mä en kyllä ymmärrä niitä jotka hankkii lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
ja tietää ettei ole minkäänlaista tukiverkkoa, ei ystäviä, ei sukulaisia jonka hoitoon lapsen voisi jättää edes kerran 18 vuodessa, ja sen LISÄKSI vielä asutaan jossain niin kaukana sivistyksestä että on totaalisen mahdotonta saada edes palkattua lastenhoitajaa kertaakaan/ milloinkaan lapselle että pääsis johonkin joskus. Siis, en käsitä. Miten joku voi ajaa itsensä tuohon jamaan

Ei niitä lapsia ystäville tai sukulaisille hankita vaan omaksi iloksi. Voihan niitä hoitaa itsekin eikä olla heti kuskaamassa mummolaan. Ja töissäkäyville on keksitty päiväkodit.

Meillä ei ole tukiverkkoa lähes ollenkaan, sillä omat vanhempani asuvat yli tuhannen kilometrin päässä ja naapurissa asuvalla anopillani on ms-tauti eikä voi siksi katsoa lapsia tuntia-paria pidempään, eikä ole muitakaan kelle voisi lapset laittaa välillä hoitoon.
Enkä mä koe että me jotenkin kärsittäisiin tai olisi raskasta. Itse me lapset haluttiin ja itse ne myös hoidetaan. Toki kerran kahdessa vuodessa on mahdollisuus jättää lapset yöksi-pariksi vanhemmilleni kun käymme heidän luonaan, mutta enempää tukea ei ole. Onnellisia ollaan, ja voimme miehen kanssa mennä miten haluamme kun toinen katsoo lasten perään tai sitten mennään koko perheenä.

Eiköhän se ole ihan asennekysymys. Kun tietää, että tukiverkkoa ei ole, niin elää sen mukaisesti. Ikävämpi tilanne niillä on, jotka syystä tai toisesta menettävät tukiverkkonsa.

• Tykkää
Reactions: moekoe
[QUOTE="vieras";26081906]Meillä ei ole tukiverkkoa lähes ollenkaan, sillä omat vanhempani asuvat yli tuhannen kilometrin päässä ja naapurissa asuvalla anopillani on ms-tauti eikä voi siksi katsoa lapsia tuntia-paria pidempään, eikä ole muitakaan kelle voisi lapset laittaa välillä hoitoon.
Enkä mä koe että me jotenkin kärsittäisiin tai olisi raskasta. Itse me lapset haluttiin ja itse ne myös hoidetaan. Toki kerran kahdessa vuodessa on mahdollisuus jättää lapset yöksi-pariksi vanhemmilleni kun käymme heidän luonaan, mutta enempää tukea ei ole. Onnellisia ollaan, ja voimme miehen kanssa mennä miten haluamme kun toinen katsoo lasten perään tai sitten mennään koko perheenä.[/QUOTE]

Niin, ymmärrän sen ja teillä on mahdollisuus siihen joskus. Mutta mä tiedän ihmisiä jotka valittaa ettei KOSKAAN, MILLOINKAAN pääse mihinkään kun ei ole ketään kenelle jättää, eikä lastenhoitajaakaan saa palkattua. Miksi joku ajaa itsensä siihen jamaan tietoisesti, ja sitten valitat ja ruikutat asiasta seuraavat 15 vuotta? Kyse ei tosiaankaan ollut siitä että ne lapset tehtäisiin isovanhempia VARTEN, haloo. Kyse oli siitä että kuinka voi olla niin huonosti asiat, ettei edes hoitajaa saa palkattua koskaan. Siis kun näille ihmisille on yrittänyt ehdottaa että voisi palkata jonkun niin mikkään ei käy eikä kelpaa.

Meillä on ystäviä ja sukulaisia tukiverkkona, mut toistaiseksi ei ole tullut eteen tarpeeks hyvää syytä lykätä lapsia minnekkään. Eiköhän se riitä et päivät ollaan päiväkodissa, loppuaika omien vanhempien kanssa. :)

[QUOTE="hag";26081963]Meillä on ystäviä ja sukulaisia tukiverkkona, mut toistaiseksi ei ole tullut eteen tarpeeks hyvää syytä lykätä lapsia minnekkään. Eiköhän se riitä et päivät ollaan päiväkodissa, loppuaika omien vanhempien kanssa. :)[/QUOTE]

Niin, ei nyt jokaisen tartte ottaa itteensä kun en esim. sinunlaisia tarkoittanut. Meilläkin on tukiverkkoa pilvin pimein eikä lapset ole koskaan missään ollut. Ei ole tehty isovanhempia varten. Vaan en ymmärrä esim. erästä kaveria joka valittaa että ei ole ketään joka lapsia koskaan hoitaisi, ja tätä virttä saa kuunnella uudestaan ja uudestaan. Mutta ei kelpaa esim. ehdotus hoitajan palkkaamisesta. Miten voi olla muka niin mahdotonta?

[QUOTE="vieras";26081986]Niin, ei nyt jokaisen tartte ottaa itteensä kun en esim. sinunlaisia tarkoittanut. Meilläkin on tukiverkkoa pilvin pimein eikä lapset ole koskaan missään ollut. Ei ole tehty isovanhempia varten. Vaan en ymmärrä esim. erästä kaveria joka valittaa että ei ole ketään joka lapsia koskaan hoitaisi, ja tätä virttä saa kuunnella uudestaan ja uudestaan. Mutta ei kelpaa esim. ehdotus hoitajan palkkaamisesta. Miten voi olla muka niin mahdotonta?[/QUOTE]
Se maksaa eikä kaikki halua antaa lapsiaan tuntemattomien hoitoon. Jatkuva valittaminen asiasta on toki rasittavaa.

[QUOTE="vieras";26081986]Niin, ei nyt jokaisen tartte ottaa itteensä kun en esim. sinunlaisia tarkoittanut. Meilläkin on tukiverkkoa pilvin pimein eikä lapset ole koskaan missään ollut. Ei ole tehty isovanhempia varten. Vaan en ymmärrä esim. erästä kaveria joka valittaa että ei ole ketään joka lapsia koskaan hoitaisi, ja tätä virttä saa kuunnella uudestaan ja uudestaan. Mutta ei kelpaa esim. ehdotus hoitajan palkkaamisesta. Miten voi olla muka niin mahdotonta?[/QUOTE]

En ihmettele. Itse ainakaan en halua ventovierasta ihmistä kotiini hoitamaan lastani, hyi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26081994:
Se maksaa eikä kaikki halua antaa lapsiaan tuntemattomien hoitoon. Jatkuva valittaminen asiasta on toki rasittavaa.

Ahaa. No molemmat on kumminkin töissäkäyviä, ja jos ei sitten vaan halua apua niin minkäs sille sitten teet. En vaan käsitä sellaista uhrin esittämistä ja jatkuvaa valitusta asiasta. ...

Minä en niinkään mieti tuota tukiverkkoa sen kahdenkekisen tai oman ajan kannalta - vaikka nekin toki kivoja ja tärkeitä juttuja, joita arvostan kovasti.

Sen sijaan näen tukiverkot tarpeelliisiksi elämän ennalta-aavistamattomia kriisitilanteita ajatellen. Nimenomaan niiden vuoksi toivoisin kaikkien perheellisten tukiverkot lapsilleen rakentavan, lasten turvaksi - eikä niiden toki tarvitse sukua olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26081931:
Eiköhän se ole ihan asennekysymys. Kun tietää, että tukiverkkoa ei ole, niin elää sen mukaisesti. Ikävämpi tilanne niillä on, jotka syystä tai toisesta menettävät tukiverkkonsa.

Juurikin näin. Me ollaan ehdointahdoin muutettu kauas tukiverkostosta, toki nyt vuodessa tännekin on jo pientä verkostontynkää kuvioitunut, mutta edelleen hoidetaan muksu itse. Ja kun mies tekee osittain reissutyötä, niin vois sanoa että hoidan muksun itse.
Arvatkaas mitä? Meidän perhe ei ole koskaan voinut näin hyvin, koska tiedettiin muuttaessa, että tässä ollaan ja kaikesta on selvittävä perheenä. Ja se on tehnyt hyvää.
Ja lisää lapsia toivotaan kovasti tähän "jamaan".

Kysyttekö te etukäteen sukulaisilta ja ystäviltä ovatko he valmiita kaitsemaan lapsia?
Vaikka niin sanottu tukiverkko, eli ystävä- ja sukulaisverkosto olisi tiivis ja hyvä, ei se tarkoita että niitä lapsenkaitsijoita sieltä silti löytyisi.

Tilanteet muuttuvat, ihmiset voivat muuttaa kauemmas ja jos itse asuu vaikka maalla, niin ei kai kukaan sen takia jätä lapsia hankkimatta että asuu maalla kaukana naapureista..? Sillä periaatteella varmaan kovinkaan moni pohjoissuomessa asuva ei hankkisi lapsia..
Entä jos tulee työttömyyttä, lapsi/ vanhempi on sairas, tms. niin kai nekin on otettu huomioon lapsen hankinnassa??

Kysyttekö te etukäteen sukulaisilta ja ystäviltä ovatko he valmiita kaitsemaan lapsia?
Vaikka niin sanottu tukiverkko, eli ystävä- ja sukulaisverkosto olisi tiivis ja hyvä, ei se tarkoita että niitä lapsenkaitsijoita sieltä silti löytyisi.

Tilanteet muuttuvat, ihmiset voivat muuttaa kauemmas ja jos itse asuu vaikka maalla, niin ei kai kukaan sen takia jätä lapsia hankkimatta että asuu maalla kaukana naapureista..? Sillä periaatteella varmaan kovinkaan moni pohjoissuomessa asuva ei hankkisi lapsia..
Entä jos tulee työttömyyttä, lapsi/ vanhempi on sairas, tms. niin kai nekin on otettu huomioon lapsen hankinnassa??

Tottakai olemme miettineet noita asioita ja paljon jo ennen lapsen hankintaa. Miksi emme olisi.

[QUOTE="hag";26081963]Meillä on ystäviä ja sukulaisia tukiverkkona, mut toistaiseksi ei ole tullut eteen tarpeeks hyvää syytä lykätä lapsia minnekkään. Eiköhän se riitä et päivät ollaan päiväkodissa, loppuaika omien vanhempien kanssa. :)[/QUOTE]

Minkä ikäisiä lapsia?

Eikö ole tullut tarvetta/ halua päästä miehen kanssa kahdestaan esim. yhtiökokoukseen, kesäteatteriin tai vaikka katsomaan toisen lapsen päiväkodin joulujuhlaa ilman, että se toinen lapsi pyörii siinä mukana?

Meillä olisi periaatteessa tukiverkkoa vaikka kuinka, mutta ei nyt vaan ole tullut erityistä tarvetta pistää lasta toisten hoidettavaksi. Sukulaisia nähdään kun kyläillään ja monella on omiakin lapsia, niin välillä tehdään treffit puistossa tms. Kun lapsi on sairas, minä jään kotiin kun se työni puolesta käy ihan hyvin. Jos on jotain muuta hankaluutta, kummankin työpaikka joustaa niin että tunnit voi tehdä myöhemmin takaisin. Meillä on 2-vuotias lapsi ja kerran ollaan käyty rautakaupassa ilman lasta ja kerran laittamassa venettä kun isovanhemmat vahtivat häntä. Olisi kiva mennä kahdestaan vaikka elokuviin tai jotain, mutta ajattelen että mikäs kiire meillä vielä on, ehkä vuoden tai kahden päästä on kivempi jättää lapsi vieraalle hoitooni (perhepäivähoidossa hän kyllä on päivisin). Kahdenkeskistä aikaa minulla on mieheni kanssa joka ikinen ilta klo 8.30 jälkeen. Lapsi pannaan silloin sänkyyn ja nukkuu kuin tukki koko yön:)

Siis klo 20.30 jälkeen:D

Minä pidän lähtökohtana sitä, että vanhemmat pärjäävät ihan omillaan ja se on vain bonusta, jos saavat hoitopalveluja ja muuta apua jostain. On tosi rankkaa kuunnella oman äidin kertomuksia miten hän hoiti 6 lastaan yksin (mies käytännössä aina töissä, eikä tehnyt edes mitään kotitöitä) masentuneena, kipeänä ja ties mitä. Yhden ainoan kerran yksi tuttu oli tarjotunut tulemaan meille pariksi päiväksi kun äiti oli synnyttämässä, muuten isä otti lomaa töistä ja vanhemmat sisarukset hoitivat myös nuorempia. Jos on kaksi vanhempaa jotka molemmat hoitavat yhtä lailla lapsia ja tekevät kotitöitä, niin mikäs hätä siinä!

Yhteistyössä