Mä en pysty antamaan lapsilleni tasapainoista ja turvallista kotia, mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lastensuojeluun?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lastensuojeluun?

Vieras
Mulla on kolme lasta, sairas suhde, sairastan masennusta, en ole päässyt irti huonosta suhteesta, vaikka miten yritän... Eilen lapset ajelivat kanssani autossa vielä kolmelta aamuyöllä, he joutuvat pelkäämään kotona, kuulemaan riitoja ym... Heillä on varmasti tosi paha olla, eikä lapsen pidä joutua kokemaan tällläistä, heillä on oikeus hyvään elämään. Mitä mä teen`?

Hae itsellesi apua masennukseen ja läheisriippuvuuteen. Hae lapsille tukiperhe. Muuta omillesi, vaikka lähestymiskiellon turvin. Turvakotiin voit myös lapsinesi hakeutua. Kumpi merkkaa enemmän, kusipäinen äijä vai lapset? Jos et halua edes miehestä eroon, anna lapset pois.

Mulla on lääkitys masennukseen, läheisriippuvuuteen (ja muutoinkin) olen aloittamassa terapiaa syyskuussa. Mulla on jo oma koti, mutta sairaan suhteen myötä koen suunnatonta ahditusta ym eron tullessa, että silloin en enää toimi järkevästi... Lapset merkkaa tietenkin enemmän.

Lasten isä on narsisti, mä oon henkisesti ihan loppu. Hän on saanut mut uskomaan, että ilman häntä musta ei ole mihinkään... Haluaa siis itsekin erota, ja sillon mulle iskee se paniikki. Hän soittelee, että ei susta huora ole mihinkään, tapa ittes jne...Paha olla, ja lapset mua säälittää niin paljon, he on viattomia tässä.

Ajan myötä joudut lapsista luopumaan tai korjaat sitä satoa, mitä olet kylvänyt (hankaluuksia nuorison kanssa). Ennakoi mieluummin ja tee päätös erosta, hae lähestymiskieltoa ja aloita uusi elämä!

Soita rohkeasti sinne lastensuojeluun, siellä katsotaa teidän tilanteen mukaan mikä olisi paras tapa auttaa. Vaihtoehtoina esim. Kotipalvelu (eli että arkeen tulee sieltä hoitaja, joka tukee vanhemmuutta, ratkoo arjen pulmia yhdessä perheen kanssa ja voi vaiikkapa katsoa lasta esim. kotitöiden ajan), tukiperhe (eli että lapset pääsisivät joskus viikonloppuisin "lomalle" perheeseen jotta vanhemmat saavat rauhassa aikaa itselleen ja suhteelleen), vai ehkä jopa sijaisperhe (jonen lapset sijotettaisiin kunnes voit paremmin).

Muitakin tukitoimia toki on!
Lastensuojelu ei ole rangaistus, vaan tukitoimi.
Tarkoitus on aina eheyttää perhe, ei hajoittaa sitä.

Sitäpaitsi kyllä Sinusta huomaa, että olet hyvä äiti koska tunnistat objektiivisesti tuon tilanteen missä olette!
Pahimmat tapaukset ovat niitä, jotka eivät tunnusta ongelmiaan, eivätkä näe lasten tukalaa oloa.

Ihan aluksi kyllä menisin turvakotiin juttelemaan tilanteesta, tai soittaisin sosiaalipäivystykseen neuvoja mitä tehdä nyt heti.

Tsemppiä!

Toivoopi Bee

olet hyvä äiti, kun tahdot lapsillesi parasta ja olet huolissasi tilanteesta.

paljon voimia sulle ja tosiaan saitkin jo hyviä neuvoja. :hug:

arvatkaapa kuinka paljon on perheitä, jotka eivät välitä vaikka olisivat samassa tilanteessa, eivät näe miten lapset kärsivät :'(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lasten isä on narsisti, mä oon henkisesti ihan loppu. Hän on saanut mut uskomaan, että ilman häntä musta ei ole mihinkään... Haluaa siis itsekin erota, ja sillon mulle iskee se paniikki. Hän soittelee, että ei susta huora ole mihinkään, tapa ittes jne...Paha olla, ja lapset mua säälittää niin paljon, he on viattomia tässä.

Joo, miehelle lähestymiskielto.

Itseasiassa mulla on käyny perhetyö, nyt palkattu yksityiseltä "perhetyöntekijä", joka auttaa lasten kanssa (joita siis kolme, kaikki alle 4,5v). Mutta hänen käymisensä ei ratkaise tätä ongelmaa, mun lapset kärsii tosi paljon siitä, et vanhemmat on tyhmiä. Vaikka mä miten tiedän miten PITÄISI toimia ja mikä olisi lapsille parasta, niin jostain syystä en kykene toimimaan niin... Mies on saanut mut jo uskomaan oman huonouden tai en kai mä kaikesta häntäkään voi syyttää, mutta kuitenkin. Mulle iskee paniikinomainen tunne, pelko yksinjäämisestä. Sen jälkeen en osaa enää toimia järkevästi, en tiedä annanko lapset hänelle, vai pidänkö itse, jos vien ne hänelle, haluan ne kuitenkin takaisin jne...Oisko mun vaan parasta antaa ne pois vähäks aikaa?

Hae jotain pysyvää ratkaisua tilanteeseen! Ei lapsia kannata riepotella paikasta toiseen. Voisitko saada jostakin apua eroprosessiin? Soita ihmeessä lastensuojeluun/sosiaalitoimistoon ja kerro tilanteesi!

Oisko mun vaan parasta antaa ne pois vähäks aikaa?

No tätä sun ei kannata kysyä kaksplussan palstalta.

Toivottavasti saat haettua itsellesi ja lapsillesi apua vaikeaan tilanteeseenne. Hienoa, että tiedostat ongelmatilanteen ja olet halukas sen ratkaisemaan.

No tottakai mä tiedän ettei niitä kannata riepotella paikasta toiseen..Siksihän mä apua tilanteeseeni kysyinkin, koska tämä ei voi jatkua näin. Pysyvä ratkaisu se olisikin paras, onkohan jossain vielä perhekuntoutuskeskuksia, mihin voisin mennä lasten kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oisko mun vaan parasta antaa ne pois vähäks aikaa?

No tätä sun ei kannata kysyä kaksplussan palstalta.

Toivottavasti saat haettua itsellesi ja lapsillesi apua vaikeaan tilanteeseenne. Hienoa, että tiedostat ongelmatilanteen ja olet halukas sen ratkaisemaan.

Niin no ei varmaan...Olen vaan nyt niin hukassa, etten tiedä mitä teen.

Perhekuntoutusjaksosta saattais löytyä apu teille, kysy vaan rohkeasti onko teidän kaupungissa tällaista tarjolla, ainakin täällä Tampereella on! Tai jos ei ole tuota niin joku vastaavanlainen palvelu saattais löytyä. Tai ensi- ja turvakodin kautta voisit saada apua miehestä irti pääsemiseen, katso heidän nettisivunsa.

On perhekuntoutuskeskuksia olemassa, mut et pääse asiassa puusta pitkään, jollet soita sinne sossuun! Niihin keskuksiinkin pääsee vain sossun kautta. Kukaan täällä ei pysty konkreettisesti auttamaan kuitenkaan, muuta kuin antamaan tän saman neuvon sataan kertaan: soita sossuun!

No tottakai mä tiedän ettei niitä kannata riepotella paikasta toiseen..Siksihän mä apua tilanteeseeni kysyinkin, koska tämä ei voi jatkua näin. Pysyvä ratkaisu se olisikin paras, onkohan jossain vielä perhekuntoutuskeskuksia, mihin voisin mennä lasten kanssa?

..ensi- ja turvakoti?

Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
On perhekuntoutuskeskuksia olemassa, mut et pääse asiassa puusta pitkään, jollet soita sinne sossuun! Niihin keskuksiinkin pääsee vain sossun kautta. Kukaan täällä ei pysty konkreettisesti auttamaan kuitenkaan, muuta kuin antamaan tän saman neuvon sataan kertaan: soita sossuun!

Johan kerroin aiemmin, että mulla on yhteys sossuun. Mitä minä sanon sinne, jos nyt soitan?

Ihan ekana soitat oman kuntasi lastensuojelun päivystykseen. Sieltä vastaa sosiaalityöntekijä, joka osaa kertoa mitä teet seuraavaksi. Ja sinne kannattaa soittaa nyt.

Johan kerroin aiemmin, että mulla on yhteys sossuun. Mitä minä sanon sinne, jos nyt soitan?

Kerro tuo mitä kirjoitit ekaan viestiisi, että eilen lapset olivat kanssasi vielä aamuyöllä ja joutuvat kuuntelemaan riitoja ja pelkäämään ja että tarvitset apua tehdäksesi siitä lopun, omin voimin et pääse irti huonosta suhteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja pöh:

Kerrot uon saman, mitä kerrot tuossa ekassa viestissäsi tässä ketjussa.

Yhteistyössä