiä!? en mä nyt aio 5kk olla kotona tekemättä mitään :O
eli toimeentulotuki mun pitää varmaan hakea, mutta mistä? en löytänyt Kelan sivulla mitään tietoa tästä.

Yhteistyössä